Loading...
dk

Fra J772 til CCS type2 | Tesla Forum

Jenskh
Jenskh May 31 '19

Jeg har læst med her på forummet den sidste måneds tid. Det er dejligt for en kommende M3 ejer at der allerede er så meget tilgængeliginfo her.

Jeg har bestilt en M3 LR RWD i rød med træk. Pga afgiften venter jeg med FSD til den er leveret.

Familiens nuværende bil er en Leaf 30kWh fra december 2015. Den vil blive solgt når vores M3 kommer. Til Leaf'en har jeg en Wallbe 3,7 kW 1 fase 16A EVSE. Den er monteret med et J1772 stik.

Frem for at skulle købe en ny EVSE tænkte jeg at jeg kunne skifte stik/kabel på den eksisterende til en Type2 CCS/Menneskes female som denne:

http://ww.evbitz.uk/EVBitz.uk/Type_1%262_EVSE_Cables.html

Mit problem er at jeg ikke har helt styr på om signaleringen i J772 og CCS type2 er kompatibel. Som jeg har læst det er det en simpel modstand der fortæller EVSEV hvad ladestrømmen maksimalt må være. Ellers er det helt simple og ens signalering mellem bilen og EVSEn for de to stiktyper i form af CP og PP og jording

Det skulle derfor være muligt at købe et CCS stik incl ledning og erstatte mit nuværende J772 udtag med det.

Er der en teknisk kyndig herinde der kan oplyse mig om mine antagelser er rigtige?

Forummets indlæg er redigeret af Jenskh May 31 '19
CanEl
CanEl May 31 '19
Du kan skifte j1772 stikket ud med type 2 stik.
De kører samme protokol. Type 2 er en nyere udgave af j1772.
Ccs er kun til DC ladning.
mbk
mbk May 31 '19

Her er et Type 2 stik med knap til at åbne chargeport og release af kabel når bilen er ulåst, som er ret nyttigt, da man ellers skal låse kablet op fra skærm eller telefon:

https://www.evchargeking.com/en/tesla-button-connector-kit-16a

Der er også en 32A version som måske passer bedre på dit kabel. Der står det kræver et kraftigt crimp værktøj, jeg ved ikke helt hvor kraftigt de snakker om, men det er selvfølgeligt vigtigt at få god forbindelse.

At lade med 3.7kW kan være ret sløvt, overvej måske om det er at smide gode penge efter dårlige at skifte stikket, du bliver muligvis mere glad for at købe en Tesla Wall Charger og kunne lade med 3 faser.

Bianco
Bianco May 31 '19

Jeg ville klart sælge den gamle for 2.000,- ? og købe en ny Tesla wall-box for 4.000,-. Så er du sikker på at det virker og der er garanti på, samt du får kablet med knap til at åbne ladeporten.

Med lidt held er der trukket tre faser frem til din gamle ladeboks - og vupti så får du tre gange så hurtig ladning med den nye ladeboks :-)

Kiefer
Kiefer Jun 2 '19

Som canel skriver, der er ingen problemer i at skifte stikket fra et j1772 ud med et type2 stik. Det tager alt efter tommelfingre ca. 20 minutter at skifte det hvis du gør det selv.

Men det egentlige problem med en wallbe er at den ikke er født til at kunne opgraderes fra 3.7 til 11KW uden at du tilføjer noget el-dimser.

Hvis du åbner låget, vil du kunne se at i en 3.7KW udgave sidder der et Schneider relæ og en Schneider​ automatisikring. Begge er kun til 1 fase. Skal du bygge den om til 3 faste opladning skal du derfor både skifte Type 1 stikket ud med et Type 2, skifte både relæ og automatsikring inden i kassen også. 

Sammenlagt skal du nok bruge dele til et sted mellem 1500-2000 kroner for at bygge den om. Plus den tid du skal bruge på selve ombygningen også. så som Bianco skriver. Det er nok nemmere bare at sælge den og købe en anden i stedet.

Husk dog, er der kun trukket 3 ledere ud til din nuværende boks, skal kablet der også skiftes til et med 5 ledere.

/Martin

Jenskh
Jenskh Jun 2 '19

Tak for svarene.

Jeg vil overveje hvad jeg gør. Lige nu har jeg kun 16A 1fase til elbil ladning i tavlen. Kablet ud til mit CEE stik hvor laderen er tilsluttet er en 2,5 kvadrat 5 leder.

Jeg har talt med min elektrikker og han vil gerne sætte en 3 faset 16A ind i tavlen så jeg kan føre alle faser ud til CEE stikket.

Om jeg sælger min wallbe må jo komme an på hvad jeg skal skubbe med i handlen af vores Leaf.

BTW skal jeg høre om Teslas lader kommer med CEE stik eller om den skal fastmonteres i en dåse?

MOS
MOS Jun 2 '19

@Jenskh

Teslas lader er til fastmontering.

Kiefer
Kiefer Jun 3 '19

Jeg tror du får det samme for din Leaf uanset om du lægger din Wallbe oven i handelen eller ikke. Jeg ville sælge den seperat enten ved at tilbyde køber af din Leaf at han kan købe den, smide den i en køb/sælg tråd, eller sælge på DBA agtige hjemmesider.

/Martin