Loading...
dk

Supercharger Ikast - bekræftet | Tesla Forum

cth
cth Mar 4 '21

Giver det bedre ladehastighed med CCS på S og X? nej vel.. men mulighed for at bruge standard ladere, hvilket selvfølgelig er super vigtigt.

Så man ikke holder i f.eks. Ikast og ikke kan lade sin model S/X :-)

Forummets indlæg er redigeret af cth Mar 4 '21
MOS
MOS Mar 4 '21

Der kan ikke umiddelbart sættes CCS-stik i Model S/X, fordi åbningen i ladeporten ganske enkelt er for lille. Der er altså ikke fysisk plads til det større og lidt klodsede CCS-stik. Det er derfor, man er nødt til at bruge CCS-adapteren.

Det kan være, at Tesla på et tidspunkt redesigner deres Model S/X, så de får CCS-stik som standard. Men det kræver et helt nyt design af baglygten, der indeholder ladeporten eller også skal der laves en separat ladeport i karosseriet. Det er desværre nok en lidt større omgang, da disse ændringer sikkert skal crashtestes, før godkendelse. Så det er sikkert ikke helt billigt og nok den primære årsag til, at det ikke er kommet endnu. Ellers er det jo oplagt.

P85DK
P85DK Mar 4 '21
Citat fra cth

Giver det bedre ladehastighed med CCS på S og X? nej vel.. men mulighed for at bruge standard ladere, hvilket selvfølgelig er super vigtigt.

Så man ikke holder i f.eks. Ikast og ikke kan lade sin model S/X :-)

Hvordan skulle den kunne give bedre ladehastighed, det er jo bilen der bestemmer hvor meget den kan modtage? CCS er jo bare et stik.

Men det giver dig mulighed for at benytte fx Ionity og andre DC ladepunkter hvis du gider/kan køre til en Tesla Supercharger. Desuden så er alle nye Tesla Superchargere kun med CCS - fordi det er standarden industrien har valgt

jramskov
jramskov Mar 4 '21

Skulle refreshed modeller ikke kunne lade med op til 250kW? Det er ikke ladehastighed jeg tænker på, det var mere for at ensrette og for at gøre det så nemt/smart/simpelt som muligt. Når nu alle standere har CCS og alle V3 kun har CCS, så ville det da være rart som ejer af en Model S/X ikke at skulle bruge en adapter.

Forummets indlæg er redigeret af jramskov Mar 4 '21
jramskov
jramskov Mar 4 '21
Citat fra MOS

Det kan være, at Tesla på et tidspunkt redesigner deres Model S/X, så de får CCS-stik som standard. Men det kræver et helt nyt design af baglygten, der indeholder ladeporten eller også skal der laves en separat ladeport i karosseriet. Det er desværre nok en lidt større omgang, da disse ændringer sikkert skal crashtestes, før godkendelse. Så det er sikkert ikke helt billigt og nok den primære årsag til, at det ikke er kommet endnu. Ellers er det jo oplagt.

Det var det der var min tanke - nu har de jo lige lavet en større refresh af bilen, ville være naturligt at gøre det i samme omgang. Reelt har vi vel heller ikke set Europæisk Model S/X endnu?

MOS
MOS Mar 4 '21
Citat fra jramskov

Det var det der var min tanke - nu har de jo lige lavet en større refresh af bilen, ville være naturligt at gøre det i samme omgang. Reelt har vi vel heller ikke set Europæisk Model S/X endnu?

Jeg må indrømme, at jeg blev noget skuffet og forundret over, at der ikke er annonceret CCS-stik på refresh Model S/X. Jeg mener, at det ville være en helt oplagt og meget vigtig ændring. Men du har da ret i, at det måske kommer alligevel. At de ikke har annonceret det, er jo ikke det samme som at det ikke kommer. Vi må se...

jramskov
jramskov Mar 4 '21

De forventer jo ikke at kunne levere før til september, så noget kunne tyde på at EU versionerne ikke helt er klar endnu.

P85DK
P85DK Mar 4 '21

CCS på Model S vil nok kræve en bagskærm, jeg tror ikke det kan klares med en ny baglygte. Det tror jeg ikke de gider når der er en plastik adapter til $10 der kan det samme.

