@Rune2 Ice2EV har ret. Køb et sæt rigtige vinterdæk til din bil. Helårsdæk er et kompromis. De er ringe både sommer og vinter.
@Rune2 Ice2EV har ret. Køb et sæt rigtige vinterdæk til din bil. Helårsdæk er et kompromis. De er ringe både sommer og vinter.
Jeg er nået frem til den konklusion, at Michelin Crossclimate+ er det bedste dæk til dansk vinter. Vi har jo typisk få dage med sne eller is og flere tørre eller våde dage over frysepunktet, hvor også gode vinterdæk er markant dårligere end sommer-/helårsdæk.Undskyld, en performancebil på helårsdæk? I hvilket eventyr lyder det nogensinde som en bare halvgod ide?
Tests viser også at CC+ fungerer rigeligt fint på sne/is til at køre på skiferie fx. Især med dual motor.
Eneste spørgsmål er nu, om jeg burde gå op i 245/45r18 eller blive på stock 235/45r18. De store dæk er lidt billigere og burde give bedre greb. Bilen er en P3- med aero fælgene. Hvad ville I vælge?
PS: Om sommeren kører jeg på sommerdæk.
Lur mig også om ikke der kommer 3 måneders vinter, dagen efter man har købt noget der er mindre hensigtsmæssigt.
Et par mega dumme spørgsmål - fra en der ved nul om biler dæk etc.
Ja, ethvert dækcenter eller værksted kan skifte dine dæk. Dine aerodæksler passer ikke på ret mange andre fælge, så skal du i al fald være heldig.Et par mega dumme spørgsmål - fra en der ved nul om biler dæk etc.
- Kan en alm. mekaniker montere dæk og fælge på min TM3?
- De der clik-on aero-dæksler - kan de sættes på hvis jeg køber nye fælge?
- Dæktryksmåler er den altid med; er der noget man skal tage hensyn til?
Om sommeren skal der klart køres på sommerdæk, da de ubestrideligt har de bedste egenskaber her. Til gengæld er de elendige om vinteren og skal af.Nej, du finder ikke tests der viser at vinterdæk er markant dårligere end helårsdæk. Dokumenter lige det.
I den periode, hvor vi risikerer frost, typisk november til marts, vil jeg vove den påstand, at størstedelen af tiden vi kører, giver vinterdæk *ikke* de bedste køreegenskaber.
Ja, vinterdæk er optimale på sne og is, men hvor meget kører vi på det her til lands? Det er typisk nogle få morgener inden vejen er ryddet. Gode helårsdæk er kun marginalt dårligere end vinterdæk her, og det er alligevel kun vejr til, at køre forsigtigt (medmindre man er nordmand...)
Især i start og slut af vores milde vintre, er det megatræls at fedte rundt på bløde vinterdæk - ofte i 5-10 graders varme på tør eller våd vej, hvor vinterdæk er markant dårligere end gode helårsdæk. Det er der flere tests der dokumenterer.
Takker for feedback .. hmm .. så den besparelse jeg får fra aerodækslerne taber jeg så med mindre man køber specielle Tesla fælge eller sådan .. øv..Ja, ethvert dækcenter eller værksted kan skifte dine dæk. Dine aerodæksler passer ikke på ret mange andre fælge, så skal du i al fald være heldig.Et par mega dumme spørgsmål - fra en der ved nul om biler dæk etc.
- Kan en alm. mekaniker montere dæk og fælge på min TM3?
- De der clik-on aero-dæksler - kan de sættes på hvis jeg køber nye fælge?
- Dæktryksmåler er den altid med; er der noget man skal tage hensyn til?
@husfeldt
Du kan, hvis du lyster 18", købe et hvilket som helst sæt der passer på model 3, og sætte dine sommer dæk over. Så sætter du vinterdæk på dine originale Tesla fælge og smækker aero kapslerne på dem.
