Loading...
dk

Clever , e-on eller Evse | Tesla Forum

Johannelund
Johannelund Dec 8 '19
@mos nu er det jo ikke sansynligvis at du runder de 7000 kWh fra din el-leverandør, medmindre du har et rigtig langt forlængekabel
MOS
MOS Dec 8 '19

@Johannelund

Er ikke sikker på, jeg forstår din kommentar. Mener du en forlængerledning, der går helt ned til den dansk-tyske grænse? Min forlængerledning er ikke så lang... Med mit forbrug kommer jeg nok heller ikke i nærheden af 7000 kWh på et år. Er bare nysgerrig efter at vide, hvordan det ville blive afregnet, hvis man alligevel kommer over de 7000 kWh/år.

abeJAY
abeJAY Dec 17 '19

Har lige fået min LR AWD - skøn vogn! 

Er der en grund til at få taler om at vælge FDM til leje af boks?

Personligt syns jeg FDMs EVBox virker meget pænere end EVSEs (WAF faktoren!), og for os, der har behov for elektrikerbesøg, ender opstartsprisen på ca. det samme - antager jeg.

Derudover har EVBox'en nogle funktioner, som jeg ikke umiddelbart kan se, at EVSEs kan - her er hvad FDM praler med:

• Overvåge, fjernbetjene og styre opladning via app
  • Tidsstyret ladning - til f.eks. perioder hvor strømmen er billig (det kan bilen jo også selv ;-)
  • Automatiske opdateringer af boksen
  • Mulighed for opgradering af ladeeffekten, uden at skifte boksen (på sigt)

Jeg har også noteret mig at EVSE refunderer 1,03kr/KWh, hvorimod FDM refunderer 1,05kr/KWh - det er godt nok meget få peanuts i sidste ende - men alligevel ;-)

Slutteligt er det naturligvis sådan at FDM i sidste ende ejer boksen, hvorimod EVSE-boksen kan købes fri for 1500kr. Som det er nu, er det vel ikke voldsomt vigtigt, da det for alt i verden gælder om IKKE at eje sin egen boks? (om ikke andet indtil ultimo 2021) :-)

Er der andet jeg overser?

niho123
niho123 Dec 17 '19

Jeg har også kigget på FDM's løsning, men endte med Clever af forskellige andre årsager - primært muligheden for at kunne lade på deres netværk rundt omkring i landet.

Havde i den forbindelse e-mail dialog med FDM's områdechef for EV, Kasper Hjorth som skrev til mig at deres boks også kan købes til en afskrevet pris såfremt man skifter/opsiger senere. Vi nåede dog ikke så langt at jeg fik oplyst hvad boksen afskrives med og til hvilken pris den kan købes "fri".

Overvejer du den boks var det måske værd at tale med ham om dette.

Nikola
Nikola Dec 17 '19

Ved ikke om der er noget du overser, men du forsøger vist at overbevise dig selv om FDM fortræffeligheder ;-)
Lovprisningerne af FDM boksen virker som noget marketingssnak (uden at jeg aner hvordan EVSE boksen er stillet) 
Mht. de 2 øre som FDM refunderer pr. Kwh er abo. så til gengæld 24,- dyrere pr. måned, så der skal bruges mange kwh før FDM er billigst (i afd. for peanuts ;-) )
Mht. til boksen er det jo en klar fordel ved EVSE at du kan frikøbe den for "kun" 1500,- hvis det skulle blive aktuelt. FDM er derimod tilsyneladende ren leje, så den dag du evt. skulle ønske at opsige aftalen (og måske selv eje en boks) har du intet og skal ud og købe en boks til fuld pris... 

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Dec 17 '19
abeJAY
abeJAY Dec 18 '19

Tak for input.

Niho - har også selv overvejet Clever grundigt, men tror simpelthen ikke jeg kører nok km, til at retfærdiggøre prisen på 799/md. Men det er naturligvis en fordel at man kan lade ude i byen også, og ikke behøver lade sig påvirke af for meget Range Anxiety, for at nå hjem ;-)

Ja Nikola, det er nu mest fruen, der græmmes ved at få hængt en grim boks op ude i garagen ;-) - men derudover har du ret - det gælder om at træffe det rette valg, hvad angår den samlede pakke - og her er exit-strategi bestemt også en del af "pakken".

