Loading...
dk

Efter garantien? Hvad så? | Tesla Forum

CarumNemus
CarumNemus Jun 3

Gentlemen,

Jeg er ny herinde, og er forhåbentlig snart en Tesla ejer. (hvis jeg kunne finde en brugt Tesla i min smag (læs: pengepung).

Jeg har dog lige et spørgsmål, eller det er nok nærmere min kone for at være ærlig.

Hvis jeg nu købte en 2014, eller 2015 model, hvad så når garantien udløber på batteriet? Altså i 2022-2023, er I slet ikke bange for at det skal skiftes? Er det fordi I forventer allerede at have solgt jeres bil inden garantien udløber? Eller er jeg bare hysterisk?

Hilsen
Den usikre :-)

PeterE
PeterE Jun 3

Jeg har en november 2015 model (85D kørt 125000), og jeg har netop besluttet at beholde den indtil videre, selvom jeg faktisk havde bestilt en ny. Jeg er ikke bekymret for driveunit eller for batterierne. Tesla overholder deres garantiforpligtelser. 

Efter garantien risikerer du selvfølgelig at skulle skifte både det ene og det andet, inkl driveunit og batterierne. Du risikerer også at skulle skifte gearkassen eller computeren på en 8 år gammel Audi A7 hvis du køber sådan en istedet. Og hvis du/I ikke kan leve med den risiko, så skal I købe en ny bil istedet så du har en fuld garanti. Fx en ny Tesla Model 3.  

Hvis I vælger at købe en brugt Model S, så får I - synes jeg - en fantastisk bil, og I får meget bil for pengene. Vær særligt opmærksom på: 

- om bilen har fuld ubegrænset opladning på Teslas superchargere

- om MCU (Media Control Unit - den store skærm) er blevet skiftet

- om parkeringsbremserne er blevet skiftet

- om håndtag og bagklap fungerer

- resten, inkl styretøj og bremser fungerer.

Få evt sælger til at betale et serviceeftersyn hos Tesla. 

God jagt derude (!)

CarumNemus
CarumNemus Jun 3

Hej Peter,

Tak for dit indlæg, ja det er selvfølgelig rigtigt, der kan jo også alle i andre biler forekomme dele der skal skiftes. Det var mere hvis det kostede 150.000 at skifte et batteri, kontra en gearkasse i en Audi A7 (det koster nok også spidsen af en jetjager)

Oprindeligt var jeg egentlig bare på udkig efter en BMW i3, og fik prøvet en, og tænkte. Wow den er fed. Men så fik jeg prøvet en Tesla Model S 85 fra 2014, og tænkte. Wow den er endnu federe. Så tør slet ikke tænke hvad en P og en D ville være . Men nu starter jeg med en S85.

Vores setup derhjemme lige nu er en BMW 320d fra 2016 med anhængertræk, og en Mercedes A180 fra 2017. Og det var egentlig Mercedes'en jeg ville af med, og så havde vi stadigvæk BMW'en til at køre med trailer (haveaffald og andre småting. Og så er planen (at vi springer på en Model 3 med anhængertræk om et par år, så vi har 2 elbiler. og ikke 2 dieselbiler.

Den Model S jeg prøvede skulle, efter hvad jeg fik fortalt at sælger, have fuld ubegrænset opladning hos Tesla.

MCU'en spurgte jeg ikke om, er det vigtigt den er blevet skiftet?

Han havde haft den hos Tesla nogle gange for at rette nogle fejl i løbet af den tid han har haft den, og fået efterset det ene og det andet.

PeterE
PeterE Jun 3

Velbekomme, lidt hurtige svar herfra. Et sæt batterier koster vist 80-90.000,-, en ny MCU ca 25.000,- og et sæt p-bremser omkring 10.000,- Ring til Tesla og hør dem om status på supercharging. Og drop så det der anhængertræk, det er plads indeni bilen til det meste :)

BOF Administrator
BOF Jun 4
Topic blev flyttet fraTesla Model S: Køb og salg af Tesla.
P85DK
P85DK Jun 4

@CarumNemus - Nu er det relativt nye biler du har, så du skal være forberedt på at der er forskel på at eje en ny bil de første 3 år og en bil der er +5 år. Hvis du har hænderne skruet rigtigt på kan du lave de små ting selv og så er det kun de store som en MCU eller en defekt lader der kan koste som PeterE skriver.

Når du nu alligevel er ude i eventyret, så gå den fulde vej og hent den i Sverige. Tryk ham her lidt på maven og så bør du have en P85 på danske plader til lige omkring 300.000 kr.

https://www.blocket.se/jonkoping/Tesla_Model_S_P85__Panoramatak__3875_____man_84990612.htm?ca=23&w=3

CarumNemus
CarumNemus Jun 11

Fik hentet en S85 i dag, og holder i indkørslen nu. Jeg kunne ikke være mere glad, jeg lader den lige pt. med en mormor lader i nogle timer af ren nysgerrighed og så springer jeg på en hjemmelader løsning en af dagene.

Så nu skal der køres bil!. Så der er booket værelse i Legoland på søndag, Lalandia i Rødby om nogle dage, købt biletter til Knuthenborg Safari Park, årskortet til Tivoli er fundet frem.

