Loading...
dk

Køb ikke en elbil - det er for dyrt at lade | Tesla Forum

selsoe
selsoe Mar 27 '20

Det ser ud som om EWII har samme priser som Barry. Strøm til engros-pris og 29 kr i abonnement. Der er så forskel på om man bor øst eller vest for storebælt og selvfølgelig hvornår på døgnet man lægger sit forbrug. Men det understøtter så bare pointen om at 2,3 kr/kWh er helt på månen.

Tesladriver
Tesladriver Mar 27 '20

@selsoe Er du i øvrigt tilfreds med Barry? Tænker f.eks kundebetjening (hvis du har haft brug for det?).

Tænker dog at når du deler en kode kan det vel ikke være helt galt ;) 

Har du evt. også et guesstimate på hvad du betaler for en opladning af bilen der forgår om natten ved laveste pris?

husfeldt
husfeldt Mar 27 '20

Så .. nu er den opdateret med jeres fine inputs :)

Det er jo blot en model - med nogle "antagelser" - og indeholder et begrænset antal scenarier..

MEN - den viser også; i mine øjne at det pt. ikke er favorabelt - set ud fra "brændstof" omkostninger at anskaffe sig en EL-Bil (som jo typisk også er dyrere end en tilsvarende fosil). Med de justerede beregninger skal man køre +30.000 km om året før der er "overskud".

Dette skyldes naturligvis særligt den høje cost (som bla. er det jeg angriber) hvis man er nød til at lade udenfor sit abn.. og det vil man nok en gang i mellem have behov for..

 

 

selsoe
selsoe Mar 27 '20

Citat fra Tesladriver

@selsoe Er du i øvrigt tilfreds med Barry? Tænker f.eks kundebetjening (hvis du har haft brug for det?).

Tænker dog at når du deler en kode kan det vel ikke være helt galt ;) 

Har du evt. også et guesstimate på hvad du betaler for en opladning af bilen der forgår om natten ved laveste pris?

Jeg er ret godt tilfreds ja! Har været i kontakt med kundeservice nogle gange og de er altid hurtige og venlige til at svare. Der går lidt sport i at time opladning med billige strømpriser og det er godt at kunne se historisk forbrug i app'en efter kun et par dage (minimum som det lader sig gøre pt), ned på time-niveau. Det giver en bedre idé om hvor meget man bruger hvornår: Fx. hvor meget eller lidt strøm bruger huset når man ikke er hjemme i en weekend eller en uge, hvor meget påvirker opladninger af bilen osv.

Et nedslag fra forleden nat var bruttoprisen 6 øre/kWh. Med skatter og afgifter giver det 1,72 kr/kWh, men den kan også komme endnu længere ned og ind imellem er bruttoprisen sågar negativ.

Det koster 29 kr/md i abonnement, men ind imellem har de kampagner hvor man kan optjene gratis abonnement ved at henvise nok venner. Indtil 1. juni kører de fx. kampagne hvor man med 3 henvisninger kan få gratis abonnement i 2021 og med 5 henvisninger kan få gratis abonnement for altid - og det er altså ud over de 200 kr man får pr. henvisning - og så kan kWh-prisen ryge endnu længere ned (ovenstående priser inkluderer ikke abonnement).

Forummets indlæg er redigeret af selsoe Mar 27 '20
Burnix
Burnix Mar 27 '20

Jeg har også Barry og jeg er helt enig. Slut med regninger, man ikke forstår, du kan følge dit forbrug i kWh og kr. direkte på din telefon, og kundeservice er hurtige og venlige. Og med elbil (har 2 nu), der lader om natten hvor strømprisen og nettariffen er lav, så er det et oplagt valg. Kan klart anbefale Barry.

jramskov
jramskov Mar 27 '20

Skal lige være sikker på at jeg forstår dine tal korrekt. Din "Elbil med abn" står til 1171kr/mdr. Er det fordi du regner med at folk lader på andre ladere udover dem der er inkluderet i deres abn? 

Hvis det er tilfældet, synes jeg det er højt sat. 

 

Mht. Barry: Kan da godt være man skulle overveje det. Vi bruger TrueEnergy lige nu, men deres fakturaer er ikke specielt overskuelige. Synes dog godt om deres app til styring af opladning men det kan man sagtens benytte uden at være kunde ved dem.

jonsiii
jonsiii Mar 27 '20

@Tesladriver Jeg loadede lige målerdata og spotpriser fra februar, og hvis jeg tog timerne fra 22-07 hvor der blev brugt mere end 2,5 kWh/h, så endte jeg på 316 kWh for 19,47 kr.

Det er ca. 6,16 øre/kWh. =)

husfeldt
husfeldt Mar 27 '20
Citat fra jramskov

Skal lige være sikker på at jeg forstår dine tal korrekt. Din "Elbil med abn" står til 1171kr/mdr. Er det fordi du regner med at folk lader på andre ladere udover dem der er inkluderet i deres abn? 

Hvis det er tilfældet, synes jeg det er højt sat. 

