Loading...
dk

Lader din model S også langsomt - så bliv en del af gruppesøgsmålet mod Tesla | Tesla Forum

rungholm
rungholm Mar 9 '21

Jeg oplevede noget besynderligt i går i Hedensted, 05/2015 P85D med 120.000km. Batteri ca 50% tilbage, precondition startet i god tid inden ladning, stort set alene på ladestationen. Den startede ladning i få minutter på 50KW og faldt meget hurtigt til ubrugelige 30KW.  Måtte opgive at vente længere og satsede på rækkevidden. Havde planlagt at dumpe det ubrugelige skrammel på Teslas parkeingsplads i dag i vrede. Nåede tilbage til Hedensted med 4% og da gik den op på 124KW og faldt kun langsomt til 80KW. Ganske som i gamle dage. Fatter bjælde.

MOS
MOS Mar 9 '21

@rungholm

Problemet med første ladning var sandsynligvis stadig med for koldt batteri og høj SoC, hvilket resulterer i dårlig ladehastighed.

Anden ladning var perfekt - lav SoC og batteriet har sikkert været optimalt varmt. Lyder ikke som om der er noget nyt under solen, medmindre den holdt 80 kW meget længe.

Jeg har flere gange fået >120 kW ved meget lav SoC og varmt batteri, men kun ganske kortvarigt. Med varmt batteri peaker den typisk med en høj værdi lige efter start opladning. Men allerede efter et par minutter er den faldet ned til den sædvanlige, jævnt aftagende ladekurve (~100 kW @ 10%, ~80 kW @ 25%, ~60 kW @ 50%, ~40 kW @ 75%).

Hvis der er nogle, der oplever at ligge væsentligt over dette i mere end et par minutter på deres gamle 85'er, så er det yderst interessant. Skriv endelig, gerne med flere datapunkter (SoC i %, ladeeffekt i kW) samt FW versionsnummer!

Forummets indlæg er redigeret af MOS Mar 9 '21
P85DK
P85DK Mar 9 '21

@Ledsager og @MOS - det kunne måske være en god ide at kontakte Christian (TeslaLogger) han har meget fleetdata, som også opdateres hele tiden.

https://teslalogger.de/charger.php

KimT
KimT Mar 9 '21

Det er vel den her man kan kikke på : https://teslalogger.de/charger_fw.php

Ledsager
Ledsager Mar 9 '21

Rigtig gode data der beviser nedgraderingen i ladehastigheden efterhånden som der kommer nye "opdateringer". Når vi nærmer os selve retssagen, er det fine kurver at have med. Nu tænker jeg ikke, at vi får problemer med at bevise at ladetiden er blevet længere. Det bliver snarere et spørgsmål om Tesla har lov til at implementere ændringerne i de købte specifikationer uden at informere og få godkendelse af ejerne.

Gustavsfar
Gustavsfar Mar 9 '21
Sagen er for mig en no brainer. Den kan må/kan simpelthen ikke tabes af os forbrugere da den i så fald på det kraftigste underminerer alle kunders rettigheder ved køb af elektronik fremadrettet.
DavidS90D
DavidS90D Mar 10 '21
Citat fra MOS

@rungholm

Problemet med første ladning var sandsynligvis stadig med for koldt batteri og høj SoC, hvilket resulterer i dårlig ladehastighed.

Anden ladning var perfekt - lav SoC og batteriet har sikkert været optimalt varmt. Lyder ikke som om der er noget nyt under solen, medmindre den holdt 80 kW meget længe.

Jeg har flere gange fået >120 kW ved meget lav SoC og varmt batteri, men kun ganske kortvarigt. Med varmt batteri peaker den typisk med en høj værdi lige efter start opladning. Men allerede efter et par minutter er den faldet ned til den sædvanlige, jævnt aftagende ladekurve (~100 kW @ 10%, ~80 kW @ 25%, ~60 kW @ 50%, ~40 kW @ 75%).

Hvis der er nogle, der oplever at ligge væsentligt over dette i mere end et par minutter på deres gamle 85'er, så er det yderst interessant. Skriv endelig, gerne med flere datapunkter (SoC i %, ladeeffekt i kW) samt FW versionsnummer!

Har netop oplevet det samme som Rungholm med min 90D.

Ankommer til Ikast SuC hvor der kun holder en anden bil og lader. Tilslutter med CCS og SOC på ca. 25%. Den ramper hurtigt op på 112-113 kW og ligger længe i den høje ende.

