Loading...
dk

Ville i turde have 2 teslaer i husstanden. Tesla konkurs... | Tesla Forum

HJJ
HJJ Sep 5 '19
Det er ikke altid mængde af svar fremmer forståelsen, nogle gange virker det modsat.
Jeg tror ikke der er mange der ikke har fattet din kærlighed til Tesla, Musk og deres måde at drive virksomhed på.

baldur
baldur Sep 25 '19
Citat fra ClausM
Citat fra ClausM

Jramskov:  Jeg satser ikke penge på andres ulykke.

Du satser penge på at Tesla går konkurs, det mener jeg er det samme. 

Ja, well. Tesla aktionæren satser på at jeg taber penge, så det er vel i samme boldgade.

Iøvrigti behøver Tesla ikke gå konkurs, før jeg tjener penge på det. Hvis kursen falder, så tjener jeg. Ideelt set skal den falde 20-25%, så står jeg af ræset. Så må den for min skyld gerne stige 100%. Så kan jeg gå ind igen og tjene på den begynder at falde lidt igen.

Det er ikke konkurs der giver penge i lommen på en shorter, det er kurs udsving - så længe de går den rigtige vej. ;-)

Indtil videre har ClausM tabt 10% af hans formue på bare 20 dage. Ja faktisk gik det galt bare en uge efter ovenstående blev skrevet idet kursen steg 10%.

At shorte en aktie er ekstremt risikofyldt. Hvis du er "long" i en aktie, det vil sige en almindelig investor der bare har købt en aktie, så er det værste du risikere at aktien bliver værdiløs. Har du købt aktier for 1000 kr, så kan du tabe dine 1000 kr men hellere ikke mere.

Hvis du er "short" i en aktie, så har du lånt en aktie og solgt den. På et tidspunkt skal du købe aktien tilbage, så du kan aflevere aktien til ejermanden. Hvis du på den måde sælger aktier for 1000 kr, så kan du maksimalt vinde 1000 kr. Det sker hvis aktien bliver værdiløs, da du så kan købe den tilbage for 0 kr. Men hvis aktierne pludselig stiger i værdi, så at det koster 3000 kr, så har du tabt 2000 kr. Der er ikke noget øvre loft for hvor meget du kan tabe. Hvis aktien stiger til 10000 kr, så taber du 10000 minus det du fik da du solgte (1000 kr), dvs 9000 kr.

Det vil sige at hvis du er "long" så er der en fast grænse for hvor meget du kan tabe og ikke noget loft over hvor meget du kan vinde. Omvendt så har du med "short" en fast grænse for hvor meget du kan vinde og intet loft over hvor meget du kan tabe.

Det er dermed et kæmpe gamble at sælge short og gevinsten er begrænset. Enten er man dum eller meget meget sikker på at aktien kollapser. Og endnu mere sikker på at aktien ikke stiger. Hvis man ser på den historiske udvikling for Tesla aktien, så vil jeg mene at det er temmelig dumdristigt at satse således. Ja den er gået ned. Men den har også mangedoblet værdi på kort tid og det kunne sagtens ske igen.

Det er iøvrigt rendyrket vrøvl når ClausM skriver at en Tesla aktionær satser på at ClausM taber penge. Hvad vinder Tesla aktionæren ved det? Hvem er det der udlåner Tesla aktier? Svaret er investeringsbanker som opbevarer aktier for private investorer. Ejeren af aktien aner ikke engang at hans aktie er blevet udlånt. Banken tjener et eller andet gebyr på den manøvre, men er i øvrigt også ligeglad om ClausM tjener eller taber på det. Så længe han ikke går personligt konkurs, for da kan de risikere selv at måtte købe aktien tilbage. Og hvis ClausM så sælger aktien tilbage til selv samme bank, så er det ikke sikkert at aktien har rykket sig en bit fra den harddisk, hvor den er opbevaret. Er der nogen der kan forklare forskellen til almindelige væddemål hos tip tjenesten?

ClausM
ClausM Sep 27 '19

Hej Baldur

Noget af det du skriver, er rigtigt. Noget er forkert.

Du kan også shorte via certifikater. Der kan man få en gearing på, eller man kan få dem uden. Men shorter man via ceritfikater, så kan du - ligesom med aktier - kun miste indskuddet. Samtidig kan du med en gearet investering mange-doble din indsats ved at gå ind på det rigtige tidspunkt.