 

Mht. Barry: Kan da godt være man skulle overveje det. Vi bruger TrueEnergy lige nu, men deres fakturaer er ikke specielt overskuelige. Synes dog godt om deres app til styring af opladning men det kan man sagtens benytte uden at være kunde ved dem. 

Ja, f.eks står der nu 8 nyopstillede Clever ladere på min arbejdsplads .. (og den ene gratis lader der var før pilles ned). Skal jeg nu lade ved disse er prisen for mig 6.2kr/kwh (og jeg har 130km motorvej hver retning - så det er nogen gange nødvendigt, hvis man ikke vil køre med en usund 100% opladning hver dag).

 

Ice2EV
Ice2EV Mar 27 '20

@husfeldt Jeg synes du bør sætte elbil med abonnement til 799istedet for 1171.

 

Vi har abonnement, om det koster 579 eller 799 er ligemeget, de 579 kan ikke fåes mere. Det kan de 799 eller 729 hos EON med 750 kW max.

 

Hvis jeg er udenbys og har behov for at lade, så vil jeg i langt de fleste tilfælde vælge en EON/CLEON UFC lader der er med i mit abonnement. I det tilfælde er skæringen vel ca 18.000 km.

 

Vælger jeg så at køre på Ionity eller Tesla og betale for ladning, så er det et tilvalg fordi jeg enten ikke kan lade på en EON/CLEON eller fordi det EON tilbyder er langsommere end EON i området. Men jeg kan bare vente de 10-20 minutter mere.

 

Dertil så har jeg ladt ca 4000 kW(opgjort efter EON's refusion) hvor jeg har fået refunderet 2,32/kW men har haft 2 leverandører, selvom jeg ikke har sat mig ned og samlet det i et sheets/exel ark, så vurderer jeg at have fået ca 52 øre mere refunderet end jeg har betalt. Hvilket svarer til ca 2100 kr. Så har det altså kun kostet ca 4000 kr at køre 29.000 km sidste år. svarende til 333 kr med mit abonnemt, vel 200 mere med nuværende abonnementer.

 

Har vel brugt, igen uden at have opgjort det efter konto, 1000-1200 kr henover året. Men de fleste på Haverslev Tesla på vejen hjem, som fremover kommer til at foregå på CLEON i Haveslev til gratis.

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Mar 27 '20
jramskov
jramskov Mar 27 '20

Ja, det vil altid være individuelle behov der afgør det. Mit bud er at vi har ladet hjemme >95% af tiden, det er virkeligt sjældent vi lader andre steder og de få gange vi har gjort det, har det primært været ved CLEON laderne der er inkluderet i vores EON abonnement. 

Hvis du tit har behov for opladning clever standerne ved arbejde, så må det optimale da næsten være et Clever abonnement.

Vi har også Clever ladere ved min arbejdsplads, men det er ikke relevant for mig da jeg cykler :) Vi skal i øvrigt flytte til ny lokation der er ved at blive bygget. Det seneste jeg har hørt er at der bliver opsat 40-50 Clever ladere. Nu før vi at se om det ender sådan...der går et år endnu før vi skal flytte.

husfeldt
husfeldt Mar 27 '20
Citat fra Ice2EV

@husfeldt Jeg synes du bør sætte elbil med abonnement til 799istedet for 1171.

 

Vi har abonnement, om det koster 579 eller 799 er ligemeget, de 579 kan ikke fåes mere. Det kan de 799 eller 729 hos EON med 750 kW max.

 

Hvis jeg er udenbys og har behov for at lade, så vil jeg i langt de fleste tilfælde vælge en EON/CLEON UFC lader der er med i mit abonnement. I det tilfælde er skæringen vel ca 18.000 km.

 

Vælger jeg så at køre på Ionity eller Tesla og betale for ladning, så er det et tilvalg fordi jeg enten ikke kan lade på en EON/CLEON eller fordi det EON tilbyder er langsommere end EON i området. Men jeg kan bare vente de 10-20 minutter mere.

 

Dertil så har jeg ladt ca 4000 kW(opgjort efter EON's refusion) hvor jeg har fået refunderet 2,32/kW men har haft 2 leverandører, selvom jeg ikke har sat mig ned og samlet det i et sheets/exel ark, så vurderer jeg at have fået ca 52 øre mere refunderet end jeg har betalt. Hvilket svarer til ca 2100 kr. Så har det altså kun kostet ca 4000 kr at køre 29.000 km sidste år. svarende til 333 kr med mit abonnemt, vel 200 mere med nuværende abonnementer.

 

Har vel brugt, igen uden at have opgjort det efter konto, 1000-1200 kr henover året. Men de fleste på Haverslev Tesla på vejen hjem, som fremover kommer til at foregå på CLEON i Haveslev til gratis.

Mange spænnende inputs..

  1. CLEON ved haverslev .. hvad er det .. lyder som noget jeg selv kunne bruge
  2. Mht abn. pris så er den sat til 799, og så har jeg et række 5 og 6 der angiver det antal gange jeg forestiller mig jeg vil lade ved f.eks. Clever hvos jeg ikke har abn.. (højere hvis jeg er helt uden abn end hvis jeg er 30-40% dækket ude med et EON abn. 

