Det korte svar er selvfølgelig: Det sælger og køber bliver enig om.
For mig ville følgende kriterier skulle være opfyldt:
- -20.000 kroner da der helt sikkert er valgt ting som køber ikke tillægger værdi, man får aldrig ret meget for ekstraudstyr ved salg
- Minus 0,75% per måned bilen har kørt og 2 kroner/km (ved 3 år og 90.000 er det 369.000 på en bil til 700.000 kroner, cirka halvdelen og det største værditab er traditionelt det første år)
Den billigste 85'er der er til salg står til 700.000 kroner.
Forskellen på min drømmebil og den der er til salg: (1) jeg ville skulle undvære lædersæder, (2) til gengæld ville jeg få soltag men (3) jeg ville skulle undvære 4-hjulstræk, (4) ingen vinterhjul med til den og (5) jeg ville mangle det nye udstyr der blev puttet i efter 9/10. Desuden ville det ikke blive i 'min farve'.
Dvs. jeg skulle undvære:
- Eget valg af farve
- Nye features fra 9/10
- 4-hjulstræk
- Lædersæder
- & acceptere at den er 6-12 måneder gammel og har kørt 8.500 km
Til gengæld ville jeg få:
- Soltag (som jeg ikke ønsker, ellers havde jeg valgt det)
Når prisen på drømmebil vs. brugt-bil kun er 11.751 kroner forstår jeg ikke hvordan et salg nogensinde kan komme på tale. Hvis jeg skal afprøve en situation hvor den brugte bil passer helt perfekt på mine ønsker, kan jeg fjerne de ekstra ting jeg har valgt. Så falder nyprisen til 650.150,- dvs. langt under udbudsprisen for brugtbilen.
Bliver der handlet nogle brugte Tesla'er i Danmark overhovedet, eller er de annoncer der findes pt. bare sat op i håb om at en eller anden rigmandssøn skal have noget nyt legetøj til weekenden?
Eller er der noget jeg har misforstået fuldstændigt når jeg forventer at der skal 100.000 af sådan en bil inden det giver nogen mening at lave en handel?