Den evindelige snak om manglende overskud viser blot at man ikke har forstået værdisætning af vækstvirksomheder versus traditionelle produktions-virksomheder. Tesla brænder hver en dollar + ekstra (lån og kapital-udvidelser) på at opretholde en høj vækstrate. Hvilket de er lykkedes med. Q3 YoY gav en 129% vækst i omsætningen. Vi kender ikke Q4 endnu, men med de netop offentliggjorte salgstal, så tyder alt på endnu et godt kvartal.
Kan Tesla fortsætte med at vækste i det tempo?
Shanghai fabrikken går online i skrivende stund. Det kommer til at hæve Tesla’s produktion betragteligt i de kommende kvartaler.
Dertil kommer at Tesla har slået S og X produktionslinjerne sammen i Freemont. Jeg tror det er yderst realistisk vi kommer til at se Model Y rulle af båndet på den frigjorte linje allerede i Q1 i år.
2021 kan vi tilføje fabrikken i Berlin. Og så er der hele CyberTruck balladen. Personligt tror jeg den bliver en kæmpe sælger, men lad os se hvad fremtiden bringer.
Men som investor er det ret simpelt. Vil du helst have 10% afkast af en 1 milliard dollar virksomhed i dag? Og de næste 5 år? Eller af en 10 milliarder dollar virksomhed om 5 år? Det er et regnestykke der kun giver ét svar. Vi venter gladeligt 5 år. Og det er den model Tesla skal vurderes efter.
Så er der diskussionen om Tesla overhovedet “kan” lave profit?
Naturligvis kan de det. Vi så det i Q3 og der er gode chancer for endnu et overskud i Q4. Det handler om 2 ting.
1. Investeringspres, hvor meget man prioriterer vækst over profit?
2. Storskala-effekter.
Tesla er gået fra “kun” at kunne producere $100.000 biler til at kunne producere og levere biler til $40.000 på ganske få år. Skala-effekten har været astronomisk og indtil videre primært kommet forbrugerne til gode. 60% prisfald!
Men på et tidspunkt? Så vil man vælge at sende en større del af den gevinst videre til investorerne i stedet for at blive ved med at sænke priserne. Men igen, vækst over profit.
Så aktien er i min bog prissat efter investorernes forventninger til Tesla’s fremtidige værdi. Og naturligvis skal den være kraftig gearet, når en virksomhed vækster som Tesla. Tager vi de foregående 5 år, dvs. 2013 til 2018, der vækstede Tesla fra 2 milliarder til 21 milliarder dollars i omsætning. Og så er det noget vrøvl at prissætte aktien i 2013 efter 2013 regnskabet. Det er en uendelig gammeldags og forkert måde at værdiansætte vækstvirksomheder.
Faktisk er der gode chancer for at Tesla opfylder kravene til at blive optaget i S&P 500 i 2020. Hvis det sker? Så vil samtlige institutionelle investorer og pensionskasser begynde at opkøbe Tesla aktier. Overvej hvad det vil gøre ved kursen?
Med alt det In-mente: Er Tesla så en “done-deal”? Overhovedet ikke. De er i et kapløb med tiden for at vokse for enhver pris. Deres CEO satser alt på ét bræt 24x7 med store omkostninger + Elon er vist det man kalder excentrisk. Så der er stadig mange ting der kan gå galt.
Det må man som investor overveje om man kan sove roligt om natten med? Personligt? Efter at have set hvad han har udrette med SpaceX og med egne øjne det en Falcon 9 raket lande? Så er det min (meget subjektive) vurdering, at Elon Musk ikke er en mand man vædder i mod.