Jeg skal flytte i en almen boligforening og får brug for at lade min bil hjemme. Der er ikke andre i boligforeningen endnu, der har elbil, men der er lidt snak om, at man måske snart skal have nogle ladestandere, så der er klar til elbiler. Der er dog ikke nogen, der ved ret meget.
Boligforeningen er på 80 husstande med 2 store udensdørs parkeringsarealer - ét i hver ende af komplekset. Foreningen har solceller, der dækker en mindre del af elforbruget.
Jeg har hørt, at boligforeningen ikke selv må stå for driften af anlægget, da der ikke er hjemmel i lovgivningen til det. Det virker temmelig benspændsagtigt. Kan beboerne selv oprette en "ladestanderforening" eller lign., der agerer som leverandør og står for driften af ladestanderne og køber en hardwareløsning et sted? Således at ladestanderforeningen får refunderet elafgiften fra staten og kan tilbyde en lav kWh-pris til beboernes elbiler?
Jeg har set, at flere operatører (Sperto, Spirii, Defa, E.ON) har skræddersyede løsninger til boligforeninger. De tilbyder tilbagebetaling af refusion og drift af anlægget. Men de tager sig vel godt betalt med abonnementer og snupper selv en del af omsætningen, så det alligevel ender med en høj kWh-pris?
Jeg tænker, at tilslutningsbidraget for at udvide forsyningen, er en stor udgift. Så måske kan det betale sig at udnytte en uudnyttet kapacitet i boligforeningen og så køre noget dynamisk lastbalancering. Således kan elbilerne lade på fuld skrald om natten, når der ikke bruges ret meget strøm til resten af beboelserne. Og måske skrues der ned for ladeeffekten, hvis der f.eks. i kogespidsen bruges mere strøm, end der er kapacitet til.
Til at starte med, kan man måske nøjes med 2-4 ladebokse, men der skal være mulighed for nemt og billigt at udvide med flere, efterhånden som behovet opstår.
Endelig er der problemet med betaling. Det koster en del i etablering. Og så er der den løbende udgift til strøm, som vel skal være brugerfinansieret. Der er altså behov for et system, hvor man kan registrere den enkelte brugers forbrug. Og så er der behov for at kunne låse ladeboksene, så andre uvedkommende ikke kan stjæle strøm, f.eks. vha. en RFID brik man kan låse den op med.
Er der nogle af jer, der har erfaringer med, hvad man gør? Både rent teknisk, juridisk og økonomisk?