Loading...
dk

85D og supercharger hastighed | Tesla Forum

PeterE
PeterE Aug 10
Jeg nedtoner slet ikke problemet, og deltager gerne.
KimT
KimT Aug 10

Nej - jeg har fået RobertJ til at udlæse batteriet. Det er kun ladehastigheden der er nedsat med op til 34%

Edit: de 34% er jo ikke en gang rigtige. Det er nok nærmere 40%. Tidligere har jeg brugt 35min på Bussdorf for at få ca 41kWh. De 2 gange jeg har ladet der har jeg brugt 48 og 49min. Så det er faktisk 40% langsommere.

Så giver det jo god mening at Musk vil rulle Youtube og Netflix ud med v10- som nok ikke kommer til at ske på MCU1. For de giver jo rigtig god mening til de nye modeller som bruger under 15min pr stop.......

Er forresten på nyest FW : 2019.28.2

Forummets indlæg er redigeret af KimT Aug 11
Dec14
Dec14 Oct 1

Hvad er der sket efter den 10.8.19 ?

Hen over sommeren var der ophedet debat, hvor Tesla blev mistænkt og beskyldt for både dette og hint.

Nu har der i knap 2 måneder været radio tavshed! Kender nogen årsagen til dette?

KimT
KimT Oct 1

Der er intet sket. Folk melder om at de har fået lidt af den tabte range tilbage (de er åbenbart ved at hæve spændingen igen fra 4,1V), men hastigheden er der ikke sket noget med. Tråden på TMC er vist efterhånden ved at nærme sig 6000 indlæg. 

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/sudden-loss-of-range-with-2019-16-x-software.154976/page-285

Jason/WK057 har trukket sig ud af tråden, åbenbart fordi han godt ved hvad de har gang i, men ønsker ikke at "bringe hans forretning i fare - han er bange for sagsanlæg fra Tesla's side". Der kommer dog lidt ind imellem - hvis man kan finde dem.

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/4017886/

Forummets indlæg er redigeret af KimT Oct 1
Silden
Silden Oct 1

Ingen kapacitetsproblemer her, men SUC-ladehastigheden er reduceret. Tidligere var summen af SOC i % og ladeffekten over 120, altså eks. 118kW ved 5% SOC giver 123.

Nu er summen ca. 105, og det gælder stort set hele vejen. For KimT ligner det at summen er omkring 100....

Venlig hilsen

Silden

MOS
MOS Nov 17

Jeg har i går oplevet, at min Model S 85D (FW 2019.32.1) ladede med 125 kW. Den har aldrig peaket så højt før. Det højeste, jeg tidligere har set, var 117 kW.

Jeg ankom til SuC efter knap 100 km kørsel, så batteriet har nok været OK varmt. Måske har den også pre-heated batteriet, fordi jeg navigerede til SuC. SoC var helt nede på 1%, da jeg ankom til SuC. Så den høje peak effekt er nok resultatet af et OK varmt batteri og meget lav SoC.

Ladeeffekten faldt dog forholdsvist hurtigt, så den var nede på 98 kW ved 10%, 80 kW ved 25% og 60 kW ved 50%, hvilket nogenlunde matcher, hvad jeg tidligere har fået på en god dag (efter FW 2019.16, hvor ladeeffekten blev reduceret).

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 17
Gyzz
Gyzz Nov 18

jeg ser lignende SuC hastigheder på min 85D 15`;-)

HemligNemlig
HemligNemlig Nov 18
Hvis ladeeffekten falder ligeså hurtigt ned til begrænsningen i opdateringen er det vel egentlig ligemeget om den står få sekunder på 115,125 eller 500 i starten.
Tal manipulation er nok mere forklaringen hvilket de jo har for vane at gøre for at få pyntet på tingene.
KimT
KimT Nov 18

Min 70D er har heller aldrig været højere oppe end 116kW, og hvad jeg har skrevet ned er at min kun har ladet med mellem 46-50kW ved 50% efter 2019.16.1 opdateringen før sommerferien.

