Loading...
dk

Ville i turde have 2 teslaer i husstanden. Tesla konkurs... | Tesla Forum

Nikola
Nikola Jan 4

Citat fra ClausM
Citat fra Nikola

Forekommer mig at "man" mener at have resultatet på en ligning med minimum 74 ubekendte, i øvrigt kun med et overfladisk kendskab til den bagvedliggende matematik....... ;-)

Hvorledes? Jeg ridser op hvordan nye regler påvirker bilfabrikanterne i Europa fra og med 1. januar 2020. Hvis du mener, at min opfattelse er forkert. Eller min fortolkning af virkningerne vil være anderledes. Så er jeg åben for debat.

Men ellers virker det lidt. Ensporet.

Pointen er at der er rigtig mange elementer involveret, både logiske og i høj grad også følelsesmæssige (Tesla er, i hvert fald nu, ikke bare et produkt, men for mange også en drøm/vision etc.). En stor del af disse elementer er ubekendte eller evt. semikvalificerede gæt, om hvad der sker i fremtiden.
Så når man, ud fra diverse faktuelle/logiske argumenter, påstår at vide hvad der sker med Tesla i fremtiden (både positive og negative gæt) så er jeg stærkt skeptisk.
Men jeg påstår ikke at vide om det kommer til at gå godt eller skidt for Tesla... 

ClausM
ClausM Jan 5

Man kan jo konkludere, at de aldrig tidligere har tjent penge. De har aldrig haft et profitabelt år.

Og konkurrencen bliver nu hårdere, fordi ICE producenterne har et stort økonomisk incitament for at sælge EVs.

Hvis en virksomhed, som ikke kan tjene penge, udsættes for stærkt øget konkurrence. Så virker det logisk at konkludere, at det kun bliver endnu sværere at komme til at tjene penge.

Hilbert
Hilbert Jan 5

Hvem siger at Tesla ikke kan tjene penge?

Hvor kommer pengene til Teslas enorme investeringer/udvikling så fra?

Mig bekendt er Teslas strategi netop ikke at tjene penge, men at investere alt eventuelt overskud i udvikling.

Så længe de ikke mangler kapital, er den strategi vel den eneste rigtige, hvis de fortsat vil være førende i konkurrencen.

Vi må vel også erkende at alle de mange dommedagsprofetier mod Tesla i nu snart 20 år, hidtil er blevet gjort til skamme.

ClausM
ClausM Jan 5

Altså, hvis man kigger i deres regnskab, så er det jo ret åbenlyst at de aldrig nogensinde har haft et overskud.

Og de afskriver deres investeringer over lang tid, faktisk har de netop forlænget afskrivningsperioderne på en del produktionsudstyr til Model S og X, så de nedbringer deres omkostninger på den konto.

Når de annonceret et tab. Så er det ikke pga. investeringer. Og der er ikke noget overskud at investere i udvikling.

Citat fra Hilbert

Hvem siger at Tesla ikke kan tjene penge?

Hvor kommer pengene til Teslas enorme investeringer/udvikling så fra?

Mig bekendt er Teslas strategi netop ikke at tjene penge, men at investere alt eventuelt overskud i udvikling.

Så længe de ikke mangler kapital, er den strategi vel den eneste rigtige, hvis de fortsat vil være førende i konkurrencen.

Vi må vel også erkende at alle de mange dommedagsprofetier mod Tesla i nu snart 20 år, hidtil er blevet gjort til skamme.

Trannel
Trannel Jan 5
@ClausM,
Jeg forstår ikke helt din strategi. Du argumenterer meget dygtigt og med mange relevante fakta for at shorte TSLA fordi du mener at aktien er for højt værdisat men alligevel har du valgt ikke at shorte den pt. Hvorfor ikke?
Da jeg stod overfor at investere en ikke ubetydelig sum penge i aktien ved starten af 2019, var jeg dum nok eller måske ikke modig nok til at springe på vognen men nu ser jeg en mulighed for at gå ind igen, når regnskaberne for Q1 viser sig, da jeg ikke regner med at der vil være overskud af væsentlig størrelse til at retfærdiggøre den høje kurs men som andre har påpeget er overskuddet fornuftigt nok anvendt til at geninvestere i butikken sikkert også af skattemæssige årsager. Ud fra et investeringsmæssigt synspunkt håber jeg derfor på at aktien dykker midlertidigt hvorpå den gerne må stige med raketfart.

baldur
baldur Jan 5

Er glasset halvt fyldt eller halvt tomt? Det er en balance med to vægtskåle, hvor jeg ser ClausM fylde en masse på den ene side og absolut ingenting på den anden side. Hvis man skal lave en seriøs analyse af en virksomhed, så kan man ikke kun se på mulige problemer. Det vil være ligeså useriøst som kun at se på potentiale. Hvor er værdisætning af Teslas strategi og en vurdering af hvad det kan blive til, hvis strategien lykkes?

