Loading...
dk

Tesla Model Y tråden | Tesla Forum

Emne placering: Forum hjem » Model 3 » Model 3 - Nyheder
fmm1000
fmm1000 Mar 17 '20
Det kan man se her.
https://youtu.be/ZJBNOlU0iEc
jramskov
jramskov Mar 18 '20
@mbk: Er ikke sikker på rækkevidde tallene er opdaterede på den norske side. 
US EPA rating:
Model 3 LR AWD: 322 miles
Model Y LR AWD: 315 miles

Model Y har med andre ord samme EPA rating som vores 2019 Model 3 LR AWD.
Forummets indlæg er redigeret af jramskov Mar 18 '20
jonsiii
jonsiii Mar 18 '20

Nu har jeg set Ryan Shaw videoer i lang tid, og nu fik han endelig sin Y'er:

https://www.youtube.com/watch?v=YDuno3I8R2s

Dejlig højde, fedt panorama-tag og bagsmækken er nu elektrisk.

Burnix
Burnix Mar 18 '20
Quote from jonsiii

Nu har jeg set Ryan Shaw videoer i lang tid, og nu fik han endelig sin Y'er:

https://www.youtube.com/watch?v=YDuno3I8R2s

Dejlig højde, fedt panorama-tag og bagsmækken er nu elektrisk.

Faktisk er det ikke hans egen, han viser frem. Han venter stadig på sin LR. 
Forummets indlæg er redigeret af Burnix Mar 18 '20
jramskov
jramskov Mar 18 '20

Ja, så videoen i aftes fra Ryan Shaw i aftes, panoramataget er for vildt. 

Bagsæderne kan også lænes tilbage. Det ser dog ud til at være af lidt begrænset anvendelighed da man støder på loftbjælken. Han er vist kun 160cm høj og han havde problemer med højden. Til gengæld er benpladsen meget bedre på bagsædet.

KimT
KimT Mar 18 '20

Når man skal på langtur med børn på bagsædet er det helt klart en fordel at sæderne lige kan lænes lidt tilbage. Det savnede de ift. den Grand C-max vi havde tidligere

jramskov
jramskov Mar 18 '20

Ja, for børn er det helt sikkert lækkert!

AgentP
AgentP Mar 18 '20

Der er også 40/20/40 bagsæder. Det er lækkert. Ligeledes det ekstra lille rum inder gulvet i bagagerummet, hvor man kan have kabler af vejen.

Én ting jeg savner på 3'eren og åbenbart også på Y'eren er lys ved ladestikket. En lille LED ville gøre det nemmere at finde stikket.

MOS
MOS Mar 18 '20
Citat fra fmm1000 Det kan man se her.
https://youtu.be/ZJBNOlU0iEc

Jeg har set videoen igennem og der bliver snakket en del om Teslas patent, hvor de kører kompressoren i en form for "lossy mode" for at skabe ekstra varme. Altså lidt det samme som en brødrister, dog uden direkte at bruge et varmelegeme. Men så vidt jeg kan se, er der intet om, hvordan de løser et evt. problem med tilisning af fordamperen. Med mindre løsningen er ikke at løse problemet, men blot varme kabinen op med "lossy mode", når fordamperen ikke længere kan optage varme pga. tilisning. Gad vide om man så skal køre rundt resten af vinteren med en tiliset fordamper, før den tør op på en dag med tøvejr, så man igen kan få glæde af varmepumpens gode virkningsgrad? Nok ikke det store problem i Danmark, hvis fremtidige vintre bliver lige så milde som denne. Men der er nok områder i vores nabolande mod nord eller i f.eks. Canada, hvor problemet er mere relevant.

MOS
MOS Mar 18 '20
Citat fra jramskov

Bagsæderne kan også lænes tilbage. Det ser dog ud til at være af lidt begrænset anvendelighed da man støder på loftbjælken. Han er vist kun 160cm høj og han havde problemer med højden. Til gengæld er benpladsen meget bedre på bagsædet.

Han siger i videoen, at han er 5'10". Det svarer til 1,78 m. 

baldur
baldur Mar 18 '20
Som jeg forstår det, så bruger de varme fra batteri og elmotorer til den kolde side af varmepumpen. Ulempen er så et dybfrosset batteri særligt på korte ture. For at modvirke det, kan de køre elmotorer i loosy mode ligesom ved batteri preheat. Elmotor og batteri er måske kun 80 til 90 procent effektivt, så der er en betragtelig mængde varme der på den måde kan flyttes til kabinen.
jramskov
jramskov Mar 19 '20

@MOS. Tak for rettelsen, jeg har lavet en forkert omregning. Det gør det helt til et mindre problem, dog ikke når man er 186cm som jeg er :) 

MOS
MOS Mar 19 '20
Citat fra baldur Som jeg forstår det, så bruger de varme fra batteri og elmotorer til den kolde side af varmepumpen. Ulempen er så et dybfrosset batteri særligt på korte ture. For at modvirke det, kan de køre elmotorer i loosy mode ligesom ved batteri preheat. Elmotor og batteri er måske kun 80 til 90 procent effektivt, så der er en betragtelig mængde varme der på den måde kan flyttes til kabinen.

Jeg har tænkt det samme. Men er det ikke en dårlig idé at tage varmen fra batteriet og køle det yderligere ned på en kold vinterdag? Man vil jo gerne have et varmt batteri.