Nu er det et stykke tid siden jeg har være forbi en SuC, men kan være jeg skal køre bilen tom og lade i Randers en morgen for at se om der er sket nogen ændring. Men er ikke optimistisk - så var det nok blevet nævnt i den store tråd på TMC

griffel
griffel Nov 18
@KimT
- Der er ikke sket noget..... Prøvede det med min 70’er i Slagelse i går aftes :-/
Dec14
Dec14 Nov 18

Har ikke været ramt af begrænsninger på vores S 85 fra 12/14. Vi benyttede supercharger Slagelse lørdag d 16.11 om morgenen og har aldrig før ladet med så stor effekt og så kort ladetid som pågældende morgen. Ladeeffekt + soc =  130-135 indtil vi passerede 50% soc.  Middelfart ligeså ringe som den længe har været! 10-20% mindre effekt end Hedensted og slagelse byder på .- uagtet at man holder helt alene i Middelfart.

MOS
MOS Nov 18

@Dec14

Jeg har en hypotese om, at Middelfart SuC ikke er langsommere end Hedensted, Slagelse eller tilsvarende andre SuC, men at ladehastigheden snarere er begrænset af batteritemperatur og SoC ved ankomst. Jeg fik f.eks. selv 125 kW peak effekt i Middelfart i lørdags, selvom Tesla kun reklamerer med "op til 120 kW".

Jeg er derfor nysgerrig efter at høre, om du kan oplyse:

1. Ca. hvor langt, I havde kørt, inden I nåede Slagelse.

2. SoC ved ankomst Slagelse.

3. Tilsvarende, hvor langt havde I kørt, inden I nåede Middelfart (var det direkte videre fra Slagelse, eller startede I på koldt batteri?).

4. SoC ved ankomst Middelfart.

5. Jeres typiske cruise hastighed på motorvejen.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 18
HemligNemlig
HemligNemlig Nov 18
For ca. En måned siden kom jeg forbi Middelfart hvor den sagde effekten var nedsat til 80% grundet rush hour, der var mange biler men ikke fyldt.
Har ikke set dette andre steder har i?
MOS
MOS Nov 18
Citat fra HemligNemlig For ca. En måned siden kom jeg forbi Middelfart hvor den sagde effekten var nedsat til 80% grundet rush hour, der var mange biler men ikke fyldt.
Har ikke set dette andre steder har i?

Er det ikke Charge Limit (stregen, som du kan trække til højre eller venstre på skærmen eller i mobil appen for at vælge, hvor meget den skal lade op), der er begrænset til 80%? Det har jeg selv oplevet nogle gange på det seneste, hvor der har været mange biler, der lader på én gang. Det er vist en feature, som de har rullet ud for ikke så forfærdeligt længe siden. Og jeg tænker, at den bliver aktiveret, når der f.eks. er mere end ~50% belægning på ladestanderne. På den måde nudger de bilisterne til at lade lidt kortere tid, så flere biler kan komme til at lade (og måske endda få et ledigt ladepar).

Det har dog så vidt jeg ved intet med ladeeffekten at gøre, men kun hvor meget energi, der bliver fyldt på batteriet, inden den automatisk stopper med at lade.

Man kan i øvrigt bare trække stregen længere op end 80%, hvis man har brug for mere. Men det er der nok ikke mange, der gør. De fleste er nok for dovne eller kan godt se pointen i frivilligt at køre videre, så snart de har ladet nok til at komme frem til næste SuC eller destinationen, således at man giver pladsen fri til andre, der har brug for opladning.

HemligNemlig
HemligNemlig Nov 18
@MOS, ved du hvad det har det nok været. Var der kun til et splash and go stop på 10min inden Slagelse. Lod bare mærke til en begrænsning og noget med 80% :)
Dec14
Dec14 Nov 19

@MOS

Vi kørte Esbjerg - Hillerød retur i lørdags. SUC er sat ind i navigation for forvarmning af batteri i alle tilfælde.

