Dvs. 2 gange 160 km? Jeg kører 210 km et par gange om ugen i M3 LR AWD (2 gange 105 km) og det bruger pt. 40-41 kWh og det er ved 110 km/t motorvej og 50% landevej. Hvis du skal køre 1,53 gange længere, så ryger der nok 90% batteri. Dvs. der skal lades til 95% og du ender hjemme med 5%.
Med 320km dagligt vil det give en væsentlig besparelse at køre på strøm i stedet for benzin/diesel.
Når det er koldt vil du nok have behov for at lade undervejs uanset om du vælger det ene eller det andet hvis det ren motorvej med 120km/t. Vi har en Model 3 LR AWD med Aero wheels og kørte i weekenden fra Aarhus - Ringkøbing, tur - retur. Det er en tur på cirka 280km og knap 200km er motorvej. Det skal siges at det var en fyldt bil (5 personer), men jeg ved ikke om det reelt gør den store forskel. Bilen var varm og opladt til 95-97% ved afgang om morgenen og vi endte med at have 13% tilbage på batteriet da vi kom hjem.
Jeg har minimal erfaring med Model S, så jeg kan ikke give meget input dertil. Jeg vil anbefale at du selv prøver begge biler og ser hvad der passer dig bedst. Baseret på dit brugernavn vil jeg gætte på at du er bosat i Aarhus området. Du er meget velkommen forbi for at se og prøve vores.
Jeg tror ikke du vil fortryde valget uanset hvad. Nu ved jeg selvfølgelig ikke hvad du kører i nu, men vi vender i hvert fald aldrig tilbage til en ICE.
Med de ladehastigheder der pt. er på pre-facelift modeller når man Supercharger (vi ved ikke om de bliver hævet igen), så er mit råd helt klart: 3
Og 90'er batteriet - og første version af 90'er batteriet blev jo i forvejen ramt at nedsat hastighed efter forholdsvis få Supercharging
Der er flere tråde om det - bla. her : http://www.teslaforum.dk/forum/topic/6559
I vores 70D - når vi kører syd på, holder vi jo op til 40-50min på bla. Busdorf og Bispingen fordi der er lang i mellem (efter de har sat hastigheden ned). Så er det deprimerende at se den ene 3'er efter den anden holder der 10-15min.....
Jeg ville vælge M3 LR.
Det er muligt, at rækkevidden på en Model S 90D er tilstrækkelig til dit behov, men om vinteren i dårligt vejr og en tung højrefod, så kan det blive det lige til øllet. En brugt 90D har måske allerede mistet lidt af sin oprindelige batterikapacitet, hvilket ikke gør det bedre. Du skal nok påregne at skulle lade meget tæt på 100% eller gå på kompromis ved enten at moderere farten eller ved at klatlade på vejen hjem. Hvis du generelt kører pænt og overholder fartgrænserne, så burde det godt lige kunne gå an, måske med undtagelse af nogle få dage om året med barskt vintervejr. Hvis du har en SuperCharger på din pendlerrute og du kan leve med at skulle klatlade der i f.eks. 10 min. på hjemturen på enkelte vinterdage, hvor forbruget er højere end under sædvanlige forhold, så kan det måske godt fungere for dig. Hvis den brugte 90D har gratis SuperCharging, så kan det være et plus for dig, afhængigt af hvor meget du får brug for at lade på SuC. Hvis du har mulighed for at lade på eller i nærheden af arbejdet, så ville jeg ikke mene, det burde være noget stort problem med rækkevidden.
Model 3 har nyeste batteriteknologi. Her får du maksimal rækkevidde og hurtig opladning. Hvis du kan leve med den lidt mindre plads, så vil denne være min anbefaling, når du har så stort et kørselsbehov.
Min tommelfingerregel er, at ens daglige kørselsbehov ikke bør være længere end ca. 55% af NEDC-rækkevidden eller ca. 60% af WLTP-rækkevidden. I praksis er rækkevidden lidt kortere, når der køres motorvej med normal motorvejsfart. Så er der lidt ekstra til svinkeærinder og det uforudsete, samt lidt ekstra til barskt vintervejr. Det er også fornuftigt at have lidt ekstra buffer, så man ikke behøver at lade batteriet op til 100% på daglig basis, da det slider hårdt på batteriet. Det anbefales at lade til max. 90% på daglig basis. Derudover må man påregne lidt degradering af batterikapaciteten, når bilen bliver ældre og batteriet er slidt.
