Loading...
dk

Vinterdæk | Tesla Forum

Ice2EV
Ice2EV Aug 25 '19

Nu er der af gode grunde ingen i DK, der har erfaring med vinterdæk til model 3.

Men det kunne være der var nogen der havde erfaring fra model S(som vist ikke kan gå under 19") eller tidligere ICE.

Jeg kigger efter str. 18"

Jeg ser Michelin Alpin 5 fåes med 68 db. Det er såvidt jeg kan se det med mindst støj og samtidig have m+s samt sneflokke symbol....

Pirelli fåes med 69 db ved SottoZero 3.

Er der andre dæk der anbefales, jeg har nok lidt tung fod ;-) Men kan jeg holde en baghjultrukket ICE på vejen, så kan jeg vel også med en lidt tungere 4x4.

Ved godt der er nok +2 måneder endnu, men vil gerne være på forkant. 

PL
PL Aug 25 '19

Jeg overvejer lidt Nexen Winguard Sport 2 af følgende grunde: 

Det bremser ret fornuftigt, særligt i vådt føre, som der er meget af i DK om vinteren. 

Det har B i greb og 70 DB. Skulle være ret støjsvagt. 

Er meget holdbart. Jeg synes jeg har hørt en del historier om meget dækslid hos Tesla. 

Det er ret billigt.

Til gengæld er rullemodstanden høj. Det gør mig ikke så meget, når strømprisen er fast. 

Edit: det er fra denne test: http://www.tyrereviews.co.uk/...Winter-Tyre-Test.htm. 10. plads er ikke så prangende, men de har startet med 45 og så sorteret de 20 bedste ud til videre test. 

Forummets indlæg er redigeret af PL Aug 25 '19
Danbra56
Danbra56 Aug 25 '19
Havde en gang nexen på en Mazda 6 de var helt fuldstændige forfærdelige på våd vej det endte med de røg på lossepladsen. Der er mange af af de helt billige dæk med underlige navne der har fine mærkninger, men gad vide hvad de er lavet af til den pris og hvordan de er bedre end premium mærkerne.
KimT
KimT Aug 26 '19

Der er bestemt forskel på Nexen.

Jeg har Nexen Winguard Sport 2 WU7 245/45R19 102V XL på min, som jeg er udemærket tilfreds med ift. prisen.

Kona'en blev leveret med Nexen sommerdæk - det er simpelthen det værste dæk jeg nogen siden har kørt på.

Ice2EV
Ice2EV Aug 26 '19

I min optik, så hvis forskellen på et middel dæk og det bedste kun er 1-200 kr, så bliver det bedste valgt.

Hvis forskellen er 50%, så kan man overveje om det er besparelsen værd.

Har ellers ikke været til Michelin før, men må indrømme jeg synes det leverede Michelin sommerdæk gør det mega godt. Derfor kunne jeg godt tænke mig at se en test af eks Alpin 5 eller 6.

PL
PL Aug 26 '19
Michelin Alpin 5 tror jeg også er et ganske udmærket dæk. Alpin 6 fås ikke over 17” endnu, så vidt jeg kan se. Det har ellers Evergrip, hvilket virker ret fornuftigt.
Ice2EV
Ice2EV Aug 27 '19

Har også altid været glad for Conti eller Goodyear Ultragrip.

Men synes nu vognen er "stille" så fortjener den  lavere støj. Hvor Michelin A5 er på 68 db de andre er 70-72 db. Såvidt jeg er informeret kan 2-3 db forskel høres af det menneskelige øre.

MikaelH
MikaelH Aug 27 '19

@Ice2EV

Husk at dB angivelserne på dæk er målt udvendig og at den dækstøj du oplever inde i bilen godt kan være højere på et dæk som støjer mindre udvendigt :)

Jeg har et sæt CrossClimate+ med 69dB, og de har et tydeligt "grawl" ved lav hastighed. De burde egentligt støje mindre end standarddækkene, men det er min klare opfattelse at det ikke er tilfældet. 
Du vil også se at støj-angivelse på standarddækket med og uden akustisk skum er identisk. Det har nemlig primært en indflydelse på støjen i kabinen.  

tag68
tag68 Aug 27 '19
Hej MikaelH vil du kunne Anbefale crossclimate dæk ? Har du evt. prøvet dem i sne ?
MikaelH
MikaelH Aug 27 '19

Fik bilen i juni, så ingen sne endnu. Kører aldrig nord på, og aldrig på skiferie, så regner faktisk heller ikke med at køre i sne særlig tit. Hvilket også har har haft indflydelse på valget.
De får dog fine anmeldelser som både sommer og vinterdæk, hvor de kan konkurrere med de bedste i begge kategorier. Eneste minus er en dårligere performance ved aquaplaning, højere dækstøj (specielt ved lave hastigheder), et højere forbrug (ca. 5% om sommeren), og så virker de lidt bløde i det når asfalten er rigtig varm (så her er slidet nok accellereret). 
Indtil videre er jeg tilfreds, og kan fint leve med de kompromiser. Var vores kørselsbehov større (pt. 15.000km), eller kørte vi tit i sne, så havde jeg nok valgt dedikerede sommer og vinterdæk. Men med vores nuværende kørselsbehov, så når dækkene (specielt vinterdækkene) at blive for gamle før de er slidt.  

