Loading...
en

Ny S85 - Hjælp mig med spørgsmålene om konfig

Singh
Singh Oct 18 '14

Hej,

Jeg har besluttet mig for en Tesla S85 og er solgt på en Tesla .

Nuværende konfig(ca. 725k):

• S85 - I Danmark føler jeg ikke jeg får meget mere ud af at vælge Performance
  • Dobbeltlader
  • Tech pakke
  • Parkeringsensor
  • Bagudvendte klapsæder
  • Brunt nappalæder
  • Soltag
  • Mat Obeche træpanel

Jeg er dog i tvivl om en række ting.

De store spørgsmål(Læs, dyre)

1. AWD vs Normal
    Ud fra hvad jeg kan læse mig til giver AWD bedre vejgreb i sne og regn - Er der andre forskelle udover de? Det er en forskel på 30k, men jeg er i tvivl om hvad det egentlig giver udover det.

2. Udgivet nappalæderindtræk:
    Jeg syntes det er mange penge(19100) for lidt ekstra læder, og syntes kunstlæder i farven virker tæt på, men vil kunstlæder falme henover tid så ma n kan se forskel på det "ægte læder" og kunstlæderet?

3. Hifi lyd
    Jeg syntes at kunne læse de fleste sæder at anlægget ikke er 19.100 værd - Vil man selv kunne sætte højtalere i mv.? Er der trukket ledninger? 

De små spørgsmål(De billige)

1. Vinterpakke
    Jeg tænker sædevarme bagi kan være meget rart, måske især med mindre børn eller i vinteren?

2. Sikkerhedspakke
    Tesla medarbejderen fortalte den primært er brugbar hvis man f.eks. har en lukket garage - Men på gaden giver den ikke rigtig nogen ekstra?

3. Indre kvalitetsbelysning:
    ​7600 kr. for 4 ekstra LED lys virker som en del - Vil der være udskæringer så man evt. selv kan lave denne belysning? 

Håber i vil dele ud af jeres holdning. 

The Forum post is edited by Singh Oct 18 '14
FrederikC
FrederikC Oct 18 '14
Hej,
Jeg kan da prøve at svare på det jeg kan.
Awd: ville nok ofre de 30k set ift gensalgsværdi ellers ik
Nappa: er lagt sammen i en større pakke nu, kig på den om du vil give det den koster (inkl lys)
Lyd: der er blandet mening om dette, syntes ikk selv det var 19k værd og er nu igang med Upgrade. Alle componenter er custom made, så du skal selv tilpasse. Der er ik trukket kabler til bagklap, ved ik med sub ( har ik tænkt mig at smide sub i)
Vinter pakke: har den, men ku godt undvære den.
Sikkerhedspakke: det du beskriver lyder lidt underligt, har den ik.
Lys: er som nævnt del af en større pakke nu.

Håber det kan hjælpe dig.
kajakaj
kajakaj Oct 18 '14

@TeslaS: Godt valg med S85 aht. rækkevidden. Accelerationen rækker fint. Jeg har haft Teslaen i 7 md nu og aldrig haft brug for dobbeltlader. Hvis man ikke kører længere dagligt end at man kan nå  at oplade på et alm. 16A/400V stik om natten, behøver man den ikke. Dobbeltladeren virker kun hvis man opsætter 22Kw vægladestation eller har brug for opladning når man er på farten. Med vores bopæl i det østjyske er vi fint dækket ind med Tesla´s Superchargere i Jylland og jpå Fyn og kan ellers klare os med opladning hjemmefra. Clevers priser på 5,50 kr. pr. Kwh frister heller ikke ligefrem, men skulle vores kørselsmønster ændre sig, vil jeg hellere bruge 7-8000 kr. på en Chademoadapter, så man kan lade med 50 Kwh ved Clever i stedet for kun 22 Kwh med dobbeltlader. Chademo lader DC strøm direkte og kræver ikke dobbeltlader.  AWD giver klart større fremkommelighed i glat og fedtet føre, så det ville jeg tilvælge, hvis jeg skulle købe i dag. Jeg ville også have valgt udvidet nappalæder, for at få det ens, og det er også blødere og lækrere end kunstlæderet. Godt tilfreds med alm. lydpakke - har ikke behov for DAB radio - hører alligevel kun eget musik via USB. Vi har sjældent nogen på bagsædet og har derfor fravalgt vinterpakken, men sædevarme bruger mindre strøm end kabinevarme, så hvis I tit har bagsædet i brug, kan det anbefales. Funktionen med varme i forruden, så viskerne ikke fryser fast, har ifølge nordmændene ikke den store værdi. Vi har ikke valgt sikkerhedspakken - har ikke behovet. Indre kvalitetsbelysning har vi også fravalgt. Derudover har vi valgt 4 års servicepakke uden Ranger, men med måske faldende servicepriser, er jeg i tvivl om det kan betale sig. Vi kører præcis 20000 km årligt, så det passer optimalt med 4 års service/80000 km, men hvis man kører mere kan det bedre svare sig blot at betale et årligt eftersyn til 6000 kr.

