Loading...
dk

Ville i turde have 2 teslaer i husstanden. Tesla konkurs... | Tesla Forum

ap49
ap49 Feb 1
Citat fra MOS

Det giver absolut ingen mening at sammenligne salgstal på månedsbasis, når tallene svinger med flere 100%. Så stop det! Historisk afskiber Tesla biler til Europa, så de primært bliver solgt lige før kvartalets afslutning. Så hvis man skal vurdere salgstal, er man er nødt til som minimum at kigge på kvartalsbasis.

At cherry picke et enkelt marked, hvor afgiftsstrukturen er ændret markant og der forekommer hamstring og dermed markant uligevægt i efterspørgslen, giver heller ikke meget mening. For ethvert fornuftigt tænkende menneske burde det ikke komme som nogen overraskelse, at f.eks. 99% af Hollændere, der havde planer om at købe en Tesla i januar 2020, naturligvis har fremrykket deres køb til december 2019. Det var det samme, der skete i Danmark i slutningen af 2015 lige før der kom afgifter på.

Disse stop-and-go politiker er gift for det enkelte marked men har formentlig ikke den store betydning set med globale briller. Tesla sælger alle de biler, de kan nå at producere; de bliver bare solgt på andre markeder i stedet. Tesla er altså stadig production contrained og det er ikke fordi, der er mangel på efterspørgsel globalt set.

Omvendt så har andre elbilfabrikanter interesse i at udskyde deres elbilleverancer hen over årsskiftet, fordi elbiler leveret i 2020 giver dobbelt fradrag i de bøder, de ellers skal betale, mens biler leveret i 2019 ikke giver noget. De har dermed opmagasineret biler til bunke og så snart nytårsklokkerne ringede, så skal bilerne sælges.

Så intet nyt under solen. Hvis man kun kan præsentere tallene, men ikke forstår hvorfor tallene ser ud som de gør, så bør man nok holde sig fra at investere (short eller long).

Nemlig, Claus skulle have brugt denne i stedet for - så ville han have afholdt sig fra short   

ClausM
ClausM Feb 18

Der er markant færre skibe til Europa i Q1 end der var i Q4 (hvor der skulle channel-stuffes i NL).

Og selvom der næsten ikke er solgt nogle biler, og man skulle tro der var en kæmpe backlog. Så er leveringstiden på en ny Model 3 stadig: Marts. Altså er der skibe på vej med biler, der ikke er solgt.

Det ser ekstremt skidt ud i Q1.

MOS
MOS Feb 18
Citat fra ClausM

Der er markant færre skibe til Europa i Q1 end der var i Q4 (hvor der skulle channel-stuffes i NL).

Ja, hvad havde du forventet? Tesla er stadig production constrained. De sælger alt, hvad de kan nå at producere. Bilerne bliver til enhver tid sendt derhen, hvor markederne har mest brug for dem. I slutningen af sidste år var der mange i Holland, der hamstrede på samme måde som det skete i Danmark i slutningen af 2015. Nu bliver bilerne blot solgt et andet sted.

Og selvom der næsten ikke er solgt nogle biler, og man skulle tro der var en kæmpe backlog. Så er leveringstiden på en ny Model 3 stadig: Marts. Altså er der skibe på vej med biler, der ikke er solgt.

Jeg tror godt, du allerede ved det. Men biler produceret først i kvartalet bliver afskibet til Europa, så de ankommer sidst i kvartalet og kan nå at blive leveret inden udgangen af kvartalet. Biler produceret i slutningen af kvartalet bliver solgt lokalt, for at indtægten kan nå at blive bogført i kvartalet. Det er der ikke noget nyt eller mærkeligt i.

Det ser ekstremt skidt ud i Q1.

Jeg går ud fra, at du taler om (din) short position i TSLA? 

ClausM
ClausM Mar 17

Det er ret vildt, hvor langt Elon Musk er villig til at gå, i forsøget på at få sin bonus...

Nu hvor de lukker ned i USA også. Og hvor de fleste andre bilproducenter (eller producenter i det hele taget) lukker ned i en periode....

