Loading...
dk

85D og supercharger hastighed | Tesla Forum

RobertJ
RobertJ Jul 30 '19

Tog ikke et billed af før jeg landede på suc. Men den var helt sikkert over de 96. De 56kw var det den ladede / var begrænset til at lade med. Da jeg trak stikket hoppede den op på 93 igen.

Det er sådan det er styret. Bms siger hvad batteriet må acceptere. 

griffel
griffel Jul 30 '19

@RobertJ

Hvad skal man gøre/have for at se de data du præsenterer ovenfor?

/Jakob :-)

RobertJ
RobertJ Jul 30 '19

De fra 'scanmytesla'

KimT
KimT Aug 1 '19

Tal fra turen til Berlin viser at ladehastigheden er faldet med op til 34% på vores 70D - værst i området 55-65% SoC, så det har været nogle lange ladesessioner - specielt når man kan se 3'er stå at lade i under 15min....

Der er nu indgivet en klage til Tesla Århus. De ville give den videre. Andet kan de jo ikke gøre.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Aug 1 '19
Asger
Asger Aug 10 '19

Jeg har en fornemmelse af, at Tesla opdeler bilerne i 2 kategorier. Dem som betaler for opladning, og dem som har betalt for opladning. Dem som betaler lader med mere end 60 kWh. og alle andre lader under 60 kWh.

Copy og paste fra https://www.tesla.com/da_DK/support/supercharging :

Nedenfor er der yderligere oplysninger om programmet, som gælder for Tesla-køretøjer under Supercharger-programmet.

• Hvor det er muligt, bliver ejere opkrævet pr. kWt (kilowatt-time), som er den mest retfærdige og enkle metode. I andre områder, opkræver vi for hvert minut for denne service.
  • Når der opkræves pr. minut, er der to rater, som tager højder for ændringer i opladehastigheder, kaldet “niveau 1” og “niveau 2”.
  • Niveau 1 gælder for biler, som oplader ved eller under 60kW og niveau 2 gælder for biler, som oplader over 60kW. Niveau 1 koster halvt så meget som niveau 2.
  • Niveau 1 gælder også, når din bil deler Supercharger strøm med en anden bil.
  • Prisfastsættelse for at bruge en Supercharger kan variere fra sted til sted, og priserne kan ændres fra tid til anden. Alle priser omfatter skatter og afgifter.
  • Gennemsnitspriser er oplyst herunder, og specifikke priser for hver enkelt Superchargerstation vises i navigationsappen på køretøjets touchskærm.
  • Visse Model S- og X-køretøjer bestilt før den 2. november 2018 får 400 kWt (~1.600 km) Supercharging-kredit om året. Standardafgifter på Supercharging pålægges, efter kreditter er brugt.
baldur
baldur Aug 10 '19
Det der niveau 1 og 2 er mig bekendt kun en amerikansk ting i stater, hvor det er ulovligt for Tesla at sælge strøm. I stedet betaler man for leje af laderen per minut. Og der er så to takster afhængig af om bilen aktuelt trækker mere eller mindre end 60 kW. Ellers bliver man pænt snydt når effekten falder til sidst i ladeforløbet.
Jabba
Jabba Aug 10 '19

Jeg har nu også oplevet mærkbar nedgang i supercharger ladehastighed.

Heldigvis ingen nedgang i rækkevidde som nogle oplever. Den viste 428 km som ny. Efter 3 år og 8 måneder viser den 422 km, så det kan man ikke brokke sig over.

Men både ved Nørre Alslev og Køge oplevede jeg i går at ladehastigheden var markant lavere end normalt. Min 85D har stort set altid haft en meget stabil og hurtig ladekurve. I de fleste tilfælde har den haft fuldstændig den samme ladekurve som den P85D der er vist på vedhæftede graf. Ofte lidt bedre faktisk.

Men i går var ladehastigheden 15-25% lavere end vanligt afhængig af SoC. Dette skete som sagt ved både Nørre Alslev og Køge hvor bilen burde være kørt varm ved 100 kilometers kørsel hver vej og 110-135 km/t. Jeg valgte endda at navigere til superchargerne, så bilen evt kunne præ-opvarme batteriet hvis det ikke var varmt nok. Der var ingen ved siden af på ladeparret og i Køge var der kun 1 bil udover min. Midtvejs prøvede jeg anden ladestander for at se om det gjorde en forskel. Der var en marginal forbedring, men stadig markant under den normale hastighed.

