Loading...
dk

Vaskehal og garanti? | Tesla Forum

magnusbb
magnusbb Sep 30

Jeg har læst mange tråde om håndvask vs. vaskehal - men altid med fokus på lak/ridser. Men kan se at Tesla frafalder garanti hvis man bruger vaskehal? For mig var det helt nyt (og jeg læser ellers det meste om Tesla). Er der nogen der har fundet en smart måde at bruge vaskehal uden at skade sensorer? Eller kan man bare ikke bruge vaskehal?

Fra Tesla:

The Tesla's Owner's Manual says : “Caution: If washing in an automatic car wash, use Touchless car washes only. These car washe have no parts (brushes, etc). they touch the surfaces of Tesla's. Using any other type of car wash could cause damage that is not covered by the warranty.

bskaarup
bskaarup Sep 30

Eller fra den danske manual: Pas på: Vask altid kun bilen i berøringsfri vaskehaller, hvis du benytter automatisk bilvask. En sådan bilvask har ingen dele (børster osv.), som berører overfladen på Model 3. Brug af en anden form for bilvask kan medføre beskadigelse, som ikke dækkes af garantien.

Jeg vasker i hånden.

Forummets indlæg er redigeret af bskaarup Sep 30
MOS
MOS Sep 30

Jeg tror vist, man skal være ret uheldig for at skade sensorerne ved at benytte en alm. vaskehal og jeg har ikke fantasi til at forestille mig, hvordan det skulle ske. Der er jo ikke nogen antenner eller andet skrøbeligt, der stritter ud og nemt kan gå i stykker. Jeg har endnu ikke hørt om nogen, der har haft problemer med ødelagte sensorer efter en tur i vaskehallen. Men skriv da gerne her, hvis du har andre erfaringer.

Jeg tror, det største problem er mikroridser i lakken ved brug af vaskehal. Ja, det er et reelt problem. Men hvis du spørger mig, så er det et - tja - mikroproblem. Men det kommer naturligvis an på, hvor øm man er over sin billak. Personligt synes jeg, mikroridserne er et mindre problem end bøvlet ved at skulle vaske den i hånden.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Sep 30
magnusbb
magnusbb Sep 30

@MOS helt enig med dig. Og min bliver brugt hver dag - med to unger bag i, meget parkering i byen så mikoridser er for mig at se også noget jeg har accepteret. Tesla har jo ingen sensorer ud over parkerings sensorer. Den har tilgengæld mange kameraer. De eneste jeg kan se kan blive beskadiget er dem langs siden på bilen. Men igen - tror man skal være utroligt uheldig. Jeg undrede mig bare over at der ikke har været mere skriv om netop dette:)

MOS
MOS Sep 30

Der er selvfølgelig også radaren, som sidder i fronten. Men igen, hvor skrøbelig er den lige?

magnusbb
magnusbb Sep 30

Radaren? altså LIDAR? Så vidt jeg ved har TM3 ikke nogen form for LIDAR da Elon ikke tror på dem - men kun på kameraer? 

NicklasF
NicklasF Sep 30
Quote from magnusbb

Radaren? altså LIDAR? Så vidt jeg ved har TM3 ikke nogen form for LIDAR da Elon ikke tror på dem - men kun på kameraer? 

Der sidder stadig en afstandsrader i fronten (ikke en LIDAR). Bliver vidst primært brugt som bekræftigelse på hvad kameraet ser og beregner af afstande og hastigheder.  

SuneH
SuneH Sep 30

En LIDAR benytter laser-lys til at bestemme afstande. En radar benytter radio-bølger til at bestemme afstande. En af fordelene ved radar er, at den fx kan "se" gennem tåge eller sne, det er ikke muligt for en LIDAR. Tesla benytter en radar i fronten til at supplere kameraerne.

magnusbb
magnusbb Sep 30

Ok - vidste ikke at den havde en radar. Men såfremt den er bag plastik betyder det nok ikke noget i forhold til vask. 

HJJ
HJJ Sep 30
Jeg har vasket i vaskehal i 2 år og ikke haft problemer.
Vaskede i hånden første år.
MOS
MOS Oct 1
Citat fra NicklasF

Der sidder stadig en afstandsrader i fronten (ikke en LIDAR). Bliver vidst primært brugt som bekræftigelse på hvad kameraet ser og beregner af afstande og hastigheder. 

