Loading...
dk

Ville i turde have 2 teslaer i husstanden. Tesla konkurs... | Tesla Forum

ClausM
ClausM Oct 30 '19

Nåja, en ting mere omkring carbon credits.

FCA er nu i nye fusions forhandlinger. Hvis det lykkes, så er der ikke grund til at antage, at FCA kommer til at sende milliarder i Teslas retning for carbon credits.

Hvis butikken er afhængig af at få tilført penge på den måde, så er butikken sårbar. Det er et spørgsmål om tid hvornår andre fabrikanters produktmiks indeholder så meget EV, at de ikke har brug for at betale aflad til Tesla for at undgå at blive ramt af bøder og afgifter. 

Situationen betyder også, at ICE producenter kan sælge EV med tab, for at undgå bøder. Det vigtige er, at der bliver skubbet et højt antal af EVs ud.

Det betyder at Tesla nu skal tjene penge på at sælge EVs (hvilket de aldrig har gjort, i år alene har de tabt næsten 1 mia USD), og ikke længere kan få indtægter fra carbon credits. Til gengæld skal de konkurrere i et marked, hvor konkurrenterne ikke behøver at tjene penge på deres produkter, som konkurrerer med Teslas.

Så spørgsmålet er: hvis/når de andre producenter holder op med at betale Tesla for carbon credits. Men i stedet skal sælge/dumpe EV’er, som de kan gøre med tab - fordi det er billigere end at købe carbon credits. Bliver det så nemmere eller sværere for Tesla at konkurrere i det marked - og tjene penge på det? Når alt kommer til alt, så er Tesla en dybt gældsat virksomhed, som bruger langt færre penge på udvikling end konkurrenterne. Og efterhånden leverer en stærkt tvivlsom serviceoplevelse. 

Forummets indlæg er redigeret af ClausM Oct 30 '19
SuneH
SuneH Oct 30 '19

Claus,

Du minder mig om en Jehovas Vidne missionær, som står udenfor en rockerborg og synger salmer i håb om at omvende nogle af rockerne. Altså, som en mand på en mission, som bare har valgt det HELT forkerte sted at udbrede sine teorier.

Eller som en veganer, der står foran Danish Crowns hovedkvarter med et skilt hvor der står "Kød er mord" - tror ikke rigtigt det bider på de lastbilchauffører, som lever af at køre kød rundt hver eneste dag. 

Men held og lykke med det.

ElPeter
ElPeter Oct 30 '19
Citat fra SuneH

Claus,

Du minder mig om en Jehovas Vidne missionær, som står udenfor en rockerborg og synger salmer i håb om at omvende nogle af rockerne. Altså, som en mand på en mission, som bare har valgt det HELT forkerte sted at udbrede sine teorier.

Eller som en veganer, der står foran Danish Crowns hovedkvarter med et skilt hvor der står "Kød er mord" - tror ikke rigtigt det bider på de lastbilchauffører, som lever af at køre kød rundt hver eneste dag. 

Men held og lykke med det.

Haha, ja perfekt analogi.

ClausM
ClausM Oct 30 '19

Det er muligt Sune.

Ikke desto mindre er det faktuelle oplysninger, som du kan finde på ir.tesla.com.

Du har ret i, at det er et besynderligt forum - men jeg holder mig også udelukkende til en tråd, hvor original trådstarter udtrykker bekymring for Teslas økonomi og hvilken situation man som forbruger kan være i, hvis tesla går konkurs.

I lige netop sådan en tråd, så giver det mening at ikke alt er medløberi og wishful thinking. OP havde en reel bekymring. Og Teslas økonomiske formåen giver ham noget at have det i.

Og skal vi blive ved analogierne, så virker det lidt som om at koret der ønsker at drukne kritiske røster, nå det påpeges at Musk ikke holder sig til sandheden og at Tesla ikke længere er en væsktvirksomhed målt på omsætning, har fundet deres modus operandus hos Westboro Baptist Church.

Jeg er imødekommende overfor enhver form for respektfuld og konstruktiv dialog og diskussion. Og det tjener til Teslaforums ry og rygte, at det faktisk godt kan foregå her.