.... så fik Tesla igår en godkendelse af, at deres bilproduktion var "Essential Production", og de holder derfor stadig åbent i et samfund, hvor de er den største arbejdsgiver. Samtidig har Tesla altid haft en meget hård linje overfor de, der arbejder på gulvet. Der er strenge restriktioner og meget kort vej til fyring, hvis man kommer for sent eller lægger sig syg. Så folk møder ind på arbejde, selvom de burde blive hjemme. De tør ikke andet.

Et ekstra krydderi er, at mange af de der arbejder på gulvet er dårligt lønnede og kommer ud af ikke velstillede familier, hvor man bor flere generationer sammen.

I tillæg til at Elon Musk har brugt Twitter i bedste Trump-Style til at negligere COVID-19 og i nat (i en rus?) har siddet og tweetet omkring hvilke kure/medikamenter, som han har kunnet tænke sig frem til vil hjælpe - på trods af præcis INGEN forudsætninger for at vide noget om området, så er min afsky for Elon Musk nået nye højder.

ClausM
ClausM Mar 17

De lokale myndigheder, som godkendte at Teslas produktion af elbiler er "Essential Production" for samfundet, er iøvrigt nogle korrupte uansvarlige banditter. Hvilken anden forklaring findes der?

selsoe
selsoe Mar 17

Hvad er pointen egentlig? Elon Musk er et røvhul, derfor skal man ikke købe hans biler eller Elon Musk ryger pot, derfor går Tesla konkurs?

Skal jeg genoverveje mit bilkøb hver gang manden laver en tweetstorm?

Ved vi hvad CEO's for andre foretagender vi støtter render og laver og hvordan de behandler deres medarbejdere? De fleste holder lav profil og har ingen twitterkonto. Har du nogensinde købt noget fra Amazon som ikke tillader deres medarbejdere pauser, så de må pisse i flasker mens de passer deres arbejde?

Skal vi hellere købe VW som i årevis har snydt os allesammen og brudt loven? Hvad er CEO'ens syn på kvinder, miljø, børnearbejde og hvad ved jeg? Eller Nissan hvor topchefen lod sig smugle i en papkasse ud af landet for at slippe for retssag?

Det er svært at agere og tage det rigtige valg som moderne forbruger.

ClausM
ClausM Mar 17

Næ, men som tråden oprindeligt startede:

Hvis man har brug for 2 biler, tør man så gøre sig selv 100% afhængig af Tesla?

Hvis CEO'en er tosset, de ansatte behandles dårligt, økonomien er elendig og løfterne altid er større end det der indfries + man i årevis sælger teknologi, der ikke findes....

Så vil et rationelt svar vel være: Nej. (Selvom folk nu på 15 siders indlæg argumenterer for det modsatte).

HemligNemlig
HemligNemlig Mar 17

Du kan tage hvilken som helst producent i hvilket som helst vertikal og finde og konspirere i ting der ser underlige ud.

Det rationelle er at du stadig ikke har ret i en eneste påstand og de 15 sider repræsentere folk der gør grin med dig fordi du intet aner og bare copy/paster fra andre grupper hvor du heller ikke har medvind.

Find nu andre græsgange Claus og nyd livet i din perfekt produceret fossil bil uden fejl.

PeterE
PeterE Mar 17

Det er åbenbart pænt svært at gennemskue, så her er - et forsøg - på lidt hjælp :) 

Jeg gætter, det er kun et gæt, på at ClausM bliver ved med at diskutere så længe der er nogle at diskutere med. Som sagt, det er bare et gæt.  

God dag folkens, inkl ClausM.

ClausM
ClausM Mar 17
Citat fra HemligNemlig

Du kan tage hvilken som helst producent i hvilket som helst vertikal og finde og konspirere i ting der ser underlige ud.

Det rationelle er at du stadig ikke har ret i en eneste påstand og de 15 sider repræsentere folk der gør grin med dig fordi du intet aner og bare copy/paster fra andre grupper hvor du heller ikke har medvind.