Fedt fedt fedt

PeterE
PeterE Jun 11
Fedt, tillykke!!! Og velkommen om bord :)
KimT
KimT Jun 12

Det lyder helt forkert med alle de overnatninger ;-) Du kan jo sagtens sove i bilen

SuneH
SuneH Jun 12

Sådan! Fra usikker og tøvende til Tesla-ejer på 8 dage! Velkommen om bord :-)

skinke
skinke Jun 12

Velkommen som Tesla ejer.

Norge er ved at opbygge et godt marked for brugte dele. 

Jeg har selv lige købt undervogns ting der oppe.

Der komme formenlig både brugte drive unit og batteri pakker.

det dyreste bliver de ting kun Tesla kan lave som computer high voltage lader med mere.'

Men de fleste ting kan en god mekaniker finde ud af fixe

mbk
mbk Jun 12

Jeg tror at de fleste ting, som MCU, onboard lader, drive-unit, batteri etc. får et aftermarket hvor det hele kan blive refurbished uden hjælp fra Tesla. Husk på at fejlene ofte er ret banale, men Tesla vælger at skifte det hele. Drive-units holder en hel del bedre i nyere udgaver, den gnavende lyd som kom skyldes så vidt jeg har læst, at der kom strømme gennem lejet og det blev fra model Q skiftet til keramiske leje som reducerer dette en del og holder længere. Så har der vist også været noget med at spolerne ved statoren kunne stå at synge lidt, noget der kan blive syet sammen med tråd og støbt i epoxy igen, alt i alt ret banale ting som Tesla vælger at ordne ved at skifte hele driveunit og bearbejde dem andet sted end i servicecentrene, en metode som jeg synes er meget fin, men giver indtrykket at en drive-unit i starten skulle skiftes årligt eller for hver 30.000km, jeg tror at vi kommer til at se drive-units som kører i mange år uden service nu.

CarumNemus
CarumNemus Jun 25

Tak for alle jeres svar, nu er vi ved snakken om driveunit, så synes jeg at jeg kan fornemme at der er kommet en støj fra bagenden når jeg kører 90 km/t og opefter. Støjen kan defineres som om der kører en motorcykel bagved (ikke en Harley Davidson) men en sportsmotorcykel der kører konstant bagved mig i samme omdrejninger hele tiden. (der er ikke nogen motorcykel, jeg har kigget) men jeg er i tvivl om hvorvidt det er dækkene der giver lyd fra sig. Støjens hz?! stiger når jeg kører hurtigere. Så spørgsmålet er om det er fordi at hvedebrødsdagene er overstået og jeg først nu lægger mærke til det, samt at jeg ikke har fyldt bagagerummet med alverdens ting som jeg havde under min Danmarks turné i sidste uge.

canel
canel Jun 25

prøv at teste om det er samme lyd med acc som ved dcc og neutral.
transmition er belastet forskelligt, og kunne give et fingerpeg om fejlkilden.
kør ca. 90-100 kmh og sæt den i neutral, så ruller den uden bremsning.

P85DK
P85DK Jun 25

Optag lyden og send den til Tesla på mail. Hvis det er din driveunit, så kan de identificere det udfra lydkilden og lave en vurdering af om det er slemt nok til at den skal skiftes. Det er relativt simpelt for dem at identificere.

Driveunit er dækket af de 8 års garanti.

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Jun 25

Har haft samme lyd og beskrev den på samme måde. DU blev skiftet.

CarumNemus
CarumNemus Jun 27
Citat fra canel

prøv at teste om det er samme lyd med acc som ved dcc og neutral.
transmition er belastet forskelligt, og kunne give et fingerpeg om fejlkilden.
kør ca. 90-100 kmh og sæt den i neutral, så ruller den uden bremsning.

Jeg kan bekræfte at lyden forsvinder ved at sætte den i 'neutral'.

Sikkert et dumt spørgsmål, men for at få fat på Tesla har jeg udfyldt en kontaktformular, er det nok? Telefonisk kan jeg ikke komme igennem, grundet jeg bliver kørt i loop i deres IVR, og bliver i bund og grund henvist til hjemmesiden.

Men har hørt en fugl synge om at tage ud til Tesla (Kastrup) i stedet for, holder det stik? Eller skal jeg bare have tålmodighed og afvente at de reagerer på min skriftlige henvendelse?

canel
canel Jun 27
Når lyden forsvinder i neutral, er det ikke dækstøj, men støj fra transmitionen, altså tandhjul og lejer.
Hvis det er fra tandhjul, burde der være stor forskel i lyden ved frem\bak.
Gustavsfar1
Gustavsfar1 Jun 27

Det er 100% DU den er gal med. Havde som sagt samme lyd og beskrev den på samme måde. Der gik dog længe før de indvilgede i at skifte DU.

canel
canel Jun 27

mener også at det er DU. 
men har også for nyligt, været inde med støj fra DU.
men det var ikke slemt nok endnu, til at den blev skiftet.
fik den skiftet tidligere med samme lyde.
​så denne gang må jeg vente, til det bliver værre.