Loading...
dk

Erfaringer med dæk af/på samme fælge hver sommer/vinter? | Tesla Forum

HrMogensen
HrMogensen Nov 22

Da jeg er ret sikker på at vi snart bestiller en Model 3 så overvejer jeg lidt ift. dæk/fælge.

Ved godt der er diskuteret dæk/fælge flere steder men har lige et lidt anderledes spørgsmål.

Jeg er nok for nærrig til at bestille vinterdæk+fælge ifm. bestillingen af bilen. Jeg synes personligt at de minimum 16.000,- er i overkanten når jeg ikke engang er med til at vælge dækmærket. Originale fælge koster bare noget ekstra (sådan har det altid været). Derfor tænkte jeg at de medfølgende 18" Aero-fælge, efter modtagelse af bilen, enten skulle have vinterdæk eller helårsdæk (Michelin CrossClimate+). 

Bliver det helårdæk ja så sælger jeg jo de medfølgende sommerdæk (som jeg kan se at adskillige allerede gør via dba). Men hvis jeg ender med at smide vinterdæk på, så kan jeg jo vælge 2 ting...

1) Bruge de 3-4 måneder på at finde et fantastisk bud på nogle fede 18" fælge til de originalt medfølgende sommerdæk?

2) Hver halve år få en dækmand til at skifte henholdsvis sommer- eller vinterdæk på samme sæt 18" Aero-fælge. Jeg går ud fra at jeg i mindst nogle år kan genbruge TPMS-ventilerne. Når det er ren montering koster det ikke mange hundrede kroner.

Har egentlig altid tænkt at (2) var en dårlig idé forde man nok udsatte dækkene for en del stress ved af- og påmontering... men er det en skrøne?

EKSTRA SPØRGSMÅL:

Nu har vi normalt ikke sindsygt meget sne i Danmark, men mon ikke det er en fordel at afmontere Aero-kapslerne i snevejr. Så kommer der vel til at blive fanget 5kg sjap bag hver kapsel? Og ja jeg er klar over at man kan tilkøbe et fint lille pyntekit til bolte og centerhub hvis man vil af med kapslerne :)

Forummets indlæg er redigeret af HrMogensen Nov 22
voersaa
voersaa Nov 22

Personligt mener jeg at det i længden er en dum løsning at skifte frem og tilbage på den samme fælg. Helårsdæk er muligvis en ok løsning, jeg er dog vokset op med at man skal skifte imellem sommer og vinterdæk så det er hvad jeg gør.

Der er fine aftermarket fælge som passer til model 3 og de starter absolut ikke ved 16k, selv med dæk og TMPS monteret.

Hvis du ønsker at have originale fælge så har jeg om 3 uger et sæt som jeg skal have solgt men det er så uden TMPS og hjulmøtrikker og desværre kun med 3 aero caps (Tesla burde give mig en ny men det regner jeg ikke med sker).

HrMogensen
HrMogensen Nov 22

Er også opdraget med sommer- og vinterdæk. Kan godt se at med skift på samme fælg 2x årligt så efter f.eks. 4 år nærmer sig har haft markant øget risiko for slidte/skadede fælgkanter ifm. montering osv. 

Det kunne meget vel være aktuelt med dine fælge :)  

Jeg ville selv bestille bilen "blot" med samme Aero-fælge og så har man jo 3 ekstra kapsler (eller 7) hvis man alligevel synes at de bare er fedest uden.

fmm1000
fmm1000 Nov 24
Husk lige at areokapslerne giver 5 pct ekstra rækkevidde, hvilket især om vinteren kan være rart. De hjælper vist nok mere jo hurtigere man kører.
HrMogensen
HrMogensen Nov 25

Jeg synes ærligt talt også at de, især til den hvide farve, ser ganske fede ud. Det er nok noget der gror lidt på en :) 

hgme20
hgme20 Nov 26

Er der nogen som ved, om de originale 18" Aero-fælge er egnede til kørsel i sne/salt? De leveres jo med sommerdæk, og kan måske ikke tåle saltlage? Jeg har spurgt Tesla Danmark, men de kunne ikke svare på det. Nu har TM3 jo ikke oplevet en dansk vinter endnu, så der er ikke indenlandske erfaringer at hente endnu, men måske har nogen viden om spørgsmålet alligevel.

bskaarup
bskaarup Nov 26

Tesla shop USA kan man købe Aero hjul med vinterdæk. Så det tror jeg da de kan.

