Da jeg er ret sikker på at vi snart bestiller en Model 3 så overvejer jeg lidt ift. dæk/fælge.
Ved godt der er diskuteret dæk/fælge flere steder men har lige et lidt anderledes spørgsmål.
Jeg er nok for nærrig til at bestille vinterdæk+fælge ifm. bestillingen af bilen. Jeg synes personligt at de minimum 16.000,- er i overkanten når jeg ikke engang er med til at vælge dækmærket. Originale fælge koster bare noget ekstra (sådan har det altid været). Derfor tænkte jeg at de medfølgende 18" Aero-fælge, efter modtagelse af bilen, enten skulle have vinterdæk eller helårsdæk (Michelin CrossClimate+).
Bliver det helårdæk ja så sælger jeg jo de medfølgende sommerdæk (som jeg kan se at adskillige allerede gør via dba). Men hvis jeg ender med at smide vinterdæk på, så kan jeg jo vælge 2 ting...
1) Bruge de 3-4 måneder på at finde et fantastisk bud på nogle fede 18" fælge til de originalt medfølgende sommerdæk?
2) Hver halve år få en dækmand til at skifte henholdsvis sommer- eller vinterdæk på samme sæt 18" Aero-fælge. Jeg går ud fra at jeg i mindst nogle år kan genbruge TPMS-ventilerne. Når det er ren montering koster det ikke mange hundrede kroner.
Har egentlig altid tænkt at (2) var en dårlig idé forde man nok udsatte dækkene for en del stress ved af- og påmontering... men er det en skrøne?
EKSTRA SPØRGSMÅL:
Nu har vi normalt ikke sindsygt meget sne i Danmark, men mon ikke det er en fordel at afmontere Aero-kapslerne i snevejr. Så kommer der vel til at blive fanget 5kg sjap bag hver kapsel? Og ja jeg er klar over at man kan tilkøbe et fint lille pyntekit til bolte og centerhub hvis man vil af med kapslerne :)