Ellers skulle de lægge CCS stikket ned på siden, så kunne der måske være plads i det eksisterende baglygte design, men et CCS stik er jo ikke ligefremt en lille handy ting

cth
cth Mar 4 '21

Så meget fylder CCS da heller ikke... se billede

kan evt. lægges ned og så fjerne ladelampen i lygten.

Må kunne fikses.

Men hvorfor?

For at slippefor adapteren... ja måske. Er da lidt irreterende at skulle finde den frem.?

Tænker ikke bilen kan suge mere strøm alligevel. Er vel noget med det bagved liggende elektronik / batteri på S og X.

PeterE
PeterE Mar 4 '21

Det er et spørgsmål om vilje og et tilrettet design. Er vi sikre på at den nye Model S ikke er født med CCS når de kommer rullende sidst på året?

ElPeter
ElPeter Mar 4 '21

Den nuværende adapter er begrænset til ca 150 kW, ærgerligt at købe en helt 'ny' bil der er designet til 250 kW og være begrænset af adapteren.

Noget andet er at jeg synes det ville være aldeles uimponerende hvis de leverer de nye Model S/X med et ladestik der ikke passer direkte til deres egne V3 ladere.

I flere år fik vi at vide af eksperter at det ikke kunne lade sig gøre med en CCS/Tesla adapter pga inkompatible protokoller, men Tesla løste det på elegant vis - jeg tror også de finder en god løsning til når den europæiske model præsenteres.

ElPeter
ElPeter Mar 4 '21

Jeg håber de redesigner baglygten så der bliver plads til CCS, jeg har altid syntes at den refleks på siden ligner noget der burde sidde på en ældre cykel, ikke en high-tech bil.

cth
cth Mar 4 '21

Hvad er designet til 250 kW?

En model S?

Spørger lige igen... hvis Tesla kunne have proppet et CCS stik i min nye model S, ville det bagvedliggende elektronik så kunne klare 250 kW?

Til mit brug er 150 kW fint nok... så meget tid sparer man nok ikke med 250 Kw, de få gange jeg i øvrigt kommer på en SuC.

Det er jo også kun kortvarigt man får den fulde power.

PeterE
PeterE Mar 4 '21
Citat fra cth

En model S?

Spørger lige igen... hvis Tesla kunne have proppet et CCS stik i min nye model S, ville det bagvedliggende elektronik så kunne klare 250 kW?

Til mit brug er 150 kW fint nok... så meget tid sparer man nok ikke med 250 Kw, de få gange jeg i øvrigt kommer på en SuC.

Det er fint nok at du er tilfreds, det er også en dejlig bil! :) Når det er sagt, så er vi vist alle klar over at kapløbet om opladning/rækkevidde ikke længere handler om batterikapacitet, men kommer til at handle 90% om opladningstider. Og jeg vil da have det stramt hvis jeg skulle bruge 40 minutter for en 'tankfuld strøm' i en Model S hvis den nye(ste) Audi e-tron GT oplader samme større/kapacitet batteri på 10 minutter. Bare et eksempel. 

ElPeter
ElPeter Mar 4 '21
Citat fra cth

En model S?

De nye Model S/X der blev 'launched' i januar har helt ny batteripakke m.m. og angives til at kunne lade ved 250 kW i hvert fald i USA. Eftersom Model 3/Y har kunnet lade ved 250 kW i lang tid ville det være underligt at lave en ny/væsentligt opdateret topmodel der ikke kan mindst det samme.

Den 'gamle' S/X blev specificeret til 250 kW det sidste års tid, men mit indtryk er at det vist mest var teoretisk. I EU kunne selv denne ikke lade med mere end ~150 kW pga begrænsning i enten SuC V2 eller CCS adapteren.

Model 3/Y kan lade med 250 kW til ca 30%, med et større og måske forbedret batteri i S/X kunne man håbe på 250 kW til måske 50% og så vil det kunne mærkes også i praksis.

Forummets indlæg er redigeret af ElPeter Mar 4 '21
cth
cth Mar 4 '21
Citat fra PeterE
Citat fra cth

En model S?

Det er fint nok at du er tilfreds, det er også en dejlig bil! :) Når det er sagt, så er vi vist alle klar over at kapløbet om opladning/rækkevidde ikke længere handler om batterikapacitet, men kommer til at handle 90% om opladningstider. Og jeg vil da have det stramt hvis jeg skulle bruge 40 minutter for en 'tankfuld strøm' i en Model S hvis den nye(ste) Audi e-tron GT oplader samme større/kapacitet batteri på 10 minutter. Bare et eksempel. 

