Loading...
dk

Model 3 kontra S vedr. støj. | Tesla Forum

koden
koden May 3 '19

Er der nogle tidligere S ejere der nu kører 3 eller begge.

Hvordan er støjen og samlekvalitet i 3 kontra S?

Jeg synes f.eks. der er enormt meget støj i min S fra baghjul når man sidder på bagsædet.

Synes heller ikke den er super støjsvag ved fart over 120 km/t hvis man sammenligner med en premium bil fra Audi eller lign.

Er det bedre i model 3?

SuneH
SuneH May 3 '19

Min S larmer mere end før. Er sikker på at det er fordi det er 3. (og sidste) sæson på samme (oprindelige) sommerdæk. Nedslidte dæk larmer en del mere end nye. Tror du ikke det er dét, der er tilfældet for dig også?

Kørte i påsken til Provence i en Audi A6 2.0 TDI med 7-trins DSG. Ved 160 km/t på motorvejen kørte den ved 2.000 omdrejninger og var lige så stille som en Model S.

koden
koden May 3 '19

Jo lige nu er det mine nedslidte vinterdæk der larmer.

men det er også slemt.

det var mere sådan generelt.

Specielt den der støj fra baghjul når man sidder på bagsæde.

mbk
mbk May 3 '19

Jeg finder pivetonen fra Model S front drive-unit(sikkert inverter 4k pive tone) irriterende, den har jeg ikke oplevet i min Model 3 AWD, den faktor alene er nok til at sige Model 3 er bedst for mig.

Ice2EV
Ice2EV May 3 '19

Jeg har en svagt hvine tone ved lave hastigheder <40 kmt. og ved max acc.

Får kigget på det på mandag i Århus. Samtidig med de kigger på hvorfor den kun vil lade med 6A på en 11 KW E.ON lader i garagen. Det er ca 10A mindre end på 1 faset UMC.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV May 3 '19
jramskov
jramskov May 3 '19
Citat fra mbk

Jeg finder pivetonen fra Model S front drive-unit(sikkert inverter 4k pive tone) irriterende, den har jeg ikke oplevet i min Model 3 AWD, den faktor alene er nok til at sige Model 3 er bedst for mig.

Mon ikke det er blevet bedre med de nye motorer?

koden
koden May 3 '19

front motor generer mig ikke overhovedet...  det er alt det andet støj.

NOELON
NOELON May 3 '19

Enig, Front motorstøj er ikke problemet. Det er den manglende støjdæmpning af hjulkasserne og vindstøjen. Hjulkasserne har en hel del S ejere selv efter isoleret. 

MOS
MOS May 3 '19
Citat fra Ice2EV

Jeg har en svagt hvine tone ved lave hastigheder <40 kmt. og ved max acc.

Får kigget på det på mandag i Århus. Samtidig med de kigger på hvorfor den kun vil lade med 6A på en 11 KW E.ON lader i garagen. Det er ca 10A mindre end på 1 faset UMC.

Har du prøvet at lade din bil på et andet 11 kW AC ladepunkt for at se, om den kan trække 3*16 A? På den måde kan du tjekke, om det er din installation eller bilen, den er gal med.

Ice2EV
Ice2EV May 4 '19

@MOS den virkede fint i 4-6 dage på naboens 11 kW UMC og EON lader er monteret i ny gruppe og på egne kabler ligeledes på 11 kW.

Tesla's charging afdeling downloadede noget charging data, og ringede få dage efter for at få vognen til gennemgang. Er faktisk meget glad for EON nåede at installere, således jeg fik noget yderligere syn for sagen.

Tesla har været super fine på tlf og i arrangeringen af service. Langt over hvad jeg tidligere har oplevet.

TRP
TRP May 4 '19

@IEC2EV Jeg havde et tilsvarende problem med min 3ér allerede den første dag. Den kunne lade fuld skrald de første par timer men så aftog det til et par kW. Bilen var hos Tesla Aarhus en uge og løsningen blev en ny "on board charger". Der har ingen problemer været siden. Den defekte unit røg ekspres tilbage til USA for nærmere analyse af fejlen. Er spændt på at høre hvad din fejler. 

