Hej Forum,
er der nogen som kan oplyse mig, om der kommer en afgiftsstigning på en Standard Model 3 efter nytår (2020) ? jeg overvejer at købe, men vil ikke hvis jeg skal betale afgift i 2021
Ingen kan svaret på det.
Men forvent at der kommer mere afgift og at det bliver dyrere at kører elbil, både el, og den årlig afgift. Da de mindre billigere elbiler til omkring de 200.000 vil blive mest tilgode set, og dyrere og mere luksus, har altid været belagt med mere afgift, og det kommer igen, uanset om det er elbil, brint eller noget helt 3.
Hej Forum,
er der nogen som kan oplyse mig, om der kommer en afgiftsstigning på en Standard Model 3 efter nytår (2020) ? jeg overvejer at købe, men vil ikke hvis jeg skal betale afgift i 2021
Det kan alle svare på - som reglerne er i dag så bliver den dyrere i 2021.
Der er ingen der ved om reglerne bliver ændret og i såfald hvilken betydning det måtte have.
@PeterE: Øh, jeg har vist ikke lige skrevet noget i denne tråd du kan være uenig i.....
@PeterE: Øh, jeg har vist ikke lige skrevet noget i denne tråd du kan være uenig i.....
Jo da, og vi er ellers normalt enige - synes jeg. Men når du skriver 'Men forvent at der kommer mere afgift og at det bliver dyrere at kører elbil, både el, og den årlig afgift.' så er jeg faktisk uenig. Jeg tror ikke at det bliver dyrere at købe eller at køre elbil. Udover et årligt klistermærke/vignet til 1000,- måske.
Øh, det var vist ikke mig......!
Nej, beklager - du har åbenbart fået en (næsten) navnebror m/k i T3S7A. Min fejl :)
Det kan alle svare på - som reglerne er i dag så bliver den dyrere i 2021.
Er du sikker på det?
Gælder fritagelsen for afgift for elbiler under 400.000 kr ikke også i 2021 hvis de nuværende regler fortsætter?
I så fald stiger SR+ kun meget lidt, hvis den stiger.
jep - jeg er sikkert, fradraget på 40.000 kr. forsvinder i 2021
Korrekt. Men vil stadig undre, hvis ikke man forlænger ordningen i 2021/indtil man evt. ændrer reg. afgiften.
Ville være underligt med en brat opbremsning nu, hvor man taler om at der skal mere fart på...
Eldrup sagde jo bare igår at de ikke forventer en brat opbremsning.
Hvis de nuværende regler forsætter, så er forventningen at der vil være 400.000 elbiler på gaden i 2030 og at prisen for elbiler under 400.000 ikke ændres markant.
'
Læser folk stadigvæk aviser, ser nyheder og den slags?
Der er lige nu ca 15000 el-biler og ca 10000 plug-in hybridbiler, ud at næsten 2.7 millioner biler på danske plader. Og hvis vi gør ingenting, så kommer vi op på 400000 elbiler? Det regnestykke må nogen forklare mig :)
Ja ja, men spørgsmålet var om nogen vidste om priserne ville stige i 2021 og med nuværende regler så er svaret entydigt 'Ja'. Hvad der så kan være af spekulationer, håb og forhandlinger er en anden sag :-)
Læser folk stadigvæk aviser, ser nyheder og den slags?
Der er lige nu ca 15000 el-biler og ca 10000 plug-in hybridbiler, ud at næsten 2.7 millioner biler på danske plader. Og hvis vi gør ingenting, så kommer vi op på 400000 elbiler? Det regnestykke må nogen forklare mig :)
Det er vel ud fra en antagelse om, at teknikken i elbiler (og hybridbiler) stadig er under udvikling og at masseproduktion i stigende grad yderligere vil reducere produktionsomkostningerne. Uanset at der er afgifter på elbiler, vil disse altså efterhånden som produktionsomkostningerne bliver lavere, blive gradvist mere konkurrencedygtige sammenlignet med ICE. Spørgsmålet er bare hvornår. Der er nok ikke en eksakt dato, da det er noget, der sker gradvist, hvor enkelte elbiler allerede er konkurrencedygtige i dag og så kommer der efterhånden flere og flere til, som bliver mere og mere konkurrencedygtige.
