Loading...
dk

Håndklæder i b-stolpe/liste ved sidevindue -- stor reduktion i støj | Tesla Forum

olerass
olerass Jan 20 '20

Min M3P har i lang tid lidt af vind- og vejstøj fra sideruder/b-stolper. Jeg har haft den til service hos Tesla 4 gange, hvor de på forskellig vis har prøvet at justere/spænde/stramme/rette den tykke gummiliste/seal som vinduet slutter til. I dag var jeg til service igen, da deres justeringer ikke har hjulpet. Jeg fik skiftet hele gummilisten, og selvom det nu ser ud til at slutte mere tæt, er der meget lille forskel. Jeg kunne stadig høre vind og bare generelt støj, som virker til at komme fra ruden langs bagsiden der støder op til glasset udvendigt på b-stolpen.

I frustration pillede jeg her til eftermiddag det meste af gummilisten af, og lagde mærke til at der er ret meget hulrum indvendigt langs gummilisten (se billeder), der hvor den møder interiøret, både mod taget og b-stolpen. Jeg tog et gammelt håndklæde, klippede det i passende stykker og puttede en god del ind langs listen hele vejen rundt. En 20 minutters penge senere kørte jeg en testtur, og HOLD DA OP hvor en kæmpe forskel. Selv med det relativt blæsende vejr i dag, var der absolut INGEN lyde fra ruden/listen/stolpen mere. Til gengæld kan jeg nu høre samme lyde fra passegerruden/b-stolpen i den anden side -- så den skal have samme tur i morgen!

Hvad sker der lige?? Er der andre der har oplevet det samme, og hvorfor i alverden hjælper dette SÅ meget? Er i tvivl om hvor god en ide det er at bruge gamle håndklæder? Det kan ikke ses, og tænker at det virker godt at de fylder rummet ud og dermed absorberer lyden, men ved ikke om der findes bedre/mere sikre materialer til dette, eller om det er fint? Dynamat mm er ikke så godt til at "fylde" et rum så vidt jeg ved.

Man kan sikkert opnår endnu bedre resultat ved at afmontere b-stolpe interiørstykket og fylde derfra. Det er lidt svært at stoppe ind fra siderne.

Forummets indlæg er redigeret af olerass Jan 20 '20
KimT
KimT Jan 20 '20

Så tilfældigvis denne liste over rasle lyde, og hvordan de fixes i en 3'er :https://www.reddit.com/r/teslamotors/comments/eq66uc/model_3_rattle_compendium_tm/

tag68
tag68 Jan 20 '20
Olerass spændende observation, måske nået fugebagstop ville være bedre, vedr. fugt, hvad tænker du ?
https://www.jemogfix.dk/...wcB&gclsrc=aw.ds
olerass
olerass Jan 20 '20

@tag68, jeg tror ikke fugt er et problem her, da hulrummene er på indersiden af karosseriet og gummilisten tætner udadtil. Det ville undre mig meget hvis der kommer vand/fugt derind. Men formen kunne sikkert passe meget fint rundt i mellemrummet. Jeg er dog i tvivl om hvor meget lyd (hvis noget) den type materiale absorberer/blokerer. Faktisk er jeg også i tvivl om det overhovedet er vigtigt. Jeg forstår stadig ikke hvorfor det hjælper så meget på støjen at stoppe håndklæder på indersiden af listen. Det lød fuldstændig som om støj/vindstøj kom fra stykket mellem listen og ruden, altså udadtil, på den anden side :S

Forummets indlæg er redigeret af olerass Jan 20 '20
Ice2EV
Ice2EV Jan 20 '20

Kan det virke som en højtaler med hulrum der runger. Var engang i en damper hvor der ingen isolering var imellem yderskot og inderskot, det larmede som ind i he......

jramskov
jramskov Jan 21 '20

Hvad med nogle passende stykker skum i stil med det der bruges i madrasser? 