De to ører i refusion pr KWh er nu ikke at kimse ad! Allerede ved 1201KWh i måneden, vil jeg glædes over at have sparet de første 2 ører - og derfra bliver det KUN bedre ;-)))))))) hehehe

jonsiii
jonsiii Dec 18 '19

Jeg er også glad for min EVSE-boks. Vi regner lidt:

Elprisen består af:

* Transport til dit lokale netselskab
* PSO
* Elafgift
* Transport til Energinet, net
* Transport til Energinet, system
* Balancegebyr
* Elprodukt (din elleverandør - kan skiftes)

+ abonnement (netselskab + elleverandør).

Ved 25 øre/kWh, ligger prisen på ca. 1,76 kr./kWh. Fratrukket refusion ender jeg på 73 øre/kWh. Min afregning er flex, så det er tit muligt at ramme de 20 øre om natten. Tror lige jeg skal ha lavet lidt dataudtræk og prisberegning i juleferien.

Edit2: Clever koster 799 i måneden og der returneres 2,09 kr/kWh. Evse koster 75 i måneden og der returneres 1,03 kr/kWh. (799-75)/(2,09-1,03) = 683 kWh. Det giver så break even ved ca. 2845 km/vintermåned. Mit gæt er at den bruger 20% mere strøm i vinterhalvåret, så jeg gætter på 2845*12*1,10 for hele året, dvs. 37000 km.

Edit: Og så var jeg heldig at have et rødt CEE-stik i garagen, så har ikke haft omkostninger til installation.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Dec 19 '19
MOS
MOS Dec 18 '19

@jonsii

Jeg tror, din elpris er temmelig lav. Hvis du regner med sådan en lav elpris for EVSE, så bør du vel bruge den samme lave elpris for Clever. EVSE giver et konstant beløb pr. kWh i refusion. Det gør Clever også, uanset din kWh-pris hos elselskabet. Så en lav elpris rykker ikke ved balancen mellem, hvornår den ene løsning er billigere end den anden.

Du skal i stedet se på forskellen i refusion pr. kWh mellem EVSE og Clever. Og så dividere denne op i forskellen i månedlig abonnementspris. Så får du, hvor mange kWh, der skal bruges om måneden, for at de to løsninger koster det samme (løbende omkostninger).

Derudover kommer naturligvis installationsomkostninger og evt. udgifter ved ophør af abonnement (f.eks. nedtagning af ladeboks, køb af ladeboks o.lign.)

abeJAY
abeJAY Dec 18 '19

Tak for input Jonsii - det lyder da som nogle meget attraktive flex-priser!

Hvilket selskab/ordning vil du anbefale/benytter du selv?

Har du valgt den boks med "Tesla knap"? Er det noget der er værd at tilvælge? Tænker umiddelbart det lyder OK at have, men det giver vel en lidt højere pris, den dag vi vil købe laderen :-)

Tonie
Tonie Dec 18 '19

Er det andre bud på hvad folk bruger? Har talt med min udlejer som har 2 Tesla model S. Han foreslog at jeg holder mig til en portabel med Rødt CEE-stik, så at jeg kan tage den med når jeg rejser. Men jeg tror mere det er et problem for han og de 2 gamle Model S.

Hvad jeg kan finde på nettet så koster de nogelunde det samme som en fast boks ved EVSE. Jeg har et rødt CEE-stik i min garage, så EVSE med kontakt lyder som en ret så attraktiv løsning for mig og mit kørselsbehov.

Hvordan ser det ud med refusion i 2020?

MOS
MOS Dec 18 '19
Citat fra Tonie

Hvordan ser det ud med refusion i 2020?

Ordningen med refusion af elafgiften er forlænget til udgangen af 2021. Jeg har netop fået mail fra EVSE om dette. Jeg ved ikke med EON og Clever, men mon ikke de ligeledes fortsætter deres refusion som hidtil?

bskaarup
bskaarup Dec 18 '19
Citat fra abeJAY

Har du valgt den boks med "Tesla knap"? Er det noget der er værd at tilvælge?

