Loading...
dk

Skade i forbindelse med folie på Model X | Tesla Forum

TeslaFreak
TeslaFreak Dec 12 '19

Først undskyld min lange post men vil ikke beskyldes for at undlade noget.

Står imellem Tesla og Colors i skive med en skade for 8000 kr. ingen vil vedkende sig. Jeg bruger deres rigtige navne da Michael har givet tilladelse til det, se nederst.

I sommers fik jeg folie på min bil hos Colors i Skive. Jeg valgte at tage helt til Jylland da de havde fået gode anbefalinger og kendte til Tesla. De var langt fra de billigste og jeg har betalt 26.000 kr. for arbejdet. Jeg fik det lavet 14 dage efter bilen blev leveret og dagen inde vi skulle til Italien på ferie. 

Efterfølgende har jeg med mellemrum og især i regnvejr fået meddeles om "Blindspot Detection Limited" den 28. November havde jeg tid hos Tesla og spurgte hvorfor jeg fik den fejl. Min tanke var det skulle kalibres. 
Tesla laver deres fejlsøgning og starter med at skifte kameraet, da de efter skiftet stadig ikke kan køre deres kalibrering af systemet, opdager de at stikket er beskadiget og derved har siddet løst og lukket vand ind. De melder sammentiedigt at tapperne til at holde det fast var knækkede så det sad løst. Man se at plastik rundt om kablet er slidt væk og der var grønt ir inde i stikket der var blevet rundt, det er meningen det skal være oval.

Jeg startede med at tage kontakt til Michael fra Colors med det samme Tesla ringede til mig, og siger det ikke er noget de dækker da det er sket i forbindelse med at bilen har fået folie på. De sender mig i den forbindelse en regning på 8165 kr. for diagnose og nyt blink. og spørger om de også skal skifte stikket, der om befatter en del af ledningsnettet.
Da jeg regner med det bliver en forsikrings sag og Tesla ikke selv tager sig af forsikrings-sager bliver aftalen med Tesla at Autoskadestuen overtager sagen. Tesla går også fra et krav på 8165 kr. til 2640 kr. for skift af blink og gør ikke krav på diagnose delen. Den regning står stadig ubetalt hos Tesla.

Autoskadestuen får bilen over og snakker med Tesla om hvad det er der skal laves. De samler bilen sammen, så jeg kan få den med hjem, da Tesla gerne vil have deres låne bil tilbage samme dag. De lavede et tilbud som jeg så sender til Michael fra Colors.

Her er vores email emails frem og tilbage.

Hej Michael
Tesla har nedsat deres regning til 2640 kr. for skift af blink og diagnose. Da Tesla ikke kan tage forsikrings sager er bilen sendt til autoskadestuen der har givet et tilbud på udbedringen, det kan sendes direkte til forsikring hvis du oplyser forsikrings selskab og skades nummer. PDF fra autoskadestuen er derfor samle pris for det hele.

Til Mig
Jeg har nu vendt det med xxx der lavede bilen og der er flere ting der undrer os i dette forløb.
Da vi gennemgår bilen, gør vi opmærksom på hvad der afmonteres, for at kunne udføre jobbet bedst muligt.
Vi gør også opmærksom på at der ikke ydes garanti for afmonterede dele, men at der ikke plejer at være problemer når vi gør det.
Vi modtager en bil der har synlige lakfejl og er omlakeret flere steder -  i forbindelse med dette, kan vi ikke vide om skærmen også er omlakeret og blink/kamera allerede er beskadiget pga. af afmontering.
Da bilen kører herfra er der ingen fejl på bilen og det er som udgangspunkt det vi forholder os til.
Når så kamera/blink pludselig ikke virker, undrer det os at det ikke er det første man tænker på når fejlen opstår.
Desuden kan vi ikke acceptere at bilen køres på værksted uden vores viden, hvis det menes at vi skal dække noget.
Var blink/kamera  afmonteret med det samme fejlen opstod, er jeg af den overbevisning, at udskiftning, diagnose osv. ikke havde været nødvendigt.
Jeg mener også at regningen er fuldstændig ude af proportioner, når det kunne være løst meget nemmere – der er vist nogen, der bare har forsøgt at malke på en skade her….
Jeg har ALDRIG løbet fra mit ansvar, men denne kan jeg ikke acceptere…. Har vi ødelagt en liste, et blink eller andet på en kundens bil dækker vi det, men dette krav kan jeg ikke acceptere.

