Loading...
dk

Gruppe

Gruppe overskrift

REDUCERET LADEEFFEKT/-HASTIGHED

REDUCERET LADEEFFEKT/-HASTIGHED

N.B. Kun for ejere af Model S/X, som gentagne gange har konstateret et tydeligt fald i ladeeffekt/ladehastighed på SuC.

 

Ejere af biler med batteripakkerne 70 kWh og 85 kWh skulle alle være ramt af Teslas sw.opdateringer siden forsommeren 2019. (For øvrige modeller kun en lille andel).

Denne opdatering (ver. 2019.20.1) og efterfølgende har begrænset ladeeffekten og dermed yderligere forlænget ladetiden (0-80%) med ca. 12 minutter – hvilket for nogle er en uacceptabel forringelse af bilens egenskaber, og i strid med det som køberne blev stillet i udsigt, da de købte bilen. (De fleste ser nu en ladetid på godt 60 minutter, hvor Tesla ved salget oplyste 40 minutter (0-80%)). Kurven (for 85(D) kan ses i stort format under FOTOS.

 

Tesla vil ikke anerkende dette som en fejl, da de hævder, at batterierne er slidt pga. brug, og 8-årsgarantien derfor ikke dækker (hverken undersøgelse, reparation eller udskiftning). Alt tyder derfor på at batterierne bliver slidt/nedbrudt langt hurtigere end forventet. Det prøver de så at kompensere for med en softwareneddrosling af ydelserne til stor gene for kunderne (ladetidsforlængelse og/eller rækkeviddebegrænsning samt værdiforringelse af bilerne). Tesla har i nu snart 1 år vidst dette uden at orientere og spørge kunderne, som uden at kende følgerne har været tvunget til at installere opdateringerne for ikke at miste garantien.

Det kan vist ikke være lovligt!

 

For at samle relevante erfaringer og kræfter har jeg på opfordring derfor startet dette gruppeemne.

Jeg beder alle de nævnte ejere, som er interesseret i at deltage/bidrage i/til et overblik over omfanget og en evt. samlet henvendelse til Tesla, om at tilmelde sig gruppen – gerne med data og kommentarer.

Oplys venligst hvilken MODEL OG ÅRGANG du kører.

SEND VENLIGST PM MED DIN E-MAILADRESSE og TELEFONNUMMER til Steen ("Ledsager"), som nu står for medlemslisten.

 

Med venlig hilsen

Hilbert

  • oprettet den
  • kort info
JGJ
JGJ Feb 9 '20

Hej
Lige en status fra nyt medlem i gruppen, jeg er også ramt af ca. 10% ran af rækkevidde samt reduceret ladeeffekt, seneste ekstra reducering er jeg blevet ramt af på tur til Norge, hvor ladeeffekten på de to seneste opladninger med varmt batteri og opstart på de sædvanlige +600km/t ladehastighed pludseligt falder til 69KW allerede ved 24% og ved næste igen falder pludseligt 50kw ved 16% batteri. Jeg er i forvejen i gang sammen med 3 andre gennem FDM at få Tesla i samtale. Tesla strammer virkelig skruen og får nu kamp til stregen. mvh Jens J

MOS
MOS Feb 9 '20

Det ser ud til, at den holder en ret fin effekt de første minutter. Men det pludselige fald i din ladeeffekt efter nogle få minutters ladning ser ret mærkelig ud. Det er ikke noget, jeg har set før.

Jeg har selv oplevet, at ladeeffekten peaker pænt højt, men nærmest med det samme falder kraftigt, dvs. allerede efter få sekunder, hvorefter ladeeffekten efter et par minutter har stabiliseret sig på en jævnt faldende kurve.

Jeg har også oplevet, at ladeeffekten starter med en skuffende lav effekt og holder denne næsten konstant i lang tid, indtil SoC bliver så høj, at den begynder at rampe yderligere ned for ladeeffekten.

Jeg tror, den første situation, jeg beskriver, forekommer, når batteritemperaturen er optimal, mens den anden situation forekommer, når batteritemperaturen er lavere end optimal.

Se evt. mine ladekurver her.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Feb 9 '20
JGJ
JGJ Feb 10 '20

Yeps, nu er jeg bare spændt på hjemturen :-/ vender tilbage såfremt det bliver en permanent ændring, og jeg alligevel camperer udenfor Tesla

Dalgaard
Dalgaard Feb 11 '20

Jeg har samme problemer med min P85 fra november 2014 (200 k km). Jeg er medlem af FDM og går gerne med i en sag mod Tesla.

Hvad hedder og hvordan fungerer programmet til at aflæse ldekurven?

JGJ
JGJ Feb 12 '20
Mit program hedder TeslaFi til IOS
HemligNemlig
HemligNemlig Feb 12 '20

Den brugte jeg også i sommers på min tur sydpå men den logger ikke hastigheden og gad ikke side med stopur hver gang for at se hvor lang tid den var en hver 10% der kom på

JGJ
JGJ Feb 13 '20

Timeline nederst under graferne :-)

HemligNemlig
HemligNemlig Feb 13 '20

Jeg fandt graferne, så jo jeg har en del dokumentation også nu.

Forummets indlæg er redigeret af HemligNemlig Feb 13 '20
HemligNemlig
HemligNemlig Feb 17 '20

Kan i ikke lige checke om i står under gruppens medlemmer.

Jeg står ikke længere på listen men kan kun framelde mig. Når man gør det står der en tilmeldt aktivitet i siden men jeg kommer stadig ikke på listen, så måske er der flere vi mangler som er tilmeldte?

fmm1000
fmm1000 Feb 28 '20
Er der en som gider smíde mailadressen her, hvor man til eller framelder mødet. Kan ikke lige finde den.
Hilbert
Hilbert Feb 28 '20

Det synes jeg ikke er en god ide. Man deler ikke sin mailadresse ud til alle og enhver.

Mvh Hilbert

Må ikke poste