Loading...
dk

Vinter parkering /stilstand 5- 6 måneder. | Tesla Forum

Villy1
Villy1 Oct 8

Har 3 Performance fra ultimo Juni 2019 og er i tvivl vedr. optimal behandling af batteri når bilen ikke skal ud på vejene i vinter sæsonen. Umiddelbart havde  jeg tænkt mig at sætte ladekabel på hele døgnet men hvilken konstante lade niveau bør vælges ?   50 % - 70 %

eller 80 % ?? 

En anden mulighed er at lade til  f.eks 80 % og vente til afladning/tomgangs strøm bevirker at  batteri niveau er faldet til f.eks 50 % og så igen lade til 80 % så batteriet kører en cyklus indenfor nævnte område !

Ovennævnte spørgsmål er  vel ligeledes relevant for dem der tager på vinterferie i længere periode og parkere bilen hjemme.

Tesla support er blevet præsenteret for spørgsmålet og deres anbefaling er 80%

opladning med ladekabel på konstant. 

MOS
MOS Oct 8

Jeg ville holde den på konstant 50% med ladekabel på hele tiden. Ikke noget med at cycle batteriet op og ned. Lavere SoC (ned til ca. 50% SoC) giver mindre degradering af batterikapaciteten ved henstand over længere tid (calendar aging). Men det betyder nok ikke ret meget om vinteren, fordi batteriet så vil være koldt (forudsat at bilen parkerer udendørs eller i uopvarmet garage). Det er kendt viden, at degradering af batterikapaciteten stiger ved SoC over ca. 50%, især ved høje temperaturer.

Det undrer mig, at Tesla anbefaler 80%. Eneste fordel jeg kan få øje på er, at den så umiddelbart er klar med lidt længere rækkevidde den dag, hvor man hiver overtrækket af bilen og skal bruge den igen, uden at man først skal til at lade den mere op. Men måske har de bare uden at tænke nærmere over det givet standardsvaret "80%", når folk spørger, hvor meget man skal lade den op til. Det giver god mening til daglig brug, da det giver nok rækkevidde til langt de fleste daglige ture, men man degraderer heller ikke batteriet alt for meget.

SuneH
SuneH Oct 9

Helt enig med @MOS. Opbevaring ved 50% er optimalt, gerne køligt. Jo tættere man kommer 100%, jo værre for batteriet, især hvis det er i længere tid. Så at opbevare den ved 80% i 5-6 måneder kan IKKE anbefales. 

Jeg kan anbefale at google "Battery University" og der læse om optimal ladning, opbevaring mm. Sitet drives af Prof. Jeff Dahn, som er Teslas externe batteriekspert.

Villy1
Villy1 Oct 9

Mange tak til MOS og SuneH for jeres indlæg, jeg har hermed fået afklaret min tvivl og er blevet godt forberedt til den kommende vinter.

TSLA
TSLA Oct 9

En anden ting du skal være opmærksom på er bremserne hvis det er meget vådt og den står ude. Kan begynde at rust - og ruste fast. Derfor kan det være en god ide at få en ven til at lufte bil (og dermed bremser) hvis det er tilfældet. Har selv lige været afsted i godt 7 uger og havde aftalt med en at den blev luftet ca. hver 14 dag afhængig af det våde efterårsvejr.

KimT
KimT Oct 10

Eller sæt den i tow mode så bremserne er sluppet. Så kan du placere en klods så den ikke ruller

TSLA
TSLA Oct 10

Ja, hvis bare der ikke er nogen der sparker klodserne væk. Mange overvejelser ift. hvor den er parkeret....