Til Michael
Denne skade på blinklyset som også er et kamera, er på modsat side af lakskaden. Siden med lakskaden har senere fået skiftet blinket pga. en anden forsikrings skade. Den havde også en skade men den slipper du for, fordi nogen andre har skiftet det siden. Men lakskaden har intet med dette at gøre.
Første gang jeg bliver gjort opmærksom på at i har haft afmonterede blinklyset var da jeg hentede bilen, som jeg husker det var det det eneste i har haft afmonteret. Hvilket jeg regnede med var noget i normalt gjorde og vidste hvordan man gjorde, derfor har jeg ikke tænkt videre over det.
Den PDF du har fået er et tilbud fra autoskadestuen. Det er ikke noget der er udført. Kan ikke se nogen skulle malke noget her, den oprindelige regning kun på de timer Tesla har brugt, var over det samlede beløb nu. Jeg tager til Tesla i troen om at det er kameraet der er defekt, eller mangler kalibrering og noget der skal laves på garanti. Det er Tesla der siger det er en skade der er forvoldt da blinklyset har været afmonteret og stikket er beskadiget så der er kommet vand ind. De kan desuden også se at tapperne knækket på blinklyset, så det sidder løst. Hvad er det du mener kunne løses meget nemmere? Det er ikke mig der finder på hvad der skal skiftes, det er Tesla, og det eneste de mener der skal skiftes er stikket udover kameraet. De kræver at man skifter hele den ledning stikket sidder på. Kan ikke se det kan gøre meget nemmere? Men det er ikke rigtig noget jeg kan stå til måls for, jeg kan kun sende det videre jeg har fået.
Hvad mener du med at tage på værksted uden jeres viden? Første gange jeg bliver opmærksom på hvad der er sket, ringer jeg til dig med det samme og oplyser dig om det?
Den eneste del der er udført er Tesla der har skiftet kameraet, det gjorde de i troen om at det var en garanti sag. Resten er skift af en del af ledningsnettet for at skifte stikket. Jeg har fået bilen igen og den melder stadig fejl på trods af skift af kameraet så der er ingen tvivl om at det er nødvendigt at skifte det stik. Havde det skulle laves hos Tesla selv havde prisen være 3-4x så høj. 
Fejlen begyndte at opstå efter folien kom på, fejlen er ikke særligt entydig, den siger ikke præcist hvad der er galt, den skriver kameraet har nedsat udsyn og det er kun noget der skriver nogen gange. Og mest når det regnede hvilket jo blot kunne være at der var vand på linsen. Det har så været vand i stikket. Blinklyset og kameraet har hver deres stik. Blinklyset har hele tiden virket så det har ikke været åbenlyst der var noget galt med blinklyset.
Jeg har betalt rigtig mange penge for at få folie på ved et sted der blev anbefaler til at tage sig af Tesla, på trods af mange andre steder var langt billigere. jeg syntes virkeligt det er ringe at man så ikke tager ansvar for de skader man kan komme til at lave. Jeg har i forvejen brugt flere dage på at tage frem og tilbage til Tesla og autoskadestuen for at få løst det her problem. Du siger du ikke vil løbe fra dit ansvar men det er da netop det du gør. Du dækker hvis i ødelægger noget bare ikke, det i ødelægger på min bil? 
Du er velkommen til at kontakte Tesla eller Autoskadestuen selv hvis du mener der er noget der kan gøres nemmere. Jeg står bare med en bil, med fejl som jeg på ingen måde selv har været skyld i.
Du er også velkommen til at finde et andet Tesla certificered værksted der kan lave det billigere. https://www.tesla.com/da_DK/support/body-shop-support ;
Hvad angår de lakfejl har i lovet mig at sende dokumentation for det via dropbox, jeg har ringede og rykkede for det flere gange så jeg kan tage det op med Tesla, men har endnu ikke modtaget noget.