Et køb af Tesla aktier er et sats på at nogle ting lykkes. Ikke nødvendigvis alt, men at der er mere der lykkes end der skal trækkes fra. Selv Apple har haft et par fusere.

ClausM
ClausM Jan 5

Ja, det kan lyde fjollet.

Men den er mega overvurderet, men folk virker så irrationelle i deres ønske om at købe den, at jeg forventer den kan komme endnu højere op.

Jeg forventer på kort bane, at den kommer endnu højere op. Men forventer på den længere bane, at prisen på et tidspunkt bliver mere realistisk. Altså at ballonen punkterer.

At der er mange der siger, at de reinvesterer deres overskud gør det iøvrigt ikke rigtigt. Tesla brænder penge af, og har gjort det fra dag 1.

Citat fra Trannel @ClausM,
Jeg forstår ikke helt din strategi. Du argumenterer meget dygtigt og med mange relevante fakta for at shorte TSLA fordi du mener at aktien er for højt værdisat men alligevel har du valgt ikke at shorte den pt. Hvorfor ikke?
Da jeg stod overfor at investere en ikke ubetydelig sum penge i aktien ved starten af 2019, var jeg dum nok eller måske ikke modig nok til at springe på vognen men nu ser jeg en mulighed for at gå ind igen, når regnskaberne for Q1 viser sig, da jeg ikke regner med at der vil være overskud af væsentlig størrelse til at retfærdiggøre den høje kurs men som andre har påpeget er overskuddet fornuftigt nok anvendt til at geninvestere i butikken sikkert også af skattemæssige årsager. Ud fra et investeringsmæssigt synspunkt håber jeg derfor på at aktien dykker midlertidigt hvorpå den gerne må stige med raketfart.

Forummets indlæg er redigeret af ClausM Jan 5
ClausM
ClausM Jan 5

Jamen du er da velkommen til at fylde på den anden side af vægten.

Jeg har bare svært ved at se hvad det skulle være, netop fordi min opfattelse er at den er overvurderet og de der er positive grundlæggende er på månen.  Jeg mener: Der er masser af folk der argumenterer for, at den bliver 10x mere værd lige om lidt.....

Citat fra baldur

Er glasset halvt fyldt eller halvt tomt? Det er en balance med to vægtskåle, hvor jeg ser ClausM fylde en masse på den ene side og absolut ingenting på den anden side. Hvis man skal lave en seriøs analyse af en virksomhed, så kan man ikke kun se på mulige problemer. Det vil være ligeså useriøst som kun at se på potentiale. Hvor er værdisætning af Teslas strategi og en vurdering af hvad det kan blive til, hvis strategien lykkes?

Et køb af Tesla aktier er et sats på at nogle ting lykkes. Ikke nødvendigvis alt, men at der er mere der lykkes end der skal trækkes fra. Selv Apple har haft et par fusere.

jonsiii
jonsiii Jan 5
Citat fra ClausMMen hvis der er nogle af mine bemærkninger du vil udstille som særligt dumme, så vil det da klæde dig at påpege hvilke og hvorfor.

1. Jeg har tilfældigvis 4 "benamputerede dværge" også kaldet børn, og det ville passe mig glimrende med en 7-sæders Model Y, uanset at jeg ikke selv ville kunne sidde deromme. Selv min gamle Sharan kunne da ikke indeholde 7 voksne + bagage. Men til 3 unger + bagage ville den være perfekt.

2. I de 12000 tyske november-EVs tælles også PHEV'er med, og det er nok stramme den lidt. Ja som sædvanlig skal de nok få dem solgt om øko-biler, men lur mig om ikke de bare kører på diesel/benzin det meste af tiden. Nærmeste rene BEV er 925 eGolf'er. Så lidt i3'ere. Så et årtis snak, og ikke ret meget er sket.

