Loading...
dk

Ville i turde have 2 teslaer i husstanden. Tesla konkurs... | Tesla Forum

ClausM
ClausM Aug 29 '19
Citat fra Oreo100

Problemet er hvis du vil have en konstruktiv dialog så bliver du nød til at dokumentere dine påstande. Ellers er det bare FUD. Samtidig danser du udenom de ting der er åbenlyst forkerte. Så mister du lidt troværdighed. 

Siden 2012 har man jo måske ændret strategi og købt SolarCity, bygge endnu en gigafactory samt planlægge endnu een i Tyskland. Hvis de stopper med at investere så ville jeg være nervøs. 

Self er der marketing. Som da VW sagde at deres diesel var clean (det tænker jeg ikke behøver at dokumentere). 

Jeg investerer gladeligt i Tesla og har gjort det i mange år. Umiddelbart kan jeg ikke se et eneste andet bilfirma der både økonomisk og moralsk giver mening at kaste penge efter. Helt fint at du heller ikke mener at Tesla passer ind i den kategori. 

Oreo:

Dokumentationen er i deres indrapportering til myndighederne. Som ligger på ir.tesla.com. 

I aften når jeg er tilbage ved en pc med Excel (nemmest at overskue der), så skal jeg gerne finde links til deres oplysninger om bankindestående, gældsposter og hvad de hensætter til garanti. (Synes du ikke at 11.000 pr. Bil til garantiforpligtelser i hele levetiden er i underkanten?).

I 10q står der også noget om aftalebetingelserne for fabrikken i Kina.  Har du eventuelt hørt vores podcast, der går vi igennem en del af det?
ClausM
ClausM Aug 29 '19
Nåja og så er der solar City. 

Salg af solcelle kapacitet faldet fra over 200mwh i kvartalet til 45 i Q1 og kun 27mwh i q2. 
Det var en rigtig god historie, da han fremviste solar-tiles i 2016. Produktet fandtes bare ikke og findes stadig ikke i salgbar form. Og det er ikke ligefrem vækst i salget. 
jramskov
jramskov Aug 29 '19
Citat fra ClausM

Hej Jramskov

Vi behøver heldigvis ikke være enige, men der er en enkelt ting, som du beskriver forkert - og som er ret væsentlig for historien om tesla.

Build sports car
Use that money to build an affordable car
Use that money to build an even more affordable car
While doing above, also provide zero emission electric power generation options

Planen er han ikke lykkedes med. Han har ikke haft een eneste profitabel bil. Hver gang en ny bil har skullet designes og produktionsmodnes, så er det sket for lånte penge.

Det afhænger vist af øjnene der ser. Nu følger jeg det ikke så tæt igen, men så vidt jeg ved producerer de da 5000 Model 3 (an even more affordable car) om ugen. Du siger de ikke har haft een eneste profitabel bil. Det kommer igen an på hvordan man ser på det. De siger jo selv de har en ganske fornuftig fortjeneste på hver bil de sælger.

Og i Maj lånte de penge for at betale forfalden gæld og regninger. De rejse 2,2 mia USD, og ved slutningen af Q'et havde de, efter at have solgt flere biler end nogensinde, 1,7B USD i banken.

Problemet er nu at TEsla har en elendig credit rating og det bliver meget meget dyrt at låne penge fremover. Allerede nu betaler de ca. 6,3% i rente i gennemsnit af alt gæld, og efterhånden som gammel gæld bliver skiftet ud med ny, så stiger renten. Og det har betydning, når man skylder over 11 milliarder USD væk.

De har helt sikkert lånt en masse penge og de skal selvfølgelig betales tilbage. Er det et problem? Det aner jeg intet om. Mit bud er at de har væsentligt bedre styr på hvordan det bedst håndteres end alle mulige internet eksperter der shorter aktien. Som Oreo100 skriver, har de $5 billion in cash og som tidligere skrevet, er de blevet dødsdømt igen og igen men de er her stadig. Samtidig går det kun én vej og det er mod flere elbiler og mere vedvarende energi. Begge områder hvor Tesla enten er klart førende eller har spændende produkter (f.eks. Powerwall, Powerpack og Megapack).

