Når der tales tillid eller ikke tillid til køb af ny bil kan jeg ikke lade være med at sammenligne mine erfaringer med Passat og Tesla. Begge biler blev købt efter at have været introduceret i 1 år.
Vi har aldrig været ude for en bil med så mange børnesygdomme som Passaten og med diskussion om garantien.
Teslaen havde også en del børnesygdomme, men slet ikke så mange, og det til trods for at bilen var helt nyudviklet fra bunden – og så var der aldrig diskussion om garantien.
I modsætning til Model S som er af aluminium, er 3´eren jo delvis i stål, så her er jeg spændt på at se omfanget af rustangreb, og hvorledes Tesla håndterer rustgarantien – men samme tvivl gælder for VW.
For VW´en ville jeg også være usikker i forhold til software, batterier og service.
Derfor vil mit råd være: ”Hvis du vil undgå ubehagelige overraskelser – så vent med at købe indtil modellen har været et par år på markedet.”
Men det er også vigtigt, at vi har nogle ”first movers”- så den grønne omstilling ikke forsinkes af unødig skepsis.