Radaren har vist en lidt mere fremtrædende rolle, end du lige er klar over. Radaren kan "se" igennem regn, sne og tåge. Den kan også "se" i totalt mørke. Den kan faktisk generere et 3D landskab af omgivelserne med alle de forhindringer, der er i form af biler, cykler, fodgængere, bygninger, containere, træer, autoværn, barrierer, bakker osv.

Desuden kan radaren "se" igennem andre biler, således at den kan se 2-3 biler længere fremme, selvom de umiddelbart er skjult af bilen imellem. Rent teknisk kan radaren naturligvis ikke "se" direkte igennem bilerne, men den kan opfatte reflekterede radiobølger fra f.eks. autoværn, barriere, vejbane m.m., således at den på en måde kigger udenom eller under bilen, der kører foran. Den kan altså på en måde "kigge om hjørner". Denne funktion kom med en OTA opdatering og i starten var jeg ret skeptisk ift. om det overhovedet kunne lade sig gøre eller om det bare var BS og salgsgas. Men den er altså god nok.

Senere oplevede jeg nemlig, at min Tesla pludselig lavede en nødopbremsing, fordi nr. 2 bil længere fremme pludselig standsede midt på vejen. Han havde blinket til højre og ville sikkert dreje, men fortrød så alligevel og blev holdende midt i krydset. Bil nr. 2 længere fremme var ikke direkte synlig pga. bilen umiddelbart foran mig blokerede for udsynet. Og bilen umiddelbart foran mig havde ikke opdaget faren endnu, da min Tesla pludselig bimlede og bamlede og påbegyndte nødbremsningen. Jeg var godt opmærksom på, hvad der foregik og havde foden svævende lige over bremsepedalen, parat til at gribe ind, så jeg havde nok nået at reagere uanset. Et kort øjeblik efter så jeg, at bremselygterne på bilen umiddelbart foran mig tændte, og han nåede heldigvis også lige at bremse i sidste øjeblik.

Jeg oplevede noget lignende, da en klaphat (også nr. 2 bil længere fremme) lavede en "brake check" på den bil, der kørte lige foran mig i overhalingssporet ude på motorvejen. Vi kørte vel omkring de 130 km/h og der var forholdsvis tæt trafik i myldretiden på vej hjem fra arbejde. Pludselig vælger klaphatten så at lave en meget hård opbremsning ned til 0 og står så helt stille midt i overhalingssporet - tilsyneladende helt uden grund!! Der bliver han så holdende i ca. ½ min., før han kører videre. Min Tesla nødbremsede også, fordi radaren kunne "se igennem" den forankørende bil og spotte klaphatten. Der skete heldigvis ikke noget, men denne gang gik det så stærkt og afstanden var under ½ meter, da jeg stod stille, så det var lige før, jeg skulle have rene underbukser på! Jeg er sikker på, at hvis ikke Teslaen automatisk havde grebet ind, så var det endt med både buler, airbagudløsning og i værste fald personskade og harmonikasammenstød pga. flere biler, der kom lige bagved.

Tak til Tesla for at lave de mest sikre biler - også med aktive sikkerhedsfunktioner!

canel
canel Oct 1

måske tager de forbehold for vaskehal p.g.a. de ofte bruger højtryksrensere "over there".

de kan nemlig ødelægge parkeringssensorene.
de virker med ultralyd, og er egentlig en sammenbygning af en højtaler og en mikrofon.

henrik_dk
henrik_dk Oct 2

Jeg har nu vasket mine biler med højtryksrenser en gang om måneden siden, at vi flyttede i hus august 2010. Alle bilerne har haft parkeringssensorere og har aldrig haft nogen problemer. 

Skal selvfølgelig ikke stå og pege strålen i flere minutter på fuld styrke direkte mod en parkeringssensor.... Så bliver den nok skubbet ind.

Har fundet det her link. Ser ud til, at Tesla har opdateret deres vejledning for Model 3 og vedligeholdelse.

https://insideevs.com/news/374013/tesla-changes-manual-rust-prevention/

Forummets indlæg er redigeret af henrik_dk Oct 2
magnusbb
magnusbb Oct 7

Ok - men de vil stadig ikke have at man bruger vaskehal:-)