Loading...
dk

Erfaringer søges fra elbilsejere | Tesla Forum

Kiefer
Kiefer Oct 30 '14

MS: Den dyrere losing opstår fordi man vælger at sammenligne med en Renault hvor man skal betale en relativ høj pris for batterilejen. Prisen for strømmen på de 3300 passer nok meget godt for de 15.000 kørte kilometer, det giver et forbrug lige under 5km/kWh og de havde lagt ladeabonnement oven i også til de 395 hos en udbyder samt at man skulle anskaffe en ladeboks til 5000.

Men de 5.000,- for ladekassen det røg vist lige oven i de årlige omkostninger, gjorde det ikke? 
Det er vist kun sådan nogle som mig og et par stykker mere der skifter ladeboks en gang om året ;-)

/Martin

krogsgaard
krogsgaard Oct 30 '14

haha jo det er vist rigtigt. Havde slet ikke lagt mærke til. Ah man skifter vel til en modemodel hvert år.. :-)

Bendix
Bendix Oct 30 '14

Kiefer,
Hvis jeg husker rigtigt røg de 5000,- for ladeboksen oveni anskaffelsesprisen og ikke i de løbende årlige udgifter, men er ellers helt enig i at clever abonnement mm gjorde el-bilen dyrere end den behøvede at være i sammenligningen med up'en. 

Kiefer
Kiefer Oct 30 '14

Krogsgaard: Indtil videre har det heddet OpenEVSE , så Mainpine og det næste bliver en Phoenix Contact til foråret :-)

Bendix: Jeg blev selv lidt i tvivl om de kom i anskaffelsen eller i drift. Men hvis de røg på anskaffelsen, blev statens tabte indtægter på afgift jo mindre da der også er moms på den kasse når man anskaffer den... og sådan set også hvis man køber den ved siden af.

Hvis man ser på hvad staten mister på afgifter, kan man jo udlede fuldstændig hvad man vil af de tal, på en Tesla P85D har staten tabt mellem 4 og 15 millioner kroner i afgift pr. bil hvis man ser hvad en tilsvarende bil med tilsvarende ydelser koster, jeg går ud fra at de bogfører det som tab, for alle Jer der køber en P85D ville jo helt klart have købt en bil med tilsvarende ydelser hvis Tesla ikke fandtes ;-)

/Martin

T3S7A
T3S7A Oct 30 '14

Helt enig. Synes bestemt ikke der var undersøgt nok, til at de kunne lave denne udsendelse. Synes også elbiler.nu ikke fremstod som en god repræsentant for elbiler. At lave regnestykket på den eneste bil, hvor man har mdl. batteri leje til 800kr. Samt fast abonnement på opladning ved offentlig ladestander, når de i hele programmet lå op til at små elbiler var mest til brug til og fra arbejde og alle de korte ture. Hvorfor så tage abonnement på offentlig ladestander med i beregningerne? 
Hvorfor ikke lave en udregning på en ladeboks til langt under det halve i mdl udgifter fra evse.dk, hvor selv de små elbiler vil få overskud på en ladeboks ordning. 
Skulle jeg lave udregninger, ville jeg holde indkøbsprisen på hhv elbil og brændstofbil for sig, og driftudgifter for sig. Så ville man kunne se hvor meget billigere en lille elbil ville være i drift om året, kontra drift af en brændstof bil. Service priser, eks. vores leaf har vi haft til 3 servicer. 1. kostede 900kr, 2. kostede 1500kr, og det 3. kostede 1890kr, dette var incl skift af viskerblade :-) 
Selvfølgelig koster en elbil i indkøb, som eks. en e-golf lidt mere end brændstof golf i indkøb. Men skal man sammenligne prisen på en brændstof golf, med automat gear, og samme udstyr, for ikke at tale om komforten, som bare er bedre og langt mere behagelig i en elbil, så er vi næsten på samme pris. 
Udover alle beregninger, så er der jo rigtig mange som kan få strømmen gratis nogle gange. Enten gratis CEE stik, eks. i trekants området er der virkelig mange, og så er der dem som kan lade gratis ved deres arbejdsplads. Det blev der slet ikke nævnt noget om, at det var en mulighed for en evt. elbil kunde at undersøge, om arbejdspladsen vil stille strøm til rådighed. 

Forummets indlæg er redigeret af T3S7A Oct 30 '14
FrederikC
FrederikC Oct 30 '14

Hvis man trækker Abn. til clever ud på 3500 kr så lander man på 18.300.

Forummets indlæg er redigeret af FrederikC Oct 30 '14
MS
MS Oct 30 '14

Martin: Tak for præciseringen - og som der også er kommenteret på ovenfor er det at sammenligne æbler og pærer at batterilejen kommer med. Så kan man nemlig ikke sammenligne - fordi der er ikke mig bekendt nogle benzin/dieselbiler, hvor man køber bilen ex motor og så lejer denne. I ovenstående oversigt synes jeg heller ikke det hænger sammen, at den årlige benzinudgift udgør 8.000 kr. mens den tilsvarende el-bil omkostning er 3.300 + 3.500 = 6.800. Sidstnævnte lyder for højt/dyrt i sammenligningen.

Morten S

Kiefer
Kiefer Oct 30 '14

Ja og hiver du prisen for abonnmentet ud, så skal du betale det dobbelte for strømmen, da du mister muligheden for 1 krone retur. Men når abonnementet er dyrere end det du får retur, giver det ingen mening at have det med.


Og er det så kun for at, man kan lade på offentlige standere, så kan man jo altid købe det kort som både CLEVER og EON tilbyder til en små 400 for et engangsbeløb og man så kan lade til ågerpriser på standerne. 


Laver man samme regnestykke for en eUP så giver det en årlig pris på ca. 12000 uden abb. og med en pris på 2,- pr KwH, du sparer også batterilejen., så er prisforskellen set over en 3-4 år pludselig ikke ret meget andet end små 20-25.000...

/Martin

Kiefer
Kiefer Oct 30 '14

MS: På de små biler som kører meget langt på literen er der ikke ret meget at spare på brændstof, ser du på et forbrug på 15.000 ved 25km/l giver det et forbrug på 600 liter benzin om året, det skal nok passe at det koster små 8000 kroner for 600 liter benzin om året, nogle dage lidt mere andre dage lidt mindre.


15000km på el ved et forbrug på 5kWh/km giver små 3000kWh, det koster også uden abonnement ca. 6000 kroner om året. Så forskellen på mikrobiler og mikro elbiler i brændstof er ikke ret stor. Det er kun os der kom fra ældre benzinslugende kasser der kørte 8km/l der virkelig har fået en stor besparelse på brændstofregningen :-)

/Martin

Sider: « 1 2