Loading...
dk

Punktering | Tesla Forum

baldur
baldur Dec 1 '19
Min bil er punkteret på højre forhjul. Det er en sivepunktering så jeg kunne nå hjem før det blev helt flat. Kom hjem med 0,8 bar. Men hvad nu? Jeg tænkte at jeg ville hæve den med min donkraft så den ikke står på et flat dæk, men det er for sent og jeg kan ikke få donkraften ind under bilen. Hvem ringer man til? Er dækket kaput?
Silden
Silden Dec 1 '19

Har selv været i samme situation. Jeg pumpede luft i nogle gange i løbet af dagen, for at dækket ikke skulle falde sammen. Min dækmand sagde at man risikerer at smadre dæksiden, hvis den for lov at falde helt sammen. Det kan jo selvfølgelig kun lade sig gøre hvis det siver relativt langsomt.

Har du eller en nabo en kompressor?

Venlig hilsen

Silden

 

MOS
MOS Dec 1 '19

Hvis du har en kompressor eller en cykelfodpumpe, så kan du pumpe dækket så meget op, at du kan få donkraften ind under. En håndpumpe med autoventil kan nok også bruges, men det kræver nok ualmindeligt meget motion. Jeg bruger altid min cykelfodpumpe til min Model S. Det fungerer fint.

RUNE2
RUNE2 Dec 1 '19

Det burde ikke ødelægge dækket at det står lidt i fladt tilstand, men du skal selvfølgelig ikke køre på det fladt. Huller i kanten eller siden af dækket betyder nyt dæk - ellers er det gode chancer for at det kan lappes.

Medmindre den taber luft hurtigt, ville jeg pumpe hjulet op med kompressor og trille bilen langsomt til dækenter. Du skal selvfølgeligt holde øje med trykket og stoppe hvis det bliver for lavt. Taber den luft hurtigt, så pump op, donkraft under, og hjul af og til dækenter.

Der findes også diverse udbydere af mobil dækservice, som kan gøre det hele for dig.

Forummets indlæg er redigeret af RUNE2 Dec 1 '19
CanEl
CanEl Dec 1 '19

jeg kan anbefale at have en lille 12V kompressor i bilen.
den fylder ikke mere end en god madkasse, og jeg har jeg haft glæde af den flere gange.
så behøvede jeg ikke lede efter en servicestation når behovet er der.

DeaconWP
DeaconWP Dec 2 '19

Du kan lave en lille rampe af brædder, som du så kører bilen op på, så du kan komme ind under med en donkraft. Så kan du aflaste dækket lidt, , indtil du kan få fat i noget luft fra en kompressor.

Så piller du hjulet af, og indleverer det til lapning. Eller du kører med hjulet pumpet op til det nærmeste dæk center, hvor de kan lappe det.

En lapning er billigst, hvis man kommer med et løst hjul.

jth
jth Dec 2 '19

Jeg havde også en sive-punktering som jeg opdagede fredag aften (0.7bar). Jeg har pumpet dækket op hen over weekenden 2 gange dagligt med en kompressor, og var så forbi dækmanden i dag med bilen. Mindre end 30min og 200kr for at få det lappet. 

Ice2EV
Ice2EV Dec 2 '19

Sådan en kan ikke lappes. Fruen fangede den på vej på arbejde for nogle måneder siden. Lækkede kun når man lige skubbede på stålet.