Loading...
dk

85D og supercharger hastighed | Tesla Forum

SteffenFabrin
SteffenFabrin Jan 23 '20

Jeg har Tesla Model 85D fra 2015. Har ligeledes oplevet markant fald i SuC ladehastighed. Den starter fint de første 30 sekunder, hvorefter den falder hurtigt. Bliver hurtigt sat til 65 kW og faldende, selv ved 25% fuldt batteri.

Tesla Aarhus "har undersøgt bilens log" og kommer med en sludder for en sladder. De anerkender ikke, at der er et problem, og kender ikke noget til et generelt problem med 85D. De mener det er internet-fis der er gået i selvsving.

KimT
KimT Jan 23 '20

Det her er det samme svar alle får "Tesla Aarhus "har undersøgt bilens log" og kommer med en sludder for en sladder. De anerkender ikke, at der er et problem,", at de så lige vælger at tilføje "De mener det er internet-fis der er gået i selvsving." - det får mig godt nok til at miste al troværdighed.

De gør intet ved problemet - kun hvis man ifm. 2019.40.3 opdateringen får en fejlmedd. "Maximum battery charge level reduced" - for så er der noget galt med batteriet - som deres !"Advanced diagnostic" har fundet

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jan 23 '20
lauz
lauz Jan 23 '20

Rød linje er gammel ladekurve, grøn er ny. Gælder kun 85KWH batterier. Kurserne er tusindvis af ladesessions samlet i ét overblik. I gennemsnit 15% længere ladetid. Primære ændring er hurtigere drop af høj effekt, hvilket forskyder hele ladekurven. Husk samlet lade-tid er arealet under kurven.

MOS
MOS Jan 24 '20
Citat fra lauz

Husk samlet lade-tid er arealet under kurven.

Undskyld, men det er altså noget vrøvl. Arealet under kurven er integralet af effekt d(SoC), hvilket ikke rigtigt giver nogen fysisk mening.

Jeg tror, du tænker på en graf, hvor man har tid på 1.-aksen og effekt på 2.-aksen. Så bliver arealet under kurven integralet af effekt d(tid) = energi.

SuneH
SuneH Jan 24 '20

@MOS: +1

HVIS samlet ladetid var = arealet under kurven, ville figuren også vise, at det nu er hurtigere at lade - hvilket jo netop IKKE er tilfældet.

lauz
lauz Jan 24 '20

Arealet under kurven = kWh fyldt på. Korrekt. Hjerneblødning herfra.

Forummets indlæg er redigeret af lauz Jan 24 '20
Hilbert
Hilbert Jan 25 '20

Beklager, lauz.

Det ville kræve at x-aksen viste TIDEN - som MOS korrekt skriver.

Da SOC ikke svarer til/er proportional med tiden, er det end ikke forholdsmæssigt korrekt. Ladetiden fra f.eks. 10-20% er jo kortere end fra 70-80%.

Du kan højst sige at kurven illustrerer en mindre ladeeffekt (op til SOC 90%) og dermed en længere ladetid. Men kurven er dog alligevel interessant.

lauz
lauz Jan 25 '20

Droppede du lige at læse indlæg nummer 68? Eller gammel vane som tidligere skolelærer? ;-)

Quote from Hilbert

Beklager, lauz.

Det ville kræve at x-aksen viste TIDEN - som MOS korrekt skriver.

Da SOC ikke svarer til/er proportional med tiden, er det end ikke forholdsmæssigt korrekt. Ladetiden fra f.eks. 10-20% er jo kortere end fra 70-80%.

Du kan højst sige at kurven illustrerer en mindre ladeeffekt (op til SOC 90%) og dermed en længere ladetid. Men kurven er dog alligevel interessant.

Hilbert
Hilbert Jan 25 '20

Nej, lauz.

Mit #69 var netop svar på dit #68 - som ikke er korrekt.

Er du tidligere skolelærer? ;)

Forummets indlæg er redigeret af Hilbert Jan 25 '20
koden
koden Jan 25 '20

90D 2015 november 2019.40.2.2

Har lige ladet i Køge 2 gange i dag.

83 kw max.

Man savner de 120 man havde engang :-)

hvad lader model 3 med og de nye X og S modeller?