MortenNygaard
MortenNygaard Oct 30 '19
Citat fra ClausM

Det er muligt Sune.

Ikke desto mindre er det faktuelle oplysninger, som du kan finde på ir.tesla.com.

Du har ret i, at det er et besynderligt forum - men jeg holder mig også udelukkende til en tråd, hvor original trådstarter udtrykker bekymring for Teslas økonomi og hvilken situation man som forbruger kan være i, hvis tesla går konkurs.

I lige netop sådan en tråd, så giver det mening at ikke alt er medløberi og wishful thinking. OP havde en reel bekymring. Og Teslas økonomiske formåen giver ham noget at have det i.

Og skal vi blive ved analogierne, så virker det lidt som om at koret der ønsker at drukne kritiske røster, nå det påpeges at Musk ikke holder sig til sandheden og at Tesla ikke længere er en væsktvirksomhed målt på omsætning, har fundet deres modus operandus hos Westboro Baptist Church.

Jeg er imødekommende overfor enhver form for respektfuld og konstruktiv dialog og diskussion. Og det tjener til Teslaforums ry og rygte, at det faktisk godt kan foregå her.

@ClausM, det er lige netop IKKE faktuelle oplysninger, når du inddrager så mange af dine personlige holdninger og antagelser i dine opslag. Jeg så helst, at du stoppede med at kommentere, da det eneste du spreder er gætterier og skrækscenarier. Jeg havde håbet, at du ville sætte dig lidt mere ind i sagerne, men det ser ikke ud til at ske. Held og lykke med din short position, som jeg vil anbefale dig at komme ud af ved næste kursnedtur (måske når Elon Musk bliver dømt til at betale ham dykkeren for bagvaskelse...).

ClausM
ClausM Oct 30 '19

Morten: Det er således faktuelt når du fastslår at pipelinen er fuld af færdigtudviklede produkter og Tesla ikke har brug for at investere mere i hverken Capex eller R&D?

og udelukkende drømmerier, når man har kigget i 10-Q og fået indsigt i hvor mange penge Tesla kontraktligt er forpligtet til at bruge i Kina og hvor meget gæld der forfalder til betaling?

MortenNygaard
MortenNygaard Oct 30 '19
Citat fra ClausM

Morten: Det er således faktuelt når du fastslår at pipelinen er fuld af færdigtudviklede produkter og Tesla ikke har brug for at investere mere i hverken Capex eller R&D?

og udelukkende drømmerier, når man har kigget i 10-Q og fået indsigt i hvor mange penge Tesla kontraktligt er forpligtet til at bruge i Kina og hvor meget gæld der forfalder til betaling?

@ClausM, Jeg har ikke sagt, at jeg besidder fakta eller at Tesla ingen problemer har. Jeg er kommet med mit syn på de faktuelle tal, som du fremlagde, og mener, at der er flere tegn på at Tesla er et rentabelt firma med gode fremtidsudsigter. Du må selvfølgelig selv bestemme hvordan du vil investere dine penge, men hvis du kommer her med dommedagsprofetier og påstår at det er fakta, må du for min skyld gerne blive væk, for det er der meget lidt der tyder på.

En vis mand sagde engang: "never bet against a company with a great product". Det holder stadig stik.

P85DK
P85DK Oct 30 '19
Citat fra MortenNygaard

En vis mand sagde engang: "never bet against a company with a great product". Det holder stadig stik.

Historien er da fyldt med firmaer med overlegne produkter der er bukket under ...

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Oct 30 '19
ClausM
ClausM Oct 30 '19

Morten: Kan du så ikke fortælle hvad du mener er forkert?

Her er nogle af de ting, som jeg har fremført. Hvilke mener du er faktuelt forkerte?:

Er det at Tesla har forpligtet sig til at bruge 2 mia USD capex i Kina indtil 2023?

Er det at der forfalder gæld til indløsning?

Er det at Tesla har forpligtet sig til at aftage batterier fra Panasonic for 15 mia?

Er det at Tesla kan slippe ud af Panasonic-aftalen for 1,5 mia?

Er det at Tesla nu sætter endnu færre penge af til garanti-forpligtelser pr. bil?

