Loading...
dk

General Motors overhaler Tesla indenom med batterigennembrud | Tesla Forum

koden
koden Mar 5 '20

At det er fremragende...

Kommer de før tesla så?

https://www.teslarati.com/tesla-battery-day-doomsday-legacy-carmakers-electric/

Måske man skal holde lidt igen med Tesla aktier.

https://borsen.dk/nyheder/investor/investorerne-fester-i-tesla-som-var-det-1999

Forummets indlæg er redigeret af koden Mar 5 '20
Silden
Silden Mar 5 '20

Hmm, jeg ved ikke rigtigt.

Jeg kan egentlig ikke rigtig se det store gennembrud. Artiklen indeholder, så vidt jeg ved, nogle faktuelle fejl. Pouch cells har været brugt i langt de fleste el-bilmodeller - Tesla har brudt trenden med cylindriske celler. Endvidere arbejder de alle på at reducere indholdet af kobolt, og flere af producenterne, inklusiv Tesla, regner med at udfase kobolt helt/næsten helt.

At der så står kapacitet 50-200kWh og rækkevidde på ca. 650km er både vildledende og ikke imponerende. Der bliver nok ikke 650km rækkevidde ud af et 50kWh batteri, men modsat er 650km ud af 200kWh ikke imponerende.

Det mest positive man kan sige er, at hvis de traditionelle producenter kan få batteriprisen ned, kan det måske ændre deres indstilling, så de kommer til at lave andet end compliance-biler.

Tesla er, så vidt jeg kan se, stadig lysår foran. Det er egentlig ret træls, da man så ikke kan stemme med pengepungen, når deres service bliver for elendig...

Venlig hilsen

Silden

selsoe
selsoe Mar 5 '20

Electrek har lidt flere detaljer:

https://electrek.co/2020/03/04/gm-reveals-10-new-production-evs-all-at-once-with-range-up-to-400-miles/

Mht. kapacitet vs rækkevidde, skal det nok læses sådan, at 200kWh batteriet er tiltænkt fx. den elektriske Hummer, hvilket giver den en rækkevidde på 600km. Det er klart at 200kWh i en Chevy Bolt ville give den en meget længere rækkevidde, men det ville også være en kompakt bil der vejede over to tons! :-D

Det ser ud til at de vil blande batteriteknologier i forskellige moduler i samme bil, for at udnytte forskellige egenskaber ved batterityperne på forskellige tidspunkter og hvert modul har egen BMS. Det lyder interessant, men det er vist for tidligt at sige hvordan det lader sig sammenligne med Teslas batterier.

Pouch batterier er ikke nye nej, men hvis de er bløde og kan bøjes er det nyt så vidt jeg ved. Og så er det bestemt interessant hvis de kan reducere mængden af kobolt med 70%.

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Mar 5 '20
webercarbmann
webercarbmann Mar 5 '20

Jeg kan ikke se at GM på nogen måder rykker forbi Tesla med denne udmelding.  Det der sker er at de store gamle simpelt hen er nødt til at springe på vognen for at prøve at undgå udslettelse.  VW`s CEO har udtalt at de måske befinder sig i et "Nokia moment"  GM kan jo så tage Kodak....

"General Motors forventer, at produktionen af de nye Ultium-batterier kan begynde i efteråret 2021"  

Der er 1,5 år til de begynder at producere disse celler.  Hvor er Tesla om 1,5 år?  Hvornår har de noget volumen på den produktion? Om 2-3 år hvis de overlever så længe? 

Silden
Silden Mar 5 '20

Ja, og det er lidt pointen. Umiddelbart virker det ikke som om de har hævet energitætheden. Det burde være til at få plads til to 100kWh Teslabatterier i en Hummer :-)

Electrek-artiklen siger ikke noget om at cellerne kan bøjes - kun at modulerne kan stables på forskellige måder.

Ifølge denne artikel, bør Tesla have 0% kobolt i deres næste generation batterier:

https://cleantechnica.com/2018/06/17/teslas-cobalt-usage-to-drop-from-3-today-to-0-elon-commits/

Venlig hilsen

Silden

Forummets indlæg er redigeret af Silden Mar 5 '20
koden
koden Mar 5 '20

GM er jeg ligeglad med.

Men jeg håber godt nok VW kommer med på bølgen.

kan ikke lige se andre europæere i horisonten.

Jeg kan være nok så meget Teslafan, men vi har brug for at Tysklands økonomi holder sig flydende.

webercarbmann
webercarbmann Mar 5 '20
Citat fra koden

GM er jeg ligeglad med.

