Loading...
dk

Tesla Model Y | Tesla Forum

Bue
Bue Feb 1 '20

Produktionen af Model Y er ved at starte op og amerikanske kunder har fået besked om at de første biler leveres allerede i marts. Rækkevidden er blevet opgraderet til 315 miles (med 19" hjul), men det mest spændende er måske en mulig produktionsteknisk revolution, som Elon Musk for nylig har antydet.

Tesla har tidligere patentansøgt en gigantisk støbemaskine, som skulle kunne støbe komplicerede 3-D aluminiumsstrukturer. Nu har nørdede entusiaster nærstuderet billeder fra Model Y produktionslinien i Freemont og fundet tegn på, at en del af de bærende strukturer nu støbes i et stykke i stedet for at blive samlet af robotter ud fra talrige metalplader. Hvis det er sandt, vil det være en betydelig forenkling af produktionen.

Jeg har sakset et udsnit af et billede fra Electrek.co - se og bedøm selv (i bageste hjulkasse).

KimT
KimT Feb 1 '20

Produktionsteknisk sparer de en masse på svejserobotter, standsemaskiner m.m., men jeg er bange for at denne bil bliver MEGET dyr at reparere, og at den måske let kunne gå hen og blive erklæret totalskadet

Bue
Bue Feb 1 '20

Tror at du har ret, KimT - på den anden side giver det mulighed for et endnu stivere / eller lettere karosseri, hvis de kan få det til at virke.

TBElvogn
TBElvogn Feb 5 '20

Nogle der ved om Model Y kan fåes med jydekrog? (Ligesom model 3) Håber på den må trække mere end 900 kg... Hvis ja hvor finder i disse oplys? Tak TB

Forummets indlæg er redigeret af TBElvogn Feb 5 '20
jramskov
jramskov Feb 5 '20

Ja, den kan fåes med jydekrog. Jeg har til gengæld ikke set noget om hvor meget den kan trække.

koden
koden Feb 5 '20

Havde håbet på lidt længere rækkevidde.

Men så meget er der vel heller ikke sket på batterisiden :-)

https://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/ECE11923064/tesla-model-y-klarer-over-500-km-paa-en-opladning/

PL
PL Feb 6 '20

Jyllandsposten sammenligner WLTP-tal for Model 3 med EPA-tal for Model Y, så det kan du ikke bruge til så meget.

EPA for Model 3 AWD Long Range hedder 322 Miles, mens det estimerede tal for Model Y LR AWD er 315 Miles.

selsoe
selsoe Feb 6 '20

Det er en forbandet god rækkevidde på en bil af den størrelse. Så vidt jeg forstår har den samme batteristørrelse som Model 3, så det er virkelig godt gået.

jramskov
jramskov Feb 6 '20

Ja, Model 3 LR AWD har en EPA range på 310 miles. Tidligere havde de listet Model Y LR AWD til en EPA range på 280 miles. Nu hedder den så 315 miles på samme batteri.

selsoe
selsoe Feb 6 '20

Nej Model 3 LR AWD har en EPA range på 322 mi og Y på 315. Stadig ret imponerende. Tænker de må kunne tage noget lærdom fra Y tilbage til næste iteration af til 3 og give den noget mere rækkevidde.

Nikola
Nikola Feb 6 '20

Kan se at artiklen i JP, som er linkes til, nævner en lancering af MY i DK i starten af 2021.

Er det realistisk? 

jramskov
jramskov Feb 6 '20

Ahh...jeg kan se de har opgraderet 2020 modellerne fra 310 miles til 322 miles.

fmm1000
fmm1000 Feb 6 '20
Nej 315 miles.
jramskov
jramskov Feb 7 '20

@fmm1000: Jeg snakker om Model 3 LR AWD - de har opgraderet EPA range fra 310 miles til 322 miles for 2020 udgaven. 

fmm1000
fmm1000 Feb 7 '20
Sorry. Jramskov. Troede det var Y.