Og jo, Musk har faktisk lovet, at FSD kommer inden udgangen af året. Og det er faktisk ret vigtigt for ham. Det er nu 3 år siden at FSD blev udbudt til salg, og de kunder der har lavet lease-aftaler for 3 år siden i Californien, de skal nu aflevere deres biler.  FSD blev solgt som noget der ville komme. Men det er forventeligt, at en kunde der hra leaset en bil i 3 år og nu afleverer den tilbage, vil forlange at blive kompenseret for det, som FSD har kostet i hele lease-perioden - uden at de har fået produktet leveret.

Det vil jeg gerne se et bevis på? Husk det er vigtigt at skelne mellem hvad Elon Musk skriver/siger forskellige steder, f.eks. på Twitter og hvad Tesla officielt siger.

At FSD så er udfordret af lovgining overalt, at forsikringsselskaber nu er begyndt at nægte at tegne en police for en bil med FSD (I USA) og at statistikken for sikkerheden på AP ikke er god efter at være blevet revurderet, det giver en endnu større udfordring.

Lyder ret mærkeligt at nægte at forsikre en bil pga. en feature der endnu ikke eksisterer. Tillad mig at være en anelse skeptisk.

Det er den amerikanske myndighed NHTSA der kan diktere tilbagekaldelser og forbyde produkter. Deres (politisk udpegede) chef er trådt tilbage for 2 uger siden. Før det har der ikke været offentliggjort en eneste klage over et sikkerheds incident med en Model 3 i den database, som er offentligt tilgængeligt. 2 dage efter hun stoppede, dukkede der pludselig over 70 frem - nogle af dem over 1 år gamle. 

Link? Medmindre det er fra f.eks. Seeking Alpha, der er så mange der shorter aktien og dermed har en virkelig god grund til at sprede falske nyheder. De er cirka lige ikke troværdige som Donald Trump. 

Oreo100
Oreo100 Aug 29 '19

ClausM, jeg har ikke hørt podcasten, men skulle til det da jeg så beskrivelsen som jeg studsede lidt over:

Den Kyniske Podcast’ giver en stemme til alle dem, der er trætte af, at klimadebatten er blevet overtaget af symbolpolitik og grædende veganere. Hvordan vil Elon Musk redde verden med Tesla, hvis Tesla er ude af stand til at redde sig selv?

Det er sjovt at du kæder klimaet sammen med det at eje en Tesla. Det var nok nederst på min liste da jeg købte den første. Rart? Bestemt. Men det var faktisk det var en bedre bil på stort set alle parametre. Self kommer Tesla ikke til at redde verden alene. Hele grunden til at patent porteføljen blevet givet væk. 

ClausM
ClausM Aug 29 '19
Hej igen

Ja, der er profit på M3. Men ikke nok til at betale omkostningerne. De har tabt 1,1B USD i årets to første kvartaler. Det rimer ikke på (nok) profit. 
ClausM
ClausM Aug 29 '19
Citat fra Oreo100

ClausM, jeg har ikke hørt podcasten, men skulle til det da jeg så beskrivelsen som jeg studsede lidt over:

Den Kyniske Podcast’ giver en stemme til alle dem, der er trætte af, at klimadebatten er blevet overtaget af symbolpolitik og grædende veganere. Hvordan vil Elon Musk redde verden med Tesla, hvis Tesla er ude af stand til at redde sig selv?

Det er sjovt at du kæder klimaet sammen med det at eje en Tesla. Det var nok nederst på min liste da jeg købte den første. Rart? Bestemt. Men det var faktisk det var en bedre bil på stort set alle parametre. Self kommer Tesla ikke til at redde verden alene. Hele grunden til at patent porteføljen blevet givet væk. 

Prøv at høre den. Det vil spare en del skriverier, men sikkert også rejse en masse spørgsmål, som jeg gerne besvarer. 
baldur
baldur Aug 29 '19

Set herfra spreder du fortsat FUD og at høre en podcast involvere at investere mere tid i dig end jeg lige kan.

Den "analyse" du har skrevet her er ikke nogen analyse idet du udelukkende ser på negativer og ikke laver nogen som helst undersøgelser af positiver eller af løsningsmuligheder. Eksempelvis mener du at Tesla ikke kan rejse penge men du laver ikke en seriøs gennemgang af de 10 forskellige måder Tesla kunne tænkes at rejse penge. Tag market cap for TSLA som er omkring 40 milliarder USD - det ligner at de kunne rejse en hel del penge ved en simpel aktieemission. Eller hvad med et privat salg - har du undersøgt hvilke aktører der kunne finde på at købe Tesla og under hvilke vilkår?