Er forøvrigt rimelig sikke på jeg så dig forleden på Karlfeldts vej, det stykke der går fra den nye Egnsplanvej og op til Alfred Nobels vej. Kom bare selv modsat i ICE'en. Havde været i Gigantium og gad ikke motovejen, Egnsplanvej har mere stille asfalt.
Især i start og slut af vores milde vintre, er det megatræls at fedte rundt på bløde vinterdæk - ofte i 5-10 graders varme på tør eller våd vej, hvor vinterdæk er markant dårligere end gode helårsdæk. Det er der flere tests der dokumenterer.Nej, du finder ikke tests der viser at vinterdæk er markant dårligere end helårsdæk. Dokumenter lige det.Uanset hvad, så handler det ikke kun om sne og is men om blødere dæk pga større indhold af gummi som har bedre greb ved lavere temperaturer?Aj undskyld - vil på ingen måde være bedrevidende. Du bestemmer selv :)
Kunne godt finde på bare at skifte til de CC+ dæk, både sommer og vinter. De larmer mindre end sommerdæk og ser ud til at være gode nok. Så får jeg også hurtigere slidt dækket ned i stedet for at det bliver gammelt. De sparede penge på vinterdæk kan bruges på at skifte dæk oftere.
Især i start og slut af vores milde vintre, er det megatræls at fedte rundt på bløde vinterdæk - ofte i 5-10 graders varme på tør eller våd vej, hvor vinterdæk er markant dårligere end gode helårsdæk. Det er der flere tests der dokumenterer.Nej, du finder ikke tests der viser at vinterdæk er markant dårligere end helårsdæk. Dokumenter lige det. Uanset hvad, så handler det ikke kun om sne og is men om blødere dæk pga større indhold af gummi som har bedre greb ved lavere temperaturer? Aj undskyld - vil på ingen måde være bedrevidende. Du bestemmer selv :)Her er en vintertest, hvor CC+ bliver nr. 2 i et felt af ellers rene vinterdæk. På tør vej slår dette helårsdæk samtlige vinterdæk - vel at mærke ved vintertemperatur. http:///...Winter-Tyre-Test.htm Edit: Her er en vintertest mere, hvor et helårsdæk (formentlig også CC+) er samtlige vinterdæk overlegen på tør vej i både bremseafstand og "handling". På våd vej er helårsdækket i den bedste 3del ift. vinterdækkene. På sne er vinterdæk en smule bedre end helårsdækket, og sommerdækket falder helt igennem. http:///...Winter-Tyre-Test.htm
Der er et eller andet galt med de test. Hvis du kigger på nederste link, Så larmer Michelin A5 næst mest. Men kigger du den der dækspecifikation der er på alle de sider hvor du kan købe dæk på, så er Michelin A5 det dæk med absolut mindst larm, 68 db. Mener ikke at have fundet noget der ellers kommer under 69 db.
Men derfor må jeg alligevel indrømme CC+ ser godt ud. Dog bemærkes det at det er ikke oplyst om det er CC+ eller et andet helårsdæk der er reference. Hvis du ser i toppen af testen står der de udleder at det enten er CC+ eller Conti helårsdæk der er benyttet.
Det bemærkes ligeledes at jeg ikke kan finden en størrelse på de dæk der er testet. Hvis du ser FDM's årlige test i størrelserne 15" og 16"(eller er det 17"), så er det sjældent det samme mærke eller model dæk der vinder. Der kan endda være rimelig stor forskel på placeringen af eks et 15" ContiXXX dæk kontra 17" ContiXXX dæk. Det ene kan vinde, det andet kan lige måske nr 8 i testen for hver størrelse.
Hvis de testede dæk har været 15", så vil jeg ikke umiddelbart tro du kan bruge testen til ret meget andet end Nationale test i folkeskolen. Du kan se eleven performer godt i test, men det kan være det er fordi nu er underviseren opmærksom på at eleverne skal øve de 4 ting der testes. At de så fatter nada af alt det andet de kunne på samme årgang for 3 år siden, det siger testen ikke en dadel om.
Det er en svær en den diskussion. men en ting er sikker.