Til Mig
Vi har lavet omkring 25 forskellige teslaér  - ikke en eneste af dem har været uden fejl, når vi har modtaget dem.
Ud af disse har vi lavet en mindre skade på et blink/kamera, som vi selv bestilte hjem og udskiftede, netop fordi vi gør meget ud af at aflevere noget der er iorden.
 – det tog ca. 5 minutter at skifte denne – det er en meget simpel opgave, man ikke behøver at være Tesla mekaniker for at lave…. Netop derfor stiller jeg store spørgsmålstegn ved timeforbrug, diagnose osv.
Jeg kan virkelig ikke se hvad der gør at det skal koste 8000,00 kr.
 Det har ikke noget at gøre med at jeg vil løbe fra mit ansvar, men jeg betvivler stadig at vi beskadiger stikket så meget ved at afmontere det – vi bruger trods alt kun fingrene til det – ikke noget værktøj.
Vi lægger stor vægt på kvalitet og tænker heller ikke du kan være utilfreds med indpakningen – at du mener du har givet mange penge for dette, afspejles nok også i kvaliteten på denne i forhold til andre steder.  
Jeg har ansat nogle af verdens bedste indpakkere og vi har gennem de sidste 15 år pakket tusindvis af biler ind og har lavet meget få fejl og skader – dem der har været, har vi dækket uden brok, hvis vi har været enige i skylds spørgsmålet og at regningen har været fair – det er denne regning ikke og
skylds spørgsmålet er jeg heller ikke enig i.   

Til Michael
Hvad er det du vil have mig til at gøre? Stikket er skadet og skal skiftes, det er jo ikke noget jeg finder på. Du kan betvivle det men så må du kontakte Tesla og sige du mener det er deres skyld det er beskadiget ved afmonteringen. Tesla nægter at lave det fordi det er beskadiget da i pillede det af. De har sendt billeder af ødelagt stik og grøn ir efter vand. Kan du ikke bare melde det til din forsikring det er vel derfor man har en forsikring? Der er jo ikke tale om skift af et blinklys der er tale om udskiftning af en del af ledningsnettet det skal gøres af en Tesla godkendt værksted ellers dækker teslas garanti ikke længere hvis der kommer noget igen. Du kan også ringe til Autoskadestuen og spørge dem hvorfor det koster 8000 kr. for nyt kamera, og nye ledninger ud til kameraet. Det Tesla sagde til mig var at en stor del af fronten skal skilles ad for at komme ind til det punkt hvor kablet skal skiftes fra. Tesla gav indtryk af at det var langt dyre hvis det skulle laves hos dem. Jeg tror ikke det bliver billigere hos en af de andre værksteder tvært imod.

Til Mig
Jeg kan anmelde alt det jeg vil til forsikringen, men da ikke hvis jeg ikke er enig… Desuden er der en selvrisiko på forsikringen på 5000 kr. som jeg ikke vil stå med, når jeg mener det er uberettiget
Med Tesla´s ringe evne til at samle og levere biler uden fejl, vil jeg til enhver tid betvivle at vi har ødelagt det…. Igen - Vi afmonterer det med fingrene og knækker da ikke et stik uden at opdage det, men ser da heller ikke nødvendigvis at det kan være beskadiget inden.
Jeg skal ikke bruge tid på at kontakte Tesla – de er jo umulige at ringe op…. Kan heller ikke se hvorfor jeg skal ringe til dem – de fastholder vel deres synspunkt.
Forstår din frustration – men jeg skal ikke betale for noget jeg ikke mener er rimeligt.

Til Michael
Skal lige forstå. Du mener at stikket var helt da i modtog bilen og også da i afleverede den? Men at stikket efterfølgende er gået i stykker fordi det er af dårlig kvalitet? Derfor er det Teslas skyld? For vist det var i stykker inden i tog det af kunne i jo have opdaget det inden i satte det i igen?