Jeg har iøvrigt en beskeden position nu, for ingen ved hvad der sker med leveringer. Og i sidste kvartal så vi hvordan Musk desperat forsøgte at manipulere med kursen løbende. Jeg ønsker ikke at være i hans vold, han er jo ikke til at stole på. Det er kernen i, hvorfor jeg ikke tror på Tesla. Til gengæld går jeg større ind, kort før regnskabstallene skal lægges frem.

Forummets indlæg er redigeret af ClausM Sep 27 '19
ChristianL
ChristianL Sep 27 '19

Det er interessant at se hvordan folk opfører sig  på det her forum. Hvis man tillader sig, at stille spørgsmål tegn ved Teslas forretnings metoder, økonomi eller lignende, og tillader sig at være kritisk eller skeptisk overfor disse, så falder det tydeligvis nogle for brystet. Og i stedet for at svare med saglige argumenter, så tyer man til personlige angreb, og forholder sig slet ikke til det som skrives. Så fordi ClausM, som jeg iøvrigt ikke kender eller har noget forhold til, erkender at han spekulerer i aktien, så er alt hvad han skriver forkert ? Det er virkelig en underlig attitude, og siger mere om jer som postulerer dette. OP bad om folks betragtninger omkring Tesla, og det er ikke alle, som ukritisk labber Elon´s fis i sig. 

Jeg undrer mig som dansk forbruger også stærkt over, at så mange mennesker finder sig at købe et produkt, som ikke er færdig udviklet og virker som det skal. En ting er, at amerikanerne er så vilde med deres made i USA, at de finder sig i næsten hvad som helst, men at jer som har købt en bil med så mange fejl og mangler her i DK, stadig syntes det er helt ok overgår min forstand. Men fred være med det, Elon´s evner til at manipulerer og hype sit firma virker altså også fint i vores lille andedam. Tænker dog, at det ville være bedre for dette forum, hvis folk går efter bolden, og ikke manden. Det sidste har jeg ihvertfald ingen respekt for.

God weekend alle :)

Nikolaj
Nikolaj Sep 27 '19

@ChristianL,

Vi køber gladeligt produktet, da bilerne allerede fra start er markant foran sammenlignelige biler. Fx acceleration, energiforbrug, teknologi etc. At de så efterfølgende kan forbedres løbende, da det reelt er Iphones på 4 hjul er selvfølgelig bare et kæmpe plus, som konkurrenterne i øvrigt må være dybt misundelige på Tesla over.

baldur
baldur Sep 27 '19
Jeg reagerer imod det at shorte helt uafhængigt af Tesla. Det burde være ulovligt da det er gambling og ikke samfundsgavnligt på nogen måde. Det ChristianL skriver om bilerne er bare fordomme. Jeg har to biler, en Tesla Model 3 og en VW Golf GTE. Man kan på ingen måde sige at Golfen er mere gennemarbejdet. Eksempelvis har verdens største bilfabrik ikke fundet tid til at installere dansk sprog i navigationen som i øvrigt er baseret på forældet kort på DVD teknologi. Golfen har også Lane Assist og det er en joke sammenlignet med autopilot. Til gengæld har den matrix lys og en regnsensor der fungerer bedre end Teslas. Så der er lidt plus og minus der.
ChristianL
ChristianL Sep 27 '19

@Nikolaj  Helt enig med dig, at snakker vi 0-100 er Tesla vinder. Og med M3 har de også skruet en særdeles energi effektiv bil sammen. Men din påstand om tech køber jeg ikke. Hvis vi bare forholder os til det helt basale, så ser jeg på YT, og læser på diverse fora, at den adaptive fartpilot på teslaer med HW2 eller nyere har en markant tendens til at ghost bremse. Det er for mig en helt basal funktion, som Tesla pt. ikke har styr på. På trods af alle deres kameraer, så er 360 ved bakning heller ikke en mulighed. Som standard leveres de ikke med trådløs opladning, og deres blindvinkel system er efter min mening bagefter konkurrenter. Så jeg køber ikke den med, at der er foran på tech. Da MS blev lanceret i 2012, og særligt da den fik HW1, var de fremme forrest. Deres OTA opdaterings system var innovativ, og et stort plus. Jeg oplever dog, at hvad der skulle være deres force, er blevet noget af en sovepude, og de med M3 har lanceret en bil med flere ikke færdigt udviklede teknologier, som de så efterfølgende prøver at få til at virke gennem opdateringer. Jeg ser også ejere som beskriver, at deres biler bliver dårligere efter de opdateringer, og folk så må vente på rettelser. Det harmonerer ikke med at være foran på tech i min verden. Men du siger de er det, uden at være konkret. Vil du ikke fortælle mig, præcist, hvad du mener de er foran på ?   

