Loading...
dk

+55.000 km årligt: M3 LR eller ICE som pendlerbil? | Tesla Forum

OZ10
OZ10 Feb 25 '20

Jeg er 30 år og skal pr. 1. juli 2020 pendle i alt 270 km hver dag svarende til +55.000 km årligt og har derfor kigget på en M3 LR, da jeg med en hjemmeoplader ikke behøver lade undervejs. Har ikke ejet en bil før, men har haft kørekort i +10 år. Leasing er formentlig ikke en god løsning med +55.000 km årligt. Jeg har talt med banken, der vil låne mig de knap 500k, M3'en koster (inkl. vinterdæk og anhængertræk) til en ÅOP på 2,7 pct. (månedlig ydelse på 5.800). Men jeg mangler lidt en økonomisk vurdering af om ydelse (indkøb kontra drift), afskrivning, forbrugsomkostninger, afgifter og forsikring for en M3 LR kontra en ICE-bil. Jeg har en fornemmelse af, at en M3 LR ikke er en dårlig investering, hvis mit kørselsbehov ikke ændrer sig de næste +5 år, særligt nu hvor der er så megen uro om fremtiden (læs: gensalgsværdien) for ICE-biler. 

Så er det Tesla M3 eller ICE som pendlerbil? Jeg håber, I kan hjælpe. 

Mvh. Oskar

Twinauto
Twinauto Feb 25 '20
Forsikringer er nogenlunde nede i ok pris på M3 - tæt pp en bedre pendlerbil. Grøn afgift kæmpe fordel Diesel ca 27.000 pr år - el med abonnement ca 9.000 (engangsinvestering til lader ca 8.000) Yderst begrænsede omk til service. Tesla S ig X viser generelt at rep/vedligeholdelse er lav ved mange km. Afskrivning? Svært at spå om, men diesel vil næppe have en god afskrivning, og en Tesla 3 må forventes at have lavere afskrivning. Whats not to like. Kører selv ca 40.000 årligt i M3P
MOS
MOS Feb 26 '20

En M3 LR er det helt rigtige valg til det kørselsbehov, hvis du i forvejen kigger efter bil i 400-500.000 kr. klassen. Alene besparelsen i drivmiddel (benzin/diesel/el) bør kunne retfærdiggøre det. Du skal gå efter et Clever All-in-One abonnement til 799,- pr. mnd.

Alternativt kan du overveje en brugt Model S med mindst 85 kWh batteri. De fås i samme prisklasse som en ny M3 LR.

Det kan naturligvis godt gøres billigere. F.eks. en Kia Picanto til 100.000,- vil nok have så meget lavere afskrivning, at meromkostningen til benzin bliver tjent hjem. Men OK, kørselsoplevelsen er så også helt uden for sammenligning med en Tesla :-)

Hvis du beslutter dig for at købe en ny Tesla, så er du velkommen til at benytte mit referral link, der giver 1500 km gratis SuperCharging: http://ts.la/markolaf238. Husk at bruge det til selve bestillingen - det kan ikke tilføjes senere.

KimT
KimT Feb 26 '20

"Grøn afgift kæmpe fordel" - ahhhhh, man kan få diesel der er billigere end elbil !!!

Men med det kørselsbehov, så vil du helt sikker kunne spare en masse penge via et all-inclusiv abb fra enten e.on eller Clever på brændstof (eon har begrænset deres all-inclusive til 750kW/måned - så der kommer du til at ligge på grænsen). Vi har 2 elbiler og køre også ca. 55000km årligt. Fordi vi betaler i omegnen af 1,80kr/kW og får ca 2,33kr/kW retur fra e.on er prisen for strøm pr. km helt nede på 0,05-0,08/km

Samtidig vil du nok skulle have en ICE til service ca 3 gange årligt med så mange km. Det behøver du ikke med en Tesla.

Det eneste MEN jeg kan komme i tanke om er; bor du i nærheden af Tesla ? Det er mere at de er kendt for at deres slutkontrol ikke er alt for god. Dvs. det er kunderne der opdager fejl på bilen efter de har fået den. Så i starten skal man nok regne med at skulle forbi Tesla et par gange. Og det er jo ikke fedt hvis man bor i Thyborøn, eller Gedser - langt fra nærmeste servicecenter

Forummets indlæg er redigeret af KimT Feb 26 '20
Nikola
Nikola Feb 26 '20

Det bliver dyrt uanset, hvad du vælger. Afskrivningen på bilen vil, uanset type, være høj med en dyr bil og så mange km.