Til Mig
Det er ikke det jeg skriver…. Jeg skriver at stikket kan være beskadiget da vi modtager bilen, men at vi ikke nødvendigvis opdager det… det kan da meget vel have en fejl uden vi ser det.
Og så skriver jeg at jeg betvivler at vi kan ødelægge det ved at afmontere det med fingrene….jeg kan simpelthen ikke se hvordan vi skal kunne dette…. Det er jo ikke lavet af papir.
Vi konstaterer at bilen er intakt og alt virker da vi er færdige.

Til Michael
Du skal vide at jeg ikke kommer til at lade denne sag ligge. Jeg har netop fået kontakt til en advokat jeg skal snakke med i morgen. Jeg vil også dele denne historie helt åbent på diverse fora jeg har allerede udarbejdet et brev med alt dokumentation til advokat som også deles offentligt. 

Til mig
Helt ok - jeg har selv kontaktet min egen advokat,
så tager vi den derfra.
Og det du ligger ud diverse steder, kan jeg da heldigvis også kommentere på....
har trods alt næsten ingen utilfredse kunder.

Altså Tesla siger skaden er sket da blinket blev afmonteret i forbindelse med folien, Michael siger den var defekt inde men de bare ikke har opdaget det. Tilbage står jeg med en bil der ikke virker, og ingen der vil tage ansvaret. Kan simpelthen ikke se det er min fejl men det er stadig mig der står tilbage med en regning på 8000 kr.

Forummets indlæg er redigeret af TeslaFreak Dec 12 '19
koden
koden Dec 13 '19

Den tror jeg ikke du kommer langt med.

Påstand mod påstand.

Nikola
Nikola Dec 13 '19

Det er da muligt at du ikke kommer så langt med det, gutten fra Colors har jo i hvert fald ikke vist nogen som helst vilje til andet end at benægt, benægt, benægt.... Men det betyder jo ikke at man bare skal lade det ligge.

Det er jo umuligt at vide præcist hvad der er foregået. Men Colors forklaring om at stikket sikkert var ødelagt på forhånd, (fordi de åbenbart er så dygtige at de nærmest aldrig ødelægger noget), men på den anden side er de åbenbart ikke så dygtige at de opdager at stikket er defekt??? Samtidig diverse forklaringer om tidligere lakskader (på den anden side af bilen?) og Tesla's ringe evne til at samle biler?? Tal om bortforklaring/afledningsmanøvrer?

Uanset hvad er det i min bog sløj kundeservice fra Colors! Det eneste Colors tilbyder er bortforklaringer og benægtelser, uden nogen som helst vilje til at forsøge at finde en løsning

HemligNemlig
HemligNemlig Dec 13 '19

Jeg er med på fejlen er periodisk men hvorfor vente fra i sommers til sidst i November med at rette henvendelse til nogen som helst?

Men hvis det ikke har været samlet korrekt fra start med knækkede plastik tapper burde Colors nok have lagt mærke til at det ikke sad ordenligt da de satte det på og gjort opmærksom på det.

Omvendt kan de heller ikke hæfte for noget så lang tid efter, det kunne vel også være sket ved den har fået et slag efterfølgende. Du kunne også selv have forsøgt at lave det og skadet det. Så bevisbyrden er desværre meget svær så lang tid efter hvor bilen har været i din varetægt.

Men mega ærgerligt og frustrerende.

Forummets indlæg er redigeret af HemligNemlig Dec 13 '19
PeterE
PeterE Dec 14 '19
Kig ud af forruden istedet for op i bakspejlet. Betal og kom videre, uanset det er ærgerligt. 

Beløbet står ikke mål med advokatregninger og måneders surhed. Og så må du ‘tale med fødderne’, og gå andre steder hen - du ved nu hvor du ikke handler næste gang, og du ved hvad din egen anbefaling på trustpilot vil være hvis du skriver en.

Jeg skal fx have folie på min S - og nu ved jeg hvor jeg umiddelbart ikke skal hen.