Loading...
dk

Langtidsparkering i Kastrup | Tesla Forum

ikiefer
ikiefer Feb 2 '20
Hej

Er der mon nogen, der kender et sted, hvor jeg kan parkere en S’er og en X’er i 16 dage i oktober, uden at jeg skal betale +2k per bil i lufthavnen for det? Især X’eren aflader til tider pænt hurtigt, så de skal stå på strøm. Bare et mormorstik.

Det skal helst være i taxa-afstand fra lufthavnen, da vi kommer hjem pænt sent en søndag aften og bare skal hurtigt hjem.

Venlig hilsen
Ida
kapsel
kapsel Feb 2 '20

I princippet kan I jo parkere gratis i hele Kbh hele perioden ud. Så hvis de må holde ude i det danske vejr, så er det da en mulighed. Der er, principielt set, ikke noget i vejen for at holde på en ladeplads perioden ud, og tilslutte et kabel til EON/Clever. Opladningen skal så startes op ind imellem, for at toppe bilerne op. Der er masser af ladepladser på fx Christianshavn, som kun nærmest sjældent bliver brugt lige nu - fx ved Sankt Annæ Gade 15, 1416 København, hvor der vist er 6 pladser.. Så skal du bare have en til at aktivere standeren et par gange i løbet af de to uger.. Det er tæt på metro, tager ca. 10 minutter.

Jeg siger ikke at jeg selv ville gøre det, men det er en mulighed :-) Der er i hvert tilfælde masser derude der sagtens kunne finde på at gøre det.

Forummets indlæg er redigeret af kapsel Feb 2 '20
TSLA
TSLA Feb 2 '20

Lige ved lergravsparken metro station er der også 8 Eon pladser der normalt ikke er fyldt op...:-)

Ice2EV
Ice2EV Feb 2 '20

Hvis du kigger på 2x4k i parkering. Så kunne 1 eller 2 mellemstore taxa busser hjemmefra måske gøre det billigere. 

Så holder begge raketter hjemme i vante omgivelser.

ikiefer
ikiefer Feb 2 '20
Jeg tror måske ikke, at jeg er helt begejstret for idéen om at holde på gaden i et par uger og en taxa hjem til Aarhus er vist mindst lige så dyr, som ar parkere i lufthavnen.

Andet?
Metguy2000
Metguy2000 Feb 3 '20

Har du checket om der er en privat plugshare i nærheden?

Ice2EV
Ice2EV Feb 3 '20

Sig mig lige en gang. Er du ikke gift med sortskærm guruen?

Så kunne den da lige ligge ved højrebenet at høre Autoskadestuen om den har plads ;-) Er det ikke dem som husbonden laver skærme for sammen med Hinnerup?

Fra Autoskadestuen er der vel kun en spytklat til Kastrup lufthavn......

ElPeter
ElPeter Feb 3 '20

Jeg mener nok at bilerne burde kunne holde strøm i en del mere end 16 dage i hvert fald hvis man slår "Always connected" og deslignende fra. De kan vist også lukkes helt ned mener jeg. Så jeg ville ikke mene at strøm er nødvendigt når det ikke er længere tid.

MOS
MOS Feb 3 '20

Enig med ElPeter. Jeg slår altid "Always connected" fra og sætter "Energy saving" til ON, når jeg langtidsparkerer. Hvis man har "Sentry mode" og lignende energislugere, så bør man nok også overveje at slå det fra. Det første døgns tid er bilens standby forbrug vist lidt højere end ellers - måske pga. at batteriet køler ned og der lige går lidt tid, inden den falder helt i dvale. Men derefter falder standby forbruget til under 1% pr. døgn. Det er i hvert fald, hvad jeg oplever med min Model S fra 2015.

Man bør nok ikke langtidsparkere bilen med lav SoC, men sørge for at lade den rimeligt op inden. Hvis man kalkulerer med et tab på ca. 1% i døgnet og så lidt ekstra, så man også kan komme videre hjem eller hen til en ladestation på hjemturen, så er man nok rimeligt dækket ind.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 3 '20
ikiefer
ikiefer Feb 3 '20
Tak for de gode forslag.

