Loading...
dk

Nyt 85 Kwh batteri | Tesla Forum

webercarbmann
webercarbmann Jan 14

Se her:

https://electrek.co/2020/01/14/tesla-new-85-kwh-pack-for-the-model-s-but/#disqus_thread

En TMS ejer i USA har fået monteret dette nye 350V 85 Kwh batteri.  Spændende hvor hurtigt han kan suprcharge. 

Trannel
Trannel Jan 14
Mon ikke der er tale om batteritypen 2170, som også benyttes i model 3, i stedet for den gamle type 18650 somfindes i model S. 2170 har hidtil ikke kunnet passe i dimensionerne til S-modellen.

Hvis det er rigtigt betyder det højere batteri densitet og hurtigere ladning.

Er der nogen her, der har kendskab til dette?
MOS
MOS Jan 15

Jeg tror, det er som et 100 kWh batteri med 18650 type celler, dog bare med færre celler i serie i hvert modul svarende til 85 kWh kapacitet og 350 V total spænding.

Jeg tror, der skal en lidt større ombygning af bilen til, hvis der bruges 2170 type celler. De er trods alt 5 mm højere. Og de ekstra 5 mm plads skal jo findes et eller andet sted.

Et eller andet sted håber jeg dog, jeg tager fejl, for med 2170 celler og ny kemi er der potentiale for en Model S plaid med ~120 kWh batteri. Det burde også kunne give masseproduktionsfordele at benytte samme typer celler i Model S/X og Model 3.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 15
webercarbmann
webercarbmann Jan 15

@MOS enig. Jeg tror at batteriet er udviklet for at servicere ældre biler. Det nye batteri der kommer om kort tid i de nye TMS TMX tror jeg der bliver 21700 baseret. 

Hvornår vil Tesla mon tilbyde kunder at udskifte deres oprindelige batteri? Der er ikke så længe til at 2013 biler er mere end 8 år gamle og batterigarantien er udløbet. 

P85DK
P85DK Jan 15

Men vil 350V ikke give lavere ladehastighed på SuC og CCS ladestandere? Og næsten endnu vigtigere, vil det ikke give et lavere output, altså mindre performance? Går ikke ud fra at de har hævet output amp?

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Jan 15
Trannel
Trannel Jan 15
Personligt tror jeg at ladning ved høj strømstyrke giver kortere batterilevetid.
Jeg lader meget sjældent på superchargerne og kapaciteten er pt. hele 422 km ved 100 % opladning selvom batteriet er blevet afbalanceret jævnligt medens kapaciteten var 430 km, da vi købte bilen.

Det svarer til årlig degradering på sølle 0,5 % samt en kapacitet på 414 km efter 8 år, hvis tabet sker lineært. Det kan jeg godt leve med.
Øvelsen består ret beset i at pleje sit batteri og undgå totale afladninger samt fulde opladninger.
Jeg oplader kun til 90% og har kun ladet 100% en enkelt gang.
Jeg ved godt at det ikke er alle forundt at kunne lade på denne måde men da vi købte bilen forventede jeg da i omegnen af 10 % degradering på basis af tabet på batterierne i mobiltelefoner men jeg er blevet klogere.
ankjaers
ankjaers Jan 15

Det kan næsten kun være færre moduler i serie. Der må være nogle som har information om hvor mange A de gamle 85kwh batterier havde per modul. Så er det jo blot at regne bagud når vi kender 350v spændingen. 

Ladning ved høj styrke slider mere end lav styrke. Desuden spiller varme også ind i hvordan batteriet naturligt degraderer. Et gammelt trick fra rc/modelfly/drone amatører er at opbevare deres lipo batterier i køleskabet ved 3,85v når de ikke blev brugt. Tilbage i 00'erne hvor celler slet ikke var så gode som idag, kunne man fordoble batteries levetid med dette trick. 
Højere temperaturer + højere volt i batteriet får atomerne til at bevæge sig hurtigere rundt i battericeller. 