En Model S 90D opfylder lige knapt den tommelfingerregel, hvor M3 LR opfylder den i tilfældet med dit kørselsbehov.
Hvis du kører ca. 130km/t på motorvej, er selv TM3 LR presset ift. at nå 320 km på en opladning. Jeg ville ikke overveje en brugt S90D.
Altså medmindre du lader undervejs, hvilket er en god ide. Dit batteri har bedst af fortrinsvist at arbejde i området mellem 90% og 5%. Så når du har mulighed for det, så sjat-lad i løbet af dagen - fx i frokostpausen.
Jeg har ikke fortrudt mit valg af Model 3 stealth performance. Der lader til, at være mange børnesygdomme med model S fra 2015 og før.
Jeg overvejede engang en e-Golf med 24 kWh batteri. Jeg har ca. 130 km på min daglige pendlerrute (2*65 km). e-Golf'ens rækkevidde var opgivet til 190 km (NEDC), så umiddelbart tænkte jeg, at det burde gå an. Men jeg var godt klar over, at NEDC-tallene var optimistiske, så jeg var stadig i tvivl.
Forhandleren tilbød mig at låne bilen en dag til at køre på arbejde. Så kunne jeg prøve bilen på en lidt længere tur samt få vished for, om rækkevidden rakte til mit behov.
Jeg hentede bilen fuldt opladt hos VW-forhandleren dagen før og kørte 10 km hjem. Jeg ladede den ikke op, da jeg mente, denne test burde afspejle, at man af og til skal køre lidt ekstra. Næste dag på arbejde gik fint. Men på turen hjem strandede jeg på en rasteplads 12 km fra forhandleren med 5 km tilbage på batteriet...
Hvis du er i tvivl, så lån en bil en enkelt dag og prøv den af på din tur til/fra arbejde. Gerne en vinterdag, så du får en rimelig idé om den reelle rækkevidde i et worst case scenario.
Du er naturligvis også velkommen til at benytte min referral: http://ts.la/markolaf238
Hej
Lidt erfaring med langture i M3LRD.
Landevej:
Har i august med 18 grader kørt 350 km landevej og haft 150 km tilbage med 1 kort stop på 30 minutter.
Har i december med -1 til +5 grader kørt næsten samme tur, dog med en afstikker på 2x40 km og 8-9 korte stop på 10-15 minutter så samlet 430 km, men der var stiv modvind de første 200 km og regn i en time. Desværre forsvandt vinden sig på hjemturen, så der genvandt jeg intet. Efter 380 km var den ned på 4-5 km det passede så lige med Haverslev super charger.
Motorvej:
290 km i sommmers 15-20 grader, med adstadigt tempo på 120-125, der var 120 km til bage på batteriet.
Lod den lade til hjemturen, ca samme resultat.
290 km i december 1-6 grader. 130-135 i tempo og der var 29 km til bage på batteriet. Satte i Ionity lader 23 minutter og havde 80% igen til hjemturen 3 timer senere. Det tog 14 minutter at lade til 300 km(de 300 km er jo altså ligesom i din diesel, den kan gå 24 km/literen, hvis du kører 80 kmt og med solen i nakken)
Umiddelbart vil jeg sige du burde kunne gøre det med 90%, men skal nok regne med at gemme dig bag en håndværker på kolde og våde dage. Ellers ville det være smart hvis du på arbejdet kunne suge 10-20 kW.
Alternativt hvis der er en SuperCharger, Ionity eller en Clever/Eon 150 kW lader på vejen, så må du have den i laderen i 10-12 minutter.
Med 320 km 220 dage om året, så bliver det jo også til en del km. Du vil spare en hel del på den konto. Men vær opmærksom på eks EON og Clever vist har en fair usage på 750 kW om måneden, derefter koster det lidt mere. Med 750 kW burde du alt andet lige også kunne køre ca 3500-4000 km om måneden for 579 kr.
Clever koster så også lige 799kr når det er til en Tesla, hvor alle andre "kun" koster 749kr mærkeligt når det er uden loft for privat kørsel
Hvis du pendler 320km dagligt, så flyt eller skift arbejde, det er 3 timer i en bil hver dag eller 20% af dine vågne timer. Det kan vel næppe betale sig at køre så langt for et arbejde, lige meget hvordan man næsten drejer den er det svært at komme meget under 2kr/km lige meget hvilken bil man kører i.
