Loading...
dk

Købe brugt Model S eller vente på ny Model Y? | Tesla Forum

HemligNemlig
HemligNemlig Mar 12 '20

@PeterE, tror jeg blev misforstået?

Det jeg forsøgte at sige var at om 4år fra nu vil en ny M3, Y eller noget helt andet være tilgængeligt til en pris og måske bedre teknologi der gør at ingen vil se værdien i at give 200.000kr for en 8år gammel S der har kørt 400.000km.

Jeg tror de færreste der stod overfor en udkørt S til 200k og en sprit ny et eller andet til 350k ikke ville finde de extra penge.

Men jeg gætter og tager muligvis totalt fejl :)

Forummets indlæg er redigeret af HemligNemlig Mar 12 '20
webercarbmann
webercarbmann Mar 12 '20
Citat fra HemligNemlig

Det jeg forsøgte at sige var at om 4år fra nu vil en ny M3, Y eller noget helt andet være tilgængeligt til en pris og måske bedre teknologi der gør at ingen vil se værdien i at give 200.000kr for en 8år gammel S der har kørt 400.000km.

Jeg tror de færreste der stod overfor en udkørt S til 200k og en sprit ny et eller andet til 350k ikke ville finde de extra penge.

Vi må vente og se :)   Selv om den kun skulle være 100K værd rykker det kun km prisen marginalt op på ca 2.25/km.  

koden
koden Mar 13 '20

Du har nok ret HemligNemlig

En 8 år gammel audi A6 er heller ikke meget værd.

Så man kan vel kigge lidt på den almindelige ICE afskrivning, selvom det ikke kan sammenlignes helt.

Prisen på batteriet til den tid, må være alt afgørende.

På en A6 er der trods alt næppe mulighed for så stor en udgift.

Så 75% afskrivning på 8 år gætter jeg på...mindst, men med batteri som en joker der kan øge afskrivning.

MOS
MOS Mar 13 '20

I skriver jo som om, at batteriet kun er en risiko, som giver højere afskrivning. Det burde kun være tilfældet, hvis batteriet svigter og skal skiftes.

Jeg ser det modsat, at batteriet er et ikke ubetydeligt aktiv. Selv et gammelt, men fungerende batteri har en ret høj værdi, selvom resten af bilen er slidt op og skal skrottes. Batteriet kan sættes i andre Teslaer som reservedel, hvis det stadig har en rimelig kapacitet og alt tyder på, at batteriet sagtens kan bruges efter f.eks. 8 år. Selv hvis der er så høj degradering, at batteriet ikke er brugbart i bilen længere, så kan det stadig bruges som stationært batteri a la power wall. Eller de enkelte moduler kan sælges til diverse DIY projekter. Alene batteriets værdi burde lægge en bund under, hvor langt brugtprisen for en gammel Tesla burde kunne falde.

PeterE
PeterE Mar 13 '20
Citat fra HemligNemlig

Ja, jeg tror faktisk at du tager fejl: 

1) For 80% af danskerne betyder det meget om en bil (ny eller brugt) koster 200k eller 350k. Det er måske ikke så afgørende for de ressourcestærke-typer herinde :) 

2) 90% af de nuværende TMS på det danske marked kommer aldrig til at køre 50000/år, så de vil være i væsentligt bedre stand end du gætter på. Om de så er tidssvarende er noget andet, software kan nok følge med men der vil mangler AP 4.0 hardware etc

3) Nyt batteri vil i 2023 koste væsentlig mindre end idag, hvis der da er et marked for det.

HemligNemlig
HemligNemlig Mar 13 '20

Så du ville personligt give 200k bare for at bygge en power Wall eller smide batteriet i en anden udkørt Tesla? Det tror jeg de færreste vil og hvis du vil sælge din bil til det formål bliver din afsætningsmulighed ret begrænset.

Citat fra MOS

I skriver jo som om, at batteriet kun er en risiko, som giver højere afskrivning. Det burde kun være tilfældet, hvis batteriet svigter og skal skiftes.

Jeg ser det modsat, at batteriet er et ikke ubetydeligt aktiv. Selv et gammelt, men fungerende batteri har en ret høj værdi, selvom resten af bilen er slidt op og skal skrottes. Batteriet kan sættes i andre Teslaer som reservedel, hvis det stadig har en rimelig kapacitet og alt tyder på, at batteriet sagtens kan bruges efter f.eks. 8 år. Selv hvis der er så høj degradering, at batteriet ikke er brugbart i bilen længere, så kan det stadig bruges som stationært batteri a la power wall. Eller de enkelte moduler kan sælges til diverse DIY projekter. Alene batteriets værdi burde lægge en bund under, hvor langt brugtprisen for en gammel Tesla burde kunne falde.

HemligNemlig
HemligNemlig Mar 13 '20

Delvis enig men hvis et nyt batteri i 2023 bliver så billigt ville du så stadig købe en bil der har rullet 400k og skifte batteriet? Så ender din total pris jo stadig over 200k og tættere på hvad en ny bil koster.