3. Hvis Norge var med i EU, så ville det være på 20. pladsen hvis du kigger på population. At tyskland liiiiige kan slå dem er der jo ikke noget særligt i.

4. Det tyske bilsalg er raslet ned i USA, så der er rigeligt de kan bruge deres penge på.

Nå men hvis du skal have lidt kredit, så kan jeg også sagtens se EU favorisere den tyske bilindustri. Hvor meget det får at sige er så et godt spørgsmål. Jeg håber at Gigafactory 4 i Berlin giver lidt tysk kvalli til Tesla.

PeterE
PeterE Jan 5
Kan vi ikke lande den på at EU favoriserer europæiske producenter?  

Og ja, det har jeg det da lidt fint med...uanset mit liberale hjerte også vil have frie markedsvilkår for alle, så vil jeg også gerne bevare lidt europæiske skatteindtægter og lidt europæiske jobs - men den er en anden snak og det er super positivt at Tesla flytter produktionen tættere på deres kunder.
lauz
lauz Jan 5

Den evindelige snak om manglende overskud viser blot at man ikke har forstået værdisætning af vækstvirksomheder versus traditionelle produktions-virksomheder. Tesla brænder hver en dollar + ekstra (lån og kapital-udvidelser) på at opretholde en høj vækstrate. Hvilket de er lykkedes med. Q3 YoY gav en 129% vækst i omsætningen. Vi kender ikke Q4 endnu, men med de netop offentliggjorte salgstal, så tyder alt på endnu et godt kvartal.

Kan Tesla fortsætte med at vækste i det tempo?

Shanghai fabrikken går online i skrivende stund. Det kommer til at hæve Tesla’s produktion betragteligt i de kommende kvartaler.

Dertil kommer at Tesla har slået S og X produktionslinjerne sammen i Freemont. Jeg tror det er yderst realistisk vi kommer til at se Model Y rulle af båndet på den frigjorte linje allerede i Q1 i år.

2021 kan vi tilføje fabrikken i Berlin. Og så er der hele CyberTruck balladen. Personligt tror jeg den bliver en kæmpe sælger, men lad os se hvad fremtiden bringer.

Men som investor er det ret simpelt. Vil du helst have 10% afkast af en 1 milliard dollar virksomhed i dag? Og de næste 5 år? Eller af en 10 milliarder dollar virksomhed om 5 år? Det er et regnestykke der kun giver ét svar. Vi venter gladeligt 5 år. Og det er den model Tesla skal vurderes efter.

Så er der diskussionen om Tesla overhovedet “kan” lave profit? 

Naturligvis kan de det. Vi så det i Q3 og der er gode chancer for endnu et overskud i Q4. Det handler om 2 ting. 

1. Investeringspres, hvor meget man prioriterer vækst over profit?

2. Storskala-effekter. 

Tesla er gået fra “kun” at kunne producere $100.000 biler til at kunne producere og levere biler til $40.000 på ganske få år. Skala-effekten har været astronomisk og indtil videre primært kommet forbrugerne til gode. 60% prisfald! 

Men på et tidspunkt? Så vil man vælge at sende en større del af den gevinst videre til investorerne i stedet for at blive ved med at sænke priserne. Men igen, vækst over profit.

Så aktien er i min bog prissat efter investorernes forventninger til Tesla’s fremtidige værdi. Og naturligvis skal den være kraftig gearet, når en virksomhed vækster som Tesla. Tager vi de foregående 5 år, dvs. 2013 til 2018, der vækstede Tesla fra 2 milliarder til 21 milliarder dollars i omsætning. Og så er det noget vrøvl at prissætte aktien i 2013 efter 2013 regnskabet. Det er en uendelig gammeldags og forkert måde at værdiansætte vækstvirksomheder. 

Faktisk er der gode chancer for at Tesla opfylder kravene til at blive optaget i S&P 500 i 2020. Hvis det sker? Så vil samtlige institutionelle investorer og pensionskasser begynde at opkøbe Tesla aktier. Overvej hvad det vil gøre ved kursen?

