Loading...
dk

Erfaringer søges fra elbilsejere | Tesla Forum

fmm1000
fmm1000 Oct 21 '14

Jeg er journalistikstuderende og er ved at skrive en artikel om elbilsmyter.
Derfor vil jeg gerne have erfaringer fra ejere af elbiler.
Artiklen handler om alle andre elbiler end Tesla.
Tesla udgør jo en kategori for sig, som ikke har mange af de problemer, som andre elbiler har. Tesla er dog ret dyre.
Målgruppen for artiklen er læsere, som vil købe biler i prisklassen 100.000-300.000.
Jeg har læst lidt på forum og kan se, at flere af jer Teslaejere har eller har haft andre elbiler end Tesla.
Disse erfaringer ville jeg rigtig gerne have med i min artikel :-).
Smid mig en PM med mailadresse, og jeg vil tage kontakt til jer.
På forhånd tak.

fmm1000
fmm1000 Oct 21 '14

Jeg smider lige mine spørgsmål her.
Så kan man bare besvare mit indlæg, hvis man har nogle erfaringer.

1. Hvilken elbil har du?

2. Hvor gammel er din elbil?

3. Hvor lang rækkevidde oplever du, bilen har ved blandet kørsel om sommeren?

4. Hvor lang rækkevidde oplever du, bilen har om vinteren?

5. Hvor lang tid tager det at lade din elbil op?

6. Giver det problemer at benytte din elbil til langture?

7. Har du oplevet, at rækkevidden på dine batterier falder med tiden?

8. Har du oplevet, at dine batterier er stoppet med at virke?

PeterJ
PeterJ Oct 21 '14

Det er nok et uheldigt forum, at spørge om (hvor dårlige) andre el-biler (er). Vi er jo stolte Tesla ejere !

På DTU er der et helt el-bil sekretariat - spørg der.

Tidsskriftet 'Charged' er seriøst med i første linie - læs der (chargedevs.com).

Omkring ladestander infrastruktur og kørselsmønstre, er der lavet et godt eksamensprojekt på DTU - læs det.

Dine spørgsmål vil i øvrigt være svære at svare på for selv en Tesla ejer. Eksempelvis, hvad er en langtur ? Er det til Roskilde eller til Rom ?

fmm1000
fmm1000 Oct 21 '14

"Det er nok et uheldigt forum, at spørge om (hvor dårlige) andre el-biler (er). Vi er jo stolte Tesla ejere "

Du har fuldstændig ret Peter :-). Jeg ville egentlig også helst have skrevet om Tesla, da den jo mere eller mindre fjerne alle ulemper ved elbiler. Prisen på bilerne passer desværre bare ikke på målgruppen for artiklen.

Jeg skrev her på Tesla-forum, da jeg ikke rigtig har kunnet finde andre danske elbilsfora med gang i som dette :-)

Er der nogen af jer som eventuelt kender et andet dansk elbilsfora med masser af aktivitet eller bare en person, som kører "almindelig elbil".

Har lagt mine spørgsmål ind på det norske elbilsforum og har allerede fået 5 svar :-)).

DeaconWP
DeaconWP Oct 21 '14

Tålmodighed her, så skal der nok være nogen der kan og vil hjælpe dig.

Werge
Werge Oct 21 '14

Du kan evt. prøve http://fdel.dk/ - de findes også på FB.

fmm1000
fmm1000 Oct 22 '14
Citat fra Werge

Du kan evt. prøve http://fdel.dk/ - de findes også på FB.

Kanon. 1000 tak. Det var lige det jeg havde brug for :-).
fmm1000
fmm1000 Oct 24 '14
Deadline overskredet.
1000 tak for hjælpen :-).
Bianco
Bianco Oct 24 '14

Vi vil gerne se artiklen når den er færdig :-)

fmm1000
fmm1000 Oct 24 '14
Hermed artiklen. Målgruppen er Politikens læsere. Altså primært offentligt ansatte kvinder :-).
DeaconWP
DeaconWP Oct 25 '14

Hej Peter.

Rigtig godt! Pointen er så, at afgiftfritagelsen bør forlænges, da der om 2 (3-4) år kommer et rigtig godt tilbud til alle danskere. Og så vil der ske noget i elbil salget.