Er ikke umiddelbart generet af støj i vores, men omvendt ville bedre støjdæmpning da være velkommen, så skal da lige have tjekket hvordan det ser ud i vores.

olerass
olerass Jan 21 '20

Skum kunne også være en ide. Er der noget galt i at bruge håndklæder, de er hvert fald effektive og billige. Jeg tænker mest på brandfare mm, ved ikke om det er et problem..? 

ElPeter
ElPeter Jan 21 '20
Citat fra olerass

Skum kunne også være en ide. Er der noget galt i at bruge håndklæder, de er hvert fald effektive og billige. Jeg tænker mest på brandfare mm, ved ikke om det er et problem..? 

Jeg ville nok nærmere være lidt bekymret for om de kunne samle fugt fra kondens. Måske bedre at bruge et materiale der er mere åbent som f.eks. lyddæmpende måtter der bruges til f.eks. højttalere.

olerass
olerass Jan 21 '20

@ElPeter, god pointe. Kondens kunne godt være en faktor, Dog tænker jeg at det ville være et større problem hvis det er tilfældet, da der så vil dryppe kondens på interiørskærmningen selv uden håndklæderne. Det har jeg ikke oplevet endnu. 

Problemet med lyddæmpende måtter tror jeg er at de ikke rigtig absorberer lyd, de stopper den bare. Er lidt i tvivl om det gør en forskel, men det lyder noget nemmere at stoppe noget materiale ind i hulrummene, der fylder det ud, end at klistre måtter på alle siderne derinde.

Skum er nok bedre her, men er i tvivl om hvor godt det absorberer lyd.

jramskov
jramskov Jan 21 '20

Æggebakker! :P 

MOS
MOS Jan 21 '20

Jeg tror lige, man skal blive enige om, hvorvidt man vil absorbere lyd, dæmpe lyd, reflektere lyd eller hvad det nu er, man vil. Hver ting har sine metoder. Hvis man ikke forstår mekanismerne, så ved man heller ikke, hvad der vil virke, hvorfor eller hvordan. Jeg ved det heller ikke selv.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jan 21 '20
Danbra56
Danbra56 Jan 21 '20

Hvad med høre værn eller Rammstein for fuld skrue. 

Nikola
Nikola Jan 21 '20

Er ret sikker på at håndklæder generelt har begrænset støjreducerende effekt ;-)  Men under de rette omstændigheder kan de begrænse støj, hvis der i dit tilfælde evt. kan opstå noget resonans etc. inde omkring dørstolpen.

Kunne støjreduktionen skyldes at håndklæde-fyldet betyder at gummiliste/rude klemmer hårdere mod hinanden?

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Jan 21 '20
koden
koden Jan 22 '20

Skriv til Musk at det er på tide han bygger bilerne med samme kvalitet som tyskerne :-)

Jeg tror desværre bare det vil fordyre bilerne.

Tænk hvis min model S var leveret med ordentlige håndtag, skærm med stor GPU og en kabine / karosseri i tysker kvalitet.

Så ville der ikke være et øje tørt :-)

de 2 første får man vel hvis man køber en ny S model i dag?

NikolajK
NikolajK Jan 22 '20

Rygerne siger at de model 3'er som produceres idag har betydelig mindre støj end de tidligere modeller.

Vores er fra april og jeg kunne godt tænke mig at prøve ovenstående af for at se om det hjælper lidt. 

jramskov
jramskov Jan 22 '20

Spændende om de opdaterer kabinen i Model S og X i forbindelse med Plaid modellerne.

Jeg kunne også forestille mig forbedringer i Model Y i forhold til Model 3.

MOS
MOS Jan 22 '20
Citat fra jramskov

Spændende om de opdaterer kabinen i Model S og X i forbindelse med Plaid modellerne.