tag68
tag68 Aug 27 '19
Tak for tilbage melding, Jeg har kigget lidt på Goodyear Vector 4 Seasons Gen-2 det ser ud til at det klare sig lidt bedre i sne i den test autoexpress har lavet
Ice2EV
Ice2EV Aug 27 '19
Quote from MikaelH

@Ice2EV

Husk at dB angivelserne på dæk er målt udvendig og at den dækstøj du oplever inde i bilen godt kan være højere på et dæk som støjer mindre udvendigt :)

Jeg har et sæt CrossClimate+ med 69dB, og de har et tydeligt "grawl" ved lav hastighed. De burde egentligt støje mindre end standarddækkene, men det er min klare opfattelse at det ikke er tilfældet. 
Du vil også se at støj-angivelse på standarddækket med og uden akustisk skum er identisk. Det har nemlig primært en indflydelse på støjen i kabinen.  

@MikaelH hvordan ser man i søgninger om de er med skum eller ej? Og hvordan finder man så støjniveau indeni vognen på et givent dæk?..

Tayfun
Tayfun Aug 27 '19

Et lille tip: Hvis I normalt køber hos DækOnline, så har de en anden wbeside, der hedder http://www.daek-guru.dk

Det er samme firma, samme adresse, men lavere priser. Websiden har lidt andre farver, men det er også den eneste forskel. :-)

griffel
griffel Aug 27 '19
Og det er de samme, der har reifendirekt.de
Forummets indlæg er redigeret af griffel Aug 27 '19
MikaelH
MikaelH Aug 28 '19

@Ice2EV

Du kan ikke se den indvendige dækstøj på EU mærket. Der skal du have gang i anmeldelser og her er det ofte svært at sammenligne og det er typisk meget afhængig af bilen. 

På dækonline kan du se to udgaver af Michelin Pilot Sport 4. Den ene hedder acustic til sidst. Det er kun ganske få dæk der fås med skumindlæg. Det er dog i alle standard dækkene fra fabrikken. Det gælder dog ikke vinterdæk. 

@tag68

Har ikke lige mulighed for at slå dem op. Men det er lige så vigtigt at de også er gode om sommeren hvis det skal være helårs. Ofte er dækkene enten meget sommer eller vinterfokuseret. Her skiller CC+ sig ud ved at være rigtig god til begge dele. Så det er et rigtig godt dæk til dansk klima hvad angår sikkerhed. Det koster så lidt på støj og forbrug. 

PL
PL Sep 27 '19
Jeg endte med at bestille komplette vinterhjul hos Giva Wheels i Nederlandene. De har et rigtig fint udvalg af fælge til Tesla 3 og havde også alle de dæk, jeg overvejede til fine priser.

Bestilte Advanti Centurio Racing fælg med Kleber Krisalp dæk. 1260 EUR inkl. fragt og betalingsgebyr.

https://www.givawheels.nl/...019-mid--long-range/
RUNE2
RUNE2 Sep 29 '19

Tak for tippet med givawheels.nl - lækkert udvalg og gode priser. Hvad måtte du slippe i fragt til Danmark?

RUNE2
RUNE2 Oct 5 '19
Jeg er nået frem til den konklusion, at Michelin Crossclimate+ er det bedste dæk til dansk vinter. Vi har jo typisk få dage med sne eller is og flere tørre eller våde dage over frysepunktet, hvor også gode vinterdæk er markant dårligere end sommer-/helårsdæk.

Tests viser også at CC+ fungerer rigeligt fint på sne/is til at køre på skiferie fx. Især med dual motor. 

Eneste spørgsmål er nu, om jeg burde gå op i 245/45r18 eller blive på stock 235/45r18. De store dæk er lidt billigere og burde give bedre greb. Bilen er en P3- med aero fælgene. Hvad ville I vælge? 

PS: Om sommeren kører jeg på sommerdæk.
Ice2EV
Ice2EV Oct 5 '19

@Rune2 Det fatter jeg ikke en meter af...... Du vil køre sommer dæk om sommeren. Og helårsdæk om vinteren??

Jeg kan kun sige vi bor på en bakke, hvor der er ca 300 husstanden nedenfor. Hvert år når den første sne kommer, så er der 8-10 stykker der holder alle andre unødigt tilbage, fordi de skøjter rundt og fedter med hjulspin og kommer aldrig op. Er dog sikker på de er på sommer dæk. Ved ikke om det er et bedre scenarie med helårsdæk.

Kunne til nøds forstår hvis du valgte Crossclimate til hele året fordi du ikke gider de 2 årlige skifte. Men så spiller det ikke med at ofre en P3-... 

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Oct 5 '19
Sider: 1 2 3 4 5 »