Loading...
dk

Tesla 3 lydisolering af døre/trunk/frunk | Tesla Forum

Twinauto
Twinauto Dec 22 '19
Er der nogen, som har forsøgt sig med ekstra gummilister - i så fald kan det anbefales?
CaptainChaos
CaptainChaos Dec 22 '19
Citat fra Twinauto Er der nogen, som har forsøgt sig med ekstra gummilister - i så fald kan det anbefales?
Teslabjørn Bjørn lavede en video hvor han fik installeret lydisolerede måtter mm. Han kunne nærmest ikke høre eller måle forskel

You can use my referral link to get 1.500 free Supercharger km on a new Tesla: https://ts.la/morten30069
Forummets indlæg er redigeret af CaptainChaos Dec 22 '19
RUNE2
RUNE2 Dec 22 '19
Jeg har købt gummilisten til glastaget. Den var nem og sætte på, og jeg bilder mig ind, der er mindre vindstøj oppefra nu.

Overvejer også at købe gummilisterne til fordørene, da de støjer en del på motorvej. Min gamle BMW havde 2 sæt gummilister ved dørene som standard hvor TM3 kun har en og den var meget mere stille. 

Kender nogen, nogen der kan montere gummilister i døren, nær Aarhus? Eller er det nemt at gøre selv? 
bskaarup
bskaarup Dec 22 '19

Jeg har monteret listerne (købt hos THansen) i dørene. Jeg synes ikke det gav nogen forskel. Og min støjmåler app på telefonen var enig.

Det er let at gøre selv. Bare man husker at rengøre ordentligt inden - ellers falder de af igen.

voersaa
voersaa Dec 23 '19

Har et sæt lister liggende til dørene og dem skal jeg have sat på en af de næste dage. De ser ud til at være relativt nemme at montere og der er diverse beskrivelse af hvordan folk har gjort det på Amazon og videoer på youtube.

Må indrømme at jeg ikke har de stor forhåbninger om at det reducerer støj. Tilgengæld er der mange der mener at det giver en mere "tung" lyd når dørene smækkes og så skulle det hjælpe med at der ikke kommer skidt ind i rammen omkring døren (hvilket irriterer mig). Vender tilbage når jeg har fået indtryk af forskellen.

Ice2EV
Ice2EV Dec 23 '19

Hvad bruges til at afrense inden påsætning? Har nemlig også et sæt liggende, men har været lidt i tvivl om i hvor hård en grad der skulle afrenses.

Har også læst at det er bedst at lade den stå med lukkede døre og frunk/thrunk i 24 timer så limen kan sætte sig ordentlig. Den får bare sjældent lov at stå så længe.

voersaa
voersaa Dec 25 '19
Citat fra Ice2EV

Hvad bruges til at afrense inden påsætning? Har nemlig også et sæt liggende, men har været lidt i tvivl om i hvor hård en grad der skulle afrenses.

Har også læst at det er bedst at lade den stå med lukkede døre og frunk/thrunk i 24 timer så limen kan sætte sig ordentlig. Den får bare sjældent lov at stå så længe.

Fik sat dem på et par døre i går og skulle til at montere resten nu men så begyndte det at regne.

Jeg brugte vand med autoshampoo på døren, skyllede efter med rent vand og tørrede det efterfølgende. Lige inden påmontering brugte jeg de små servietter som fulgte med pakken. Limen på listerne er forbavsende stærk så de lader til at sidde godt fast. 

Der er stor forskel på lyden når man lukker døren, den er blevel tungere. Jeg har kun monteret passagerdøren, bagdøren i føresiden samt  b stolpelisten ved føredøren. Det virker tosset men jeg er helt overbevist om at der allerede nu er en markant forskel i forhold til støj under kørsel. Er spændt på det endelige resultat når det hele er monteret.

Metguy2000
Metguy2000 Dec 26 '19

Er der nogen herinde der er gået i gang med en større lydisolering af dørene samt frunk og trunk? Jeg synes det eneste der ligger på nettet er gummilisterne i dørene og i taget.

JacobKbhS
JacobKbhS Dec 26 '19
Vær opmærksom på, at Tesla godt kan finde på at brokke sig over ekstra isolering i døre og andre steder, hvis man skal have laver garantireparationer de steder... om de har noget at have det i, ved jeg ikke...
jramskov
jramskov Dec 26 '19
Citat fra Metguy2000

Er der nogen herinde der er gået i gang med en større lydisolering af dørene samt frunk og trunk? Jeg synes det eneste der ligger på nettet er gummilisterne i dørene og i taget.

Jeg har sat lister i dørene. Det har hjulpet en smule synes jeg, men det er svært at vurdere og det er jo ikke lige sådan at lave en A/B test. Kunne selvfølgelig godt være kørt en tur før og efter og brugt en lydmåler app men det vil stadig ikke give noget præcist svar.

Tesla Bjørn har lavet nogle tests og har en video hvor han fik installeret en række lyddæmpende plader rundt omkring i bilen. Det gav vist heller ikke det helt vilde, desværre.

RUNE2
RUNE2 Dec 29 '19
Har nogen prøvet at eftermontere inderskærme? De påstår at det kan give 10dB støjreduktion ved over 100km/t.
Forummets indlæg er redigeret af RUNE2 Dec 29 '19
husfeldt
husfeldt Dec 30 '19

Jeg har sat gummilister i dørene - det var ret nemt, brugte en våd klud og medfølgende sevietter.