Og .. så tænker jeg jeg skal have et kig på nævnte Barry udbyder her i fora..

Ice2EV
Ice2EV Mar 27 '20

CLEON UFC er et samarbejde mellem Clever og EON til at opføre 150 kW ladere langs motorvejsnettet.

 

De findes eks i Halskov, Nyborg, Fredericia og Haverslev.

Du bruger altså dit Clever eller EON abonnements brik til at starte den.

Den leverer 150 kW, eller som forleden 137 kW til vores vogn.

Ligger til venstre ved indkørsel til Burger King og lige overfor MacDonalds. Der er vel 25 meter til MCD og 32 meter til BK. Det er altså lidt længere inde af vejen en hvor Ionity's ladere. Dog er der kun 2 ladere pt.

 

Forummets indlæg er redigeret af Ice2EV Mar 27 '20
selsoe
selsoe Mar 27 '20

Det officielle navn er "Powered by E.ON Drive & Clever", men det er der ingen der orker at udtale, så derfor kommer det nemt til at hedde CLEON i folkemunde. Er de bortset fra det ikke stadig gratis at benytte for alle fordi det er testperiode? Jeg ved, at det ikke bliver ved sådan, men da jeg besøgte den i Fredericia i januar, var den gratis at bruge.

Vildgut
Vildgut Mar 27 '20
Kan også kun anbefale Barry. Nemt og gennemskueligt. 
CanEl
CanEl Mar 28 '20
husfeld

der er en lille fejl i D:9
det skal være kM/kWh 

Forummets indlæg er redigeret af CanEl Mar 28 '20
husfeldt
husfeldt Mar 28 '20

Haha ok så - godt der er nogle der er grundige her .. 

jramskov
jramskov Mar 28 '20

Jo, tror alle CLEON ladere fortsat er gratis. Det er vildt så længe det efterhånden har været gratis at lade ved dem.
 

MOS
MOS Mar 28 '20
Citat fra husfeldt

Haha ok så - godt der er nogle der er grundige her .. 

Nu vi er i gang med grundigheden:

D4: KWH skal være kWh (K står for Kelvin, k står for kilo, H står for Henry, h står for hour)

D9: km/kwh skal være km/kWh (W står for Watt. James Watt ville sætte pris på, at man skriver hans efternavn med stort W)

B11: km/wh skal være km/kWh (der mangler kilo, Watt igen er et navn, altså med stort W)

B12:C12: Der mangler enheden km (man ved jo aldrig om det er miles, pund eller kvadrattommer)

B13: kwh skal være kWh (igen Watt med stort W)

B17: Km/l skal være km/l (K står for Kelvin, k står for kilo)

B19: KWH skal være kWh

F2: Km/Måned skal være km/måned

G2: Km/år skal være km/år

F10: km/kwh skal være km/kWh

I grafen på 1. aksen skal Km/år være km/år

I grafen på 2. aksen mangler der enheden kr.

Alle de samme rettelser på begge ark (EV DK economy, Ønske scenario)

 

Håber ikke, jeg får skudt knoppen af nu... ;-)

Tesladriver
Tesladriver Mar 28 '20
Citat fra selsoe

Citat fra Tesladriver

@selsoe Er du i øvrigt tilfreds med Barry? Tænker f.eks kundebetjening (hvis du har haft brug for det?).

Tænker dog at når du deler en kode kan det vel ikke være helt galt ;) 

Har du evt. også et guesstimate på hvad du betaler for en opladning af bilen der forgår om natten ved laveste pris?

Jeg er ret godt tilfreds ja! Har været i kontakt med kundeservice nogle gange og de er altid hurtige og venlige til at svare. Der går lidt sport i at time opladning med billige strømpriser og det er godt at kunne se historisk forbrug i app'en efter kun et par dage (minimum som det lader sig gøre pt), ned på time-niveau. Det giver en bedre idé om hvor meget man bruger hvornår: Fx. hvor meget eller lidt strøm bruger huset når man ikke er hjemme i en weekend eller en uge, hvor meget påvirker opladninger af bilen osv.

Et nedslag fra forleden nat var bruttoprisen 6 øre/kWh. Med skatter og afgifter giver det 1,72 kr/kWh, men den kan også komme endnu længere ned og ind imellem er bruttoprisen sågar negativ.

Det koster 29 kr/md i abonnement, men ind imellem har de kampagner hvor man kan optjene gratis abonnement ved at henvise nok venner. Indtil 1. juni kører de fx. kampagne hvor man med 3 henvisninger kan få gratis abonnement i 2021 og med 5 henvisninger kan få gratis abonnement for altid - og det er altså ud over de 200 kr man får pr. henvisning - og så kan kWh-prisen ryge endnu længere ned (ovenstående priser inkluderer ikke abonnement).

Tak selsoe! Det ser ud til at det bliver Barry :o) 

tag68
tag68 Apr 2 '20
Jeg syntes at Berry skriver at gennemsnit pris i en husstand i Århus over de sidste 3 år er 231,26 øre /kWh
Det virker ikke billigt, eller er det mig der har misforstået nået ?
Sider: « 1 2 3 »