Nice try, men...
"Nu er de fleste af dine forudsigelser tilstrækkelige vage til at det er svært at holde dig op på det efterfølgende. Men her er nogle forudsigelser fra efteråret:
"Tesla har solgt ca. 160.000 biler i første halvår. Og har lovet at sælge mellem 360-400.000. De mangler altså at sælge 200.000 biler, og det er ikke gået stærkt i juli og august. De skal sælge rigtigt rigtigt mange biler i september for at sandsynliggøre, at de kan nå op på 360.000 biler i år".
Fakta: Tesla solgte mere end 360.000 biler i 2019."
Det eneste jeg skrev er, at de skal sælge mange biler i andet halvår for at sandsynliggøre 360.000 biler i 2019. Hvori består den faktuelle fejl?
"Selv hvis Tesla sælger 100.000 biler i 2019-Q3 (altså nuværende kvartal), så vil omsætningen være lavere end for et år siden".
Omsætningen i 2019 var højere end omsætningen for 2018. Omsætningen i Q3 var ganske rigtig lidt lavere men de tre andre kvartaler var omsætningen højere og mere end gjorde op for det.
"Men helt nøgternt set, så er det ikke blevet mindre interessant at shorte Tesla efter kursen er steget til 300 USD".
Av det var det helt store fejlskud.
Endelig noget faktuelt. Bortset fra at jeg har ret. Hvis du ser på den graf, som du selv har uploaded, så vil du se at 2018-Q3 var større end 2019-Q3.
Det var altså faktuelt korrekt at forudse, at gennemsnitsprisen af solgte biler var faldet så meget, at omsætningen i 2019-Q3 ville blive mindre end året før.
Og nøgternt set, så er det åbenlyst mere interessant at shorte en virksomhed, jo mere overvurderet den er. Er det ikke?
"Det koster mange penge at udvikle produktionsapparatet til at producere en bil. Med design af alle stumper, design af produktionsforløb m.v. At de har bygget en håndfuld eller to Model Y, betyder ikke at man bare kan trykke på knappen og så producere løs. ... Jeg tror ikke at de er færdige med at bruge penge på model Y for at kunne producere den"
Model Y er leveret til kunder nu. Citatet er 4 måneder gammelt, så de har været i gang med de sidste finjusteringer af produktionslinjen.
Jeg skrev: Jeg tror ikke de er færdige med at bruge penge på Model Y for at kunne producere den. Hvordan kan du faktuelt fastslå, at de ikke har brugt penge på at kunne producere den. Og hvorfra har du faktuel information om, at produktionen er så meget på skinner, at de kan producere løs i antal der f.eks. ligner model 3? (Hint: Det har du ikke, for den information er ikke tilgængelig).
"Det samme med Pick-up truck. Hold i mente at den billigste Model Y variant med baghjulstræk koster 49.000 i dag. Men Tesla/Musk lover at en full-size 4WD offroader med kæmpe batterier, enorm Range og samtidig køreegenskaber som en Porsche 911 - skal kunne købes for 50.000. Lyder det ikke bare en lille smule urealistisk?"
Efter præsentationen af Cybertruck lyder det faktisk ikke spor urealistisk.
Så nu betyder din mavefornemmelse, at du har mere ret? Din mavefornemmelse gør, at en bil på størrelse med en Hummer skal have bedre køreegenskaber end en Porsche 911 der vejer mere end 1 ton mindre. Og at en (last)bil der bliver markant billigere end de Model S og X'er med længst rækkevidde i dag - skal have endnu længere rækkevidde? På trods af større front-areal, højere vægt og større rullemodstand?
Kan du pege på, hvordan du bakker din mavefornemmelse op faktuelt? (Nå nej)
"Tesla bliver stadig omtalt som en virksomhed i enorm vækst. Men faktisk ligger deres største kvartal (målt på omsætning) nu 15 måneder tilbage. (Q3 2018). Både Q3 og Q4 i 2019 ligger under Q3 og Q4 i 2018"
Det passer ikke:
Du har ret. Den samlede omsætning i Q4-2019 endte med at blive 2% højere end året før. Og omsætningen for salg af biler blev 1% højere end året før. Det er jo et helt vildt fejlskud fra min side. Det hang sammen med channel-stuffing i Holland, hvor salget siden er gået helt i stå, og der spekuleres i at Teslas "Account Receivables" (altså tilgodehavender fra kunder) udgør over 1 milliard dollar, selvom man "kun sælger direkte til slutkunder og kun leverer biler imod forudbetaling"?? Hvis man trækker nogle af de biler fra, som på kredit er leveret til de Hollandske leasing-firmaer, så ville omsætningen være som jeg forudså.
(Til gengæld udgjorde salg af regultative kreditter 40% mere end året før, og man reducerede hensættelser til garanti-forpligtelser pr. bil, man reducerede R&D i forhold til året før og man levetidsforlængelse produktionsudstyr til Model S og X ved at ændre på afskrivningsprofilen, så man nu skal producere model S i uændret karrosseri-form i mindst 10 år endnu ved nuværende salgsrate - ellers er afskrivningerne utilstrækkelige. Alle disse tiltag sikrede, at man kun tjente 25% mindre i kvartalet end året før - ellers havde der været et underskud).
Så af alle de faktuelle ting, som du hopper med på vognen om, at jeg åbenbart slynger omkring mig og som åbenbart er forkerte. Så er det kun *et gæt* på en fremtidig omsætning der er ramt 2% forkert - skabt på baggrund af massiv channel-stuffing? Kan du virkelig ikke finde noget, der tydeligere udstiller, at alt er helt forkert?