Listerne har siddet 1-2 måneder nu uden nogen problemer

Min personlige vurdering..

• Effektive i forhold til at holde skidt og støv væk - der er simpelthen mere rent nu på indersiden af dør-panelerne.
  • I forhold til støj synes jeg også at der har været en lille forbedring - specielt i relation til vindstøj. Men bemærker at skift af dæk til Michelin Pilot 5 Vinterdæk vs standard sommerdæk fra Tesla, var LANGT effektivt som "støjdæmpning".
  • Dør-smækkelyden er også lidt bedre..

Forummets indlæg er redigeret af husfeldt Dec 30 '19
MOS
MOS Dec 30 '19
Citat fra RUNE2 Har nogen prøvet at eftermontere inderskærme? De påstår at det kan give 10dB støjreduktion ved over 100km/t. https:///...ront-wheels-2-pieces

10 dB er alligevel voldsomt - det er en faktor 10. Jeg tror, du skal tage denne påstand med et gran (læs: ton) salt. 

Nikola
Nikola Dec 30 '19

Så vidt jeg husker er 3 dB en fordobling, så det er snarere lidt over en faktor 3. Men det holder næppe....

Inderskærme vil formentlig dæmpe dækstøj en smule, men næppe noget voldsomt....

MOS
MOS Dec 30 '19

@Nikola

Husk at dB-skalaen er logaritmisk. Dvs. 3 dB svarer til en fordobling, 6 dB svarer til en 4-dobling, 9 dB svarer til en 8-dobling, 10 dB svarer til en 10-dobling, 20 dB svarer til en 100-dobling osv.

Mizzle
Mizzle Dec 31 '19
@MOS Du har ret i at 3 dB svarer til en fordobling (eller halvering), men det gælder kun for lydintensitet. Der skal en 10 dB ændring til før vi opfatter det som en fordobling eller halvering af lydniveauet. Når man snakker støj i biler under kørsel, skal man desuden huske at decibel niveauet ikke er alt. Tit er det de høje frekvenser, som er særligt irriterende, f.eks. vindstøj, og med eksempelvis gummilister kan man komme af med de høje frekvenser - og så godt som intet andet - men fortsat have samme decibel niveau. Det vil stadig kunne opfattes som en mærkbar (og behagelig) ændring.
Forummets indlæg er redigeret af Mizzle Dec 31 '19
MOS
MOS Dec 31 '19

@Mizzle

Uanset om 10 dB subjektivt opfattes som en fordobling, ændrer det ikke på, at lydtrykket objektivt er reduceret med en faktor 10. Jeg tror ikke på, at man kan reducere det totale lydtryk med en faktor 10 alene ved at isolere skærmkasserne. Der går også masser af lyd igennem andre dele af bilen. Selv hvis man teoretisk kunne lydisolere skærmkasserne helt perfekt med uendelig høj dæmpning, så ville der stadig transmitteres masser af lyd igennem de andre dele af bilen og støjniveauet ville max. blive reduceret nogle få dB.

Man kan f.eks. heller ikke isolere sit hus til det 10-dobbelte (dvs. readucere varmetabet til 1/10) blot ved at skifte vinduer. Selv ikke, hvis det var verdens bedste vinduer. Hvis man teoretisk helt kunne stoppe varmetabet ud igennem vinduerne, ville der stadig være 80-90% af varmetabet, der går ud igennem vægge, loft, sprækker og utætheder m.m.

Grunden til at jeg er særlig skeptisk er, at de hævder, at de 10 dB er ved hastigheder over 100 km/h. Ved så høje hastigheder er vindstøjen dominerende og den kan man ikke fjerne ved at isolere skærmkasser. Der er dog muligt, at man kan fjerne en del af dækstøjen.

Jeg tror, det er et scam på niveau med tryllevæsker, der tilsat benzinen, eller magneter placeret rundt om brændstofslanger kan få bilen til at køre 20% længere på literen. Eller jordstråler, helligt vievand og aurafotos.

Hilbert
Hilbert Dec 31 '19

Hvis der ønskes en reduktion af det oplevede støjniveau i kabinen, vil jeg anbefale at man først finder og fjerner det man kalder klartoner (piben, hylen, raslen). Dette kan ofte reducere det OPLEVEDE støjniveau med 5 dB(A). Er det luftlyd ved specielle hastigheder og vindretninger kan kilden måske findes ved at tape malertape over mistænkte samlinger og sprækker. Når denne støj er elimineret, vil den primære støj sikkert være dækstøjen, som afhænger af dæk og vejbelægning. Da vi intet kan gøre ved vejbelægningen (blot glæde os over at der løbende kommer flere strækninger med støjsvag belægning), som er den vigtigste støjkilde, er det næst vigtigste at kigge på DÆKSTØJEN.

Personligt ville jeg ikke begynde at klistre støjdæmpningsplader "overalt" på/i bilen, da virkningen er tvivlsom og meget begrænset. Desværre er dækstøj også mere kompleks end som så - men her ødelægger/forringer man da ikke bilen - ved at skifte dæktype.

Jeg mener iøvrigt også, at man skal glemme alt om at opnå en halvering af den OPLEVEDE støj (9-10 dB(A)).

De ofte nævnte 3 dB(A) er den MÅLTE forøgelse, der fås fra 2 støjkilder med samme støjniveau (eks. 60 dB(A) + 60 dB(A) = 63 dB(A). I opfattelse svarer det vel til 10-20% forøgelse af støjen.