Singh
Singh Oct 18 '14
Citat fra FrederikC Hej,
Jeg kan da prøve at svare på det jeg kan.
Awd: ville nok ofre de 30k set ift gensalgsværdi ellers ik
Nappa: er lagt sammen i en større pakke nu, kig på den om du vil give det den koster (inkl lys)
Lyd: der er blandet mening om dette, syntes ikk selv det var 19k værd og er nu igang med Upgrade. Alle componenter er custom made, så du skal selv tilpasse. Der er ik trukket kabler til bagklap, ved ik med sub ( har ik tænkt mig at smide sub i)
Vinter pakke: har den, men ku godt undvære den.
Sikkerhedspakke: det du beskriver lyder lidt underligt, har den ik.
Lys: er som nævnt del af en større pakke nu.

Håber det kan hjælpe dig.

Hej Frederik,

Jeg bestilte i det "gamle" system, og kan derfor stadig tilvælge og fravælge Udvidet Nappa og LED hver for sig :) 

nicom
nicom Oct 19 '14
Jeg vil vælge awd dvs vælge 85D . Årsagen er de cirka 55 km i øget rækkevidde ved 105 km/t.
Går man ind teslamotors.com v. "De fire vigtigste spørgsmål" får man ved 100 og 110 km/t henholdvis 439km og 397km . 105 km/t vil anslået blive cirka 420km . 475-420~55km.
Genvinsten ved at gå til Dual drive(awd) er åbentbart 55 km i rækkevidde dvs 10-15 % bedre virkningsgrad . . Dette overraske mig.
Desuden vil 85D sandsynligvis være
mere sikker
Slide dækkene mindre og have bedre kraftoverførelse til vejen end single drive
Hurtigere end 85P "in Real Life" kik ud af vinduet idag , de våde veje vil være bedre med Dual drive.
krabbe
krabbe Oct 19 '14

Jeg stod lit i samme sitaution.

havde på min oprindelige ordre.

S85 - Panorama - Læder - Alcantar Himmel - Carbon Deco - Teknikpakke - parkeringssensor - dobbeltlader -

jeg var selv i tvivl om jeg skulle opgradere, (synes i forvejen at min konfig. var rigeligt dyr ) men efter et par dages overvejelser, sprang jeg alligevel på.

så nu hedder det en

S85D

i forhold til min oprindelige bestilling har jeg FRAVALGT dobbeltlader, med udbygning af SC tror jeg ikke på at jeg for brug for den, (siden min bestilling er der kommet SC i Køge + den på vej ved Kristinehøj) + det internationale SC net også vokser og vokser.

har så tilkøbt vinterpakken. det skyldes primært varme i sædderne bag, (synes selv der er fantastisk at sidde og få varmet ryggen,, så hvorfor ikke tilbyde ungerne og evt. passagere den fornøjelse)

mht. til D. er jeg ret overbevist at ud over de åbenlyse forbedringer i køreegenskaberne i vintervejr også det vil have en positiv indvirkning på gensalgsprisen, når den tid kommer.

Niels
Niels Oct 19 '14

Jeg har selv de fleste valg undtagen dobbelt lader , så kan i dag godt se hvad der er godt - dog ved jeg jo ikke hvordan en bil med f.eks. std. affjedring virker/køre.

Spar dobbelt lader - Tesla'ens std. lader er i forvejen rigeligt kraftig og 3 gange kraftigere end de fleste andre elbiler.

Det er ekstrem få situationer du vil få brug for den, og ofte vil det så være steder hvor du alligevel ikke kan lade med mere end 3x16 amp. - husk at standard kabel/mastesikringer i huse er 3x25 amp - og der skal også være noget til resten af huset - f.eks .køleskab, vaskemaskine og komfur - du bliver upopulær hvis du "låner" noget strøm og dem du låner af så står med en sprængt mastesikring.

Hjemme i din egen garage har du næppe brug for at lade med mere end de standard 3x16 amp - de fleste dage har du måske kørt 100-200 km, og en fuld opladning med standard lader tager så 2-4 timer. og allerede efter 1/2 time har du rækkevide til at kunne køre 200 km igen (den er jo ikke tom når du kommer hjem).

Jeg ville til hver en tid vælge tech pakke, og vinter pakke - dem er jeg begge glade for, og børnene/gæster er også glade for bagsæde varmen.

mht. læder, ville jeg vælge den hvis det er den gamle konfig, hvis du vælger D option sker det i de nye valg og så ville jeg nok ikke vælge den da du så bliver tvunget til at købe lys pakken med.