Elmotoren kunne man måske godt tage noget spildvarme fra, da der er et direkte varmetab pga. lavere end 100% virkningsgrad. Men det er nok yderst begrænset, hvor meget mere varme man kan trække ud af motoren ved at køle den yderligere ned, da varmekapaciteten i motoren trods alt er begrænset.

Jeg ser derfor ikke umiddelbart nogen anden mulighed end, at man er nødt til at bruge omgivelserne (udeluften) som varmereservoir. Og det er dér, jeg tænker, der er risiko for tilisning af fordamperen. Hvis der i løbet af vintersæsonen gradvist bliver opbygget tykkere og tykkere lag is på den, så vil den til sidst næsten ikke virke længere. Hvordan afrimer man varmepumpen i en bil? Eller er det overhovedet nødvendigt (forudsat koldt vinterklima)?

Ice2EV
Ice2EV Mar 19 '20
Quote from jramskov

@MOS. Tak for rettelsen, jeg har lavet en forkert omregning. Det gør det helt til et mindre problem, dog ikke når man er 186cm som jeg er :) 

Hvorfor skulle du sætte dig på bagsædet? 
MOS
MOS Mar 19 '20
Citat fra Ice2EV
Hvorfor skulle du sætte dig på bagsædet? 

Det er vel kun et problem, hvis man er flere end 2 høje personer, der skal med i bilen samtidig. Ellers kan man vel bare fordele sig på forsæderne. 

Ice2EV
Ice2EV Mar 19 '20
Quote from MOS
Citat fra baldur Som jeg forstår det, så bruger de varme fra batteri og elmotorer til den kolde side af varmepumpen. Ulempen er så et dybfrosset batteri særligt på korte ture. For at modvirke det, kan de køre elmotorer i loosy mode ligesom ved batteri preheat. Elmotor og batteri er måske kun 80 til 90 procent effektivt, så der er en betragtelig mængde varme der på den måde kan flyttes til kabinen.

Jeg har tænkt det samme. Men er det ikke en dårlig idé at tage varmen fra batteriet og køle det yderligere ned på en kold vinterdag? Man vil jo gerne have et varmt batteri.

Elmotoren kunne man måske godt tage noget spildvarme fra, da der er et direkte varmetab pga. lavere end 100% virkningsgrad. Men det er nok yderst begrænset, hvor meget mere varme man kan trække ud af motoren ved at køle den yderligere ned, da varmekapaciteten i motoren trods alt er begrænset.

Jeg ser derfor ikke umiddelbart nogen anden mulighed end, at man er nødt til at bruge omgivelserne (udeluften) som varmereservoir. Og det er dér, jeg tænker, der er risiko for tilisning af fordamperen. Hvis der i løbet af vintersæsonen gradvist bliver opbygget tykkere og tykkere lag is på den, så vil den til sidst næsten ikke virke længere. Hvordan afrimer man varmepumpen i en bil? Eller er det overhovedet nødvendigt (forudsat koldt vinterklima)?

Godt spørgsmål. Men man kunne formode at den enten smelter når batteriet lades og udvikler varme, eller der direkte er mulighed for at smelte den samtidig med batteriet lades.
baldur
baldur Mar 19 '20

Hvis vi siger at der er 15% varmetab i motor og batteri, 0,2 kWh/km og 100 km/t så fås en effekt på 3 kW. Det kræver måske ikke 3 kW at holde batteriet ved driftstemperatur, så den resterende del kan gå til at opvarme kabinen. I det omfang at det ikke er nok, så kan motoren lave noget ekstra varme. 

Hvis det er sådan, så er det nok mest en fordel på længere ture hvor batteriet har opnået en stabil driftstemperatur.

Edit: Ovenstående er naturligvis udover at varmepumpen udnytter energi fra omgivelserne.

Forummets indlæg er redigeret af baldur Mar 19 '20
Pensionisten
Pensionisten Mar 19 '20

Vi har varmepumpe, en udvendig enhed og 2 indvendige enheder til 135m2 som klarer opvarmningen af huset. Når temperaturen er tæt på- eller under frysepunktet tiliser kondenseren på udeenheden (pumpen). Når der er så megen is, at udeluften har svært ved at komme gennem kendensoren, vender enheden funktion til aircon. Blæserne inde i huset stopper luftstrømmen og i løbet at ret kort tid smelter al is væk udenfor på kendenseren. Herefter vender varmepumpen tilbage til alm. opvarmning ved at tage "varmen" fra udeluften. Den har virket fint ved ned til -15gr.

jramskov
jramskov Mar 19 '20

@Ice2EV: Du har selvfølgelig helt ret, jeg kan være helt ligeglad med hvordan mine medpassagerer sidder :D 

CanEl
CanEl Mar 19 '20
Citat fra MOS
 hvordan de løser et evt. problem med tilisning af fordamperen. 

alle varmepumper til det nordiske  klima, har indbygget afisning ved hjælp af en 4 vejs ventil som sender den varme gas retur til fordampere. den tør op meget hurtigt, og skifter ventilen tilbage igen.
og det er ikke i Canada de har størst tilisning. det er på vore breddegrader.
luften indeholder meget fugt lige over frysepunktet, men ikke ret meget når den kommer under frysepunktet. så bliver det meste til rim mm.
faktisk tiliser den mest ved 2-5 C,  som er alm. her.
de gode varmepumper til vores klima, kan levere varme med økonomi ned til -30C med næsten faktor 2.
det kræver at udedelen er større end indedelen. hvis den skal køle kabinen ned er det modsat, stor inddel lille udedel. så de har nok lavet et kompromis.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 8 9 »