Loading...
dk

‘Super’charging? Middelfart netop nu | Tesla Forum

PeterE
PeterE Nov 9 '19
Tak for svar, jeg springer CCS opgraderingen over når jeg skal til mit 4.service om lidt. 
KimT
KimT Nov 9 '19
Citat fra TSLA

Er Eon/Clever UFC'er dækket af deres respektive abonnementer?

Ind til videre er det gratis at benytte dem, men iflg deres hjemmeside er der afgang for deres kunder : "Der vil være adgang for Clevers og E.ONs kunder samt tredjepartsoperatører."

https://www.eon.dk/nyheder/ufc.html 

jth
jth Nov 10 '19

Citat fra selsoe

Middelfart er nederen. Jeg var der forleden i min 3'er. De fire M3-pladser var optaget af to 3'ere og to S'ere, der stod og krammede i efterårskulden. Langsiden var tom. Jeg forviste den ene S'er til langsiden og satte stikket i. 25kW gav den i godt og vel 30 minutter indtil de andre begyndte at køre og der kom lidt mere fut i sagerne. Jeg stod der ml 40-50 minutter og fik i alt 48 kWh i tanken. Ikke prangende.

Hvis du har en 3'er så brug i stedet Ionity i Fredericia. Der er 4 stander bag Circle K tanken.

Fik 150kw i starten med 22% og 81kw da jeg kørte igen med 72%. Samtidigt er det billigere end Tesla SC :) 

Fik 37kWh på ca 20min. 

NOELON
NOELON Nov 10 '19

@KimT: Tak for info!!

jramskov
jramskov Nov 11 '19
Citat fra PeterE
Fedt, tak for info - er ladehastighed på SuC niveau? Selvom jeg nok vil foretrække SuC’erne som jeg allerede har betalt for.

Ja, ladehastighed er på SC niveau. UFC kan lade op til 175kW, Model 3 er begræset til omkring 150kW, de tekniske detaljer der er årsagen dertil skal jeg ikke forsøge at forklare. Det er CCS ladere og der skulle også komme Chademo (er måske kommet).

For os er det lige omvendt da vi har et EON abbonnement. Derfor er et af mine ønsker til Tesla også at det bliver muligt at tilføje andre ladenetværk, kunne være rart at kunne se/vælge f.eks. Clever/EON UFC og Ionity ladenetværket og få bilen til at pre-heate batteriet dertil også i stedet for at skulle snyde den til at gøre det ved at vælge en Tesla SC i nærheden.

MOS
MOS Aug 4 '20
Citat fra selsoe Er netop checket ind i Middelfart og ser med glæde at alle laderne er blevet opdateret til Type 2/CCS combo stik. Det var nyt for mig :)

Det er opdateret for længe siden. Nu mangler vi bare at få Type-2 stik på laderne i Ikast, så os med de gamle biler også kan lade der. 

ElPeter
ElPeter Aug 4 '20
>> Nu mangler vi bare at få Type-2 stik på laderne i Ikast, så os med de gamle biler også kan lade der.

Det kommer næppe til at ske, men til gengæld bliver CCS-adapteren billigere og billigere dag for dag (2450.- se anden tråd). Stadig dyrt i forhold til hvor meget man kommer til at bruge den, men en rar backup at have hvis der er langt til en SuC.
MOS
MOS Aug 4 '20

@ElPeter

Har godt set den nye pris på CCS-opgradering. Overvejer det også, men det er alligevel mange penge at bruge, da det nok er begrænset, hvor ofte jeg kommer til at få brug for opladning i Ikast. Skulle behovet opstå, tænker jeg, at jeg nok finder en anden lademulighed i stedet for at bruge flere tusinde kroner på at opgradere bilen. Hvis man derimod jævnligt har brug at lade med CCS, så er det en no-brainer.

Jeg synes bare, at Tesla burde sætte Type-2 stik på de sidste 4 ladere i Ikast. Det vil samlet set være en ubetydelig udgift sammenlignet med, hvad det koster at opgradere 4000 Teslaer med CCS bare her i DK.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 4 '20
ElPeter
ElPeter Aug 4 '20
Om to år er måske 95% af alle Teslaer på gaden i EU CCS-kompatible og mange vil nok alligevel købe adapteren for at kunne benytte de mange nye CCS-ladere der kommer fra andre udbydere.

