AP er ikke beta. FSD er beta og det fortælles der også på hjemmesiden. Selvom de nok burde indrømme at de opskrevne mål for FSD ikke kan nås i 2019 i DK.
Teslas AP har omtalte ghost bremseproblem. Men det gør ikke AP til et dårligt produkt der ikke er produktionsmodent. For det første er det ikke sådan at den ikke kan køre fem meter uden at ghost bremse. Den klarer det faktisk ret godt, der hvor den er annonceret til at skulle bruges, nemlig på motorvej.
Jeg har som sagt også en VW Golf GTE men adaptiv fartpilot og lane assist. Det er effektivt det samme som AP. Folkevogns adaptive fartpilot lider ikke af ghost opbremsninger. Men den lider af det omvendte problem, nemlig at der er temmelig mange situationer hvor den bare ikke bremser. Hvis du ikke er vågen, så dør du. Det finder folkevogn ikke er et problem men har blot noteret det i manualen. Vær opmærksom på at adaptiv fartpilot ikke bremser for stationære objekter, parkerede biler, biler der er stoppet i kø, biler der holder for rødt. Vær opmærksom på at adaptiv fartpilot ikke bremser hvis hastighedsforskellen er større end 50 km/t. etc
Folkevogns lane assist er en ren joke. Det er ekstremt tydeligt at det system på ingenmåde er færdigudviklet eller brugbart til noget som helst. Der har jeg betalt et ikke ubetydeligt beløb for et ægte beta system. Jeg håber så sandelig at andre, der har fået systemet i nyere biler, har fået et mere modent system.
Hvis man så sammenligner VW adaptiv fartpilot + lane assist med AP, så får du med AP:
1) Et system der _altid_ bremser. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.
2) Et system der rent faktisk kan følge linjerne.
3) Et system der kan genkende linjer næsten overalt, hvorimod linjerne skal være mere eller mindre perfekte til lane assist.
4) Et system der ikke kun holder afstand til bilen lige umiddelbart foran dig, men også holder øje med bilerne i andre baner og eksempelvis automatisk sætter hastigheden ned for en bil der skal flette ind foran dig.
5) Et system der analyserer linjer og vejens forløb og sammenholder med radar og kamera, så det kan stoppe for enhver forhindring i vejbanen og samtidig undlade at stoppe for forhindringer udenfor vejen. Folkevogns system har på ingen måde denne evne. Folkevogns adaptiv fartpilot taler ikke sammen med lane assist, så selvom sidstnævnte ved at vejen drejer, så får adaptiv fartpilot ikke denne information, og som følge heraf, antages at vi bare skal lige ud.
Og sikkert mange flere ting, jeg ikke lige orker at skrive op lige nu. Pointen er at AP ikke er perfekt, men det er der hellere ingen af de andre systemer der er. Men AP er et af de bedste systemer på markedet, det er på ingen måde beta. Den største klage man hører om AP er ghost opbremsninger, og det er ganske rigtigt irriterende, men det sker sjældent på motorvej og andre steder, hvor AP gør mest gavn. Jeg har kørt igennem hele tyskland på autobahn uden en eneste ghost opbremsning og ved gud jeg var glad for at bilen næsten kørte sig selv på den tur.
Det faktum at Tesla jævnligt sender forbedrede udgaver af AP ud gør ikke AP til beta. Så ville alt på min computer være beta. Til gengæld er det fantastisk at de gør det uden beregning. Folkevogns holdning er at bilen er som den var da jeg købte den, og hvis jeg vil have ny software, så må jeg købe en ny bil. Folkevogn har ikke hardware til over the air opdateringer (bortset fra at det har de faktisk i min Golf da den har wifi opkobling derhjemme). Men Folkevogn kunne sagtens opdatere min bil når den er til service. De vil bare ikke.
PS.: Google startede for langt tilbage en trend om permanent at kalde alting for beta. Google.com var beta i et årti eller mere. Tesla kører den samme, hvorfor ordet helt har mistet sin betydning. De rigtige beta testere hos Tesla kalder de "early access program". En gang imellem slipper der rygter ud om nye features fra disse ægte beta testere, selvom de har underskrevet en aftale om ikke at sige noget.