Jeg har nu bevis for at der fifles med kapaciteten i det jeg har et udtræk fra can bussen ved de seneste 3 releases. Og her er et klart fald i 'Nominal full pack':
2019.16.2: 73,6 KwH
2019.20.4.2: 69,5 KwH
2019.20.4.4: 66,3 KwH
Disse udtræk er lavet inden for 1 måned.
Jeg har overgivet disse til FDM, og tager Mandag til Kirstinehøj for at bede om at de kikker på bilen mens jeg er ude at rejse. Hvis de nægter at kikke på det og fixe det er det jo en overvejelse værd om der skal gås retlig vej. Indtil videre har jeg bedt FDM om at skrive om problemstillingen at en producent OTA griber ind i bilerne UDEN at der er et ord i release notes og uden at nogen kan få at vide hvad der foregår og hvorlænge de skal køre beta releases på vore biler for evt at løse et batteri brand issue. Min holdning er klar. I tilfælde at der pga design og konstruktionsmæssige forhold er en omfattende materiel og person risiko skal der selvfølgelig gøres noget hurtigt. Men det skal IKKE være op til den enkelte producent blot at lave et fix. Her skal myndighederne indover. Sidst vi har set en alvorlig sag hvor et firma var sat til at godkende deres egen software var ved Boeings 737Max. Det kommer vi naturligvis ikke til at se tilsvarende her. Men det er det samme principielle problem at de godkender alt selv og ikke refererer til nogen myndighed.
FDM's umiddelbare holdning var at det er et stigende problem nu hvor også de Tyske fabrikanter har meddelt at de vil bruge OTA teknologien. Derfor skulle dette nok også tages op på et større internationalt plan. Jeg tør ikke tænke på at bil fabrikanter selv godkender FSD OTA releases....
Hvis der er nogen der vil vide mere om min snak med FDM, så skriv en PM med en mail, så jeg kan lave en fælles mail.