-------------------------------
hvis du har det så skidt med en hurtigtladende etron kan du jo bare glæde dig over at han kun kan køre 2/3 strækning af din bil og at han har betalt flere penge for bilen :-)
Da jeg købte min vidste jeg godt 150 eller deromkring var grænsen.

cth
cth Mar 4 '21

Det med ladehastigheder kan jo godt blive en længere diskussion.

Jeg er godt klar over at alle taler om og medierne hyler op om hvor hurtigt den nyeste EL bil kan lade.

Hvis vi nu tager flertallet  (det er vist 70%) og dem hører jeg under.

Bor i eget hus og lader hjemme og kører meget sjældent ud over landegrænsen og nogle gange rundt i DK midt jylland og syd Sverige / Bornholm.

Så er det vigtigste for mig hvad jeg kan derhjemme og ikke på en SuC hvor jeg måske kommer få gange om året.

Skal jeg til Skagen er det lige før jeg kan komme helt derop med den bil jeg har nu.

Så lader jeg jo bilen op i sommerhuset hos familien eller hotellet eller hvad ved jeg.

Hvis du kører rundt i DK arbejdsmæssigt hver dag, så kan jeg sagtens forstå at du gerne vil lade med så meget som muligt. Men det kommer aldrig til at ske for mig. De 30.000 jeg kører om året er rigeligt bilkørsel for mig. Så sjovt er det heller ikke..

MOS
MOS Mar 4 '21
Citat fra ElPeter

Model 3/Y kan lade med 250 kW til ca 30%, (...)

Hvor har du det fra? Det højeste, jeg har set, er 250 kW op til 21% SoC, hvorefter ladeeffekten går hurtigt nedad.

(...) med et større og måske forbedret batteri i S/X kunne man håbe på 250 kW til måske 50% og så vil det kunne mærkes også i praksis.

Med nuværende teknologi, så vurderer jeg, at en S/X med 100 kWh batteri burde kunne holde 250 kW op til ca. 40% SoC. Så der er måske ikke så langt op til de 50% SoC, hvilket sikkert kan nås med en kombination af et større batteri, ny kemi i cellerne og den nye 4680 formfaktor.

ElPeter
ElPeter Mar 4 '21
Citat fra MOS
Citat fra ElPeter

Model 3/Y kan lade med 250 kW til ca 30%, (...)

Hvor har du det fra? Det højeste, jeg har set, er 250 kW op til 21% SoC, hvorefter ladeeffekten går hurtigt nedad.

(...) med et større og måske forbedret batteri i S/X kunne man håbe på 250 kW til måske 50% og så vil det kunne mærkes også i praksis.

Med nuværende teknologi, så vurderer jeg, at en S/X med 100 kWh batteri burde kunne holde 250 kW op til ca. 40% SoC. Så der er måske ikke så langt op til de 50% SoC, hvilket sikkert kan nås med en kombination af et større batteri, ny kemi i cellerne og den nye 4680 formfaktor.

De 30% jeg nævnte var hentet i min visuelle hukommelse over ladekurver - der er muligvis lidt fejlmargen på ;-) du har utvivlsomt mere ret, desværre.

jramskov
jramskov Mar 5 '21

@cth Jeg er med dig langt hen ad vejen, vi kører også cirka 30k km årligt og lader nok op mod 99% tiden hjemme. 

Men man kommer ikke udenom at der er noget fedt ved at f.eks. E-tron konsekvent lader med cirka 150kW op til cirka 80% så vidt jeg ved. Spørgsmålet er selvfølgelig hvor længe deres batteri kan holde til det? Hvordan ser det ud om f.eks. 4-5 år med en E-tron der har ladet meget på lynladere? 
Et andet eksempel er Porsche Taycan. Den kan lade lynhurtigt med op til 270kW mener jeg det er, men Porsche skriver i deres FAQ: " Ved regelmæssig hurtig DC-opladning anbefaler vi en maksimal opladningseffekt på 50 kW. "

Hvad er regelmæssig? Det skriver de ikke noget om. Tvivler på det er noget ejerne er villige til og det bliver spændende at se om der kommer nogen sager om nogle år? 

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 »