@baldur Min post var ikke rettet mod dig, jeg oplever du har en dialog omkring short eller ej. Det er helt fint, og jeg har ingen holdning. Rent faktisk, så mener jeg man naturligvis skal have det i baghovedet, hvis en som shorter kommer med udtalelser. Men jeg syntes faktisk at ClausM ikke bare slynger postulater ud, men bakker det op med konkret fakta. Og min opfordring er så bare, at finder man de "fakta" forkerte, så bør man bevise hvorfor, og ikke bare sige det er forkert fordi han shorter. Det er det jeg mener med at gå efter manden og ikke bolden. 

Og bare for at være 100% klar i spyttet. Jeg syntes Tesla har lavet nogle ganske fine produkter. Selv om jeg har droppet M3 efter at have læst om alle de fejl folk oplever, og jeg tænker ikke på panel gab etc. så er MS for mig en ikonisk bil, som jeg snildt kan forestille mig i min garage. Vel vidende, at det ikke er en perfekt bil, og at den også har sine mangler. Min respekt for Tesla som virksomhed kan til gengæld ligge på et meget lille sted, og jeg finder dem manipulerende, og at de på flere områder omgås sandheden temmelig letsindigt. Samtidig kan jeg også konstatere ud fra ejernes oplevelser, at deres syn på kunde service har stort udviklings potentiale ;)

baldur
baldur Sep 27 '19
Jeg har ikke detaljer analyseret de ting ClausM har skrevet ligesom jeg ikke har lyttet til hans podcast. Men det jeg har læst er ikke nyt. Det meste er hellere ikke decideret forkert, men det er ensidigt. Man tager kun negative ting med og man spinner alt i det mest negative lys tænkeligt. Efter hver ting han skriver, hvor noget kan gå galt, så prøv at indsætte hvad hvis det går godt? Der mangler også en stillingtagen til hvilke mulige udfald der hvis det går galt, andet end konkurs. Hvad vil det for eksempel betyde hvis VW køber Tesla? Noget VW i øvrigt har sagt at de ikke kommer til af den årsag at VW ikke tror Tesla er i fare for at gå konkurs.
Nikolaj
Nikolaj Sep 27 '19

@ChristianL,

det lyder ikke umiddelbart som om du selv har fået en Tesla endnu. Men mht. tech kan du tjekke smart summon ud på youtube fx https://www.youtube.com/watch?v=ebii6acduRY Det kan man vidst ikke få ved andre biler til under en halv mio. i DKK. Ikke før om adskillige år i hvert fald. Navigate on autopilot og OTA er også andre teknologier, som også viser at Tesla er et tech-selskab og ikke en mekanik-virksomhed, som de fleste andre bil-producenter.

Derudover så ligger Tesla nr. 1 i USA hos consumer reports, hvor 92% af Tesla-ejerne svarer, at de havde købt en Tesla igen, hvis de kunne gøre deres bilkøb om. Nr. 2 er Porsche. Så det er ikke rent subjektivt, når jeg skriver at Tesla er foran konkurrenterne.

ChristianL
ChristianL Sep 27 '19

@Nikolaj

Fint med smart summon, hvor vil du bruge det ? I DK er det jo ikke lovligt på offentligt grund. Bliver spændende om den funktion overhovedet rulles ud i EU, men det kan folk med FSD jo snart melde ind om. Lidt det samme med Navigate on AP. Som jo er en del af 50.000 kr FSD option. Igen er vi begrænsede af, at du skal have hænderne på rattet i Eu. Den feature har Chrysler iøvrigt også i deres biler, som er ganske selvkørende på motorveje, og de var faktisk før Tesla. OTA, Tesla var først, andre er kommet  med på vognen. Og nu har jeg aldrig sagt, at de ikke er et tech selskab, jeg siger bare de ikke længere er førende. Og jeg vil stadig påstå, at netop fordi de har OTA, så smider de produkter på markedet som ikke er færdig udviklet. Ganske som mange software firmaer i øvrigt. Her kalder man det bare ofte ved rette navn, nemlig early acces. Hvis de i deres markedsføring var klare i deres budskab på, at det produkt du køber ikke er færdig udviklet, og derfor har potentielle fejl, så fair nok. Men det gør de ikke vel ? ;)   Og igen, mange af deres konkurrenter har flere tech/udstyrs muligheder end dem. Jeg nævnte 360 graders kamera før, men hvad med f.eks via punkter i navigationen, justerbart ambient light, køling i sæder, massage i sæder, HUD med AR eller bare AR i navigationen ? Eller noget så banalt, som at man kan trække et forhæng for sit glastag ;) 