Tak for meget grundige og fyldestgørende svar. Dejligt at høre erfaringer fra dagligdagen. Jeg har heldigvis massere af hurtigladere på min strækning, så et hurtigt pitstop på de ekstra hårde dage klarer jeg nok.
Jeg holder fast i min bestilling af TM3 og håber at den er med på februar leveringen :)
Det bliver du glad for :)!Tak for meget grundige og fyldestgørende svar. Dejligt at høre erfaringer fra dagligdagen. Jeg har heldigvis massere af hurtigladere på min strækning, så et hurtigt pitstop på de ekstra hårde dage klarer jeg nok.
Jeg holder fast i min bestilling af TM3 og håber at den er med på februar leveringen :)
Hvis du pendler 320km dagligt, så flyt eller skift arbejde, det er 3 timer i en bil hver dag eller 20% af dine vågne timer. Det kan vel næppe betale sig at køre så langt for et arbejde, lige meget hvordan man næsten drejer den er det svært at komme meget under 2kr/km lige meget hvilken bil man kører i.
Her er en 70D-ejer som kører ca. 65kkm om året. Jeg har sat min bils værdi til 0kr. efter 8 år, og mine km har indtil videre kostet under 1,50kr. pr. km. Det er med 6.000 i værditab om måneden og 10.000 i reparationer årligt. Selv med 20.000 i reparationer, kommer jeg ikke over 1,60kr. pr. km.
Venlig hilsen
Silden
@Silden
Jeg har vist aldrig skaleret regnestykket op til mere end 30-40.000km/år.
Nej, og det gør klart nok en stor forskel. Jeg tænkte dog at OP godt kunne komme endnu længere ned, da 220*320km alene er over 70kkm!
Med et Clever-abonnement ser det helt fornuftigt ud :-)
Venlig hilsen
Silden
Har lige leget lidt med det på abetterrouteplanner og det ser temmelig stramt ud. Hvis du følger hastighedsbegrænsningen (ref) bruger du næsten 90% batterikapacitet, hver dag, selv på dage med tør vej, 0 vind og 15 grader (nedsætter du hastigheden til 85% af ref. er det omkring 75%) og med faldende temp eller nedbør bliver dette jo noget værre (ser bort fra vind, pga. samme rute, selvom vinden jo kan vende)
Personligt ville jeg synes at det ville føles lidt klemt. Som andre skriver bør du max oplade til 90% til hverdag (og måske endnu bedre 80%) og det bliver umuligt, medmindre du sætter hastigheden ned. Personligt ville jeg være træt af at være begrænset til at køre omkring 110 en stor del af tiden og det bliver så vidt jeg kan se ikke kun på dage med dårligt vejr, det vil blive langt de fleste dage (hvis beregneren passer).
Jeg ville undersøge muligheden for at lade på destinationen. Så ville du kunne nøjes med at lade til 80% og dermed passe på batteriet og samtidig er du ikke begrænset/tvunget til klatladning til hverdag
Men, måske er du bare en mere tålmodig sjæl end undertegnede ;-)
Det tager 24 minutter mere om dagen at køre 115 kontra 135. Hvoraf man så skal benytte 2 minutter af og 2 på samt 8 minutter tilsluttet.
Besparelsen er altså noget der ligner 12 minutter på at kære 135.
underholdenden nok så har jeg for flere år siden valgt at køre 120 på fartpiloten på motorvej i vores ICE. Det blev gjort efter at jeg opdagede der kun var få minutter forskel på at køre fra Fredeicia og til AAL med 135 eller 110. Der er altid en lastbil eller et eller andet der sinker dig ved fuld skrue.
Man er helt anderledes afslappet efter 200 km med 120 end med 135-140. just saying.
Bemærker så efterfølgende faktisk at ligger du på 120, hvor alle fossil tosserne(i sjov) siger det er kun de der øko Tesla fjolser, der nøjes med 110-120, så opdager du faktisk at du overhaler ca ligeså mange med 120 som der overhaler dig. Så jeg tænker at gennemsnittet ligger på ca 120 på dansk motorvej.