Loading...
dk

3G/mobil betaling | Tesla Forum

muller
muller Nov 13 '13

Er der nogen der har styr på hvordan/hvem der betaler for mobilforbrug i Tesla'en? Herunder evt. roaming i udlandet? Og hvilken udbyder benytter Tesla?

Admin44 Administrator
Admin44 Nov 13 '13

I kontrakten står der at Tesla betaler den.

Skaarup
Skaarup Nov 13 '13

Der er ingen ekstra udgifter udover bilens pris. I hvert fald ikke de første 7 år - hvor der er "gratis" kort/software/osv. opdateringer.

120281
120281 Nov 14 '13
Jeg læste idag på linkedin at det var TeliaSonera der skulle levere i Norden til model s.
supergaard
supergaard Nov 15 '13

Jeg blev fortalt i butikken i Bredgade for et par måneder siden, at der faktisk er 2 simkort (og dermed 3G moduler) i bilen. Et til service, firmware og remote access og et andet til internetadgang for brugeren og apps. Jeg er spændt på om vi selv må vælge hvem vi vil have SIM fra på det andet modul og hvad det vil koste. Så vidt jeg kan forstå stopper man også snart i USA med den frie internet adgang i bilen.

Bjarni
Bjarni Jan 2 '14

Jeg kan se at bilens IP-adresse på webdelen tilhører spanske Telefonica. Så mit bedste gæt er at der er et Telefonica SIM-kort i bilen og så roamer de i Danmark.

Det lyder som en lidt dyr løsning. Med mindre de har fået en god aftale med Telefonica i hele Europa. Alternativt bruger de en proxy-server placeret i Spanien.

Jeg kunne i hvert fald godt tænke mig at udskifte SIM-kortet. Det er tydeligt 3G forbindelsen ikke har fuld 3G-hastighed, hvilket typisk vil være tilfældet ved roaming eller et billigt abn/selskab.

120281
120281 Jan 2 '14
Nå det forstår jeg ikke. Prøv at se link der jeg læste med Telia.

http://techworld.idg.se/...ingen-i-teslas-bilar
Raymond
Raymond Jan 2 '14

Jeg fik også at vide hos Kirstinehøj, at for Europa havde de lave en aftale med Telefonica - men den kan jo have været for dyr, så Tesla har lavet en ny ordning med TeliaSonora for fremtiden.

FrederikC
FrederikC Jan 2 '14
Mon ikke de simkort er til at finde et sted, den slags ka jo gå i stykker også er det vel ikke tænkt at de skal skille hele bilen for at udskifte.
Læste også på teslamotorsclub at der måske ville komme en 4g Upgrade, så de må have tænkt noget ind ville jeg tro.
FrederikC
FrederikC Jan 2 '14
Fik lige læst på nettet at sim sidder bag skærmen.
Så en dansker Mark Petersen på tmc, ved ikke om han også er herinde?
Han foreslår noget hotspot for at finde ud af hvilken carrier der er tale om.
Bjarni
Bjarni Jan 2 '14

At lave et mobilt hotspot er svært. Derimod var det ret let at finde ud af hvilken carrier bilen bruger. Jeg gik bare ind på en hjemmeside på min egen server og kiggede i logfilen. Så får man følgende:

80.27.96.146 - - [02/Jan/2014:18:57:53 +0100] "GET / HTTP/1.1" 200 2302 "-" "Mozilla/5.0 (X11; U; Linux; C) AppleWebKit/533.3 (KHTML, like Gecko) QtCarBrowser Safari/533.3"

Hvis man bagefter laver en whois på IP-adressen, så får man oplyst den tilhører Telefonica. Det kunne være det går igennem en Proxy, hvilket kan ændre IP-adressen. Men det tror jeg nu ikke når besøget på min hjemmeside også afslører browseren er en Mozilla QtCarBrowser.

FrederikC
FrederikC Jan 2 '14
Ja okay den var selvfølgelig til højrebenet, dog kan man ikke være 100% sikker på at de ikke har noget lukket net eller proxy.
Har du prøvet en portscan mod ip'en? Tænk hvis ens bil kan hackes :S
Kiefer
Kiefer Jan 2 '14

Hej.

