Baldur:
Det er ret vildt, at du udtaler at Lidar er en blindgyde. Det er den mest præcise måde at kortlægge omgivelserne på, og det er KUN Tesla der ikke bruger det.
Hvem får ret? Godt spørgsmål. Det er ikke fordi Elon Musk ikke kender til lidar eller ikke kan lide teknologien, det har han selv udtalt og de bruger også flittigt lidar hos SpaceX. Tesla er selv ret sikre på at de kan få det til at fungere uden lidar og de har noget som ingen andre har: Mange hundrede tusinde biler på vejene som de får data fra og der kommer cirka 5000 flere på vejene hver uge. Det er massivt data materiale som er sindsygt vigtig i forbindelse med træning af det neurale netværk.
Det er imponerende den tid og energi du har lagt i at researche Teslas økonomi, men det ville jeg nok også gøre hvis jeg gik efter at investere en væsentlig sum penge i at shorte Tesla aktien. Jeg har ingen interesse i at bruge så meget tid på, men det virker på mig som om din kildekritik er for dårlig. Et par ting der slog mig:
- Du sår bla. tvivl om de virkelig har $5 mia. "in cash", selvom det er noget de officielt har meldt ud. Tror du ikke de ville få problemer med myndighederne hvis det var forkert?
- Wallmart sagen. Du glemmer lige at de droppet sagen og samarbejder med Tesla om at få solcelleanlæggende kørende igen.
- Den kinesiske fabrik. Du tror ikke de kan sælge deres biler i Kina. Du ignorer godt nok en masse her. Myndighederne supporterer massivt Tesla i denne forbindelse. De var de første og vist stadigt eneste bilfirma der selv ejer fabrikken, alle andre har været tvunget til at samarbejde med kinesiske firmaer for at få lov til at sælge deres biler der. Fabrikken ser ud til at blive bygget på under halvdelen af den tid Tesla først regnede med det ville tage, det er vildt imponerende. Tesla er kendt for at fokusere meget på at optimere overalt hele tiden og forbedrer løbende deres produktionslinier, biler osv. - de har uden tvivl lært en masse og vil uden tvivl kunne producerer biler dramatisk meget billigere end i Freemont.
Sidst vil jeg blot sige jeg synes personligt det er mærkeligt at satse penge på andres ulykke.
Ps. Argh @ det her forum software.