I den periode hvor mange af os kører med vinterdæk (nov-april), da var vi i 80% af tiden bedre tjent med sommerdæk.
Bl.a i rgenvejr.
Så vinterdæk er også et kompromis.
Jeg har Michelins nye helårsdæk på min anden bil og som ikke kan sammenlignes med en performance bil.
Så de næste mange år er der ikke noget skiften hjul på den bil eller opbevaring af dæk.
Men bliver spændende til vinter (hvis vi får vinter) om de virker :-)
Ser frem til at høre om erfaringen hen over vinteren. Både ved kold tørt, vådt, rim, sortis og hvidt vejr.
De fleste af os kører i morgen timerne, altså hvor temperaturen er lav det meste af vinteren. Ligesom hvis man først kører hjem igen efter 16:30, så er temperaturen igen på retur. Derved så bliver der forholdsvis mange km på kold fugtig asfalt.
eks var der minus 2 grader i nat kl 02 efter at have hentet fruen til gymnasie jubilæum i Fjerritslev.
Jeg har bestilt et sæt Vredestein Quatrac Pro 245/35 R20 som er helårsdæk og kommer på, så snart bilen lander.Ser frem til at høre om erfaringen hen over vinteren. Både ved kold tørt, vådt, rim, sortis og hvidt vejr.
De fleste af os kører i morgen timerne, altså hvor temperaturen er lav det meste af vinteren. Ligesom hvis man først kører hjem igen efter 16:30, så er temperaturen igen på retur. Derved så bliver der forholdsvis mange km på kold fugtig asfalt.
eks var der minus 2 grader i nat kl 02 efter at have hentet fruen til gymnasie jubilæum i Fjerritslev.
Jeg har overvejet det samme som Rune, netop fordi helårsdæk ofte ser ud til at være bedre på tør og våd vej i kulde end vinterdæk. Men jeg endte nu med at købe vinterdæk som det "sikre" valg. Jeg var også i tvivl om hvorvidt helårsdæk lever op til kravene ved vintervejr i Sverige og Tyskland.
Rune, jeg har givet 68 Euro + moms for forsendelse til DK for fire komplette hjul.
Det er muligt at helårsdæk nogle gange er lidt bedre om vinteren end vinterdæk MEN når det rigtig er glat eller der er en sne er vinterdæk MEGET bedre og det er når der er bårlige forhold at det er alvor er vigtigt at stå fast. Ok - har du mulighed for at lade bilen stå når der er dårlige forhold er det måske en mulighed. Jeg ville aldrig undvære rigtige vinterdæk til vores TMS og TM3.
For 2 år siden kørte vi de sidste stykke fra Trysild i Norge og ind til Sælen i Sverige. Det er en lille og kun delvist ryddet vej og der var temeligt dårlige forhold med sne og is. Der shiner en D model med vinterdæk altså bare.
Sverige, Norge og Fjerritslev er vel lidt det samme :-)
Her ville jeg nok også vælge vinterdæk.
De 2 første steder er det vel lovpligtigt.
Jeg kan altid lade bilen stå, da jeg bor i stor kbh. og kan komme på arb. på mange måder.
Vinteren 2018/2019 tænkte jeg tit over hvor ringe dæk jeg havde på, da det sjældent var glat.
Der var mere vand end is på vejene og det var mine vinterdæk ikke specielt gode til.
Har haft 2 x biler på Michelin X Climate, og kørt på ren sne i Sverige flere gange, og de står godt fast. De har Sne-fnug på (ikon) så er lovlige i Europa så vidt jeg kan læse som officielle vinterdæk. I Sverige skal man have et af de af Sverige godkendte vinterdæk for at de er lovlige om vinteren (Så X-Climate er ikke lovlige i Sverige om vinteren hvis der er sne). Dog er ingen dansker ifølge FDM nogensinde blevet straffet for at køre på dæk der ikke er officielle vinterdæk. Planlægger også at sætte X Climate på min TM3.