Som andre skriver, vil udgiften til driften af en elbil være lavere, da du vil have en meget lav elregning/brændstofudgift, så længe der er refusion. Måske tæt på nul kroner, hvis du har overskud på refusionen. Det er dog uvist hvad der sker med det i fremtiden. Service/grøn afgift er også billigere på en Tesla/elbil.

Jeg ville dog undersøge hvad forsikringsselskaberne siger til en kunde uden anciennitet, der vil starte i en bil til 500 k. Det lyder potentielt rigtig dyrt (Tesla er også generelt dyrt i forsikring)

Hvis du absolut vil have ny bil til 500k, ville jeg nok kigge mod elbil. 

Skulle man kigge lidt mere på økonomien, ville jeg kigge på en billigere bil. Måske kigge på en let brugt bil, med lavt km tal, i kompaktklassen, med godt med udstyr. Der kan afskrivningen og formentlig også forsikringen nedsættes væsentligt, så det vil formentlig være en noget billigere løsning (men måske ikke så sjov ;-) )  

 

Forummets indlæg er redigeret af Nikola Feb 26 '20
P85DK
P85DK Feb 26 '20

@KimT - Din pris på e.on må da være 2,80kr/kw for de første 750kW (elpris + e.on abbonement), hvor du så får refunderet 2,33kr/kW, så din indkøbspris på de første 750kW er ca. 50 øre/kW og ikke en netto indtjening på 50 øre/kW

KimT
KimT Feb 26 '20

Nej vi har 2 biler - dvs stort ab på 929,-/md med op til 1500kW

Så med et forbrug på ca. 1100kW/md  (2,288kr/kW retur og ca. 1,8kr/kW reel elpris), så har vi en reel pris på ab. på ca 380kr/md og kører ca. 5500km/md. Det giver ca. 0,069kr/km - det var i december.

ankjaers
ankjaers Feb 26 '20

Angående forsikring fik jeg de bedste tilbudspriser hos Topdanmark og Alm Brand forsikring. På en sikker 3 plads var Teslas egen Insure My Tesla. Så vil anbefale at ringe til de selvskaber først da prisen er under 10k årligt. (Valgte Alm Brand til ca 7100,-). Nogle kom med priser oppe omkring 20-30k om året. Er selv 28 år og forventer at modtage min egen M3 indenfor 2-3 uger. 

selsoe
selsoe Feb 26 '20

Jeg fik klart bedste bud fra FDM forsikring (i øvrigt lige kåret af Tænk til bedste elbilforsikring) og IDA forsikring. Selv hvis man ikke allerede er medlem af FDM/IDA kunne det uden tvivl betale sig inkl kontingent. Det kan selvfølgelig være anderledes for dig pga alder, postnummer eller hvad ved jeg.

P85DK
P85DK Feb 26 '20

@KimT - 5 km/kW lyder meget flot, der er vi ihvertfald ikke i nærheden af.

Men om det er 7 øre eller 15 øre pr. km, så er 'brændstoføkonomien' ihvertfald umulig at slå med hverken benzin eller diesel. I såfald skal man finde en benzin eller diesel der kører op mod 100 km/l med de priser der er i dag.

Som Nikola skriver så er den store joker her forsikringen, den kan godt blive en negativ overraskelse hvis der ingen anciennitet er.

Afskrivningen er pr. kilometer betydeligt mindre hvis du banker mange kilometer af end hvis du ikke kører meget.

KimT
KimT Feb 26 '20

@P85Dk - tænk på det er gns. for TMS og Kona

selsoe
selsoe Feb 26 '20

Vi har i gennemsnit kørt ca 5 km/kW i vores Model 3 over 20.000 km.

OZ10
OZ10 Feb 26 '20
Citat fra KimT

"Grøn afgift kæmpe fordel" - ahhhhh, man kan få diesel der er billigere end elbil !!!

Men med det kørselsbehov, så vil du helt sikker kunne spare en masse penge via et all-inclusiv abb fra enten e.on eller Clever på brændstof (eon har begrænset deres all-inclusive til 750kW/måned - så der kommer du til at ligge på grænsen). Vi har 2 elbiler og køre også ca. 55000km årligt. Fordi vi betaler i omegnen af 1,80kr/kW og får ca 2,33kr/kW retur fra e.on er prisen for strøm pr. km helt nede på 0,05-0,08/km

Samtidig vil du nok skulle have en ICE til service ca 3 gange årligt med så mange km. Det behøver du ikke med en Tesla.