Jeg har den med knappen. Det er meget praktisk. Så slipper man for at bruge telefonen elle skærmen når man skal have stikket ud.

jonsiii
jonsiii Dec 18 '19

@MOS: Ah på den facon. Så vidt jeg kan læse mig til, får du endda 2,09 kr/kWh tilbage (3. kvartal) ved Clever. Det giver jo helt klart andre tal.

(799-75)/(2,09-1,03) = 683 kWh. Det giver så break even ved ca. 2845 km/vintermåned. Mit gæt er at den bruger 20% mere strøm i vinterhalvåret, så jeg gætter på 2845*12*1,10 for hele året, dvs. 37000 km. Lyder det rigtigt? Så vil jeg nemlig lige rette det første indlæg.

Edit: Det må jo også betyde, at det er en fordel at bruge så meget strøm som muligt, da du jo får mere tilbage i refusion end du betaler for?!? Så tror da pokker at fx EON har været nødt til at sætte loft på.

@abeJAY: Jeg har bare EWII, som jeg altid har haft, men er gået over på deres "el til indkøbspris"-ordning. Det kan du gøre hvis dit netselskab er klar til timeafregning.

Evse-boksen er den uden Tesla-knap. Den var ikke opfundet, da jeg bestilte i sin tid. Det er nu heller ikke så bøvlet, da jeg lige får smidt pung, nøgler og mobil ind, inden jeg kobler fra.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Dec 18 '19
PeterE
PeterE Dec 18 '19
Citat fra jonsiii

@MOS: Ah på den facon. Så vidt jeg kan læse mig til, får du endda 2,09 kr/kWh tilbage (3. kvartal) ved Clever. Det giver jo helt klart andre tal.

(799-75)/(2,09-1,03) = 683 kWh. Det giver så break even ved ca. 2845 km/vintermåned. Mit gæt er at den bruger 20% mere strøm i vinterhalvåret, så jeg gætter på 2845*12*1,10 for hele året, dvs. 37000 km. Lyder det rigtigt? Så vil jeg nemlig lige rette det første indlæg.

Edit: Det må jo også betyde, at det er en fordel at bruge så meget strøm som muligt, da du jo får mere tilbage i refusion end du betaler for?!? Så tror da pokker at fx EON har været nødt til at sætte loft på.

@abeJAY: Jeg har bare EWII, som jeg altid har haft, men er gået over på deres "el til indkøbspris"-ordning. Det kan du gøre hvis dit netselskab er klar til timeafregning.

Evse-boksen er den uden Tesla-knap. Den var ikke opfundet, da jeg bestilte i sin tid. Det er nu heller ikke så bøvlet, da jeg lige får smidt pung, nøgler og mobil ind, inden jeg kobler fra.

Du har ret, heldigvis er der langt imellem de idioter som vil lade bilen holde ude i carporten med alt el-udstyr skruet max op for at tjene et par kroner på bekostning af miljøet. 
AgentP
AgentP Dec 19 '19
Citat fra jonsiii

Det giver så break even ved ca. 2845 km/vintermåned. Mit gæt er at den bruger 20% mere strøm i vinterhalvåret, så jeg gætter på 2845*12*1,10 for hele året, dvs. 37000 km. Lyder det rigtigt? 

Ja. Men læg dertil eventuel meromkostning, når du lader ude i byen til 6-8 kr/kWh, samt besværet med at skulle finde en billig lader. Der har Clever/e.On den fordel, at man slipper for de bekymringer. 

Vores beregning (35.000 km) viste et par hundrede sparet ved EVSE vs Clever, men så læg oven i irritationen over at skulle betale for at tanke op i byen.  

Forummets indlæg er redigeret af AgentP Dec 19 '19
jonsiii
jonsiii Dec 19 '19

Opsummering EVSE-fordele:

* Billig install hvis du har rød CEE i forvejen (5500 for boksen - 600 ekstra for den med knap)

* Du kan frikøbe boksen for 1500 kr. hvis du vil ud af aftalen

* Billigere under 35000 km årligt

Opsummeing Clever-fordele:

* Gratis opladning ved Clever på farten (normalt 6-8 kr/kWh på ikke-SuC)

* Billigere over 35000 km årligt

MOS
MOS Dec 19 '19
Citat fra PeterE
Du har ret, heldigvis er der langt imellem de idioter som vil lade bilen holde ude i carporten med alt el-udstyr skruet max op for at tjene et par kroner på bekostning af miljøet. 