Er det at indtægter fra FSD kun kan anerkendes, såfremt den lovede funktionalitet leveres?

Er det at kunderne kunne tænkes at kræve penge tilbage for FSD, hvis det viser sig at de er blevet lovet noget omkring tilgængelighed af produktet, som Tesla ikke kan holde?

Er det at Capex er beskåret til et niveau, der nu ligger under det de afskriver?

Er det at afskrivningsperioder på Model S/X produktionslinjer er blevet revurderet og at de nu afskriver mindre end nogensinde (og dermed opnår profit?)

Er det at FCA og Peugeot er i forhandlinger om fusion, og at FCA ikke vil have behov for at købe carbon credits i samme omfang som planlagt, hvis fusionen lykkes?

Er det at R&D nu er beskåret så meget, at Tesla kun investerer en brøkdel i teknologisk udvikling af hvad deres største konkurrenter gør?

Er det at markedet for EV i Kina er faldet markant efter subsidier er fjernet, at de største kinesiske konkurrenter alle har nedjusteret og at nogle er tæt på konkurs?

Er det at Teslas rapporterede overskud i Q3 er mindre end værdien af carbon credits de har solgt?

Er det at Tesla Solar har leveret det næstdårligste resultat nogensinde siden Tesla købte Solar City?

At Tesla Solar deployments er faldet ca. 80% siden Tesla købte Solar City?

Er det at salget i USA er faldet 39%?

Er det at omsætningen er faldet en smule i forhold til Q2 men over en halv milliard USD i forhold til Q3 2019?

Forummets indlæg er redigeret af ClausM Oct 30 '19
ElPeter
ElPeter Oct 30 '19

Hvis nu alle der er trætte af at læse disse patologiske indlæg holder op med at holde liv i denne tråd, fra 3..2..1 NU

lauz
lauz Jan 4

Lad os da fejre rekord-leverancerne i Q4 og en aktiekurs på 430 dollars med at høre hvordan det går for ClausM med at shorte Tesla? 

ClausM
ClausM Jan 4
Citat fra lauz

Lad os da fejre rekord-leverancerne i Q4 og en aktiekurs på 430 dollars med at høre hvordan det går for ClausM med at shorte Tesla? 

Jeg holder pause med shortning, og har gjort det længe. Har faktisk tjent noget tilbage igen på at sætte penge på, at Tesla skulle stige i pris.

Det er gevaldigt som Tesla er steget, i betragtning af, at der ikke rigtigt er skabt noget værdi.

Tesla bliver stadig omtalt som en virksomhed i enorm vækst.
Men faktisk ligger deres største kvartal (målt på omsætning) nu 15 måneder tilbage. (Q3 2018)

Både Q3 og Q4 i 2019 ligger under Q3 og Q4 i 2018.

Faktisk har Tesla været nødt til at reducere deres priser så meget, at efter det første kvartal de solgte Model 3 og havde mange reservationer, så har de aldrig siden været oppe på samme omsætning, selvom de producerer og sælger flere og flere biler.

Og man har heller ikke imponeret i forhold til målsætninger. I starten af året sagde Musk at man ville nå op på 500.000 biler.

Så lavede man det om til mellem 360 og 400.000.  Og nåede lidt over 360.000. Altså den lave ende af forventningerne.

Og Musk tweetede så, at "Jamen jeg mente at man ville nå op på en annualized produktion på 500.000", men i Q4 er der kun knapt produceret 105.000 biler. 4 kvartaler i den størrelse giver jo ikke 500.000.....

Så alt i alt er aktien eksploderet i værdi i løbet af 2019, hvor man (før Q4) har et underskud på ~$0,9 milliard og dermed ikke kan få et samlet overskud. Og hvor man ikke har imponeret i forhold til forventningerne. Og hvor man ikke har vækstet omsætningen af betydning heller.

Aktiekursen bliver holdt oppe i forventningerne om 2020.  Men jeg kan ikke rigtigt se, hvorfor 2020 skulle blive profitabelt.

Kina: De har allerede nu annonceret at priserne bliver sat ned, der har åbenbart ikke været nok reservationer.