I forhold til støj, så får 3'eren et STORT plus på frontmotor støj når man sammenligner AWD udgaverne. Jeg skifter indimellem væk fra "range mode" i S'eren hvis jeg kører konstant ved de hastigeder der giver mest støj/resonans - det afhjælper problemet.

Bortset fra dette betragter jeg støjen i model 3 som bilens absolut svageste side! Den larmer jo big time i sammenligning med en S'er. Mit sammenligningsgrundlag er en S-P90D med glastag (soltag) og samme 20" Michelin dæk som Performance model 3 leveres med.

Vi fravalgte P udgaven af 3'eren pga støjbilledet og endte med en LR AWD på 19". Når tiden kommer til vinterhjul bliver det en yderligere nedgradering til 18" og så må vi se om ikke det hjælper lidt. Jeg synes det er ærgerligt at der ikke er ofret lidt mere på støjdæmpning i den ellers så velkørende og vellykkede 3'er. Jeg forstår godt at der er indgået kompromisser for at ramme 35.000USD, men køber man en af de dyre modeller er forventningerne nok tilsvarende højere.

Agon
Agon May 4 '19

Jeg synes man hører en del fremhæve at støjniveauet er højere og igen andre som mener de er identiske. Det kan vel enten skyldes at støj opleves lidt forskelligt eller at bilerne faktisk adskiller sig en del for eksempel med hensyn til vindstøj - evt. pga. forskellig samlekvalitet. Jeg har sværere ved at tro at dækstøjen varierer meget. På et norsk forum har jeg læst en del hævde at støjen kommer fra bagagerummet og at man kan dæmpe den en del med lydisolering mod det ekstra hulrum i bagagerummet som næsten virker som en tromme.

Forummets indlæg er redigeret af Agon May 4 '19
baldur
baldur May 4 '19

Hvis det med bagagerummet passer, så kan det testes ved at fylde bagagerummet op med dyner.

nikbjo
nikbjo May 11 '19
Støj i model 3 er et problem. Mens model S var lydløs op til ca 130 kmt kan jeg ikke længere føre telefonsamtaler i model 3 når jeg kører på motorvej. 

Jeg noterede den øgede støj straks da jeg satte mig ind i min nye model 3. Har spurgt Tesla, som har givet det ærlige svar, at model 3 jo ikke er premium model.

Har Hancock dæk, som Tesla påstår er de mest lydsvage. 

Gode råd modtages.
mbk
mbk May 11 '19

@nikbjo 

Jeg kan føre en rolig samtale ved 130km/t og høre når en af ungerne snorker på bagsædet.

Der er da ingen tvivl om at der er vind og dæjstøj, men jeg og de passagerer jeg har kørt med brokker sig ikke. Største forskel i støj er helt klart den asfalt man kører på. Jeg har 18" Michelin Pilot Sport 4, LR AWD. 

koden
koden May 11 '19
Citat fra nikbjo Støj i model 3 er et problem. Mens model S var lydløs op til ca 130 kmt kan jeg ikke længere føre telefonsamtaler i model 3 når jeg kører på motorvej.    Jeg noterede den øgede støj straks da jeg satte mig ind i min nye model 3. Har spurgt Tesla, som har givet det ærlige svar, at model 3 jo ikke er premium model.   Har Hancock dæk, som Tesla påstår er de mest lydsvage.    Gode råd modtages.
-------------------------------
Det var lidt det jeg frygtede.
Men må ud og prøve en.
M3rasmus
M3rasmus May 11 '19
Spørgsmålet er om det er dæk eller vindstøj, der er nogen der har problemer med vindstøj pga. listerne omkring glastaget. Det kan der som regel rettes, og ellers kan man løse det med et gummibånd. Ved dækstøj kan man få støjdæmpende måtter monteret i hjulkasserne.
Ice2EV
Ice2EV May 11 '19

Tænker hvis man kommer fra en ICE, specielt hvis ikke det er en top dollar premium ICE, eller der faktisk er en defekt, så bør man ikke være generet af støj.

Jeg bemærker at når jeg kommer på 110+ så kan sideruderne snakke lidt med. Men er det ikke normalen på rammeløse ruder?

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV May 11 '19