Man kan jo heller ikke få Windows 10 på floppyer mere selv om der nok stadig står et par PCer uden internetadgang rundt omkring ;-)

I øvrigt er jeg imponeret over Teslas løsning og fremsynethed/held. For et par år siden sagde alle med forstand på den slags er der aldrig ville komme en CCS-adapter som med ChaDeMo fordi protokollerne var vidt forskellige og CCS eksplicit ikke tillader det. Så laver Tesla bare en simpel fysisk adapter og hvad jeg går ud fra er en native CCS-boks der installeres under bagsædet på < 10 minutter. Sådan!
baldur
baldur Aug 4 '20

"Jeg synes bare, at Tesla burde sætte Type-2 stik på de sidste 4 ladere i Ikast. Det vil samlet set være en ubetydelig udgift sammenlignet med, hvad det koster at opgradere 4000 Teslaer med CCS bare her i DK"

Der er noget med at kablerne ikke er helt billige og Tesla har allerede lavet løsning, som de tilmed tjener lidt på. Det er ikke samfundsøkonomien du skal se på, men hvad det er billigst for virksomheden Tesla.

Jeg tror du har set den sidste SC blive installeret med de gamle type 2 stik.

Kiefer
Kiefer Aug 5 '20

Tjae, man kan jo også argumentere for at Tesla da de solgte os bilen påstod vi kunne lade på deres SuC netværk. Det kan vi så ikke længere...

Tesla vil så nok argumentere for, at de jo aldrig har lovet at man kan lade på alle SuC lokaliteter...

At det så bare er SÅ typisk Tesla at de heller ikke kan finde ud af at lave enslydende priser, men oplyser forskellige priser alt efter om det er mandat onsdag eller torsdag man spørger. Jeg har hørt priser fra 2200 helt op til 3800 nævnt...

Den måde Tesla agerer på, synes jeg egentlig blot bekræfter mig mere og mere i, hvorfor det ikke bliver en Tesla næste gang jeg skal have ny bil. Egentlig lidt ærgerligt, jeg har altid været glad for bilen, og faktisk endnu mere nu hvor jeg har fundet ud af at nørde rundt i bilens OS...

ElPeter
ElPeter Aug 5 '20
@Kiefer: En del af prisforvirringen er nok min ‘skyld’ idet jeg videregav en pris som så viste sig at indeholde en anden ydelse også, nok blot en misforståelse mellem mig selv og Teslas servicemand. Jeg synes da det er glædeligt at de nedsætter prisen på adapteren, måske det endda skyldes at Tesla har besluttet at det giver bedre mening at folk køber en (nu billigere) adapter end at Tesla skal montere ekstra kabler på alle fremtidige V3 SuC stationer - det vil også give en dårligere brugeroplevelse for nye kunder idet de gamle kabler jo passer til CCS-stik, men ikke vil virke. Adapteren giver også kunden den fordel at man kan benytte Ionity, Clever o.s.v. måske ikke så relevant i dag, men om et par år vil der jo være masser af CCS ladere alle vegne.

Hverken CCS eller de nuværende EU-regler fandtes dengang de lancerede model S - Tesla er nødt til at følge med tiden især på dette område hvor der sker stor udvikling og jeg synes de har supporteret deres kunder på en god måde med denne løsning, det er trods alt småpenge vi taler om for at holde biler til 7-800.000 relevante efter 4-5 år for manges vedkommende.
Kiefer
Kiefer Aug 5 '20

Nej, jeg har hørt fra flere der har fået forskellige priser. 

At CCS ikke fandtes da Model S kom i sin tid, er vist en sandhed med modifikationer. CCS standarden blev udfærdiget i slutningen af 2011 og den første Model blev leveret i 2012. Tesla valgte så bare den gang at lave deres egen...