Det eneste MEN jeg kan komme i tanke om er; bor du i nærheden af Tesla ? Det er mere at de er kendt for at deres slutkontrol ikke er alt for god. Dvs. det er kunderne der opdager fejl på bilen efter de har fået den. Så i starten skal man nok regne med at skulle forbi Tesla et par gange. Og det er jo ikke fedt hvis man bor i Thyborøn, eller Gedser - langt fra nærmeste servicecenter

Jeg skal pendle fra Vestjylland til Aarhus, så der er ikke langt til Tesla på Bredskiftevej.
OZ10
OZ10 Feb 26 '20
Tak for hurtige og meget kvalificerede input. Jeg indhenter nogle tilbud på forsikringen. 

Mht. prisleje på 500k - findes der et billigere ICE-alternativ med udstyr som automatisk nødbremse, adaptiv fartpilot, lane-assist OG god kørselsøkonomi, hvor de månedlige totalomkostninger (eks kørselsfradrag) holdes under 5.000? For en brugsperiode på fx 3 år, hvor jeg så i mellemtiden kan spare op til en M3 som nr. 2 bil?
jramskov
jramskov Feb 26 '20

Jeg bor i Aarhus men kommer fra Ringkøbing og kører derfor jævnligt frem og tilbage i en Model 3 LR AWD. Vi kører også jævnligt til familie i Snejbjerg og Holstebro og min kone kører arbejdsmæssigt til Herning og retur ugentligt. Vi er meget glade for bilen, det er virkeligt behageligt og langt mindre stressende at køre med Autopilot og adaptiv fartpilot. 
 

Der er i øvrigt lige kommet en 75kW lader fra Sperto.dk ved RAH.dk (Ringkøbing).

 

Hvis du har brug for en prøvetur og en snak, så sig bare til. 

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Feb 26 '20
Vildgut
Vildgut Feb 26 '20
Quote from OZ10 Tak for hurtige og meget kvalificerede input. Jeg indhenter nogle tilbud på forsikringen.    Mht. prisleje på 500k - findes der et billigere ICE-alternativ med udstyr som automatisk nødbremse, adaptiv fartpilot, lane-assist OG god kørselsøkonomi, hvor de månedlige totalomkostninger (eks kørselsfradrag) holdes under 5.000? For en brugsperiode på fx 3 år, hvor jeg så i mellemtiden kan spare op til en M3 som nr. 2 bil?  

 

Måske du kan finde en brugt en.... men med brændstofomkostningerne alene ender du jo hurtigt højt oppe, jeg ville 100% vælge en el bil hvis jeg var dig. Kører selv omkring 40k om året, og har valgt en LR AWD. Det er fantastisk.

Vil du gøre det "billigere" er det vel næsten kun at købe en Kona eller lignende(~300ish), men det er vel ikke helt så sjovt....og så tror jeg bare Teslaen holder værdien bedre pga nyere tech(min personlige holdning)..

 

KimT
KimT Feb 26 '20

Glem alt om biler med 1 eller 2 faset opladning når man kører så mage km dagligt, og kun vil lade hjemme. Man kan simpelthen ikke nå at smide 60-70kWh ned i batteriet på den tid bilen holder stille hjemme i garagen. Bare en lille tur en aften kan betyder at bilen ikke er opladet næste morgen.

jramskov
jramskov Feb 26 '20

Blot til info: 2020 modellerne af Kona og E-Niro har mulighed for 3 faset ladning. Det har 2019 modellerne ikke. Den næste udfordring er leveringstiden for de modeller. Så vidt jeg har læst er den stadig på et år eller mere :(

Nikola
Nikola Feb 26 '20
Citat fra jramskov

2020 modellerne af Kona og E-Niro ....... leveringstiden for de modeller. Så vidt jeg har læst er den stadig på et år eller mere :(

Kona kan leveres inden for relativ kort tid (de har også modeller på lager) afhængig af variant etc. Niro er derimod helt godnat. 2020 demo modeller kommer til dk forhandlere inden for nogle uger, men man kan først få en bil om 1,5-2 år.....  

Twinauto
Twinauto Feb 26 '20
3 er bare SÅ meget en federe bil end Kona/Hyundai - kan forsikringen løses (feks gartnernes eller FDM, så gå efter den
Sider: 1 2 »