Jeg har bestilt tid hos Kirstinehøj og så må vi se hvad de siger.

JGJ
JGJ Aug 10 '19
Citat fra KimT

Tal fra turen til Berlin viser at ladehastigheden er faldet med op til 34% på vores 70D - værst i området 55-65% SoC, så det har været nogle lange ladesessioner - specielt når man kan se 3'er stå at lade i under 15min....

Der er nu indgivet en klage til Tesla Århus. De ville give den videre. Andet kan de jo ikke gøre.

Jeg har også været der med dette svar fra Tesla, Aarhus

"Tak for en behagelig samtale tidligere, Efter at have fået din klage tilsendt, har jeg kigget på sagen sammen med vores tekniske rådgivere og ligeledes OTA kigget på aktuel batteri kapasitet og ydelse, og konklusionen er at batterierne yder det de skal i forhold til opgivne OEM standard.

Med andre ord, Tesla ønsker ikke at foretage sig yderligere i denne sag, hvis du forsat ønsker at involvere advokat er du selvfølgelig i din gode ret til at gøre dette."

Så nu er sagen overgivet til FDM

T3S7A
T3S7A Aug 10 '19

Jeg har også været der med dette svar fra Tesla, Aarhus

"Tak for en behagelig samtale tidligere, Efter at have fået din klage tilsendt, har jeg kigget på sagen sammen med vores tekniske rådgivere og ligeledes OTA kigget på aktuel batteri kapasitet og ydelse, og konklusionen er at batterierne yder det de skal i forhold til opgivne OEM standard.

Med andre ord, Tesla ønsker ikke at foretage sig yderligere i denne sag, hvis du forsat ønsker at involvere advokat er du selvfølgelig i din gode ret til at gøre dette."

Så nu er sagen overgivet til FDM

Har helt samme svar fra Tesla Århus. Jeg har en 100D, og den har samme fejl, at den efter en update er blevet meget langsommere til at supercharge. Især fra 40% - 80%. Tror Tesla Århus er helt ligeglad og slet ikke sender noget ind. De gør som om de aldrig har hørt om dette før. 
Tesla er på vej i den hel forkerte retning. Det er så tydelig at de er helt ligeglad med at få nogle utilfredse kunder, sålænge de kan slippe for at skulle skifte, Eks. Batteripakke, eller hvad der skulle til. Det frygter de så meget, da de ved, at det vil vælte hele internettet og folk vil komme strømmen til for at forlange det samme. 
Så alle som køber Tesla nu, forvent at der er NUL service og at Tesla vil gøre alt hvad de kan for at undgå at udbedre noget som koster dem mere end 10 kr.  

Kan du evt. PM mig, med oplysninger og hvem du har kontakt til ved FDM? 

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Aug 10 '19
larwar
larwar Aug 10 '19

Jeg sendte tilsvarende klage (fald i kapacitet med 15%,  drastisk reduceret ladehastighed og reduceret gennemsnits forbrug)  til København i sidste uge og fik dagen efter et fuldstændig enslydende svar:

Med andre ord, Tesla ønsker ikke at foretage sig yderligere i denne sag,

Kim T med flere kan vi ikke gøre fælles sag via FDM - jeg har allerede for 4 uger siden forsøgt mig hos FDM, men uden efterfølgende reaktion.

NOELON
NOELON Aug 10 '19

Jeg har nu bevis for at der fifles med kapaciteten i det jeg har et udtræk fra can bussen ved de seneste 3 releases. Og her er et klart fald i 'Nominal full pack':

2019.16.2: 73,6 KwH

2019.20.4.2: 69,5 KwH

2019.20.4.4: 66,3 KwH

Disse udtræk er lavet inden for 1 måned.

Jeg har overgivet disse til FDM, og tager Mandag til Kirstinehøj for at bede om at de kikker på bilen mens jeg er ude at rejse. Hvis de nægter at kikke på det og fixe det er det jo en overvejelse værd om der skal gås retlig vej. Indtil videre har jeg bedt FDM om at skrive om problemstillingen at en producent OTA griber ind i bilerne UDEN at der er et ord i release notes og uden at nogen kan få at vide hvad der foregår og hvorlænge de skal køre beta releases på vore biler for evt at løse et batteri brand issue. Min holdning er klar. I tilfælde at der pga design og konstruktionsmæssige forhold er en omfattende materiel og person risiko skal der selvfølgelig gøres noget hurtigt. Men det skal IKKE være op til den enkelte producent blot at lave et fix. Her skal myndighederne indover. Sidst vi har set en alvorlig sag hvor et firma var sat til at godkende deres egen software var ved Boeings 737Max. Det kommer vi naturligvis ikke til at se tilsvarende her. Men det er det samme principielle problem at de godkender alt selv og ikke refererer til nogen myndighed. 

