Loading...
dk

VW ID.3 - priser | Tesla Forum

muller
muller Jan 10

@Nichlas: Velkommen til hvepsereden :-) Det er et modigt indlæg her i Tesla's baghave!

Jeg har haft Tesla'er siden 2013 (ingen Model 3) og har intet at udsætte på service, samlekvalitet eller rust indtil videre. Jeg ved at der er delte meninger om både samlekvalitet og service. Men bare for at sige at vi er også en stor relativt tavs gruppe som er ovenud tilfredse (med undtagelse måske af indbytningspriser).

Hvis jeg var dig ville jeg som minimum prøvekøre en Model 3 - hvis du ikke allerede har gjort det.

Desuden ville jeg være meget mere bekymret for VW's software og batterier end for Tesla's service og samlekvalitet.

Nichlas
Nichlas Jan 10

VW har 5 års gratis service og garanti på ID.3, 8 år og 160.000km 70% på batteri. Er der problemer har jeg 500m til nærmeste VW værksted. De havde en mindre sag for nogen år siden med nogen diesel tal og de har investeret rigtig mange penge i det næste kapitel af virksomheden, så jeg føler mig tryg.

Edit: Skal siges at jeg synes Model 3 virker som en fremragende bil, og jeg er fuldt ud klar over at de er teknologisk langt foran konkurrenterne.

Forummets indlæg er redigeret af Nichlas Jan 10
Hilbert
Hilbert Jan 10

Når der tales tillid eller ikke tillid til køb af ny bil kan jeg ikke lade være med at sammenligne mine erfaringer med Passat og Tesla. Begge biler blev købt efter at have været introduceret i 1 år.

Vi har aldrig været ude for en bil med så mange børnesygdomme som Passaten og med diskussion om garantien.

Teslaen havde også en del børnesygdomme, men slet ikke så mange, og det til trods for at bilen var helt nyudviklet fra bunden – og så var der aldrig diskussion om garantien.

I modsætning til Model S som er af aluminium, er 3´eren jo delvis i stål, så her er jeg spændt på at se omfanget af rustangreb, og hvorledes Tesla håndterer rustgarantien – men samme tvivl gælder for VW.

For VW´en ville jeg også være usikker i forhold til software, batterier og service.

Derfor vil mit råd være: ”Hvis du vil undgå ubehagelige overraskelser – så vent med at købe indtil modellen har været et par år på markedet.”

Men det er også vigtigt, at vi har nogle ”first movers”- så den grønne omstilling ikke forsinkes af unødig skepsis.

Nichlas
Nichlas Jan 10

Jeg skal da også ud og se en Model 3 inden jeg bestiller.

Men sedan og en forsikring der koster 2-3 gange så meget, den har oddsene mod sig.

jonsiii
jonsiii Jan 10

Du skriver pap på genbrugspladsen. Der grinede en af naboerne, da jeg kørte 8 poser plast/pap væk fra juleaften. =) Det kan snildt være der med bagsæderne lagt ned. IKEA-dimser på 1,85 meters længde kan lige gå. Jeg købte desværre en måned før der kom M3'ere med træk, så jeg måtte ha det ind i vognen. Jeg ville nok måske mere blive irriteret over en klapvogn/barnevogn, men nu ved jeg selvfølgelig ikke hvor gamle de er. Har selv 4 unger, der heldigvis er over klapvognsalderen. Ja jeg ville også hellere ha noget Touran/stationcar-agtigt, men tænkte at sedan virkede da fint i 80'erne, så det kunne ikke være så slemt. Det går da også fint.

Giver 5100 om året i forsikring (11000 i selvrisiko, dog ikke ved parkeringsskader) for 25000 km årligt ved IDA.

Forummets indlæg er redigeret af jonsiii Jan 10
selsoe
selsoe Jan 10

Sedan er ikke optimalt, men på den anden side har det også vist sig ikke rigtigt at være noget problem. Der er masser af plads i baggagerummet (både foran og bagi), så det er mest åbningen der kan volde problemer.

Vi, familie på 4 (børn på 8 og 10), kørte sydpå i sommers i et par uger og oplevede at der var masser af plads til alt det vi skulle have med. Dine behov kan selvfølgelig være anderledes end mine, men som sedan er den bedre end rygtet.

Mht forsikring betaler jeg ca det samme som jonsiii, dog hos FDM.

webercarbmann
webercarbmann Jan 11

Det bliver spændende at se hvor mange ID3 biler VW reelt kommer til at levere når de skal binde et bundt sender i røven på hver bil. På den anden side så er de nødt til at sælge så mange så deres fleet emmisions møder EU kravet for 2020 / 2021.  95g CO2/km eller der vanker bøder.  

https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-06-26/europe-s-tough-new-emissions-rules-come-with-39-billion-threat

https://www.carmagazine.co.uk/car-news/industry-news/co2-emissions-limits-europe/

https://www.caradvice.com.au/751743/volkswagen-id-neo-losses/

VW regner selv med at tabe 4700USD pr.  bil indtil 2025 hvor de forventer at gå i 0. 

Det bliver..... underholdende. 

MartinPedersen
Man tjener sjældent penge i R&D fasen, som det jo nok kan betegnes som.
webercarbmann
webercarbmann Jan 12
Citat fra MartinPedersen Man tjener sjældent penge i R&D fasen, som det jo nok kan betegnes som.

Sikket ikke, men det er her underholdningen starter.....   VW har haft 10 år til R&D, men de vælger at placere de første leveringer samme år som de er tvunget til at levere mange EV for at undgå at få en kæmpe EU bøde.  Det bliver dyrt....eller dyrt. :)

jth
jth Jan 12
Mon ikke de har regnet på hvor mange elbiler de skal sælge for at undgå bøder og hvor meget rabat de kan give på hver elbil mod at spare bøder.

De er da lidt længere fremme en Fiat der bare betaler Tesla for at overtage deres CO2 kvote eller BMW som siger de vil sælge dieselbiler de næste 30 år...
MOS
MOS Jan 13
Citat fra Nichlas

De havde en mindre sag for nogen år siden med nogen diesel tal (...)

"Mindre"...?!?

https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_emissions_scandal 

Altså, jeg synes, det er rigtig godt, at VW har skiftet kurs mod elbiler. Men efter diesel-skandalen kommer jeg nok aldrig rigtig til at stole på det brand længere. Eller få lyst til at eje en bil med det mærke.

ThomasG
ThomasG Jan 13
Var forbi og se VW i popup store på Strøget i dag. Meget fed men noget plastik-agtig (en del hård plast) og ikke så god plads på bagsæde som TM3. Men, den skal nok blive et hit, og priserne virker fornuftige. 

webercarbmann
webercarbmann Jan 14

Underholdningen er igang.  Første akt slutter om knapt et år, hvor skaderne for 2020 skal gøres op. 

https://ing.dk/artikel/kaempeboeder-paa-vej-co2-udledninger-loeber-loebsk-europaeiske-bilproducenter-231474

Sider: « 1 2