Bjarni: Nu står din bil ikke i Spanien, vel? ;-)

Det undrer mig lidt at du har fået tildelt en spansk IP adresse, jeg ville forvente at når du lavede roaming i DK med en spansk udbyder ville få en dansk IP adresse via den danske roaming partner.

Men ellers, avs, de danske udbydere må da gnide sig i hænderne over de roamingtakster de indkasserer fra Tesla, håber da ikke at Tesla har lavet samme stunt i Norge, 2000 biler der skal roame til Spanien hver gang de går på nettet. Må da koste en mindre formue når de skal opdatere software...

/Martin

Bjarni
Bjarni Jan 2 '14

@Martin: Nej min bil står forhåbentlig stadig i Odense ;-) Det overraskede også mig en del. Men det kan jo være Tesla har spurgt hvilken europæisk udbyder der ville have kontrakten i stedet for at lave aftaler i alle europæiske lande. Og så har Telefonica måske givet en fast god pris per bil. Det kan vi kun gætte på. Men fakta er at min bil kommunikerer igennem en spansk IP adresse tilhørende Telefonica.

@FrederikC: Nej jeg har ikke prøvet at portscanne den. IP'en er nok dynamisk så jeg skal nok ud og lave et nyt besøg fra bilen hvis jeg skal kende dens nuværende IP. Men jeg formoder ikke man får noget ud af det. Jeg har tidligere prøvet at portscanne en mobilforbindelse og det virker til det er standard at mobiludbyderne lukker af for næsten alt den slags. Til gengæld kunne man prøve at logge den på sit hjemmenetværk og portscanne den igennem det for at se om der er nogen åbne porte i sådan et tilfælde.

TheMark
TheMark Jan 4 '14

det er rimeligt nemt af finde IP på bilen gå ind på myip.dk

jeg har også samme problem med at jeg har en spansk IP, hvilket er et problem da en af mine største kunder, har GEO blokering for deres system website, så jeg skal hver gang have computeren ud af tasken, for at hjælpe dem med en 10sek opgave

Raymond
Raymond Jan 4 '14

Hotspot på din telefon, opkobling til Tesla løser det problem.

Bjarni
Bjarni Jan 5 '14

Det skaber så bare et nyt problem med man skal have sin mobiltelefon op af lommen,  finde&tænde for hotspot-funktion og slukke det igen efter brug. Samt reduceret batteri på sin mobil.

Og at have mobilt hotspot tændt konstant på sin mobil er ikke en løsning der holder mere end et par timer om dagen ;-)

Det kunne dog være interessant om man kunne finde en USB-dongle med indbygget 3G/4G og Wifi der tænder automatisk når den får strøm. Så kunne man få 4G i sin Tesla ved at sætte den til en af de mange USB-stik i bilen. Den svære del er nok at finde en der tænder automatisk når der kommer strøm i USB-stikket da man ikke gider tænde og slukke for en dims hver gang man går ind og ud af sin bil.

FrederikC
FrederikC Jan 6 '14
Der findes 3G/wifi modems til USB, som kan tænde sammen med bilen.
Men er de eneste USB ikke de 2 ml forsæderne?
Kiefer
Kiefer Jan 6 '14

Man kunne evt. også bruge dem her:

https://www.net-1.dk/privat/produkter/

De ser ud til at bruge den gamle NMT frekvens, og dækker mere eller mindre hele skandinavien for samme pris. Routeren ser ud til at blive leveret med en 12V adapter så det er vel bare at sætte den til i bilen.

Skal lige siges at jeg INTET kender til firmaet eller deres produkter/kundeservice/kvalitet.

/Martin

Forummets indlæg er redigeret af Kiefer Jan 6 '14
Raymond
Raymond Jan 6 '14

@Frederik,

Hvilke USB modems kan fungere selvstændigt som wifi hotspot vha. 3/4G?

Sider: 1 2 3 »