Som MOS skriver hvilket jeg er enig i er det ikke kun batteriet der spiller en faktor. Men resten af bilen har altså stadig kørt 400K

Men lad os se hvad bilerne bliver solgt for til den tid, mit personlige gæt på sådan en model, årgang samt km er ihvertfald langt under 200k. Vi kan jo hive tråden frem i 2023

Citat fra PeterE
Citat fra HemligNemlig

Ja, jeg tror faktisk at du tager fejl: 

1) For 80% af danskerne betyder det meget om en bil (ny eller brugt) koster 200k eller 350k. Det er måske ikke så afgørende for de ressourcestærke-typer herinde :) 

2) 90% af de nuværende TMS på det danske marked kommer aldrig til at køre 50000/år, så de vil være i væsentligt bedre stand end du gætter på. Om de så er tidssvarende er noget andet, software kan nok følge med men der vil mangler AP 4.0 hardware etc

3) Nyt batteri vil i 2023 koste væsentlig mindre end idag, hvis der da er et marked for det.

PeterE
PeterE Mar 13 '20

Gad vide om det ikke bliver mere og mere muligt at genanvende større og større dele af batterierne. Det er vel ikke alle der drømme om en powerwall, men mindre man skal hamstre strøm...

MOS
MOS Mar 13 '20
Citat fra HemligNemlig

Så du ville personligt give 200k bare for at bygge en power Wall eller smide batteriet i en anden udkørt Tesla? Det tror jeg de færreste vil og hvis du vil sælge din bil til det formål bliver din afsætningsmulighed ret begrænset.

Nej, personligt har jeg ikke det behov. Jeg forholder mig blot til, hvad markedet siger. På eBay bliver modulerne solgt til ca. 7000 kr. stykket. Der er 14 moduler i mit batteri, så bare ved at sælge modulerne enkeltvis, kunne indbringe ca. 100k. Men ikke 200k, som du nævner. De 100k skal nok ses som en nedre bundpris eller skrotværdi for bilen. Så hvis sammenlignelige brugtbiler kan sælges til f.eks. 100k, så burde Teslaen kunne sælges til ca. 200k, fordi de 100k er for selve bilen og de resterende 100k kan man få tilbage, når man skrotter bilen og sælger batteriet. Det er naturligvis forudsat, at batteripriserne ikke ændrer sig væsentligt. I praksis vil man nok forvente, at batteripriserne stadig vil være for nedadgående, så batteriet måske kun er 50k værd, når bilen skal skrottes. Men det burde stadig give en pæn præmie på brugtprisen, som nok relativt er mest mærkbar, når resten af bilen allerede er stort set afskrevet.

mbk
mbk Mar 13 '20

@MOS

Brugt priser på batteri er pt. skyhøje grundet ret få smadrede Tesla, men priserne bliver ikke ved med at være så høje. Dels grundet de fleste med hjemmebyggede powerwalls gør det ulovligt og nogle får besøg af elværket med påbud om at pille det ned med det samme, jeg legede lidt med tanken, men det er ret dumt at gå igang med, så ser det ikke som et voksende marked for entusiaster. På den anden side bliver der solgt mange flere elbiler og deraf kommer der flere smadrede elbiler og flere batteripakker på brugtmarkedet til en lavere pris, da bilen var billigere til at starte med. En helt anden grund er at indkøbsprisen også er kraftigt faldende, mon ikke vi stadig ser en halvering eller mere over de næste 5 år, hvis ikke så kommer der ikke nogen Cybertruck.

En 8 år gammel Tesla skal nok kunne sælges, men jeg tror mere på de 100.000 end de 200.000. Mm. det er et samler objekt såsom en Signature.

Og måske alligevel En 2013/9  P85 med 90.000km bliver budt op til 280.000 kr på autokom, nok en model der kostede 1 mio i sin tid.

https://www.autocom.dk/consumer/expbid.do?zz=1&eid=16260123

Forummets indlæg er redigeret af mbk Mar 13 '20
webercarbmann
webercarbmann Mar 13 '20

@MOS er helt enig i din pointe om batteriets værdi.  De er muligvis ikke lovligt at sætte op i DK, det har jeg ikke undersøgt men verdensmarkedet holder prisen på modulerne oppe også om 4 år. Prisen på TMX / TMS batterimoduler har nærmest været konstant de sidste år. Modulerne er bare lette at anvende til alt muligt sjovt. 

Jeg tror ikke at man skal fokusere så meget på hvor mange km bilerne har kørt. Hvis lejer, støddæmpere, bøsninger mm bliver skiftet, er der ingenting der gør at disse biler ikke skule kunne blive ved med at køre. Hvis de så får et nyt batteri er de genfødt - bedre end ny.   De kan ikke sammenlignes med traditionelle ICE biler der dels ruster og dels er så mekanisk komplekse, at det koster en formue at holde dem kørende. Vi må genlæse tråden om 4 år :) 

HemligNemlig
HemligNemlig Mar 13 '20
@weber, nu er vi så heller ikke nogen der kender resten af bilens stand efter 8 år ja selvfølgelig kan alle dele skiftes men vi ved reelt ikke meget om holdbarheden på sigt gør vi?
Men hey jeg anfægter kun dit bud på værdien om 8år, bilen er sku stadig fed nok på godt og ondt.
Sider: « 1 2