I starten vil salget af elbiler altså ligge på et meget lavt niveau, mens de stadig ikke er konkurrencedygtige. Men på et tidspunkt vender det og så kan det pludselig accelerere.
Det tidspunkt, hvor det vender, kan kunstigt skubbes i den ene eller anden retning, afhængigt af hvordan man skruer afgifterne sammen. Ligeledes kan accelerationen af salget, når det først får fat, formentlig også boostes ved at sørge for alle de rigtige incitamenter.
Hvis man ikke ændrer på de nuværende afgiftsregler, tror jeg, at salget går stort set i stå igen til nytår, hvor afgiften står til at stige fra 20% til 65% samtidig med, at bundfradraget bortfalder. Vi har jo set før, hvordan bare en 20% stigning i afgiften får salget til nærmest at gå i stå. I årene derefter vil det fortsat ligge på et meget lavt niveau. Men omkring år 2025 (det præcise tidspunkt kan diskuteres) vil teknologien og økonomien for elbiler formentlig have indhentet ICE. Og så vil vi se en ret kraftig acceleration af salget af elbiler. Der kan naturligvis forekomme flaskehalse osv., ladeinfrastrukturen skal også følge med og det tager tid at ændre elbilkulturen, hvor folk skal vænnes til tanken om at køre elbil. Men kommisionens vurdering er nok, at det alt i alt vil resultere i, at vi når op på ca. 400.000 elbiler i år 2030.
Det er desværre langt fra nok, da vi ellers ikke når i mål med vores klimamålsætning om 70% reduktion i CO2-udslip i år 2030. Så det er derfor, regeringen er nødt til snarest muligt at få skubbet omstillingen til grøn transport i gang ved at sørge for alle de rigtige incitamenter.
I Q&A efter fremlæggelsen blev der spurgt til prisen på BEV vs ICE (husker ikke det præcise spørgsmål), men Eldrup kommissionen svarede at de forventer ICE stadig vil være billigere end BEV i 2030. Det forstår jeg ikke.
Når jeg snakker m folk der overvejer elbil, så der det første spørgsmål ALTID hvor meget batteri/range er nok?
Hvis vi vil have elbiler, så skal vi først fjerne det der afholder folk fra at købe.
Dvs. vi skal have sat rigtig mange hurtigladere op m CCS stik med min. 150 kW
Der er pt afsat 49 mio. som tilskud til opsætning (max. 25% af etableringsomk.) - Det vil nok ikke vælte statsbudgettet at sætte det tal betydeligt op...
Ja, rådmand Bünyamin Simsek, mener der med tiden skal 60 lynladere i Aarhus. Det er så dumt! Bla. FDEL og foreningen ElbilBy er dog inde over og forhåbentligt kan de få ham på bedre tanker...
Jeg tror faktisk at vi vil se langt flere elbiler på vejene end Eldrup forudser, med og uden tiltag. I løbet af få år er det meningsløst at købe ICE-biler uanset hvad.
Jeg er for så vidt enig. Men i det øjeblik, vi opnår price parity på batterier, så er det jo ikke sådan, at alle folk pludselig stormer ud og køber elbiler. Der skal også være nok elbiler til salg, som dækker alle folks behov. Og de kommer ikke natten over. For hvem skal pludselig producere alle de batterier? Ladeinfrastruktur skal også udbygges og elbilkulturen samt folks mindset skal ændres. Det tager tid at rampe det hele op. Derfor haster det også med at komme i gang, hvis vi skal nå i mål til tiden.