Det tror jeg ikke, du skal regne med. Det er 2 uafhængige ting. Tesla arbejder løbende på at forbedre bilerne og implementerer forbedringerne, når de er klar. Det kan være, at Plaid kommer først og opdateret kabine kommer senere. Eller omvendt. Eller ingen af delene. Eller noget helt andet.

jramskov
jramskov Jan 22 '20

Det er rigtigt. Jeg tror dog der på et tidspunkt kommer en større opdatering af kabinen. Det kunne fint passe sammen med Plaid lanceringen.

olerass
olerass Jan 26 '20

En lille opdatering herfra. Efter at have brugt det meste af weekenden på at eliminere resten af støjgenerne omkring vinduer og tætningslister, er jeg kommet frem til at håndklæderne havde meget lille, hvis overhovedet nogen, effekt på støjniveauet. Som der kan ses på billederne ovenfor havde jeg tætningslisten helt af da jeg fyldte b-stolpen, og det var altså af- og påmontering af denne der gjorde den store forskel. Jeg fik den åbenbart sat den lidt anderledes på igen end oprindeligt, og det gjorde tilfældigvis at vinduet sluttede tættere til listen og dermed eliminerede det meste af vind og vejstøjen.

Efter min mening er tætningslisterne i Model 3 fejldesignet. Den inderste fold slutter mange steder ikke tæt til vinduet fordi den har for stor bøjning indad. Derudover slutter den ydre den af listen (den der går under vinduet og ud i b-stolpen på ydersiden) heller ikke tæt mange steder, fordi den enten sidder for dybt eller bøjer for meget indad. Dette resultere i vind og støjgener rundt om vinduerne, som til tider er svære at lokalisere.

Jeg fik skiftet hele tætningslisten i føreresiden hos Tesla for et par dage siden, men den nye har samme problem. Tesla sagde endda at de havde justeret vinduet indad for at presse mere mod listerne. Det gør det rigtig nok også, men problemet findes stadig enkelte steder, især i bagerste hjørne i toppen, lige hvor øret er når man kører :(

Jeg har nu sat nogle gummiprofiler bag alle listerne udadtil, og dette har elimineret nærmest alt vind og vejstøj. Bilen føles IMO meget mere stille nu end før. ENDELIG! Jeg starter en ny tråd med detaljer og fremgangsmåde til dette. 

Undskyld forvirringen!

NikolajK
NikolajK Jan 27 '20
Citat fra olerass

En lille opdatering herfra. Efter at have brugt det meste af weekenden på at eliminere resten af støjgenerne omkring vinduer og tætningslister, er jeg kommet frem til at håndklæderne havde meget lille, hvis overhovedet nogen, effekt på støjniveauet. Som der kan ses på billederne ovenfor havde jeg tætningslisten helt af da jeg fyldte b-stolpen, og det var altså af- og påmontering af denne der gjorde den store forskel. Jeg fik den åbenbart sat den lidt anderledes på igen end oprindeligt, og det gjorde tilfældigvis at vinduet sluttede tættere til listen og dermed eliminerede det meste af vind og vejstøjen.

Efter min mening er tætningslisterne i Model 3 fejldesignet. Den inderste fold slutter mange steder ikke tæt til vinduet fordi den har for stor bøjning indad. Derudover slutter den ydre den af listen (den der går under vinduet og ud i b-stolpen på ydersiden) heller ikke tæt mange steder, fordi den enten sidder for dybt eller bøjer for meget indad. Dette resultere i vind og støjgener rundt om vinduerne, som til tider er svære at lokalisere.

Jeg fik skiftet hele tætningslisten i føreresiden hos Tesla for et par dage siden, men den nye har samme problem. Tesla sagde endda at de havde justeret vinduet indad for at presse mere mod listerne. Det gør det rigtig nok også, men problemet findes stadig enkelte steder, især i bagerste hjørne i toppen, lige hvor øret er når man kører :(

Jeg har nu sat nogle gummiprofiler bag alle listerne udadtil, og dette har elimineret nærmest alt vind og vejstøj. Bilen føles IMO meget mere stille nu end før. ENDELIG! Jeg starter en ny tråd med detaljer og fremgangsmåde til dette. 

Undskyld forvirringen!

Fedt! 
Det glæder jeg mig til at læse mere om

Forummets indlæg er redigeret af NikolajK Jan 27 '20