Jeg kan være nok så meget Teslafan, men vi har brug for at Tysklands økonomi holder sig flydende.

VW`s udfordringer idag er et produkt af deres utrolige arrrogance og Tysklands magt i EU. 

koden
koden Mar 5 '20
Citat fra webercarbmann
Citat fra koden

GM er jeg ligeglad med.

VW`s udfordringer idag er et produkt af deres utrolige arrrogance og Tysklands magt i EU. 

-------------------------
Sikkert.
men vi kan ikke undvære dem :-)
Nå beklager... en helt anden diskussion.
Forummets indlæg er redigeret af koden Mar 5 '20
Kiefer
Kiefer Mar 5 '20

Jeg kunne da godt tænke mig en GMC Yukon Denali (Magen til Chevrolet Suburban og Cadillac Escalade) som elbil. Ville passe helt fint ind til os her i Jylland :)

Og det er nok den type bil, at med et 200KW batteri, får du en rækkevidde på 400km ;)

/Martin

bskaarup
bskaarup Mar 5 '20
Citat fra Kiefer

Jeg kunne da godt tænke mig en GMC Yukon Denali

Kan du nøjes med en Hummer EV

Silden
Silden Mar 5 '20

@Kiefer

Det skal selvfølgelig være XL? :-)

Så får du lov til at betale ekstra på Storebælt......

Venlig hilsen

Silden

Kiefer
Kiefer Mar 5 '20

Silden: Jeg krydser kun Storebælt når arbejdet siger jeg skal, så selvfølgelig skal det være en XL, En ikke XL svarer jo blot til en Chevrolet Tahoe, som er en "mikrobil" ;)

Har trillet Californien tyndt i en Suburban, og skal igen til efteråret. Der er desværre ikke rigtig nogen der udlejer Model X'ere til en pris der er til at betale...

Jeg tænker måske en Hummer EV bliver lidt en pendant til en Yukon/Escalade/Suburban i størrelsen. Og vi har da allerede snakket herhjemme om det måske skulle overvejes som erstatning for vores Model X.

Kreisel lavede en Hummer H1 konvertering i 2017 til elbil, men jeg tror ikke rigtig de nogensinde kom videre end den de leverede til Arnold.

webercarbmann
webercarbmann Mar 5 '20
Citat fra koden
Citat fra webercarbmann
Citat fra koden

GM er jeg ligeglad med.

-------------------------
Sikkert.
men vi kan ikke undvære dem :-)
Nå beklager... en helt anden diskussion.

Du har ret men jeg har f..... svært ved at have ondt af dem.  

PeterE
PeterE Mar 5 '20
Pak nu både nyt og gammel had og fordomme væk, den globale bilindustri - inkl Tesla - ville ikke være hvad den er idag uden GM og VW :) på godt og på ondt.  

selsoe
selsoe Mar 5 '20
Mere om GM´s nye batterier:
https://electrek.co/...as-60-more-capacity/
Silden
Silden Mar 6 '20

Jeg putter gerne lidt mere malurt i bægeret:

Igen en overskrift der insinuerer et gennembrud, men artiklen siger ikke ret meget om batteriet. Hvis de 60% større kapacitet er ved 70% mere vægt eller plads, er det pludselig ikke så imponerende.

Det er fint at GM vil lave en batterifabrik og elbiler. Lad festen begynde når bilerne er på gaden.

Venlig hilsen

Silden

jramskov
jramskov Mar 6 '20

Der mangler mange detaljer, men håber da de er på vej med en masse godt. Det bliver nok først rigtig interessant når de rent faktisk er klar med bilerne.

Tesla Daily Podcast har et afsnit om det.

PeterE
PeterE Mar 6 '20
Citat fra Silden

Jeg putter gerne lidt mere malurt i bægeret:

Igen en overskrift der insinuerer et gennembrud, men artiklen siger ikke ret meget om batteriet. Hvis de 60% større kapacitet er ved 70% mere vægt eller plads, er det pludselig ikke så imponerende.

Det er fint at GM vil lave en batterifabrik og elbiler. Lad festen begynde når bilerne er på gaden.

Venlig hilsen

Silden

Enig, Fiskers gennembrud er også lige på trapperne. Og de trapper er godt nok også lange...(men lad os krydse fingre alligevel)
Kiefer
Kiefer Mar 6 '20

Jeg forstår slet ikke hvad i mener, lige siden jeg begyndte at kigge elbil i 2013, har vi været 2-3 år fra en revolution af batteriteknologien... Hvem husker ikke ideen med fåreuld...

/Martin