FDM's umiddelbare holdning var at det er et stigende problem nu hvor også de Tyske fabrikanter har meddelt at de vil bruge OTA teknologien. Derfor skulle dette nok også tages op på et større internationalt plan. Jeg tør ikke tænke på at bil fabrikanter selv godkender FSD OTA releases....

Hvis der er nogen der vil vide mere om min snak med FDM, så skriv en PM med en mail, så jeg kan lave en fælles mail.

Forummets indlæg er redigeret af NOELON Aug 10 '19
PeterE
PeterE Aug 10 '19
Vi ville nok stå stærkere hvis vi er flere, jeg ved bare ikke om min 85D er ramt. Og sådan har mange det vist. 

Omvendt hvis I kun er nogle stykker, så får i nok en ny bil og en livstidsgaranti og en mundkurv :)
NOELON
NOELON Aug 10 '19

Selvfølgelig er det bedst at være flere - så mange som muligt! Dette er jo et principielt problem og skal derfor behandles som sådan. Det er baggrunden for min snak med FDM.

Dem der tilsyneladende ikke er ramt lige nu, kan jo blive ramt i morgen. Jeg troede heller ikke jeg var ramt efter opdatering til 2019.20.4.2 Men efter en uge kom faldet. Så hold øje derude...

PeterE
PeterE Aug 10 '19
Ja, men hvordan holder man øje? Kapacitet er måske nem nok, men ladehastighed hvis man kun lader hjemme? 
KimT
KimT Aug 10 '19

Så var vi endnu en tur forbi Sønderborg. Vi havde lige 20min ekstra tid på vejen ned som vi brugte på at toppe op. På vejen hjem valgte vi igen at toppe op pga. blæst og regn.

Begge gange fik vi ca 18% på ca 16 min = 12kWh

Her er SoC og ladehastigheden - og den var den samme både på turen ned og hjem igen:

45% = 52kW

50% = 49kW

55% = 43kW

60% = 38kW

Ved begge ladningerne kom der en 3'er ind og ladede. I begge tilfælde kun ca. 10min (i bedste fald giver det vel 20kW - men det er vel også ca. 140km). Men det var også et billede vi så på turen til Berlin. Konen spurgte helt ærligt hvad vi kunne få for vores, for hvis de kunne nøjes med 10min pr. stop ville hun helt klart skifte, og undvære pladsen i vores S'er, og så samtidig få træk.

I Bussdorf brugte vi 49min om at få nok strøm på for at kunne komme de 200km videre til Wittenburg (41kW - SoC 19% - 81% = 62%)

Forummets indlæg er redigeret af KimT Aug 10 '19
NOELON
NOELON Aug 10 '19

@PeterE: Ja hvis du ikke bruger SC så er problemet jo ikke så stort for dig. Men det er det for andre.

@KimT: Jeg har givet FDM den ladekurve som MOS har lavet (med tilladelse :-) som bevis på at lade hastigheden også er nedsat. Begge dele ses i div. fora jo som et forsøg på at forhindre problemer med visse batteri pakker (Brand)

KimT
KimT Aug 10 '19

Min ladekurve ligger i #2 i denne tråd

NOELON
NOELON Aug 10 '19

Har taget den ind ift. næste dokumentation:-)

Har du oplevet nedsat kapacitet på batteriet?

PeterE
PeterE Aug 10 '19
Jeg nedtoner slet ikke problemet, og deltager gerne.
KimT
KimT Aug 10 '19

Nej - jeg har fået RobertJ til at udlæse batteriet. Det er kun ladehastigheden der er nedsat med op til 34%

Edit: de 34% er jo ikke en gang rigtige. Det er nok nærmere 40%. Tidligere har jeg brugt 35min på Bussdorf for at få ca 41kWh. De 2 gange jeg har ladet der har jeg brugt 48 og 49min. Så det er faktisk 40% langsommere.

Så giver det jo god mening at Musk vil rulle Youtube og Netflix ud med v10- som nok ikke kommer til at ske på MCU1. For de giver jo rigtig god mening til de nye modeller som bruger under 15min pr stop.......

Er forresten på nyest FW : 2019.28.2

Forummets indlæg er redigeret af KimT Aug 11 '19
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »