Loading...
dk

Batteri defekt og ombyttet... | Tesla Forum

Teammortensen

Hej
Jeg har rundet 170.000km i min P85 S 2014. For nogle uger siden ville bilen pludselig ikke lade og mistede samtidig strøm. Det viste sig at batteriet skulle skiftes. Det blev naturligvis taget på garantien. I løbet af mine 170.000km har jeg været ovenud tilfreds med det lille batteritab (antal km), jeg har haft i årene. Jeg kunne lade til 365km.
Nu har jeg så fået "nyt" batteri og lavet alverdens "batteri-gymnastik-øvelser", hverunder afladning til 0km og gentagende fuld opladning. Det har jeg jævntligt altid gjort med mit gamle batteri,- med gode erfaringer.  Jeg er dog gevaldigt skuffet over, at jeg kun kan lade til 355km på det "nye" batteri. Desuden tager det næsten 3timer at lade det fuldt op på supercharger (ja, jeg har overtrådt god ladeskik i mit forsøg på at modellere batteriet).

Er der nogle, der ved, om det er et nyt batteri eller en ombytter i en garantisag? Til info kan jeg fortælle, at jeg måtte vente 2 uger på batteriet, da det skulle fragtes op fra Holland og fik stillet en Tesla månebil til rådighed. Så super service og ikke spor at sætte en finger på. 

Jeg vil gerne høre erfaringer fra fodfolket, hvis der skulle sidde nogle, der har fået ombyttet og haft lignende erfaringer med kortere rækkevidde, inden jeg kontakter Tesla. Jeg forventede naturligvis længere rækkevidde med et nyt batteri...

God weekend derude
mvh. Thomas

selsoe
selsoe Oct 4

Tror du ikke du overtænker det? For det første er det ti skaldede kilometer i estimeret rækkervidde det drejer sig om. For det andet kan de 365km du havde før være resultat af dit kørselsmønster? Denne viden kan ret beset være nulstillet med det nye batteri.

Dernæst er det ikke mit indtryk at det overhovedet er nødvendigt at lave batterigymnastik og jeg tror slet ikke batteriet har godt af at man gør det med jævne mellemrum (måske en del af årsagen til at det stod af?). At gennemprygle batteriet fra nul til 100 på en Supercharger med jævne mellemrum tror jeg ihvertfald ikke er sundt.

KimT
KimT Oct 4

Lidt mærkeligt at du ikke har oplevet den begrænsede SuC hastighed før. Tesla har lige før sommerferien ifm. et par brande sænket spænding på de enkelte celler fra 4,2V til 4,1V (hvilket betyder nedsat rækkevide), samt begrænset SuC hastigheden.

Der ligger en tråd på teslamotorclub på efterhånden 6000 indlæg. Her kun du se lidt omkring nedsat hastighed : http://www.teslaforum.dk/forum/topic/6347?&page=1. Der er vist også andre tråde.

I dit tilfælde - da det er sket ifm. en ombytning ville jeg godt nok klage. Den nedsatte ladehastighed gør næsten bilen ubrugelig til langture. 

PS det er ikke alle biler der er berørt. Den tabte rækkevide er de vist begyndt "at give tilbage igen" ved at hæve spændigen. Men hastigheden er ikke skruet op.

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/sudden-loss-of-range-with-2019-16-x-software.154976/

Forummets indlæg er redigeret af KimT Oct 4
migselv
migselv Oct 4

Hej Thomas.

Som udgangspunkt får man ikke et nyt batteri ved batteriskifte, men et brugt, istandsat batteri (remanufactured). Der står et sted i garantibetingelserne at skiftebatteriet har samme eller bedre kapacitet end det der er gået i stykker.

Der er noget der tyder på at det batteri du har fået ikke lever op til dette. Du har ikke tilfældigvis udlæst dit gamle batteri inden skiftet? Så ville du have noget at samligne med.

Blev din bil opgraderet (firmware/software) som del af dit service besøg? I løbet af foråret blev der rullet nogle opdateringer ud som stortset rammer alle ældre Model S med 70/85 batterierne. Effekterne er reduceret batterikapacitet (ikke alle bliver ramt af dette) og forlængede ladetider på SuC (det ser ud til at alle bliver ramt af dette). Der findes nogle meget lange tråde omkring disse sager som blev døbt #batterygate og #chargegate på fx. TMC forumet.

Sagen med reduceret batterikapacitet lader til at ramme biler med høj DC ladeandel, så det kunne være at dit skiftebatteri er et som blev ladet meget DC i sit tidligere liv og er derfor blevet reduceret i kapacitet.