Ser det samme i Middelfart, dog kun 108-109 kW. 

Får ikke noteret nogle datapunkter pga. familietur med andet formål. Men har ikke i lang tid set så høje effekter og i så lang tid. Typisk har den ladet markant lavere og med et konsekvent max.

Der er nogen der piller!....Muligt det har sine årsager at udføre ændringer - Men så FORTÆL det!

KimT
KimT Mar 10 '21

Jeg synes dem jeg har læst om, har været 90D der har fået højere hastighed - ikke 85/70

Ledsager
Ledsager Mar 11 '21

Enig med @Kim T. Der var ikke mange sekunder med den høje hastighed på over 100 kW, da jeg ladede min 85D fra 2015 i går i Køge med næsten tomt batteri. Skærmen viste fra starten at det ville tage 40 min at lade til 80% = 320 km. Efter 40 min var der 270 km på tanken. Tesla minutter er altså noget andet end andres.

T3S7A
T3S7A Mar 12 '21
Citat fra Ledsager

Enig med @Kim T. Der var ikke mange sekunder med den høje hastighed på over 100 kW, da jeg ladede min 85D fra 2015 i går i Køge med næsten tomt batteri. Skærmen viste fra starten at det ville tage 40 min at lade til 80% = 320 km. Efter 40 min var der 270 km på tanken. Tesla minutter er altså noget andet end andres.

Netop minut anvisningen ville jo være rigtig nem for tesla at få til at tilpasse. De ved hvordan bilen lader, og hvor lang tid den tager til det angivet %. 
Men hvis de ændrede at lade til 80% ville tage 60min, så ville mange flere blive OBS på at bilen lader langsomt.  

Gustavsfar
Gustavsfar Mar 12 '21
Det er i hvert fald det de gør.

Så forresten i jp bilsektionen i dag endnu en artikel vedr søgsmålet.
Ledsager
Ledsager Mar 13 '21

@Gustavsfar1, har søgt på JP, men kan ikke se artiklen du nævner. Kan du give et link Eller lave en kopi?

Forummets indlæg er redigeret af Ledsager Mar 13 '21
Dec14
Dec14 Mar 13 '21

I forlængelse af KimT, ledsager med flere kan jeg oplyse at vores Tesla har nået et nyt lavpunkt. Efter knap 200 km kørsel i træk og med 3% SOC opnåede vi idag ikke samlet over 95 i ladestyrke og SOC sammenlagt. Supercharger var lagt ind i god tid, så heller ikke der er der noget at hente. Oveni oplever vi nu et væsentlig højere forbrug end før så fra 73% til 3% på knap 200 kilometers landevejskørsel. Glæden og brugsværdien af vores ellers elskede Tesla er i frit fald.

Gustavsfar
Gustavsfar Mar 13 '21
Læste den fysiske avis på arbejdet i fredags, så har desværre ikke noget link. Var stort set blot en opsummering af artiklen i Politiken og fyldte en halv side.
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Mar 13 '21
cth
cth Mar 13 '21

Jeg kan se rundt omkring på nettet at der er meget fokus på den sag der køres mod Tesla.

Det er negativ omtale i stor stil, når det læses af folk der ikke ved, at det trods alt er få der er ramt.

Ledsager
Ledsager Mar 13 '21

Jeg kan jo kun råde alle der er utilfredse med ladehastigheden til at deltage i gruppesøgsmålet ved at skrive til teslaladning@gmail.com. Det er jo en relativ lille investering med et forhåbentlig større udbytte. Vi nærmer os nu 100 deltagere. 

Ledsager
Ledsager Mar 13 '21

Cth@ Det er 2-3000 biler alene i Danmark der er ramt. Så jeg synes ikke det er få. 

Gustavsfar
Gustavsfar Mar 13 '21
Det er vel i princippet stort set alle ms og mx solgt frem til 2018 der er ramt af dette.
Forummets indlæg er redigeret af Gustavsfar Mar 13 '21
PeterE
PeterE Mar 13 '21
Det rammer de fleste Model S og Model X på de danske veje, og det er omkring 4000 biler. Det er ikke ‘få’ på nogen måde. 
Ledsager
Ledsager Mar 13 '21

Tror det er biler indtil 2016 hvor det nye 90 batteri blev standard 

Sider: «« « ... 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 ... » »»