Jeg kendte ikke plugshare, men jeg kan umiddelbart ikke lige finde et stik, som ikke er en offentlig ladestander. Jeg synes måske det er lidt frækt at optage en ladestander i et par uger.

Og så kan jeg høre, at I ikke har en X’er. ;-) Sådan en kan spise 2-6 kWh/døgnet. Det ved man aldrig, og jeg skal ikke risikere at komme tilbage til et fladt batteri.

Mand ja, og han er dygtig til at fikse mcu’er og mange andre ting, men guru og guru... det mener han jo selv på mange måder, men altså...

Autoskadestuen. Jeg mener at huske, at de ikke har overvældende meget plads, så det er nok sin sag at stille to biler, der fylder og ikke genererer overskud.

Venlig hilsen
Ida
MOS
MOS Feb 3 '20
Citat fra ikiefer Jeg kendte ikke plugshare, men jeg kan umiddelbart ikke lige finde et stik, som ikke er en offentlig ladestander. Jeg synes måske det er lidt frækt at optage en ladestander i et par uger.

Gå ind på "Filters" og marker "Residential Locations"/"Hjemmeopladere". Så kommer de frem på kortet med blå pins.

Og så kan jeg høre, at I ikke har en X’er. ;-) Sådan en kan spise 2-6 kWh/døgnet. Det ved man aldrig, og jeg skal ikke risikere at komme tilbage til et fladt batteri.

Det lyder nu mærkeligt, at din X skulle være så sulten uden at bestille noget. Jeg kan ikke se, hvorfor der skulle være væsentlig forskel på vampire drain på en S og en X, da det i bund og grund er samme bil, samme batteri, samme elektronik, samme styresystem, samme skærm osv. Den væsentligste forskel er nok det højere karosseri og så naturligvis dørene, men det er nok ikke det, der bruger mest energi i standby...

Jeg tænker, at der måske er noget i din bils indstillinger, der gør, at den bruger meget energi i standby. Har du prøvet at slå "Always connected" fra og sætte "Energy saving" til ON, samt slå evt. Sentry mode fra? Jeg går også ud, fra, at du er klar over, at hvis man hele tiden tjekker bilen (f.eks. på mobilappen), så falder den aldrig i dvale og kommer ned i den tilstand, hvor den bruger mindst muligt energi. Ellers prøv dette og lad så bilen passe sig selv i en periode, hvor du ikke skal bruge bilen og se så, hvor meget den taber efter 1 døgn. Gentag en periode, hvor du lader bilen passe sig selv i f.eks. 3 døgn. Og gentag igen en periode, hvor du lader bilen passe sig selv i ca. 7 døgn. Så burde du kunne så, at den bruger mest det første døgn, men at forbruget så falder derefter.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 3 '20
ElPeter
ElPeter Feb 3 '20
Citat fra MOS
hvis man hele tiden tjekker bilen (f.eks. på mobilappen), så falder den aldrig i dvale og kommer ned i den tilstand, hvor den bruger mindst muligt energi. 

Hvis man benytter en af de efterhånden mange 3. parts Teslaapps (Teslafi/Stats etc) og den enten ikke er kodet så kløgtigt eller den er indstillet uheldigt kan appen også holde bilen vågen ved at polle den jævnligt, uden at man selv gør noget aktivt. 

ikiefer
ikiefer Feb 3 '20
Jeg har udelukkende Teslas egen app. Men jeg er så uheldig at have fået en mandagsbil.

Jeg hár ladet bilen stå i flere dage og med km-tjek og helt alene uden at pinge den hele tiden og ja, jeg kan godt se, at den aflader mest førstedagen, men det er stadig markant mere end S’eren, der har kørt dobbelt så langt og er et halvt år ældre.

Faktisk har jeg nærmest ikke kørt i min bil det sidste halve år :-( for ikke at komme over 80.000 km, fordi jeg ikke er ubetinget enig med tesla om, hvad garantien på bilen omfatter.

Plugshare kigger jeg lige nærmere på. Tak!

Venlig hilsen
Ida