Jeg ville anbefale dig tage kontakt til Tesla omkring dette med reduceret kapacitet. Lad dig ikke afspise med et standardsvar om at batteriet er OK og det er normal degradering, men find stedet i garantibetingelserne og henvis til tidligere rækkevide. Hvis du har yderligere data fra tidligere udlæsninger af batteriet eller en degraderingsrapport fra TeslaFi vil det hjælpe din sag.

Silden
Silden Oct 4

@Teammortensen

Jeg har også fået byttet mit batteri. Jeg mener det var omkring 182kkm. Jeg har også passet godt på batteriet, så jeg var opmærksom på tallene inden ombytningen. Inden ombytning sagde mit batteri (70D) 428km rated ved 100%. Det er 14km eller 3% ned fra nyt, så det var superfint. Mit byttebatteri sagde 460km! da det lige var sat i, men efter en måneds tid var det nede på 435, hvor det har været lige siden (pt. på 235kkm). Jeg havde også en låner fra Tesla imens og servicen var fin.

Jeg ville give det lidt mere tid, for at se om ikke det kravler langsomt op.

Dit "nye" batteri kan være ramt af de to ting beskrevet i denne TMC-tråd:

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/sudden-loss-of-range-with-2019-16-x-software.154976/

Dette er absolut værd at forhøre sig om hos Tesla, men de er ikke ret snaksagelige på dette punkt. Hvis du kan påvise at din rækkevidde inden byttet var højere, ville jeg holde fast i betingelserne. Hvis garantien siger du ikke må være dårligere stillet, er dette i hvert fald et sted at starte.

Min er ramt af chargegate. Supercharging er faldet i hastighed, men kapaciteten er fin. Jeg supercharger kun når jeg tager på ferie.....

Venlig hilsen

Silden

Forummets indlæg er redigeret af Silden Oct 4
T3S7A
T3S7A Oct 4

Du har jo ikke fået NYT batteri, men blot et andet som virker. Typisk et som har været i stykker fra en anden kunde, og som så er blevet lavet efterfølgende når spændingen på batteriet var helt nede så de kunne arbejde med det. 

koden
koden Oct 4
Citat fra Silden

@Teammortensen

Jeg har også fået byttet mit batteri. Jeg mener det var omkring 182kkm. Jeg har også passet godt på batteriet, så jeg var opmærksom på tallene inden ombytningen. Inden ombytning sagde mit batteri (70D) 428km rated ved 100%. Det er 14km eller 3% ned fra nyt, så det var superfint. Mit byttebatteri sagde 460km! da det lige var sat i, men efter en måneds tid var det nede på 435, hvor det har været lige siden (pt. på 235kkm). Jeg havde også en låner fra Tesla imens og servicen var fin.

Jeg ville give det lidt mere tid, for at se om ikke det kravler langsomt op.

Dit "nye" batteri kan være ramt af de to ting beskrevet i denne TMC-tråd:

Dette er absolut værd at forhøre sig om hos Tesla, men de er ikke ret snaksagelige på dette punkt. Hvis du kan påvise at din rækkevidde inden byttet var højere, ville jeg holde fast i betingelserne. Hvis garantien siger du ikke må være dårligere stillet, er dette i hvert fald et sted at starte.

Min er ramt af chargegate. Supercharging er faldet i hastighed, men kapaciteten er fin. Jeg supercharger kun når jeg tager på ferie.....

Venlig hilsen

Silden

460Km??
kigger vi forskellige steder?
Min 90D husker jeg ikke nogensinde har været over 450km.
Nu efter 90.000 km er den vel på 430 max.

90D burde vel have lidt mere?
TorbenS
TorbenS Oct 4

"Inden ombytning sagde mit batteri (70D) 428km rated ved 100%"
Bemærk "Rated"

Min 90D har 420 km ved Typical (112.000km)

PeterE
PeterE Oct 4

Det er forskellen på rated og typical, og rated er vel stort set ubrugeligt - for de fleste.

Mange kan vist få nogenlunde bilen til at køre deres typical-km, og nogle ganske få er faktisk i stand til at køre over deres rated-km...hvis de jagter optimale forhold og aldrig kører for hurtigt. 

Min 85D (137000km) har typical på 404 km, og over 500 km rated. Jeg skal i den grad køre pænt for at nå 404 km. 

mbk
mbk Oct 4

Mon ikke det bare er batteri estimator der hopper lidt rundt, jeg orker ikke de der km angivelser, jeg har sat min til pct visning og har ikke bekymret mig om det siden, jeg ved at en % ca giver 4km i en Model 3 LR AWD, men at det selvfølgelig kommer an på vind, vejr, hastighed. 

PeterE
PeterE Oct 4
Citat fra mbk

Mon ikke det bare er batteri estimator der hopper lidt rundt, jeg orker ikke de der km angivelser, jeg har sat min til pct visning og har ikke bekymret mig om det siden, jeg ved at en % ca giver 4km i en Model 3 LR AWD, men at det selvfølgelig kommer an på vind, vejr, hastighed. 