Husk man er ikke konkurs før at alle muligheder er udtømt. Du har bare fundet en masse usikkerheder og konkluderet at eneste mulighed er konkurs og så opspundet endnu flere usikkerheder på den baggrund. Det er FUD.

webercarbmann
webercarbmann Aug 29 '19

@ClausM   - jeg forstår ikke hvorfor du poster indlæg på Teslaforum?  Vi er flok glade mennesker der kører i verdens fedeste biler.  Har du pt .aktier i Tesla så sælg dem, så vi andre kan købe. Har du ingen Tesla i garagen så køb en eller lev med savnet. Måske skulle du få en til at give dig en tur en dag så du ved hvad du taler om. Jeg har ingen problemer med at finde din vinkel på firmaet Tesla gennem andre kanaler hvis jeg måtte ønske det så hvad er det du vil? 

Misforstå mig ikke, du er i din fulde ret til at have dit syn på verden,  men hvis man ikke har noget at bidrage med til div. fora, så læs med, men undlad at bidrage....  Just my 2 cent. 

SuneH
SuneH Aug 30 '19
Citat fra webercarbmann

Jeg har ingen problemer med at finde din vinkel på firmaet Tesla gennem andre kanaler hvis jeg måtte ønske det så hvad er det du vil? 

@webercarbmann: Han skal vel bare tjene sin timeløn? 

Forummets indlæg er redigeret af SuneH Aug 30 '19
ElPeter
ElPeter Aug 30 '19
Citat fra webercarbmann

@ClausM   - jeg forstår ikke hvorfor du poster indlæg på Teslaforum?  Vi er flok glade mennesker der kører i verdens fedeste biler.  Har du pt .aktier i Tesla så sælg dem, så vi andre kan købe. Har du ingen Tesla i garagen så køb en eller lev med savnet. Måske skulle du få en til at give dig en tur en dag så du ved hvad du taler om. Jeg har ingen problemer med at finde din vinkel på firmaet Tesla gennem andre kanaler hvis jeg måtte ønske det så hvad er det du vil? 

Misforstå mig ikke, du er i din fulde ret til at have dit syn på verden,  men hvis man ikke har noget at bidrage med til div. fora, så læs med, men undlad at bidrage....  Just my 2 cent. 

Helt enig, jeg forstår ikke hvorfra motivationen kommer til at bruge så meget tid på at analysere og skrive fordi en anden mand overvejer at købe en bil.

I det hele taget går der alt for meget sølvpapirshat og konspirationsteori i den slags skriverier og dette forum er nok ikke det rette sted for den slags.

MOS
MOS Aug 30 '19

Jeg mener, at alle er velkomne til at skrive deres meninger her på Tesla Forum - også ClausM med hans negative kommentarer og FUD. Vi lever trods alt i et frit samfund uden censur (forhåbentlig!).

Når det er sagt, så forstår jeg heller ikke, hvorfor man vil bruge timevis på at skrive negative kommentarer og FUD om et bestemt bilmærke. Hvis jeg rent hypotetisk hadede et bestemt mærke, f.eks. Peugeot, så ville jeg da ikke lave podcasts eller gå ind på diverse Peugeot fora og bruge timevis på at skrive negative kommentarer og FUD om Peugeot. Jeg ville nok bare tænke, at det ikke var en bil, jeg gad spilde min tid på.

Så min sniff test siger mig, at ClausM enten har et usundt, kompulsivt issue med at skrive negativt om Tesla, eller også har han en eller anden (økonomisk) interesse i at skade Teslas omdømme.

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Aug 30 '19

+1

PeterE
PeterE Aug 30 '19
Enig, i det frie samfund må alle - næsten - sige og skrive hvad de vil. Alle andre må til gengæld også vælge kun at lytte til og kun at svare på hvad de nu vælger. 

Jeg vælger at ignorere en række indlæg, og det har jeg heldigvis fin samvittighed over :)

God weekend!
TRP
TRP Aug 31 '19

+1

Og tilbage til emnet....jeg sover fint om natten med mine to Teslaer og ingen IECér i husstanden :-)

jth
jth Aug 31 '19

Du ville ikke kunne tjene mange penge på at skrive, blogge, eller vlogge FUD om Peugeot. Den typiske køber af en fransk bil interesserer sig ikke for biler, og alle der har kørt fransk bil (inkl. undertegnede, 4 stk) ved at de er forfærdelige. Man skal tilbage til CX, BX og XM for at finde noget sjovt. 