MEN de fleste elbiler throttler deres ladestyrke på hurtigladere ret tidligt i ladecyklussen til under 0,5C. Så jeg vil ikke bekymre mig om at skulle supercharge når det virkelig er nødvendigt. På længere ture forsøger jeg altid at destination charge.

Teslas egen KM beregning kan man ikke helt regne med hvis man eks lader til 60% dagligt. Den bedste måde at bestemme ens batteri status er en 0-100% cyclus for at se hvor mange kwh batteriet vil modtage.

webercarbmann
webercarbmann Jan 15

Hvis det nye 85 Kwh batteri består af 14 af de samme moduler som det nuværende 100D batteri vil man forvente en 14/16  af ladehastigheden. 

Bjørn har testet en 100D Raven på ionity her:

https://insideevs.com/news/362098/tesla-model-s-raven-charging-tested/

Venstre kolone er Bjørns data. Højre kolonne er 14/16 dele af hastigheden. 

SOC    100 Kwh charge speed. Estimeret 85 Kwh charge speed

• 10% - 80 kW - svarende til 70 KW
  • 15% - 133 kW  - Svarende til 116 KW
  • 20% - 135 kW - Svarende til 118 KW
  • 30% - 138 kW - Svarende til 121 KW
  • 40% - 141 kW - Svarende til 123 KW
  • 43% - 142 kW (peak) Svarende 124 KW
  • 45% - power starts to decrease 
  • 50% - 117 kW - Svarende til 102 KW
  • 60% - 92 kW - Svarende til 80 KW
  • 70% - 66 kW - Svarende til 58 KW
  • 80% - 43 kW - Svarende til 38 KW
  • 90% - 31 kW - Svarende til 27 KW

Forummets indlæg er redigeret af webercarbmann Jan 15
Trannel
Trannel Jan 15
@Anklers
I en S85 er der ialt 7104 lithium-ion batterier i 16 blokke altså 444 batterier i hvert modul.
larsenjan
larsenjan Jan 16
Vil lavere spænding ikke også medføre lavere performance. Min 85D er væsentlig hurtigere fuldt opladet hvor spændingen er højest.
Silden
Silden Jan 16

Jo, det vil det umiddelbart. De kan dog sætte en større sikring i og hæve den tilladte strømstyrke, og dermed ende på samme effekt.

En hurtig udregning:

Jeg mener det er 558kW man kan hive ud af en raven performance. Hvis batteriet er 400V, giver det 1395A, hvilket lugter af en 1400A sikring.

Ved 350V giver det lidt over 488kW, hvilket er mere end nogen standard 85D'er har trukket. Måske P85D er lige på grænsen..

Venlig hilsen

Silden

Forummets indlæg er redigeret af Silden Jan 16
P85DK
P85DK Jan 16

Standard sikring på en P85D er vist 1300A, mens en Ludicrous er på 1500A

Silden
Silden Jan 16

Jeps. Der er selvfølgelig også et spændingsfald i batteriet, så 400V kan den ikke holde. Så passer pengene....

Det ændrer ikke rigtig på konklusionen. En almindelig 85D kan sagtens bruge dette batteri ift. performance. Ladning vil under alle omstændigheder være bedre end det gamle batteri...

Venlig hilsen

Silden

P85DK
P85DK Jan 16

ja, men det vil være en udfordring for en P85DL at få power nok ud i forhold til det gamle.

Silden
Silden Jan 16

@P85DK Jeg synes heller ikke at jeg har skrevet andet? Mit svar var til @larsenjan, som angav en almindelig 85D....

Venlig hilsen

Silden

Bianco
Bianco Jan 16

Er det ikke bare batteriet til de Model S standard range som de solgte en del af før årsskiftet?

Silden
Silden Jan 16

Hmmm, de havde 450km rækkevidde (WLTP). Det lugter mere af 75kWh...

Venlig hilsen

Silden

canel
canel Jan 16

sikringen i et standardbatteri er faktisk kun på 630A. se fotos.
den kan godt tåle højere forbrug i kortere tid.
i et opdateret batteri er sikringen af en anden type.