Min M3P har i lang tid lidt af vind- og vejstøj fra sideruder/b-stolper. Jeg har haft den til service hos Tesla 4 gange, hvor de på forskellig vis har prøvet at justere/spænde/stramme/rette den tykke gummiliste/seal som vinduet slutter til. I dag var jeg til service igen, da deres justeringer ikke har hjulpet. Jeg fik skiftet hele gummilisten, og selvom det nu ser ud til at slutte mere tæt, er der meget lille forskel. Jeg kunne stadig høre vind og bare generelt støj, som virker til at komme fra ruden langs bagsiden der støder op til glasset udvendigt på b-stolpen.
I frustration pillede jeg her til eftermiddag det meste af gummilisten af, og lagde mærke til at der er ret meget hulrum indvendigt langs gummilisten (se billeder), der hvor den møder interiøret, både mod taget og b-stolpen. Jeg tog et gammelt håndklæde, klippede det i passende stykker og puttede en god del ind langs listen hele vejen rundt. En 20 minutters penge senere kørte jeg en testtur, og HOLD DA OP hvor en kæmpe forskel. Selv med det relativt blæsende vejr i dag, var der absolut INGEN lyde fra ruden/listen/stolpen mere. Til gengæld kan jeg nu høre samme lyde fra passegerruden/b-stolpen i den anden side -- så den skal have samme tur i morgen!
Hvad sker der lige?? Er der andre der har oplevet det samme, og hvorfor i alverden hjælper dette SÅ meget? Er i tvivl om hvor god en ide det er at bruge gamle håndklæder? Det kan ikke ses, og tænker at det virker godt at de fylder rummet ud og dermed absorberer lyden, men ved ikke om der findes bedre/mere sikre materialer til dette, eller om det er fint? Dynamat mm er ikke så godt til at "fylde" et rum så vidt jeg ved.
Man kan sikkert opnår endnu bedre resultat ved at afmontere b-stolpe interiørstykket og fylde derfra. Det er lidt svært at stoppe ind fra siderne.