Da vi kom til Middelfart første gang var det med ca 5% soc efter max lovlige hastighed på Motorvej = 130km/h Vi ramte slagelse med 10% og ladestyrken var betragtelig højere end i Middelfart. Samme mønster på vej hjem. Væsentlig hurtige ladning i Slagelse end i Middelfart, hvor batteriet var blevet belastet meget mere pga modvind/regn. Vi lader jævnligt i Hedensted, Middelfart og Slagelse. Middelfart er altid væsentlig bagud i forhold til de andre og har altid været det. Men det kan jo blot være i forhold til vores specifikke Tesla. Suc i Tyskland lader også i vores tilfælde meget bedre end Middelfart.

MOS
MOS Nov 19

@Dec14

Hm, det lyder lidt mærkeligt. Jeg kan ikke forklare det. Men det lyder jo som om, at I konsekvent oplever langsommere ladning på Middelfart SuC end andre steder. Det er bare mærkeligt, at jeg selv samme lørdag oplevede rekordhøj ladeeffekt i Middelfart.

Så vidt jeg ved, er det BMS'en i bilen, der begrænser ladeeffekten ud fra parametre som batteritemperatur og SoC. Jeg ved ikke, om der er andre parametre, der er væsentlige i denne sammenhæng (udover batteriets model, alder og tilstand i øvrigt, men det ændres jo ikke væsentligt i løbet af en kort periode, og så naturligvis FW version(!)). Så er der jo kun selve SuC'en, der kan være begrænsningen.

Det er bare sjældent, jeg har oplevet en begrænsning i ladehastigheden, som ikke kunne forklares ud fra batteritemperatur og SoC eller evt. delt ladepar. Og i alle tilfælde har det været en periodisk fejl, som ikke var der næste gang, jeg kom forbi samme SuC. Eller også har det kun været en enkelt ladestander, der har været et midlertidigt problem med, mens et skift til en anden ladestander gav optimal ladeeffekt.

Jeg ved ikke, om Middelfart SuC kan have periodiske problemer, som jeg så ikke har oplevet så tit. Måske fordi jeg kommer der på andre tidspunkter og de periodiske problemer evt. er korreleret med tidspunktet... Jeg har ikke lige anden god forklaring. Jeg har også hørt, at flere andre har haft problemer med nedsat ladeeffekt på SuC ved Tesla i Aarhus. Det er heller ikke noget, jeg kan genkende. Igen måske pga. de tidspunkter, jeg har været der...

Forummets indlæg er redigeret af MOS Nov 19
P85DK
P85DK Nov 19

På Middelfart er der markant forskel på de forskellige standere. Par 1 og 2 er specielt dårlige, der er noget galt og Tesla ved det godt, da den er blevet fejlmeldt mange gange, men det er åbenbart ikke noget der prioriteres

KimT
KimT Nov 19

Så fik jeg prøvet Randers her til morgen. Kørte hjemmefra med battemp på 11, og ankom med 36 grader/ SoC 8% (da jeg kørte var den på 40grader)

Ladekurve fra Teslalogger 

Randers skulle kunne give 130kW, men min toppede ved 111kW, men faldt meget hurtigt. Jeg stoppede ved 55%, og min umiddelbare vurdering er at ladekurven er hævet lidt fra 45%, men kun med 4kW. Ellers er tallene i intervallet 10-40% som de har været siden før sommerferien. Men da jeg stoppede ved 55% er det ikke til at sige med sikkerhed.

Men 31kWh på 28min

MOS
MOS Nov 19

@KimT

Det ligner meget den ladekurve, jeg fik i lørdags på Middelfart SuC. Dog ser det ud til, at din ladeeffekt gradvist falder til lidt lavere effekt end min, når du kommer over ca. 25% SoC. Men din er også en 70D, ik'? Min er en 85D. Så det er nok batteristørrelsen, der gør forskellen.

Sider: « 1 2 3 4 »