Med alt det In-mente: Er Tesla så en “done-deal”? Overhovedet ikke. De er i et kapløb med tiden for at vokse for enhver pris. Deres CEO satser alt på ét bræt 24x7 med store omkostninger + Elon er vist det man kalder excentrisk. Så der er stadig mange ting der kan gå galt.

Det må man som investor overveje om man kan sove roligt om natten med? Personligt? Efter at have set hvad han har udrette med SpaceX og med egne øjne det en Falcon 9 raket lande? Så er det min (meget subjektive) vurdering, at Elon Musk ikke er en mand man vædder i mod.

Trannel
Trannel Jan 5
@ClausM, Jamen så giver dine bevæggrunde mere mening. Tak for det.
Jeg går så ud fra, at du inden længe vælger at shorte igen eller måske er du blevet skræmt af udviklingen i aktien.
Hvis jeg var i dine bukser, ville jeg i så fald hellere shorte i ICE aktier, som alt andet lige er udfordrede på den lange bane med indlysende risiko for nedgang i omsætning og fortjeneste. Bortset fra VW virker de øvrige bilfabrikkers forkølede forsøg på omstilling fuldstændig utilstrækkelig hvorimod jeg kender mange Tesla ejere, som aldrig vil købe andet end Tesla på trods af bl.a. problemer med dårlig service.
ClausM
ClausM Jan 5

Ja, jeg tror Q1 vil være ret skidt.

Vi ser allerede i NL at salget er stoppet, efter 31/12. På de 2 første åbningsdage i det nye år er der ialt indregistreret 1 Tesla i NL.

Så det vil være meget muligt, at efter aktien er steget betydeligt på baggrund af Q4 regnskab, at den får lidt smæk i løbet af Q1 igen, og jeg stiger med på short-vognen igen.

De vil forsøge at fortælle en hel masse om Kina og Model Y. Men lad os se om det er noget der kan rykke nok på forventningerne.

Det folk ikke rigtigt forstår er, at Tesla i dag er blandt verdens 140 mest værdifulde børsnoterede selskaber. Samtlige af de andre selskaber har været eller er profitable.... Der er kun én butik, som aldrig har prøvet at tjene penge. Og som iøvrigt er en mini-put i forhold til de traditionelle bil-fabrikker.

Citat fra Trannel @ClausM, Jamen så giver dine bevæggrunde mere mening. Tak for det.
Jeg går så ud fra, at du inden længe vælger at shorte igen eller måske er du blevet skræmt af udviklingen i aktien.
Hvis jeg var i dine bukser, ville jeg i så fald hellere shorte i ICE aktier, som alt andet lige er udfordrede på den lange bane med indlysende risiko for nedgang i omsætning og fortjeneste. Bortset fra VW virker de øvrige bilfabrikkers forkølede forsøg på omstilling fuldstændig utilstrækkelig hvorimod jeg kender mange Tesla ejere, som aldrig vil købe andet end Tesla på trods af bl.a. problemer med dårlig service.

ClausM
ClausM Jan 5

Der er etellerandet du har helt misforstået, når du skriver at de vækster helt vildt.

I forhold til 2018, hvor Model 3 kun var seriøst til rådighed i Q3 og Q4, så er den samlede omsætning for 2019 kun steget omkring 12-13% mål på hele året.

Q3 2019 var $500M *LAVERE* end i 2018, så det passer ikke når du skriver 129% vækst....

Altså: Efter Q3 2018 er der nu gået 15 måneder, uden at de har matchet samme kvartalsomsætning. Det er normalt ikke det man betegner som hyper-vækst :-)

Eller hvad er det ved "vækst" jeg ikke forstår? Normalt er det noget med at omsætningen skal blive større :-) Forklar det gerne.

Citat fra lauz

Den evindelige snak om manglende overskud viser blot at man ikke har forstået værdisætning af vækstvirksomheder versus traditionelle produktions-virksomheder. Tesla brænder hver en dollar + ekstra (lån og kapital-udvidelser) på at opretholde en høj vækstrate. Hvilket de er lykkedes med. Q3 YoY gav en 129% vækst i omsætningen. Vi kender ikke Q4 endnu, men med de netop offentliggjorte salgstal, så tyder alt på endnu et godt kvartal.

Shanghai fabrikken går online i skrivende stund. Det kommer til at hæve Tesla’s produktion betragteligt i de kommende kvartaler.