Jeg forstår ikke deres fokus i forhold til udvikling. Se bare på V.10. Hvor mange af de nye ting er konkrete forbedringer af selve kørslen ? Det er fint, at man kan se Netflix nu, mens man lader, og spille nogle nye spil. Også herligt, at de endelig tager det bagerste kamera med i sentry mode, men i forhold til tech som relaterer til selve kørslen, så er det vist rimeligt småt med nyheder. Der er masser af gimmicks og sjove ting, men meget lidt virkelig brugbart. Blandt andet at man kan sætte via punkter ind i navigationen. Det kommer nok, men kan vi ikke blive enige om, at det måske havde været vigtigere end smart summon, som for mig er en fuldstændig ubrugelig feature i DK. 

Og nej, jeg har ikke en Tesla endnu, men hvilken betydning har det i forhold til mine argumenter ? Jeg har skam  kørt både TMS og M3, så de er ikke ukendte biler for mig.

En consumer report fra Usa fortæller iøvrigt intet omkring bilens tech. Og den overrasker mig på ingen måde. Hovedparten af dem som har fået deres biler indtil videre er fans og amerikanere, og jeg ville have været svært overrasket hvis de var negative. Se bare på de amerikanske FB grupper. De er jo nærmest religiøse omkring Tesla.

Uanset hvad, når der ruller flere Teslaer rundt på gaderne, og det begynder at give mening at måle på dem i f.eks autoindex, og JD fejl rapporter, får vi nok et mere realistisk billede af folks oplevelser. Indtil da, så er det svært at sige noget præcist omkring bilerne på det område. Og ja, kigger man på diverse fora, så vil fokus altid være på de negative oplevelser, og ikke nødvendigvis være ret visende.  Jeg syntes dog, at jeg oplever markant flere beklagelser over fejl og mangler, samt dårlig service på facebook grupper omkring Tesla, og også her, end jeg har oplevet på andre mærker. Men det er ikke entydigt ensbetydende med, at Tesla er værre end andre. 

BKC
BKC Sep 27 '19
Hvis internettet havde fandtes i 1908, da FORD startede produktionen af Model T og folk som ClausM i hestevogn i alt deres sort syn, havde haft mulighed for at sprede deres budskab på ModelT-forum, så havde vi nok alle kørt hestevogne i dag. MODEL T var nok hellere ikke helt fejlfri og økonomien var bestemt ikke god i FORD i begyndelsen af 1900 tallet.

Det bedste er at igonere denne tråd, for ClausM opnår jo præcis det han gerne vil, når vi argumentere imod ham. Sagt dette så benægter jeg ikke hans argumenter. Jeg kan blot sige at jeg ikke en eneste dag har fortrudt mit bytte til min M3 SR+ fra en Volvo V60 D4. 
Forummets indlæg er redigeret af BKC Sep 27 '19
P85DK
P85DK Sep 27 '19
Citat fra ChristianL

@Nikolaj

Og jeg vil stadig påstå, at netop fordi de har OTA, så smider de produkter på markedet som ikke er færdig udviklet. Ganske som mange software firmaer i øvrigt. Her kalder man det bare ofte ved rette navn, nemlig early acces. Hvis de i deres markedsføring var klare i deres budskab på, at det produkt du køber ikke er færdig udviklet, og derfor har potentielle fejl, så fair nok. Men det gør de ikke vel ? ;)

Tesla har altid været meget ærlige om at det meste af deres tech er beta udgaver, de bruger det næsten som et æresmærke. Det stod når du bestilte FSD, det altid stået der ved summon etc. 