Find nu andre græsgange Claus og nyd livet i din perfekt produceret fossil bil uden fejl.

Kunne du ikke lige pege på de første 5 faktuelle statements, hvor jeg tager (beviseligt) fejl?

Danbra56
Danbra56 Mar 17

Er det ikke bedre at lade være at  komentere på ClausM sure opstød, det giver ham blot ny næring.

PeterE
PeterE Mar 17
Citat fra Danbra56

Er det ikke bedre at lade være at  komentere på ClausM sure opstød, det giver ham blot ny næring.

Vist det jeg forsøgte at skrive :)

koden
koden Mar 17

Jeg har helt ondt i maven af grin...gæt selv hvorfor :-)

baldur
baldur Mar 17
Citat fra ClausM

Kunne du ikke lige pege på de første 5 faktuelle statements, hvor jeg tager (beviseligt) fejl?

Nu er de fleste af dine forudsigelser tilstrækkelige vage til at det er svært at holde dig op på det efterfølgende. Men her er nogle forudsigelser fra efteråret:

"Tesla har solgt ca. 160.000 biler i første halvår. Og har lovet at sælge mellem 360-400.000. De mangler altså at sælge 200.000 biler, og det er ikke gået stærkt i juli og august. De skal sælge rigtigt rigtigt mange biler i september for at sandsynliggøre, at de kan nå op på 360.000 biler i år".

Fakta: Tesla solgte mere end 360.000 biler i 2019.

"Selv hvis Tesla sælger 100.000 biler i 2019-Q3 (altså nuværende kvartal), så vil omsætningen være lavere end for et år siden".

Omsætningen i 2019 var højere end omsætningen for 2018. Omsætningen i Q3 var ganske rigtig lidt lavere men de tre andre kvartaler var omsætningen højere og mere end gjorde op for det.

"Men helt nøgternt set, så er det ikke blevet mindre interessant at shorte Tesla efter kursen er steget til 300 USD".

Av det var det helt store fejlskud.

"Det koster mange penge at udvikle produktionsapparatet til at producere en bil. Med design af alle stumper, design af produktionsforløb m.v. At de har bygget en håndfuld eller to Model Y, betyder ikke at man bare kan trykke på knappen og så producere løs. ... Jeg tror ikke at de er færdige med at bruge penge på model Y for at kunne producere den"

Model Y er leveret til kunder nu. Citatet er 4 måneder gammelt, så de har været i gang med de sidste finjusteringer af produktionslinjen.

"Det samme med Pick-up truck. Hold i mente at den billigste Model Y variant med baghjulstræk koster 49.000 i dag. Men Tesla/Musk lover at en full-size 4WD offroader med kæmpe batterier, enorm Range og samtidig køreegenskaber som en Porsche 911 - skal kunne købes for 50.000. Lyder det ikke bare en lille smule urealistisk?"

Efter præsentationen af Cybertruck lyder det faktisk ikke spor urealistisk.

"Tesla bliver stadig omtalt som en virksomhed i enorm vækst. Men faktisk ligger deres største kvartal (målt på omsætning) nu 15 måneder tilbage. (Q3 2018). Både Q3 og Q4 i 2019 ligger under Q3 og Q4 i 2018"

Det passer ikke:

ClausM
ClausM Mar 18

Nice try, men...

"Nu er de fleste af dine forudsigelser tilstrækkelige vage til at det er svært at holde dig op på det efterfølgende. Men her er nogle forudsigelser fra efteråret:

"Tesla har solgt ca. 160.000 biler i første halvår. Og har lovet at sælge mellem 360-400.000. De mangler altså at sælge 200.000 biler, og det er ikke gået stærkt i juli og august. De skal sælge rigtigt rigtigt mange biler i september for at sandsynliggøre, at de kan nå op på 360.000 biler i år".

Fakta: Tesla solgte mere end 360.000 biler i 2019."

Det eneste jeg skrev er, at de skal sælge mange biler i andet halvår for at sandsynliggøre 360.000 biler i 2019. Hvori består den faktuelle fejl?

