Loading...
dk

Supercharger Ikast - bekræftet | Tesla Forum

jramskov
jramskov Jul 10 '20

Tak for endnu en opdatering. Lidt sjovt at der er nogle standere der ikke bliver sat op i første omgang.

fmm1000
fmm1000 Jul 10 '20
Det var det samme i Haverslev.
Forummets indlæg er redigeret af fmm1000 Jul 10 '20
MOS
MOS Jul 13 '20
Citat fra TSLA

Jeg fik i September 2019 retrofittet CCS adapter hos Tesla ifm udskiftning af batteri under garanti. Det kostede mig 2986,40 Kr. Men det er muligt prisen afspejler at de i forvejen arbejdede med batteri og chargeport.

Citat fra KimT

Det koster 3733,- iflg deres hjemmeside :https://www.tesla.com/da_DK/support/supercharging

Hvor meget koster det at få eftermonteret CCS Combo 2?
Eftermonteringsservice af CCS Combo 2 vil koste 3733 kr., inklusive udgifterne til en CCS Combo 2-adapter (1269 kr., hvis den købes separat).

2986,40 kr. + moms = 3733,-.

P85DK
P85DK Jul 13 '20

BUM - MOS Sherlock ;-)

bskaarup
bskaarup Jul 14 '20

Dagens billede. De arbejder stadig.

jramskov
jramskov Jul 15 '20
For en halv time siden.

bskaarup
bskaarup Jul 15 '20
Citat fra jramskov For en halv time siden.

Da jeg var forbi kl. 15:15 holdt bilen foran laderne. Så lidt sker der da... 

HemligNemlig
HemligNemlig Jul 15 '20

Stadig kun CCS?

jramskov
jramskov Jul 15 '20
V3 SuC i Europa er CCS only.
MOS
MOS Jul 15 '20
Citat fra jramskov V3 SuC i Europa er CCS only.

Man kan da håbe på, at de sidste 4 standere i Ikast bliver med det gamle Tesla Type-2 stik. Ellers må vi med de gamle biler uden CCS køre forgæves, når vi kommer forbi Ikast. :-( Der er ikke rigtig så mange gode alternativer i det midt-vestjyske.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jul 15 '20
jramskov
jramskov Jul 15 '20
Ja, det kan da være de sidste fire er V2.
HemligNemlig
HemligNemlig Jul 15 '20

Men tanke på hvor dårlige de er til at lave en basal navigation er løsningen nok nemmere for dem at opsætte standere til os gamle så de ikke skal finde ud af at få bilerne til at fravælge Ikast hvis de ikke har ccs i navigationen.

Citat fra jramskov Ja, det kan da være de sidste fire er V2.
Andersen
Andersen Jul 15 '20

Håber bestemt også, at de sidste fire bliver med V2 / V2+V3

Men talte forleden med Tesla (en nordmand) der forventede, at alle blev V3  - Han talte derfor for en adapter løsningen og sagde, at opladning måske ville gå lidt hurtigere ??? (er det ikke tvivlsomt for en S85?) Men en rimelig dyr løsning for os, som kun sjældent bruger Supercharger..

MOS
MOS Jul 16 '20

At retrofitte sin gamle Tesla til CCS gør ikke nogen forskel på, hvor hurtigt den kan lade. Det er stadig BMS'en, der sætter begrænsningen for, hvor meget effekt, den tillader at trække fra laderen.

VH
VH Jul 16 '20

Som jeg har forstået det, deles man ikke om strømmen til 2 standere på v 3. Det må da være en stor fordel, såfremt at det er rigtigt.

MikaelH
MikaelH Jul 16 '20

Hvis jeg skulle gætte, så skyldes de fire manglende ladere at Tesla er lidt udfordret på leverancerne. De har gang i mange nye ladestationer, så de har nok været nødt til at fordele hardwaren rundt i Europa.

Jeg tvivler stærkt på at vi vil se særlig mange V2 superchargere fremadrettet. Hvis Tesla har ambitioner om at sælge flere biler, så bliver kapaciteten nødt til at være højere, og det sikres bedst ved V3.
Alle nye biler understøtter også CCS, dog skal S/X stadig bruge en adapter. Men mon ikke også det ændrer sig fremadrettet. 

Tror dog ikke at antallet af V2 superchargere vil falde. Der kan være enkelte steder, hvor det ikke er muligt at udvide fysisk, hverken på lokationen eller i nærheden, hvor det så er nødvendigt at udskifte V2 med V3. Men ellers vil det nuværende V2 ladenetværk nok bestå mange år frem. 