Bue
Bue Jan 25 '20
MS Long Range (100D) nov 19. Ladede i Køge for et par uger siden - startede ved 30% hvor jeg fik 110 kW. Ved 10-20% får jeg en gang imellem 140+ kW ved nogle (opgraderede) ladere. Men der er tilsyneladende også forskel på de forskellige superchargere, selvom man er alene. Glæder mig til at prøve en V3 SC når de bliver rullet ud!
Forummets indlæg er redigeret af Bue Jan 25 '20
Ledsager
Ledsager Feb 7 '20

Min 85D fra 2015 har præcis samme problemer. Kan stort set ikke få den til at oplade med mere end 53 Kw uanset tilstand. Har henvendt mig til Tesla og fået en sludder for en sladder og mente ikke det var en fejl. Kom med undskyldninger om at temperaturen er lav, og der skulle sættes navigationen til i god tid før SUC for at den skulle lade optimalt. Sådan var det ikke tidligere. De nævnte også noget med nogle spjæld på kølesystemet der ikke fungerede, som skulle udskiftes på min regning. Er spændt på hvad det koster.

Som jeg nævnte for servicemedarbejderen så er det meningsløst at have en Tesla til langtur, hvis den ikke efter 130 km s kørsel og 50 km tilbage på batteriet kan lade med 100 KW og lade op til 80 pct. på 40 minutter.

Andre med samme erfaringer?

webercarbmann
webercarbmann Feb 7 '20
Citat fra Ledsager

Min 85D fra 2015 har præcis samme problemer. Kan stort set ikke få den til at oplade med mere end 53 Kw uanset tilstand. Har henvendt mig til Tesla og fået en sludder for en sladder og mente ikke det var en fejl. Kom med undskyldninger om at temperaturen er lav, og der skulle sættes navigationen til i god tid før SUC for at den skulle lade optimalt. Sådan var det ikke tidligere. De nævnte også noget med nogle spjæld på kølesystemet der ikke fungerede, som skulle udskiftes på min regning. Er spændt på hvad det koster.

Som jeg nævnte for servicemedarbejderen så er det meningsløst at have en Tesla til langtur, hvis den ikke efter 130 km s kørsel og 50 km tilbage på batteriet kan lade med 100 KW og lade op til 80 pct. på 40 minutter.

Andre med samme erfaringer?

Vores 70D fra 2015 med 210K km lader ikke så hurtigt som da den var ny men heller ikke så langsomt som @Ledsager beskriver. Den peaker omkring 95KW ved omkring 10% SOC og falder så jævnt krydser 50KW ved ca 50% SOC. Da den var ny peakede den ved ca 114KW ved 10% SOC.  Det er lidt som om ladekurven er paralelforskudt nedad.  Max 53KW er uantageligt - batteriet er jo defekt? 

Ice2EV
Ice2EV Feb 7 '20
Quote from koden

90D 2015 november 2019.40.2.2

Har lige ladet i Køge 2 gange i dag.

83 kw max.

Man savner de 120 man havde engang :-)

hvad lader model 3 med og de nye X og S modeller?

LR3D kørt 300 km motorvej inden, batteri stand 29 km. Hos Ionity lader den med 189 kW, eller 300 km på 14 minutter. Var inde og handle på tanken, så jeg så ikke hvornår den begyndte at gå ned i hastighed. Men ved 300 km, var den nede i 120 kW.
Nappede 430 km på 22 minutter.
Ledsager
Ledsager Feb 7 '20

Ice2EV: Har du betalt 6,20 kr pr Kw soldet fremgår af deres priser?

Ice2EV
Ice2EV Feb 7 '20

@ledsager Nej i december var den gratis i Nyborg. Ved ikke hvorfor, men den startede med at lade inden jeg nåede at få min APP op af lommen og kostede derfor nul.

Ledsager
Ledsager Feb 7 '20

Så du ladede med den hastighed i dag og gratis?

Ledsager
Ledsager Feb 7 '20

Hvordan betaler man for Ionity?

Ice2EV
Ice2EV Feb 7 '20

Nej det var i december jeg ladede. 

Jeg har downloaded deres APP og mener jeg har lagt mit visa kort ind, men husker det ikke. Tænker efter seneste prisopdatering, at det bliver ved travlhed eller nød at jeg springer på den galej igen.

fmm1000
fmm1000 Feb 7 '20
85 fra sept. 2015. Gået 260k.
Mine tal er batteriets procent lagt sammen med ladehastigheden.
Under 10 pct er tallet over 120. Mellem 10 og 20 pct er tallet mellem 120 og 115. Resten af ladesessionen er tallet mellem 115 og 105. Ved 50 pct lader den omkring 55 kw.
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »