Loading...
en

Blå CEE adapter

Singh
Singh Nov 6 '14

Hej alle,

Er der nogen grund til at bestille den blå CEE adapter med? Eller kan man selv lave den billigere end 700 kr. eller har man ikke brug for det overhovedet?

The Forum post is edited by Singh Nov 6 '14
MicTheCat
MicTheCat Nov 6 '14

Nej spar du den, de stik finder du ikke mange steder. Så lav i stedet din egen blå med dele fra Harald. Den kan benyttes på campingpladser og lystbådehavne hvis du har behov

Comeback
Comeback Nov 6 '14

jeg har den og vil ikke undvære den, da den giver mulighed for ladning med op til 32A 230v, istedet for kun 13A, Lystbåd havnene benytter det blå til bådene. 

kajakaj
kajakaj Nov 6 '14

230V 32A giver ca. 7,6 Kwh, men 400V 16A giver mulighed for 11 Kwh og der er også mange af disse kraftstik rundt omkring - også i havnene. Efterhånden ser man "rødt" overalt hvor man kommer - bliver lidt miljøskadet når man har elbil. Jeg har yderst sjældent brug for ekstern ladning udover Suc, og har altid kunnet finde et kraftstik hvis det har været nødvendigt. Så jeg har ikke brug for blå 32 A adapter, men det er selvfølgelig individuelt.

Hookmaker
Hookmaker Nov 6 '14
Jeg har selv bygget en til < 50kr med dele fra Harald skrald...;-)
kajakaj
kajakaj Nov 6 '14

Er det så ikke kun 240V 16A svarende til 3,8 Kwh

DeaconWP
DeaconWP Nov 6 '14

Når jeg får en Tesla, vil jeg prøve at lave en sjov dims selv.

Jeg vil købe 2 stk CEE mellemled 16 A 5 polet, ved Harald nyborg. HN nr: 6704.

Og så vil jeg købe et blåt CEE stik 16 A 3 polet, samme sted HN nr 2151

Så vil jeg købe et blåt CEE stik Han til 32 A. Sådan et har de ikke i harald nyborg,

Jeg vil så låne en blå Tesla adapter, som koster 700 kroner, for at måle forbindelserne i den, samtidigt med forbindelserne i den røde, der følger med bilen.

Med lidt 5 X 2,5 kvadrat kabel, vil jeg lave to små adaptorer, jeg så kan sætte det medfølgende røde i, og så koble mig på både blå 230 v 16 A og 32 A. Altsammen med det medfølgende røde stik, og kabel.

Resten kræver bare at fortælle min bil, at den er sat til 230 V hhv 16 eller 32 A.

Det er min plan. :-) Jeg vil mene jeg godt kan måle mig frem til, hvordan sådan en adaptor skal laves.

Og så kan jeg lade overalt… Til langt under 700 kroner.

The Forum post is edited by DeaconWP Nov 6 '14
Kiefer
Kiefer Nov 6 '14

Den blå adapter er sådan set kun nødvendig hvis man skal på tur i Norge og ikke synes det er sjovt at lade på en SuC...

I Danmark er en fase 32A meget sjældent set.

/Martin

muller
muller Nov 6 '14

Hvis man skal hyggelade i Trysil, Norge, hvad har man så brug for? Og er det noget man kan bygge selv?

Kiefer
Kiefer Nov 6 '14

Husk på at el-installationer i Norge ikke er det samme som el-installationer i Danmark. Der har været instrukser til bygeselvprojekter på det norske forum også, men jeg tror det er lidt et dyrt projekt at gå i gang med for blot at kunne hyggelade på skiferien.

Der er flere nordmænd der har brugt en Mainpine har jeg set.

/Martin

Singh
Singh Nov 6 '14

Hvad med type 2 kablet? Der hører jeg gav god mening? 

MicTheCat
MicTheCat Nov 6 '14
@comeback. Ved ikke hvilke lystbådehavne du frekventerer men et blåt 32A en fase har jeg aldrig set i DK. Men 16A samt rødt 3 fase er alle steder.

Type 2 til type 2 giver god mening. Det skal du bruge til Clever samt feks RWE i Tyskland
Comeback
Comeback Nov 7 '14

@MicTheCat Læs hvad jeg skriver "op til 32 A" kør op til Rungsted havn og kig på molen hvad bådene er koblet til!. jeg har ladet der et par gange.

Flere kommuner har opsat blåt CEE på deres p-pladser f.eks Albertslund som er gratis at benytte.

med det Blå 32A har du mulighar for at lave en adaptor der kan komme op over 13/16A som bestemor stikket og det røde CEE max kan trække.

DeaconWP
DeaconWP Nov 7 '14

@MicTheCat. Harald nyborg forhandler ikke de blå CEE stik, der skal bruges til 32 A adaptorer. De har kun størrelsen op til 16 A.

FrederikC
FrederikC Nov 7 '14

Lidt underligt egentligt at den godt kan lade 1x32A, men ikke 3x32A....

Laderen kan måske godt, men kablet er for tyndt måske...

Raymond
Raymond Nov 7 '14

Frederic: Egentlig ikke, den fordeler strømstyrken på de "3 faser", når den kører 1-faset, så den kan tage 230 x 48A enkeltfaset.

FrederikC
FrederikC Nov 9 '14
Ja okay, sådan havde jeg ikke lige tænkt.
thvestergaard
thvestergaard Apr 12 '16
Gammel tråd, men stadig interessant. Jeg fik ikke udleveret den Blå CEE adapter ved leveringen i sommer. Men jeg har lavet en adapter med Harald skrald dele mellem rød CEE og blå CEE. Jeg har luset de 3 faser sammen i det røde CEE hun. Ikke at jeg tror det gør nogen forskel.
Men lige gyldigt hvad, har jeg i bilen ikke mulighed for at justere den højere op end 16A og derved 3,7kW.
J.f. https://www.teslamotors.com/da_DK/models-charging#/outlet (vælg ADAPTER-GUIDE), så skal man både ved IEC 60309 Blue, samt ved IEC 62192 Type2 kunne lade med 32A på én fase, selv med enkeltlader, og derved trække 7,4kW.
Er der nogle af jer der i dag, kan lade med 32A på 1 fase via UMC’en (med enkeltlader i bilen)?
Nogle der har købt og afprøvet om man kan lade med 32A gennem en Norsk Blå CEE adapter til en dansk UMC? Er der mon forskel på diameteren på Blå CEE ligesom der er på Røde CEE 16/32A?
Nogle der har prøvet at lade 32A på en Type2 / 1 fase (lige ledes med enkeltlader i bilen)?
I Danmark findes der vist ikke mange Blå CEE stik med 32A sikringer bag, men bla i Norge findes de. Nu står sommeren snart for døren og turen går godt nok syd/øst-på, og hvem ved hvad man kan komme til at lade på.
The Forum post is edited by thvestergaard Apr 12 '16
TeslaFreak
TeslaFreak Apr 12 '16
UMCen kommer aldrig over 16A lige meget hvad du gør. UMCen kan ikke lade med 32A lige meget om du har dobbelt lader eller ikke.
FrederikC
FrederikC Apr 12 '16
TeslaFreak, det er ikke korrekt. Den kan godt lade 32A på 1 fase.

Det blå stik som tesla udlevere er også tl 32A.

Pages: 1 2 »