Model Y: Tesla har ikke været ude og fortælle om, hvor mange reservationer de har. Til gengæld er det ikke endt ud i en SUV med plads til 7 voksne og deres bagage som Musk havde lovet. De bagerste sæder kan kun bruges af benamputerede dværge. Det er vel nærmest en Model 3 hatchback, som de så håber at folk vil betale 20% mere for, end Model 3. Jeg tror ikke på, at Tesla bliver i stand til at generere meget mere profit på Model Y, end på Model 3 - for jeg tror simpelthen ikke der er nok mennesker der står i kø for at købe en lidt højere Model 3 til en langt højere pris.

Europa: Bilerne er sprøjtet ud i Holland i Q4 i år, på samme måde som den største måned nogensinde i Danmark var december 2015 - før afgiftslettelserne faldt væk. Der sker det samme i NL som der gjorde i Danmark: I januar bliver det meget småt med salget. (Nej, salget i Holland er ikke baseret på organisk væskt. Der er en særlig rabat på firmabilbeskatning, som bliver udhulet 1. januar, derfor har leasingselskaber hamstret for at have biler på lager der kan leases ud som firmabiler med gunstig beskatning).

En fabrik i Tyskland kan producere mange biler. Men salget af Tesla i Tyskland er gået helt i stå efter historierne om dårlig kvalitet og service. I oktober og November blev der solgt 293 og 280 biler ialt - på det der er gået hen og blevet Europas største EV marked. Tyskland har netop overhalet Norge. Det betyder også at Teslas markedsandel på Europas vigtigste marked er gået tilbage. Fra ca. 0,2% i starten af året til under 0,1% i Q4. Det er svært at retfærdiggøre en fabrik i et land, hvor man sælger under 300 biler om måneden....

Og så er der mange, der ikke har forstået at overgangen fra 2019 til 2020 er ret væsentlig for de europæiske bilfabrikker. Fra og med 1. januar får ICE fabrikker bøder i store størrelser, for hvert gram co2 i gennemsnit deres solgte biler udleder over 95 gram/km.

En fabrikant der sælger 1 mio biler i Europa får en bøde på ca. 100 mio EUR for hvert gram man ligger over de 95 gram. Det bliver til rigtigt mange penge, som naturligvis vil få ICE biler til at stige lidt i pris.

Men det skaber også en anden situation: En ICE producent vil optimere sin indtjening ved at sælge EV'er med tab, fordi 0-emissionsbiler påvirker gennemsnittet af udledning temmelig meget, og fordi det er billigere at tabe lidt på nogle EVs end at betale de store bøder.

ICE fabrikanterne har tidligere meldt ud, at de ikke rigtigt har bygget EV'er, fordi der ikke har været efterspørgsel. Hvis det er rigtigt, og de nu skal til at skabe en efterspørgsel. Så bliver prisen en vigtig parameter for at få folk til at købe dem i store nok mængder til, at det batter i producentens CO2 regnskab.

Markedet for EVs i Europa er omkring 2%. Hvis denne andel skal drives op på 5% ved at skubbe EVs ud på markedet og lokke folk til at købe, så bliver der mega hård konkurrence.

Og helt ærligt: Hvis Tesla aldrig har kunnet tjene penge stort set uden konkurrence.... Hvor svært bliver det så ikke, hvis konkurrenterne kan forbedre deres samlede indtjening ved at sælge EVs under kostpris?

En klog mand sagde engang, at man nemt kan løbe tør for penge som investor, før markedet opfører sig rationelt.

Jeg har ikke planer om at løbe tør for penge, så derfor er jeg ikke short p.t., og venter på at markedet opfører sig lidt mere rationelt. For naturligvis er Tesla som virksomhed ikke næsten det samme værd som Daimler og BMW er til sammen i en rationel verden. Mercedes tjente flere penge alene i seneste regnskab, end Tesla har tabt igennem hele sin eksistens. Og i 2019 er har BMW rundet salget af 500.000 EVs (akkumuleret) og ser ud til at være på sporet til deres største salg globalt nogensinde.