Enig, jeg har gjort det samme. 100 km er aldrig 100 km, men 25% er faktisk 25% :)
KimT
KimT Oct 4

Der er oprettet et søgsmål mod Tesla : https://electrek.co/2019/10/04/tesla-software-updat-battery-capacity-loss-fire-investigation-nhtsa/

Det er også nævnt i den lange tråd på TMC

Silden
Silden Oct 4

Hov, jeg bruger kun rated for at få en idé om tabet. Den står normalt altid på % - det andet giver ikke mening for mig·

Jeg har i øvrigt verificeret hvor meget den kan modtage fra lidt over 0-100%. Det var mellem 66 og 67kWh set i bilen, og det indikerer at de 2-3% tab den viser i rated er nogenlunde korrekt.

Venlig hilsen

Silden

Forummets indlæg er redigeret af Silden Oct 4
PeterE
PeterE Oct 4
Citat fra KimT

Der er oprettet et søgsmål mod Tesla : https://electrek.co/2019/10/04/tesla-software-updat-battery-capacity-loss-fire-investigation-nhtsa/

Det er også nævnt i den lange tråd på TMC

Ja, og det har nok ingen betydning i EU...
Silden
Silden Oct 4

@koden

Har lige checket. Den står på 46%, rated er 200km og typical er 158km. Med afrunding ligner det at typical er 80% af rated. Den vil give den 348km typical ved 100%.

Citat fra PeterE
Citat fra mbk

Enig, jeg har gjort det samme. 100 km er aldrig 100 km, men 25% er faktisk 25% :)

Ja, men som beskrevet i TMC-tråden er 100% ikke den kapacitet batteriet havde i begyndelsen. I praksis kan det være hvad som helst. Derfor kan en kontrol med rated km være udmærket. Endnu bedre er det selvfølgelig, at se hvor mange kWh, der rent faktisk er hældt i batteriet.

Venlig hilsen

Silden

Ice2EV
Ice2EV Oct 4
Quote from mbk

I min optik er det komplet ligegyldigt om du benytter km eller %. Da specielt hvis du regner med 4 km/kW i en model 3 LR.  Min egen er over 17kkm på 183 Wh/km, altså noget over 5 km/kW. Jeg har tung fod ved næsten alle accellerationer når jeg kører. 
Men kører jeg pænt landevej, så kan jeg sagtens på en langtur ramme rated. Men på en kort tur motorvej og bykørsel med mange acc. kan jeg også ramme langt over typical.
KimT
KimT Oct 4

Det er IKKE kapaciteten de har pillet ved. De har sat spændingen ned fra 4,2V til 4,1V og det har så den betydning at du ikke har samme kapacitet da du ikke kan fylde så meget strøm på batteriet. De har så vist pillet ved ved den faste "konstant" som bruges til at omregne til rated så det ikke er så synlig.

Samtidig er der pillet ved regen - den er ikke så kraftig mere, samt at man oftere ser den orange advarselstrekant når man giver den bundgas.

Forummets indlæg er redigeret af KimT Oct 4
Silden
Silden Oct 5

@KimT

Ved at sænke den maskimalt tilladte spænding har de netop pillet ved kapaciteten. Kapaciteten er her målt i kWh og W er effekten, der findes som produkt af spænding og strømstyrke. At de samtidig sætter displayet til 100% ved 4,1V pr. celle, gør det umuligt at opdage, når den står på %-visning.

Hvis de vil skjule lavere kapacitet ved distance-visning , bliver de nødt til at justere "konstanten".

Den eneste reelle måde er, som beskrevet ovenfor, at kontrollere hvor meget strøm der kan hældes på. Der kan de også fifle med visningen i bilen, men man har en kontrol, hvis ens lader kan vise, hvor meget den har puttet på. Her skal man selvfølgelig huske at fratrække tab...

Venlig hilsen

Silden

Nikola
Nikola Oct 18
Er det ikke lidt underligt at man står med et batteri der døde for tidligt og samtidig skriver:

“.......Nu har jeg så fået "nyt" batteri og lavet alverdens "batteri-gymnastik-øvelser", hverunder afladning til 0km og gentagende fuld opladning. Det har jeg jævntligt altid gjort med mit gamle batteri,- med gode erfaringer.....”

De “øvelser” lyder snarere som mishandling af batteriet, det er vel almindeligt anerkendt at det er SoC i området omkring 0% og 100% der “slider” mest på batteriet?

Samtidig er et ødelagt batteri er vel ikke “gode erfaringer”?
Forummets indlæg er redigeret af Nikola Oct 19