Dertil kommer at Tesla har slået S og X produktionslinjerne sammen i Freemont. Jeg tror det er yderst realistisk vi kommer til at se Model Y rulle af båndet på den frigjorte linje allerede i Q1 i år.

2021 kan vi tilføje fabrikken i Berlin. Og så er der hele CyberTruck balladen. Personligt tror jeg den bliver en kæmpe sælger, men lad os se hvad fremtiden bringer.

Men som investor er det ret simpelt. Vil du helst have 10% afkast af en 1 milliard dollar virksomhed i dag? Og de næste 5 år? Eller af en 10 milliarder dollar virksomhed om 5 år? Det er et regnestykke der kun giver ét svar. Vi venter gladeligt 5 år. Og det er den model Tesla skal vurderes efter.

Naturligvis kan de det. Vi så det i Q3 og der er gode chancer for endnu et overskud i Q4. Det handler om 2 ting. 

2. Storskala-effekter. 

Tesla er gået fra “kun” at kunne producere $100.000 biler til at kunne producere og levere biler til $40.000 på ganske få år. Skala-effekten har været astronomisk og indtil videre primært kommet forbrugerne til gode. 60% prisfald! 

Men på et tidspunkt? Så vil man vælge at sende en større del af den gevinst videre til investorerne i stedet for at blive ved med at sænke priserne. Men igen, vækst over profit.

Så aktien er i min bog prissat efter investorernes forventninger til Tesla’s fremtidige værdi. Og naturligvis skal den være kraftig gearet, når en virksomhed vækster som Tesla. Tager vi de foregående 5 år, dvs. 2013 til 2018, der vækstede Tesla fra 2 milliarder til 21 milliarder dollars i omsætning. Og så er det noget vrøvl at prissætte aktien i 2013 efter 2013 regnskabet. Det er en uendelig gammeldags og forkert måde at værdiansætte vækstvirksomheder. 

Faktisk er der gode chancer for at Tesla opfylder kravene til at blive optaget i S&P 500 i 2020. Hvis det sker? Så vil samtlige institutionelle investorer og pensionskasser begynde at opkøbe Tesla aktier. Overvej hvad det vil gøre ved kursen?

Med alt det In-mente: Er Tesla så en “done-deal”? Overhovedet ikke. De er i et kapløb med tiden for at vokse for enhver pris. Deres CEO satser alt på ét bræt 24x7 med store omkostninger + Elon er vist det man kalder excentrisk. Så der er stadig mange ting der kan gå galt.

Det må man som investor overveje om man kan sove roligt om natten med? Personligt? Efter at have set hvad han har udrette med SpaceX og med egne øjne det en Falcon 9 raket lande? Så er det min (meget subjektive) vurdering, at Elon Musk ikke er en mand man vædder i mod.

ClausM
ClausM Jan 5

Jeg har også haft en Ford Galaxy. Den var der fint plads til 7 voksne i. Nuvel, det var da ikke det nemmeste at kravle om i bagagerummet, men når først man sad der, så var det faktisk nogenlunde.

Model Y er ikke meget større end Model 3. Den er lidt højere, men længde/akselafstand er næsten det samme. Det er en joke at kalde den for en 7-personers...

Det er rigtigt, at PHEV er med i Tyskernes tal. Men det rokker stadig ikke ved at Tesla kun solgte 293 og 280 biler i oktober og november, og dermed er faldet ned under 0,1% samlet markedsandel for bilsalget i Tyskland.

Det gør det svært at retfærdiggøre en fabrik. Men igen: Du tror den kommer i 2021. I virkeligheden er dette stærkt tvivlsomt. De har stadig gang i miljøundersøgelser og der mangler at blive holdt en høring. Ligesom Tesla hverken har byggetilladelse eller købt grunden endnu.

Og så kan jeg ikke forstå du igen igen nævner vækst som om den er helt astronomisk. De er altså kun vækstet 12-13% i 2019 i forhold til 2018, selvom de endda har haft 4 kvartaler at sælge Model 3 i - og kun havde 2 i 2018. Det hjælper naturligvis heller ikke, at omsætningen i Q3 2019 var lavere end året før.. "giga-vækst" ha ha ;-)

De har tidligere vækstet meget. Men væksten ser ud til at være død.