Umiddelbart virker det til at du har overanalyseret din købsbeslutning og det kan livet også blive lidt kedeligt af, specielt når man så stadig bliver hængende i teslaforumet i stedet for at komme videre efter at have taget beslutningen om ikke at købe.

Personligt har jeg gennem årene haft diverse tyske og engelske V8'ere, V6 biturbo'er etc. performance det ene og andet og SUV til konen, og guderne skal vide hvor mange penge der er smidt i vedligehold og ikke mindst benzin.

Tesla er langt fra perfekt, hverken deres biler eller virksomhed, men jeg har ikke oplevet større problemer eller dårligere moral end hos andre premium bilmærker, hvor der typisk også er betydeligt kortere garanti.

Den aktuelle bilpark herhjemme er nok den mest økonomisk beroligende bilpark jeg nogensinde har haft. Økonomien på P85DL'eren får jo næsten en til at føle man stjæler fra nogen. De andre koster lidt mere fra start, men holder værdien - de muligheder kommer nok også snart blandt elbiler.

ChristianL
ChristianL Sep 27 '19

@P85DK Jeg er 100% enig med dig omkring andre mærker bestemt ikke er perfekte. Havde selv en Audi på et tidspunkt, den var bestemt ikke billig i vedligeholdelse. Kigger man på JD rapporter over flest fejl på nye biler, er det også påfaldende at mærker som BMW og Audi har bundplaceringer. Og driftsudgifterne ved en EV, og måske særligt Tesla, som har droppet de tåbelige service intervaller er helt sikkert virkeligt lave. På den front er bilen attraktiv. Man får billig drift og performance, what´s not to like.

Jeg syntes ikke, at jeg overanalyserer min købs beslutning. Men uanset hvilken bil man køber, så er det mange penge, for mig er det ihvertfald. Og kigger man på Tesla, så er det virkelig svært at finde hoved og hale på tingene. Dels er der hele det økonomiske aspekt omkring selve firmaet. Der er masser af information imod, men er det hele blot skræmme billeder, eller er der hold i det. Svært for en ikke ekspert at vide. Dernæst er der så selve bilen. Hvis du bare kigger i det her forum, så er der virkelig mange som giver udtryk for fejl og mangler. Og når man tænker på, hvor lille et antal der trods alt er solgt, så vil man da være naiv, hvis man tror alt bare er super. Dog er der jo også en del, som ikke har haft problemer, men i forhold til andre mærker virker det lidt mere som et lotteri med Tesla.

Jeg er dog langt fra enig med dig omkring Teslas ærlighed. 

Hvis du ser på hjemmesiden, så beskrives AP funktionerne, eller andet på ingen måde som beta udgaver. Vi er enige om, at Tesla jo helst ser man bestiller sin bil på nettet ikke ? Derfor skal man kunne orientere sig det sted i forhold til produktet. Det undrer mig derfor, at de ikke skrive man får en AP, som er under udvikling, og som forventes at ville fungere 100 % på et tidspunkt. For pt. kan jeg jo se, at folk har udfordringer med særligt bilens evne til at holde afstand, og ghost bremsning. Hvis de var ærlige, så stod det på hjemmesiden, og ikke først i bilen når man får den. Kunne være interessant at få afprøvet ved domstolene, om det er helt i overensstemmelse med markedsførings loven. Nevermind, er med på, at mange herinde ser anderledes end mig på tingene, og det er jo helt ok. Om ikke andet så kan vi vel blive enige om at være uenige, uden at vi skal blive uvenner over dette :)

TSLA
TSLA Sep 28 '19

@ChristianL og ClausM:

Hvorfor pokker diskutere i et Tesla forum hvis I ikke har en Tesla???

Er I i virkeligheden trolde fra VW, der nu skal forsøge at lancere en ID.3 1ST i Danmark? Sjovt at jeres /login/aliaser har samme form!

Kan vi ikke stoppe denne absurde debat med folk der ikke har en Tesla og som åbenbart ikke vil have en og spekulerer i at Tesla ryger på røven.