Hvis du skulle irritere Christian frost skulle du istedet kaste dig over Alfa Romeo :) 

Citat fra MOS

Jeg mener, at alle er velkomne til at skrive deres meninger her på Tesla Forum - også ClausM med hans negative kommentarer og FUD. Vi lever trods alt i et frit samfund uden censur (forhåbentlig!).

Når det er sagt, så forstår jeg heller ikke, hvorfor man vil bruge timevis på at skrive negative kommentarer og FUD om et bestemt bilmærke. Hvis jeg rent hypotetisk hadede et bestemt mærke, f.eks. Peugeot, så ville jeg da ikke lave podcasts eller gå ind på diverse Peugeot fora og bruge timevis på at skrive negative kommentarer og FUD om Peugeot. Jeg ville nok bare tænke, at det ikke var en bil, jeg gad spilde min tid på.

Så min sniff test siger mig, at ClausM enten har et usundt, kompulsivt issue med at skrive negativt om Tesla, eller også har han en eller anden (økonomisk) interesse i at skade Teslas omdømme.

JanChristensen
JanChristensen Sep 3 '19

Der spekuleres hårdt mod Tesla. Når olieindustrien ikke gider spilde flere milliarder på at shorte Tesla-aktier, så drøner den i vejret. Her er et godt bud på mulighederne. Tesla sammenlignes med Ford og GM. https://www.youtube.com/watch?v=_JdtoxtYJ8A

PeterE
PeterE Sep 3 '19
Ok, så det er olieindustrien der sætter Tesla under pres? Jeg vil nu tror at Tesla største udfordring er indefra, nemlig evnen til at levere og evnen til at levere kvalitet. 
Forummets indlæg er redigeret af PeterE Sep 3 '19
ClausM
ClausM Sep 3 '19

Hej med Jer

Jeg har været lagt ned, så ikke tid til at svare.

Først og fremmest: Udover at jeg investerer i Tesla via short-positioner, og derfor har en interesse i at samle så meget sandfærdig og rationel information som muligt, så har jeg ingen økonomiske interesser overhovedet.

Podcasten vi lavede er også ulønnet. Vi har lånt et studie gratis hos heartbeats.dk, imod at de har podcasten liggende som indhold. Det er planen, at vi skal lave flere podcasts i serien, og det er bestemt planen at de skal omhandle alt muligt andet end Tesla. Og hvem ved, måske en gang i fremtiden det er noget der kan udvikle sig til at give et tilskud til hjemmebaren, men så er det altså heller ikke vildere.

Og termen FUD: Fear, Uncertainty and Doubt. Det er lidt vildt, når jeg gentagne gange oplever at dokumenterbar og relevant information bare kaldes FUD. Det tillægger også afsenderen et ønske om kun at skabe frygt og usikkerhed. Det er ikke mit ønske. Mit ønske er at folk får så rationel information som muligt, at tage stilling på baggrund af.

Det er også derfor, at det eneste sted på forum jeg har svaret. Og det eneste sted hidtil det har været relevant at svare - er på en forespørgsel om, hvorvidt der er en risiko ved at gøre sig meget afhængige af Tesla'er.

Hvis ikke et sådan spørgsmål kan besvares sobert og rationelt med udtalelser som alle kan dokumenteres, så står det skidt til med objektiviteten.

ClausM
ClausM Sep 3 '19

Der blev spurgt om jeg kunne bevise, at TEsla havde lovet FSD i år.

Hvis man går på Teslas hjemmeside og går igennem bestillingsprocessen for en Model 3, så skriver Tesla sådan her, når man har mulighed for at tilvælge FSD for 50.000 kr. Og jeg synes det virker som en fair og objektiv konstatering, at Tesla her lover, at FSD kommer i år.

De skriver således: "

Senere i år:

• Genkendelse og overholdelse af trafiklys og stopskilte.
  • Automatisk kørsel i byen."
baldur
baldur Sep 3 '19
At få bilen til at stoppe for rødt er nærmest trivielt, så det kan de sagtens nå hvis de prioriterer det. Automatisk kørsel i byen er et udsagn der kan fortolkes vidt. Kører den ikke allerede automatisk i byen?
Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 »