"Selv hvis Tesla sælger 100.000 biler i 2019-Q3 (altså nuværende kvartal), så vil omsætningen være lavere end for et år siden".

Omsætningen i 2019 var højere end omsætningen for 2018. Omsætningen i Q3 var ganske rigtig lidt lavere men de tre andre kvartaler var omsætningen højere og mere end gjorde op for det.

"Men helt nøgternt set, så er det ikke blevet mindre interessant at shorte Tesla efter kursen er steget til 300 USD".

Av det var det helt store fejlskud.

Endelig noget faktuelt. Bortset fra at jeg har ret. Hvis du ser på den graf, som du selv har uploaded, så vil du se at 2018-Q3 var større end 2019-Q3.
Det var altså faktuelt korrekt at forudse, at gennemsnitsprisen af solgte biler var faldet så meget, at omsætningen i 2019-Q3 ville blive mindre end året før.

Og nøgternt set, så er det åbenlyst mere interessant at shorte en virksomhed, jo mere overvurderet den er. Er det ikke?

"Det koster mange penge at udvikle produktionsapparatet til at producere en bil. Med design af alle stumper, design af produktionsforløb m.v. At de har bygget en håndfuld eller to Model Y, betyder ikke at man bare kan trykke på knappen og så producere løs. ... Jeg tror ikke at de er færdige med at bruge penge på model Y for at kunne producere den"

Model Y er leveret til kunder nu. Citatet er 4 måneder gammelt, så de har været i gang med de sidste finjusteringer af produktionslinjen.

Jeg skrev: Jeg tror ikke de er færdige med at bruge penge på Model Y for at kunne producere den. Hvordan kan du faktuelt fastslå, at de ikke har brugt penge på at kunne producere den. Og hvorfra har du faktuel information om, at produktionen er så meget på skinner, at de kan producere løs i antal der f.eks. ligner model 3? (Hint: Det har du ikke, for den information er ikke tilgængelig).

"Det samme med Pick-up truck. Hold i mente at den billigste Model Y variant med baghjulstræk koster 49.000 i dag. Men Tesla/Musk lover at en full-size 4WD offroader med kæmpe batterier, enorm Range og samtidig køreegenskaber som en Porsche 911 - skal kunne købes for 50.000. Lyder det ikke bare en lille smule urealistisk?"

Efter præsentationen af Cybertruck lyder det faktisk ikke spor urealistisk.

Så nu betyder din mavefornemmelse, at du har mere ret? Din mavefornemmelse gør, at en bil på størrelse med en Hummer skal have bedre køreegenskaber end en Porsche 911 der vejer mere end 1 ton mindre. Og at en (last)bil der bliver markant billigere end de Model S og X'er med længst rækkevidde i dag - skal have endnu længere rækkevidde? På trods af større front-areal, højere vægt og større rullemodstand?
Kan du pege på, hvordan du bakker din mavefornemmelse op faktuelt? (Nå nej)

"Tesla bliver stadig omtalt som en virksomhed i enorm vækst. Men faktisk ligger deres største kvartal (målt på omsætning) nu 15 måneder tilbage. (Q3 2018). Både Q3 og Q4 i 2019 ligger under Q3 og Q4 i 2018"

Det passer ikke:

Du har ret. Den samlede omsætning i Q4-2019 endte med at blive 2% højere end året før. Og omsætningen for salg af biler blev 1% højere end året før. Det er jo et helt vildt fejlskud fra min side. Det hang sammen med channel-stuffing i Holland, hvor salget siden er gået helt i stå, og der spekuleres i at Teslas "Account Receivables" (altså tilgodehavender fra kunder) udgør over 1 milliard dollar, selvom man "kun sælger direkte til slutkunder og kun leverer biler imod forudbetaling"?? Hvis man trækker nogle af de biler fra, som på kredit er leveret til de Hollandske leasing-firmaer, så ville omsætningen være som jeg forudså.