Tak for artiklen. :-)

PeterJ
PeterJ Oct 25 '14

Lad mig foreslå en opfølgning på din artikel (du skal vel skrive flere ?), hvor flere af skatte- og afgiftsforholdene tages under lup. I Norge til sammenligning, betaler man ikke moms af en el-bil. Dette er en skat på en Tesla, der er væsentlig højere end den samlede skat og afgift på ny lille dieselbil. Beskatning for firmabil er et andet område, der kunne trænge til en analyse. En elbil har en høj indkøbspris (beskatninggrundlag) men en meget lav driftsudgift i forhold til en diesel-oser. Sammenligner man derved en el-bil og en dieselbil med f.eks 15.000 km/år over 5 år, vil beskatningen af det samlede transportgode blive meget højere for el-bilen.
I den dyre ende af firmabiler, kører de fleste med leasingaftaler, hvor registreringsafgiften kun betales i småbidder. Samme fordele fås ikke med en el-bil i samme prisklasse. Sammenlign evt en ny eller nyere Audi A5 og en Tesla.
I segmentet for mindre biler kunne det også være oplagt at se på afgifterne for hybridbiler. Som et lille plus for de mindre el-biler bør den nye BMW I3 med benzinhjælpemotor fremhæves til afhjælpning af rækkevidde-skrækken.

MS
MS Oct 29 '14

I vedlagte indlæg fra i går om hvordan Norge har knækket koden til el-bilens udbredelse. Det er der før skrevet om på dette forum - så måske ikke så meget nyt. Jeg synes billedet taler sit eget tydelige sprog i relation til hvem, der for alvor satte skub i udviklingen :). Og (igen) en irriterende løftet pegefinger fra FDM. Jeg synes det er befriende at der tænkes visionært.

http://www.dr.dk/Nyheder/Penge/2014/10/28/110056.htm

Morten S

DeaconWP
DeaconWP Oct 29 '14

Ja, så det godt. Hovedrystende af FDM.

Står det for Foreningen af Dumme Mænd?

Martin siger forresten du snart bliver med D. :-)

Forummets indlæg er redigeret af DeaconWP Oct 29 '14
muller
muller Oct 29 '14

Det er også lidt pudsigt at de har valgt et billede af hollandske lufthavns-taxa'er, og ikke nogen af de 36.000 norske elbiler... og FDM er jo helt uden for pædagogisk rækkevidde...

Kiefer
Kiefer Oct 29 '14

*suk* de præsenterer en Tesla og derefter handler resten af indslaget om små biler med kort rækkevidde...

/Martin

MS
MS Oct 29 '14

Helt enig. Det var en noget smal vinkel at vælge og kun se på el-bilen som bil nummer 2 - og dermed de små modeller. Tesla har jo netop med rækkevidde og SC løst en stor del af problemet med el-biler - det kunne de godt have fået ros og anerkendelse for. Ærgerligt. FDM's kommentarer var dog mere positive end frygtet.

Morten S

MrCoffee
MrCoffee Oct 29 '14
Sjovt nok starter de indslaget med netop den bil som har væltet markedet i Norge, for derefter ikke nævne den med et ord. Ved godt den er dyrere, men tag dog nogle eksempler med fra begge segmenter. Det havde været mere informativt.
FrederikC
FrederikC Oct 29 '14
Hver gang der ved et uheld kom en tesla ind i billedet skiftede de også væk..... Nogle der har lyst til at regne nogle af deres udregninger mht moms og afgifter efter? Taber de virkelig så meget på benzin/diesel afgift ift el?
MS
MS Oct 30 '14

Jeg er helt enig i, at indslaget på flere områder omkring økonomien ikke var særlig informativ. Fx synes det underligt, at man tidligt i indslaget kunne oplyse, at "brændstofprisen" på en el-bil sammenlignet med benzin/diesel var mellem 1/3 og 1/4. Når man så senere sammenlignede den løbende driftsomkostning var el-bilen pludselig dyrere totalt set. Det til trods for at forsikring var det samme og service faktisk billigere. Det synes jeg ikke hænger sammen. Derfor kunne det have været interessant at se denne sammenligning på en Tesla S og tilsvarende kaliber Benzin/Diesel. Her tror jeg at Tesla S klart vinder. Derudover blev der fokuseret for meget på at en el-bil kun kan være nummer 2 bil. Vi har Tesla som nummer 1 bil - og i de 7 måneder vi har haft den - ingen som helst problem med det. Når nummer 2 skal skiftes bliver det til en el-bil også - satser på Tesla model 3 når den kommer i 2017.

Morten S 

Sider: 1 2 »