Og før de bliver optaget i S&P500, så skal de være profitable. Det er faktisk et af kravene for at komme på listen.....

Citat fra lauz

2. Storskala-effekter. 

lauz
lauz Jan 5

@claus, dine lommebetragtninger om Ford Galaxy er uendelige irrelevante, men samtidig meget sigende for dit overordnede problem. Du cherry-picker en masse små ubetydelige detaljer, som kan understøtte din tåbelige analyse, som du ikke selv tør putte penge på. Se nu at få belånt huset til skorstenen og så få skudt alle penge på gearede put-optioner. De kan sagtens købes med lang tidshorisont, så det er da bare med at blive rig på din analyse? Eller tror du ikke selv på den når det kommer til stykket?

ClausM
ClausM Jan 5

Jo højere ballonen pustes op før man står på, jo mere kan der tjenes.

Citat fra lauz

@claus, dine lommebetragtninger om Ford Galaxy er uendelige irrelevante, men samtidig meget sigende for dit overordnede problem. Du cherry-picker en masse små ubetydelige detaljer, som kan understøtte din tåbelige analyse, som du ikke selv tør putte penge på. Se nu at få belånt huset til skorstenen og så få skudt alle penge på gearede put-optioner. De kan sagtens købes med lang tidshorisont, så det er da bare med at blive rig på din analyse? Eller tror du ikke selv på den når det kommer til stykket?

Nikola
Nikola Jan 6

Citat fra ClausM

Man kan jo konkludere, at de aldrig tidligere har tjent penge. De har aldrig haft et profitabelt år.

Og konkurrencen bliver nu hårdere, fordi ICE producenterne har et stort økonomisk incitament for at sælge EVs.

Hvis en virksomhed, som ikke kan tjene penge, udsættes for stærkt øget konkurrence. Så virker det logisk at konkludere, at det kun bliver endnu sværere at komme til at tjene penge.

Du skriver det som det bare er en lineær fremskrivning af den nuværende situation, hvor større konkurrence/flere konkurrenter ubetinget er en ulempe, der gør alt sværere (og det er jo også en del af historien).
Men udviklingen betyder jo også at markedet for elbiler åbner op. Når flere producenter går i gang, vil flere kunder få øjnene op for dette marked og blive potentielle elbil kunder.
Skalafordele ved større produktion af komponenter, eks. batterier vil sænke produktionsomkostninger.
Der er masser af "dynamiske effekter" i et ungt markedsområde som elbiler, som efter min mening gør det ufatteligt svært at forudsige, hvordan tingene udvikler sig......

ClausM
ClausM Jan 6

Det *kan* betyde at markedet åbner op.

Men hidtil har de fleste ICE producenter udtalt at de ikke rigtigt har bygget en masse EV'er, fordi der ikke har været efterspørgsel. (Deres vurdering).

*Hvis* de har ret i, at der ikke er efterspørgsel. Men får brug for at sælge en hel masse EVs, så skal de skabe en efterspørgsel. Det vigtigste parameter her er pris.

Og så kan det da godt være, at det er med til at åbne markedet. Men hvor lang tid tager det? Og kan en producent af EV'er vente på det? I mellemtiden bliver markedet jo oversvømmet med billige konkurrenter.

I Danmark udgør elbiler ca. 2,5% af markedet. Og en EV er på mange parametre billigere end en ICE. Alligevel vælge 97,5% af køberne en ICE. Til nogle af verdens højeste afgifter....

Hvorfor har EV ikke slået mere an i Danmark, hvis efterspørgslen virkelig findes? Vi har ikke ekstreme vejrforhold. Vi er et forholdsvis lille og fladt land. Og man kan nå fra den ene ende af landet til den anden med en enkelt opladning undervejs i en moderne EV med fokus på rækkevidde.

De friskeste data fra Holland, hvor Tesla på ryggen af et subsidie reduceret 31/12-19 solgte ikke mindre end ca. 12.500 biler på én måned, er kommet. Status for de første 2 hverdage og den første weekend er: 1 (!) Tesla solgt ialt. Det tyder på at efterspørgslen er stærkt påvirket af subsidier. Ikke bare at de er der, men at de er på vej væk - og folk ikke vil gå glip af et tilskud fra fælleskassen. Og tyder ikke på et organisk voksende marked for EV.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 »