(Til gengæld udgjorde salg af regultative kreditter 40% mere end året før, og man reducerede hensættelser til garanti-forpligtelser pr. bil, man reducerede R&D i forhold til året før og man levetidsforlængelse produktionsudstyr til Model S og X ved at ændre på afskrivningsprofilen, så man nu skal producere model S i uændret karrosseri-form i mindst 10 år endnu ved nuværende salgsrate - ellers er afskrivningerne utilstrækkelige. Alle disse tiltag sikrede, at man kun tjente 25% mindre i kvartalet end året før - ellers havde der været et underskud).

Så af alle de faktuelle ting, som du hopper med på vognen om, at jeg åbenbart slynger omkring mig og som åbenbart er forkerte. Så er det kun *et gæt* på en fremtidig omsætning der er ramt 2% forkert - skabt på baggrund af massiv channel-stuffing? Kan du virkelig ikke finde noget, der tydeligere udstiller, at alt er helt forkert?

Forummets indlæg er redigeret af ClausM Mar 18
baldur
baldur Mar 18

"Kan du virkelig ikke finde noget, der tydeligere udstiller, at alt er helt forkert?"

Nej for du er altid tilstrækkelig vag i dine formuleringer. Eksempelvis har du nu lige sagt at der vil være problemer med at producere tilstrækkeligt med Model Y. Men hvis jeg kommer om et halvt år og viser at alt kørte på skinner med hensyn til Model Y, så siger du bare at det har du aldrig sagt. Du har kun antydet det.

"Det er jo et helt vildt fejlskud fra min side."

Det er det når det skulle demonstrere at virksomheden var på vej i afgrunden. Argumentet var noget i stil med "Tesla kan ikke nå deres mål, de går nok konkurs"  - men de nåede deres mål, de gik ikke konkurs og kursen steg helt vildt. Ja så er det et vildt fejlskud.

"Og nøgternt set, så er det åbenlyst mere interessant at shorte en virksomhed, jo mere overvurderet den er. Er det ikke?"

Hvis du havde shortet virksomheden på det tidspunkt til kurs 300 så havde du brændt dig enormt i det efterfølgende short squeeze. Du troede ikke engang selv på det (meget heldigt for dig).

"Det eneste jeg skrev er, at de skal sælge mange biler i andet halvår for at sandsynliggøre 360.000 biler i 2019. Hvori består den faktuelle fejl?"

Igen din stil er ikke at skrive noget du kan blive holdt op på. Hvorfor skriver du at de skal sælge mange biler? Er det ikke for at sige at det når de næppe? Uden at sige det direkte altså. Antydningens kunst og alt det jazz.

Alle dine undskyldninger for hvorfor du ramte ved siden af giver jeg ikke noget for.

HemligNemlig
HemligNemlig Mar 18

Pis nu langt ind i helvede Claus ufattelig så dum du er med dine vanvittige kommentare, fat nu du ikke er velkommen.

Smut ind på Android Forum og svin Apple til du er lige præcis sådan en type.

Du gætter løs og ja din argumentation passer ikke og er sakset fra andre af dine grupper, intet du selv har kompetance til at finde ud af men Nice try du er sku gennemskuet hahaha

selsoe
selsoe Mar 18

@HemligNemlig Ro på. Tal ordentligt og gå uden om tråden hvis du ikke kan holde den ud.

PeterE
PeterE Mar 18
Citat fra selsoe

@HemligNemlig Ro på. Tal ordentligt og gå uden om tråden hvis du ikke kan holde den ud.

Den konflikt er præcis hvad ClausM drømmer om. Normalt ville jeg give dig ret, men Claus har med fuldt overlæg trådt alt og alle over tæerne herinde. Så lad være med at irettesætte andre, den type frustration er 100% til at forstå.

Og @ClausM, du behøver behøver ikke bede om eksempler. Jeg kommer ikke til at svare, og jeg har blokeret dig ift private beskeder.

HemligNemlig
HemligNemlig Mar 18

Jeg taler præcis som jeg lyster ellers må administrator slette mig, det giver absolut ingen mening den mand har en profil her. Ingen ønsker ham og nej han er ikke velkommen. Må han skrive hvad han vil må jeg også.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 »