Lys pakken skal man kun tage hvis man syntes den er billig - den giver ikke meget brugsværdi - ren lir.

Soltag ville jeg også vælge igen - ikke for at kunne åbne det, men for at få det lys i kabinen som det giver i dagslys og så mulighed for tagbegagebære.

Lyd syntes jeg selv er super, og specielt når man ser på at du får DAB radio med, hvilket du ikke gør i std. lyd. - FM bånd slukkes nok om nogle år, og det er trods alt godt at kunne høre trafikmeldinger m.m. Jeg købte den da den var væssentlig billigere (forkert prissat), men selv i dag til den "dyre" pris ville jeg vælge den.

Sikkerheds pakken har jeg også, men giver ærligt talt ikke meget ekstra funktion. Der er tale om en ultrasonisc føler som registerer bevægelse inde i kabinen, og muligvis hvis bilen bliver bevæget. Hvis alarmen går om natten (tror det er sket et par gange) kan jeg den følgende dag IKKE se det nogen steder. Jeg syntes det ville være relevant hvis det stod på info skærmen at der havde været en X type alarm kl ZZ:YY. Men det gør der altså ikke. En anden ting jeg savner er mulighed for at se om alarmen er gået via mobil app - evt notification.

Den ville jeg nok spare væk i dag - også måske ikke, den koster jo blot 3000 kr.

Alt i alt syntes jeg dine valg ser fornuftige ud, jeg ville som sagt fjerne dobbelt lader og istedet vælge lyd pakken og måske lys pakken da den i gl. konfig ikke koster meget ekstra.

fmm1000
fmm1000 Oct 19 '14
Tesla Bjørn har lavet en supervideo om valg af pakker.
Han kører mange lange ture og anbefaler dobbeltlader.

Jeg ville helt sikkert også vælge AWD ikke mindst pga længere rækkevidde.

http://youtu.be/NQ6wIPDNppU
Hookmaker
Hookmaker Oct 19 '14

Skal du ud på langtur en eller flere gange om året, så ville Jeg helt sikkert vælge dobbeltladeren til.

Singh
Singh Oct 19 '14

Tak for alle svarene - Super dejligt at få så mange indspark.

Dobbeltlader vælger jeg nu mest af alt for at have muligheden og fremtidssikring - De 11.500 syntes jeg giver god værdi og når vi nu ved det koster 33.500 at eftermontere, så mener jeg det giver god mening fra start. Jeg har ikke kørt langture indtil videre, men med gratis strøm gør jeg nok :) 

Jeg har netop set video fra Bjørn - Umiddelbart baseret på jeres tilbagemelding tænker jeg:

• S85D(AWD)
  • Dobbeltlader
  • Tech pakke
  • Parkeringsensor
  • Brunt nappalæder
  • Soltag
  • Mat Obeche træpanel

Udgår: Bagudvendte klapsæder

Nogen indvendinger? :)

kajakaj
kajakaj Oct 19 '14

Ser godt ud - den bliver du glad for.

Kristian70k
Kristian70k Oct 20 '14
Ja du kan nok ikke få parkingsensor til den ;) de er med i tech pakken.. Kommer s85d ikke først i produktion i feb? Med levering næste sommer?
Har du brug for awd?
SimonHN
SimonHN Oct 20 '14
Kristian. De første p85d bliver vist leveret i Februar.

Har sat min ordre i dag. Den siger den bliver leveret sidst i Marts. :)
PerPower
PerPower Oct 20 '14

SimonHN - Det er ikke P85D men S85D som Kristian henviser til. De starter med at producere og levere P85D og efterfølgende de andre.

Er enig med Kristian - jeg ville også gætte på levering sommer 2015 for S85D (sikkert juli måned og dermed sidste måned i 2. kvartal = indgår i kvartalsregnskabet for 2. kvartal). Bliver spændende hvor meget produktion og levering af Model X kommer til at påvirke S produktion (selv om den ekstra produktionslinje de har fået opført)...

The Forum post is edited by PerPower Oct 20 '14
Kiefer
Kiefer Oct 20 '14

PerPoer: Jeg tror ikke det kommer til at påvirke det ret meget, til gengæld tror jeg det vil påvirke salget af S og P  minus D udgaverne. Der er nok rigtig mange der hellere vil have en AWD end RWD.

/Martin

The Forum post is edited by Kiefer Oct 20 '14
krabbe
krabbe Oct 20 '14

Min S85D står levering i April, og Emil mente bestemt det ville holde + max en mdr. skal bruge "min" Tesla i starten af JUNI. så forventer ikke nogle problemer der. :)