Som bonus info kan jeg oplyse at jeg har reserveret en ID.3 1ST for at se hvad VW egentlig kan på Elbiler når de nu har proklameret bod og omvendelse!! Lad os nu se hvad de kan ud over gode lygter....

jramskov
jramskov Sep 28 '19
Citat fra ChristianL

Og bare for at være 100% klar i spyttet. Jeg syntes Tesla har lavet nogle ganske fine produkter. Selv om jeg har droppet M3 efter at have læst om alle de fejl folk oplever, og jeg tænker ikke på panel gab etc. så er MS for mig en ikonisk bil, som jeg snildt kan forestille mig i min garage. Vel vidende, at det ikke er en perfekt bil, og at den også har sine mangler. Min respekt for Tesla som virksomhed kan til gengæld ligge på et meget lille sted, og jeg finder dem manipulerende, og at de på flere områder omgås sandheden temmelig letsindigt. Samtidig kan jeg også konstatere ud fra ejernes oplevelser, at deres syn på kunde service har stort udviklings potentiale ;)

Alle de fejl folk oplever? Intet er perfekt og folk skriver sjældent på et forum eller lignende om ting der bare fungerer. Folk skriver næsten udelukkende når der er noget der IKKE virker. Det kan hurtigt få det til at se ud som om folk generelt oplever vildt mange problemer med et givent produkt.

Vi har en Model 3 og har ikke haft nogen problemer med den overhovedet. Jeg har haft en del med ude og prøve den og alle har uden undtagelse været imponeret over den. Jeg har haft BMW ejere ude og prøve den, hvor jeg inden sagde at de nok ikke skulle forvente at interiørkvaliteten er helt på højde med deres BMW, men de var positivt overraskede og synes ikke kvaliteten i deres ret nye BMW 3-serie var bedre.

Du snakker om en masse software / features, der ikke er perfekt endnu. Det har du helt ret i, AP har bestemt langt vej endnu, men det er lige netop der OTA opdateringerne er fantastiske og hvor Tesla har en gigantisk fordel over konkurrenterne. De har hundredetusindvis af biler på vejene der alle løbende kan opdateres med nye og forbedrede features. Det har vi også oplevet, AP'en er helt sikkert blevet bedre siden vi fik bilen - det er vildt fedt og hvilken anden producent leverer det? VW har det i planerne og regner med at det kommer i 2025 tror jeg...hvis alt går vel.

Der er sikkert andre adaptive fartpiloter der fungerer bedre end den gør på model 3 lige pt, men efter hvad jeg har læst, fejler de også og i modsætning til Tesla, bliver de aldrig bedre. Er glasset halvt fuld eller halvt tom?

At du finder Tesla som firma manipulerende er fair nok, men så vil jeg gerne høre hvilken bil du så kører i, for alle de andre er da mindst lidt så manipulerende, *host* dieselgate *host* - det er virkelig "ordnung muss sein" eller hvad med Toyota og deres "self charging cars" - held og lykke med at finde en producent der ikke er manipulerende eller har gjort noget ulovligt :)

God weekend, nu vil jeg køre en tur i vores Model 3, den er ikke perfekt, men det er den fedeste bil og jeg nyder det hver gang jeg skal ud og køre.

baldur
baldur Sep 28 '19

AP er ikke beta. FSD er beta og det fortælles der også på hjemmesiden. Selvom de nok burde indrømme at de opskrevne mål for FSD ikke kan nås i 2019 i DK.

Teslas AP har omtalte ghost bremseproblem. Men det gør ikke AP til et dårligt produkt der ikke er produktionsmodent. For det første er det ikke sådan at den ikke kan køre fem meter uden at ghost bremse. Den klarer det faktisk ret godt, der hvor den er annonceret til at skulle bruges, nemlig på motorvej.

Jeg har som sagt også en VW Golf GTE men adaptiv fartpilot og lane assist. Det er effektivt det samme som AP. Folkevogns adaptive fartpilot lider ikke af ghost opbremsninger. Men den lider af det omvendte problem, nemlig at der er temmelig mange situationer hvor den bare ikke bremser. Hvis du ikke er vågen, så dør du. Det finder folkevogn ikke er et problem men har blot noteret det i manualen. Vær opmærksom på at adaptiv fartpilot ikke bremser for stationære objekter, parkerede biler, biler der er stoppet i kø, biler der holder for rødt. Vær opmærksom på at adaptiv fartpilot ikke bremser hvis hastighedsforskellen er større end 50 km/t. etc

Folkevogns lane assist er en ren joke. Det er ekstremt tydeligt at det system på ingenmåde er færdigudviklet eller brugbart til noget som helst. Der har jeg betalt et ikke ubetydeligt beløb for et ægte beta system. Jeg håber så sandelig at andre, der har fået systemet i nyere biler, har fået et mere modent system.