Men til gengæld er der knap så langt mellem dem, der alligevel bruger lidt mere, end nødvendigt, og nok også lidt mere, end de ellers ville have gjort, hvis de ikke haft et økonomisk incitament til at bruge løs. 

CaptainChaos
CaptainChaos Dec 20 '19

Jeg har E-ON abbonement til 729 kr pr. måned men jeg kommer frem til nogle andre tal end andre her.

Jeg har timeafregnet el og giver 1,67 kr pr. kWh uden strømprisen, jeg regner med en strømpris på gennemsnit 0,30 kr. (på denne tid af året er prisen en del lavere)

Som jeg kan regne ud er break even på E-ON vs. EVSE 523 kWh pr. måned.

Udregning

• kWh pris: 1,97 kr.
  • EVSE abb: 75 kr. pr. måned
  • EVSE refusion 1,03 kr
  • EVSE kWh pris efter refusion: 0,94 kr
  • EON abb 729 kr pr. måned
  • EON refusion 2,28 kr
  • EON kWh pris efter refusion: -0,31 kr

Forskel i abbonement: 729 kr - 75 kr = 654 kr.

Forskel i elpris efter refusion: 0,94 kr + 0,31 kr = 1,25 kr / kWh

break even = 654 kr / 1,25 kr = 523 kWh pr. måned

For min Model 3 performance giver de 523 kWh ca. 2100 km.

Jeg har med vilje ikke medregnet installation og ladeboks i prisen, da det afhænger meget af ens eksisterende installation. For mig var installationen af E-ON ladeboks billigere end hvis jeg havde gået med EVSE.

Til Clever har jeg igennem mit arbejde en rabataftale så jeg kan lade hos dem til 2 kr/kWh så derfor stod mit valg mellem E-ON, EVSE og FDM.

You can use my referral link to get 1.500 free Supercharger km on a new Tesla: https://ts.la/morten30069

Forummets indlæg er redigeret af CaptainChaos Dec 20 '19
jonsiii
jonsiii Dec 20 '19

Ja det var noget billigere. Men som MOS skriver, så kunne du bare regne det som:

(729-75) / (2,28-1,03) = 523 kWh.

Der er dog en lille fælde ved EON, nemlig at prisen stiger efter 750 kWh, og det er målt på _månedsbasis_. Så en rolig sommerferie, med et forbrug på kun 100 kWh i juli er bare ærgeligt, det kan ikke overføres til august. De skriver at prisen er 1,75 kr/kWh på forbrug over 750 kWh, og at du får fuld refusion. Hvad er den endelige refusion så? 2,28-1,75 = 0,53 kr/kWh på alt over 750 kWh?

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Dec 20 '19
Ehlers
Ehlers Dec 22 '19

Jeg har rødt CEE stik og overvejer at skifte fra EON da vi kun kører ca. 18.000 km per år.

Kasper Hjorth fra FDM oplyser per mail at deres boks kun koster 4.000 i oprettelse, hvis man har brugbart CEE stik i forvejen. Dog er de nødt til at klippe kablet og sætte den direkte på ledningen - angiveligt et lovkrav.

Det er ser ud til at man løbende afskriver på boksens værdi med de 99,- per måned. Hvis refusionsordningen ophører om 24 måneder kan man således overtage boksen for kr. 2324,- til den tid.

Er der nogen som har set hvad E.ON. tager for opsigelse af en boks monteret på rødt CEE stik, hvis man selv nedtager og sender til dem?

Har nogen set om FDM tager noget for opsigelse og nedtagning af boks?

Mine beregninger med E.ON, FDM og EVSE kan ses her:

https://www.dropbox.com/s/s6jqjr2ptwujf11/ladestander-kopi.xlsx?dl=0

EVSE boksen ovenfor har en Tesla knap til åbning af ladeport. Uden Tesla knap koster den kr. 5.000.

Forummets indlæg er redigeret af Ehlers Dec 22 '19
Sider: « 1 2 3 4 »