Da de første DC ladere begyndte at komme frem herhjemme (50KW DC) var der 3 stik på laderen, Type2 til AC, ChaDeMo og CCS til DC. Tesla valgte så at gå med ChaDeMo i stedet for CCS som adapter til at starte med. Nok mest fordi Tesla er et amerikansk firma og CCS blev udfærdiget af europæiske bilfabrikanter til at starte med, og det dur jo ikke når man er amerikaner...

MOS
MOS Aug 5 '20
Citat fra baldur

Der er noget med at kablerne ikke er helt billige og Tesla har allerede lavet løsning, som de tilmed tjener lidt på. Det er ikke samfundsøkonomien du skal se på, men hvad det er billigst for virksomheden Tesla.

Der er vi så uenige. Jeg mener, det er et upassende snæversyn, hvis Tesla i dette tilfælde kun interesserer sig for virksomhedens egen vinding. Personligt tænker jeg nok mere holistisk. Jeg synes, det ville klæde Tesla at lave en løsning, der optimerer samfundøkonomien. Specielt fordi det ikke vil koste Tesla ret meget og det vil glæde og komme mange af de gamle Tesla-ejere til gavn. Kundepleje skal man ikke undervurdere.

Jeg har naturligvis forståelse for, at man på et tidspunkt skal bryde bagudkompatibilitet. Men det tidspunkt er ikke kommet endnu. De nyeste biler uden CCS er ikke mere end et par år gamle.

Et kompromis kunne være, at man satte Type-2 stik på i hvert fald nogle af laderne på nye SuC stationer i en periode på nogle år fremover. Således at alle Teslaer har mulighed for at lade der. Det ville måske også være OK, at nye SuC stationer slet ikke havde Type-2 stik, hvis det er en SuC, der ligger i nærheden af eller på samme rute som en anden SuC med Type-2 stik. F.eks. hvis der kommer en ny SuC i Nyborg, så kan gamle Teslaer bare lade i Middelfart eller Slagelse. Men f.eks. i Ikast er der ikke så mange andre muligheder, da der er helt øde mht. SuC ude vestpå.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Aug 5 '20
jramskov
jramskov Aug 5 '20

Jeg synes også godt de kunne sætte to kabler på, hvis de have opdateret Model S og X til CCS da Model 3 blev lanceret i Europa havde det givet mere mening.

Andersen
Andersen Aug 5 '20

Helt enig med MOS m.fl. Der er sikkert mange, der har brug for, at lade i vestjyske få gange årligt - den mulighed har Tesla lovet ville komme i adskillige år nu og da den så endelig kommer medfører det pludselig en ekstra udgift på x kr.   Det er ikke fair oveni, at det samtidig tager væsentlig længere tid, at lade - end lovet.

ILarsen
ILarsen Aug 5 '20
Smid bare det beløb som Tesla tilfældigvis mener prisen skal være idag, og kom videre. Jeg gav 3733 og anser det for at være billigt, for at få ro på passagersædet, når turen går til det vilde vest.
ElPeter
ElPeter Aug 5 '20
Da vi købte bilerne var det med en forventning om at de skulle serviceres hvert år for mellem 4.000 og 7.000 (det var anbefalingerne dengang) - det har Tesla siden hen sagt ikke er nødvendigt, vi skal bare have skiftet bremsevæske hvert 2. år og evt. renset bremser. Den besparelse må rigeligt kunne betale for en adapter - gynger og karruseller.
Kiefer
Kiefer Aug 6 '20

Ja, og kommer man så ned til Tesla så siger de at det og det ikke er dækket af garanti fordi det jo ikke er vedligeholdt, men i siger jo den ikke skal serviceres, nej, men den skal stadig vedligeholdes...

Prøv og spørg Jeppe fra Hinnerup Auto hvor mange kunder han har, der har fået den besked.

/Martin

P85DK
P85DK Aug 6 '20

@Kiefer - hvad er ikke dækket af garanti fordi det ikke er vedligeholdt? Bremser er og bliver sliddele uanset hvor meget eller lidt du bruger dem, så hvad vil du have at garantien skulle dække der?

Sider: « 1 2 3 »