Hvis man så sammenligner VW adaptiv fartpilot + lane assist med AP, så får du med AP:

1) Et system der _altid_ bremser. Hellere en gang for meget end en gang for lidt.

2) Et system der rent faktisk kan følge linjerne.

3) Et system der kan genkende linjer næsten overalt, hvorimod linjerne skal være mere eller mindre perfekte til lane assist.

4) Et system der ikke kun holder afstand til bilen lige umiddelbart foran dig, men også holder øje med bilerne i andre baner og eksempelvis automatisk sætter hastigheden ned for en bil der skal flette ind foran dig.

5) Et system der analyserer linjer og vejens forløb og sammenholder med radar og kamera, så det kan stoppe for enhver forhindring i vejbanen og samtidig undlade at stoppe for forhindringer udenfor vejen. Folkevogns system har på ingen måde denne evne. Folkevogns adaptiv fartpilot taler ikke sammen med lane assist, så selvom sidstnævnte ved at vejen drejer, så får adaptiv fartpilot ikke denne information, og som følge heraf, antages at vi bare skal lige ud.

Og sikkert mange flere ting, jeg ikke lige orker at skrive op lige nu. Pointen er at AP ikke er perfekt, men det er der hellere ingen af de andre systemer der er. Men AP er et af de bedste systemer på markedet, det er på ingen måde beta. Den største klage man hører om AP er ghost opbremsninger, og det er ganske rigtigt irriterende, men det sker sjældent på motorvej og andre steder, hvor AP gør mest gavn. Jeg har kørt igennem hele tyskland på autobahn uden en eneste ghost opbremsning og ved gud jeg var glad for at bilen næsten kørte sig selv på den tur.

Det faktum at Tesla jævnligt sender forbedrede udgaver af AP ud gør ikke AP til beta. Så ville alt på min computer være beta. Til gengæld er det fantastisk at de gør det uden beregning. Folkevogns holdning er at bilen er som den var da jeg købte den, og hvis jeg vil have ny software, så må jeg købe en ny bil. Folkevogn har ikke hardware til over the air opdateringer (bortset fra at det har de faktisk i min Golf da den har wifi opkobling derhjemme). Men Folkevogn kunne sagtens opdatere min bil når den er til service. De vil bare ikke.

PS.: Google startede for langt tilbage en trend om permanent at kalde alting for beta. Google.com var beta i et årti eller mere. Tesla kører den samme, hvorfor ordet helt har mistet sin betydning. De rigtige beta testere hos Tesla kalder de "early access program". En gang imellem slipper der rygter ud om nye features fra disse ægte beta testere, selvom de har underskrevet en aftale om ikke at sige noget.

baldur
baldur Oct 25 '19

ClausM "Til gengæld går jeg større ind, kort før regnskabstallene skal lægges frem." - av den har svedet denne gang. Kursen gik lige fra 250 til 300.

ClausM
ClausM Oct 25 '19

Jeps, det kostede lidt.

men var ikke "all-in", havde vurderet inden at der var en væsentlig risiko ved det.

Og udviklingen viser blot, hvor følelsesdrevet Tesla aktien er.

Man har beskåret R&D (igen igen) og sparet på alle områder + taget dele af FSD-hensættelser til indtægt + man har nogle "one time" indtægter, som ikke er nærmere specificeret. Og dog får man et overskud, som er mindre end hvad man har solgt regulative creditter for. Og det på en omsætning der er faldet lidt i forhold til sidste kvartal og faldet over en halv milliard USD siden samme kvartal sidste år.

På den baggrund er det besynderligt, at aktien bevæger sig så meget, at virksomheden nu er blevet 8-9 mia USD mere værd.

Men altså: Hvis man vurderede at Tesla var overvurderet ved kurs 230. Så er Tesla endnu mere overvurderet ved kurs 300. Så jeg har ikke tænkt mig at stå af.

Forummets indlæg er redigeret af ClausM Oct 25 '19
MOS
MOS Oct 25 '19

When in trouble - then double! :-D

/s

Forummets indlæg er redigeret af MOS Oct 25 '19
jonsiii
jonsiii Oct 25 '19

+7% igen i dag. Nu kurs 322. =)

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 »