Lad os se hvad der sker i Q1. Og i særdeleshed hvor mange penge eventyret i Kina kommer til at koste, for der skal investeres mange penge i en fabrik, som skal sælge biler på et marked med både meget høj konkurrence - og hvor markedet bliver mindre måned for måned, efter subsidierne er blevet beskårede. Det er  ret sigende, at de har skåret priserne (som i forvejen var lavere end for biler importeret), selvom de ikke engang er begyndt at levere biler til kunder endnu...

Forummets indlæg er redigeret af ClausM Jan 4
jonsiii
jonsiii Jan 4

Lol, det er lige som at læse Euroinvestor-debatten i gamle dage. Der havde shorterne også sjovt altid liiige solgt ud inden stigningen. ;)

280 biler i november? Ja det er jo stadig ok i forhold til Mercedes. 19 EQC'ere i november:

https:///...mber-zugelassen.html

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Jan 4
lauz
lauz Jan 4

Elsker at se folk forsøge sig med ryg-svømning. Har sat en fast reminder i kalenderen hvert kvartal. Tesla kommer til at slå SpaceX i kapløbet om at komme til månen ;-)

Nikola
Nikola Jan 4

Forekommer mig at "man" mener at have resultatet på en ligning med minimum 74 ubekendte, i øvrigt kun med et overfladisk kendskab til den bagvedliggende matematik....... ;-)

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Jan 4
lauz
lauz Jan 4
Ja, man kan lære meget af denne historie:

https://www.investopedia.com/...-eight-brka-brkb.asp
ClausM
ClausM Jan 4
Citat fra jonsiii

Lol, det er lige som at læse Euroinvestor-debatten i gamle dage. Der havde shorterne også sjovt altid liiige solgt ud inden stigningen. ;)

280 biler i november? Ja det er jo stadig ok i forhold til Mercedes. 19 EQC'ere i november:

https:///...mber-zugelassen.html

Hvis du havde læst, hvad jeg havde skrevet. Så ville det være åbenlyst at Mercedes har ethvert incitament til at levere pressebiler og få omtale i 2019. Men ikke i væsentlighed levere nogle EVs før i 2020, hvor de vil være med til at reducere deres CO2-bøder. Det er en bedre forretning for dem at producere til lager og så levere hurtigst muligt efter 1/1.

Trods alt er der solgt næsten 12.000 EVs i Tyskland i November, så selvom Tesla og Mercedes tilsammen kun står for en brøkdel af dem, så er der blevet solgt nogle andre.

Men hvis der er nogle af mine bemærkninger du vil udstille som særligt dumme, så vil det da klæde dig at påpege hvilke og hvorfor.

Forummets indlæg er redigeret af ClausM Jan 4
ClausM
ClausM Jan 4
Citat fra Nikola

Forekommer mig at "man" mener at have resultatet på en ligning med minimum 74 ubekendte, i øvrigt kun med et overfladisk kendskab til den bagvedliggende matematik....... ;-)

Hvorledes? Jeg ridser op hvordan nye regler påvirker bilfabrikanterne i Europa fra og med 1. januar 2020. Hvis du mener, at min opfattelse er forkert. Eller min fortolkning af virkningerne vil være anderledes. Så er jeg åben for debat.

Men ellers virker det lidt. Ensporet.

ClausM
ClausM Jan 4
Citat fra lauz Ja, man kan lære meget af denne historie:

https://www.investopedia.com/...-eight-brka-brkb.asp

Sjovt at du bringer Buffet på banen. Han er ikke lige frem Tesla fan....

https:///...poor-idea-2018-08-30

ClausM
ClausM Jan 4

Rygsvømning, hvorledes?

Jeg investerer efter afkast. Hvis jeg ser en voldsomt overvurderet og tabsgivende virksomhed, så kan der være noget at hente på at den falder i værdi.
Men hvis der er tosser nok til at dyrke en religiøs tilbedelse af butikken og vil handle den op i pris, selvom den i forvejen er grotesk overvurderet, så tager jeg det med også. At jeg har vundet lidt på at Tesla er steget i pris rokker ikke ved min grundlæggende tro på, at aktien er overvurderet.

Citat fra lauz

Elsker at se folk forsøge sig med ryg-svømning. Har sat en fast reminder i kalenderen hvert kvartal. Tesla kommer til at slå SpaceX i kapløbet om at komme til månen ;-)

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 »