PeterE
PeterE Nov 26

Lad være med at tro at alt og alting på vores biler er noget særligt :) Udover - primært - drivlinien, så er det altså 'bare' en bil. Og dvs at fælgene er lige så gode eller dårlige som alle andre fælge. Vi ville aldrig spørge om 'denne her Ford-fælg er vinteregnet?'. Vil jeg da tro.

Kiefer
Kiefer Nov 26

Vi har på vores Model X skiftet dæk på samme fælg på vinter/sommer. Fungerer ganske udemærket, og der er ikke flere skrammer på fælgene end der har været på de fælge hvor vi ikke skifter dækkene halvårligt.

Koster lidt ekstra da det tager lidt længere tid for dækmanden at arbejde med hvert enkelt hjul i forhold til blot at sætte et sæt hjul på bilen. 

/Martin

Nikola
Nikola Nov 27

Jeg ville være forbeholden overfor at skifte samme dæk to gange om året, det er en belastende operation for dækket.
For et par år siden var vi ude for, at et forhjul på bilen mistede al luft på et splitsekund. Det skete under et venstresving, heldigvis i lav fart, så ingen panik (ville have været mere kedeligt ved motorvejsfart). Dækmanden der afmonterede dækket fandt en revne i dækket, som havde været skjult af fælgkanten. Han mente at den med stor sandsynlighed var kommet pga. overbelastning i forbindelse med montering. 

Gentagne af-/på-montering øger risikoen for noget lignende (selvom sandsynligheden sikkert stadig er lav...) 

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Nov 27
hgme20
hgme20 Nov 27
  "Og dvs at fælgene er lige så gode eller dårlige som alle andre fælge. Vi ville aldrig spørge om 'denne her Ford-fælg er vinteregnet?'. Vil jeg da tro." Jo, vist skal man spørge om det. Alu-fælge og andre letmetalfælge kan ikke tåle salt, med mindre de er beskyttet. Sådanne fælge kaldes f.eks vintergodkendte. f.eks   https:///...sp?sxgetype=bil ;      

PeterE
PeterE Nov 27
Citat fra hgme20   "Og dvs at fælgene er lige så gode eller dårlige som alle andre fælge. Vi ville aldrig spørge om 'denne her Ford-fælg er vinteregnet?'. Vil jeg da tro." Jo, vist skal man spørge om det. Alu-fælge og andre letmetalfælge kan ikke tåle salt, med mindre de er beskyttet. Sådanne fælge kaldes f.eks vintergodkendte. f.eks   https:///...sp?sxgetype=bil ;      

Vintergodkendte? Det må du sende mig et link på der virker, så kan jeg også blive klogere idag 

Jeg var klar over at fælge skal være tüv-godkendte - men vintergodkendte? 

Jaja, alu om sommeren og stål om vinteren. Men er det ikke mange år siden?
HrMogensen
HrMogensen Nov 29
Quote from PeterE
Citat fra hgme20   "Og dvs at fælgene er lige så gode eller dårlige som alle andre fælge. Vi ville aldrig spørge om 'denne her Ford-fælg er vinteregnet?'. Vil jeg da tro." Jo, vist skal man spørge om det. Alu-fælge og andre letmetalfælge kan ikke tåle salt, med mindre de er beskyttet. Sådanne fælge kaldes f.eks vintergodkendte. f.eks   https:///...sp?sxgetype=bil ;      

Vintergodkendte? Det må du sende mig et link på der virker, så kan jeg også blive klogere idag 

Jeg var klar over at fælge skal være tüv-godkendte - men vintergodkendte? 

Jaja, alu om sommeren og stål om vinteren. Men er det ikke mange år siden?
Flere shops der sælger fælge reklamerer åbent med om fælgen fx er vintergodkendt - dvs. om man kan forvente den kan tåle salt osv. 
Men ja mon ikke de fleste efterhånden kan.
hgme20
hgme20 Nov 29

PeterE: Linket virker da. Du skal bare udfylde, hvilken bil du vil søge fælge til.

Hr.Mogensen: Det kan god være, at de fleste fælge er vintergodkendte, men hvis du søger på sommerdæk, så er der en del, hvor der står 'ej vintergodkendt'

HrMogensen
HrMogensen Nov 29
Quote from hgme20

PeterE: Linket virker da. Du skal bare udfylde, hvilken bil du vil søge fælge til.

Hr.Mogensen: Det kan god være, at de fleste fælge er vintergodkendte, men hvis du søger på sommerdæk, så er der en del, hvor der står 'ej vintergodkendt'

Undgår man “Raze” fra T-Hansen er man godt på vej ;)