Husk at V3 ikke blot giver mulighed for 250kW opladning, men også at hver enkelt ladestader kan opnå fuld hastighed samtidigt. Der er enorm forskel på om et ladepar skal dele 500kW eller 150kW. 

jramskov
jramskov Jul 16 '20
Citat fra HemligNemlig

Men tanke på hvor dårlige de er til at lave en basal navigation er løsningen nok nemmere for dem at opsætte standere til os gamle så de ikke skal finde ud af at få bilerne til at fravælge Ikast hvis de ikke har ccs i navigationen.

Citat fra jramskov Ja, det kan da være de sidste fire er V2.

Så vidt jeg erindrer fungerede det OK da de begyndte at retrofitte V2 SuC'ere med CCS kabler. Der fik Model 3 biler kun vist de SuC'ere der havde CCS. Derudover er jeg helt enig i at deres navigation kan forbedres. bla. med waypoints.

bskaarup
bskaarup Jul 16 '20
Citat fra VH

Som jeg har forstået det, deles man ikke om strømmen til 2 standere på v 3. Det må da være en stor fordel, såfremt at det er rigtigt.

Det er korrekt. Hver lader forsyner 4 standere og kan levere 1MW. Som du kan se på billederne er der 3 ladere (de hvide skabe) og 12 standere i Ikast.

MOS
MOS Jul 16 '20
Citat fra MikaelH

Husk at V3 ikke blot giver mulighed for 250kW opladning, men også at hver enkelt ladestader kan opnå fuld hastighed samtidigt. Der er enorm forskel på om et ladepar skal dele 500kW eller 150kW. 

Det gælder kun, hvis bilen faktisk kan udnytte den høje effekt, laderen kan levere. Os med gamle Model S/X, som har fået reduceret ladeeffekten får næppe ret meget ud af ladestandere, der kan levere højere ladeeffekt, når bilens BMS alligevel begrænser ladeeffekten til f.eks. 62 kW. Der kan sagtens lade 2 biler på samme ladepar med hver 62 kW uden at de begrænser hinanden, selv på et V2 ladepar, der kan levere i alt 150 kW. Hvis man kommer ind med varmt batteri, kan den kortvarigt godt trække lidt mere effekt, men den falder hurtigt ned på et mere moderat niveau allerede efter et par minutter. Så det gør ikke den store forskel, om der holder en anden bil og lader på samme ladepar (så længe det er en, der også er nerfed med lavere ladeeffekt).

Eksempel: For nyligt, da jeg kørte hjemme fra Odense og Superchargede i Randers på et ledigt ladepar (havde naturligvis sat SuC i navi, så den forvarmer batteriet) og loggede min seneste ladekurve, fik jeg til at starte med 97 kW i ganske få sekunder. Den faldt hurtigt ned og allerede efter et par minutter var den nede på 75 kW. Derefter faldt den mere jævnt til 62 kW, hvorefter den fladede ud et stykke tid, inden den taperede yderligere ned som sædvanligt i takt med at batteriet fyldes.

I worst case, hvis 2 biler kommer ind præcis samtidig og skal slås om at dele 150 kW og de begge gerne vil have 97 kW i de første få sekunder, så giver det naturligvis sine begrænsninger. Men allerede efter et par minutter trækker de hver især alligevel under det halve af, hvad ladeparret kan levere og så er der ikke nogen begrænsning længere. Jeg har regnet på det og i de første par minutter mister man i dette worst case eksempel ladeeffekt svarende til en forlængelse af ladetiden på blot 11,5 sekunder pga. begrænsningen i ladeeffekt, sammenlignet med hvis man havde en lader alene med ubegrænset effekt til rådighed. Det overlever man nok...

Typisk vil bilerne ankomme lidt forskudt tidsmæssigt og så vil man formentlig ikke opleve nogen begrænsning. Så sparer man de 11,5 sekunder.

Hvis man har en nyere Model S/X (hvilket der ikke er ret mange i Danmark, der har) eller en Model 3, der kan lade med højere effekt, så er det naturligvis en anden snak. De har naturligvis klart gavn af den potentielt højere ladeffekt på V3.

Forummets indlæg er redigeret af MOS Jul 16 '20
bskaarup
bskaarup Jul 16 '20

Så mangler der vist bare en borgmester til at klippe snoren over

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »