Loading...
dk

Car may not restart | Tesla Forum

P85DK
P85DK Jan 21

Diagnosen lyder på vand i batteriet, forsøgt udbedret, men det korte af det lange er at der sættes et andet batteri i.

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Jan 21
Ja det lyder som en pæn uheldig kombi :-)
MOS
MOS Jan 21

Vand i batteriet!? Hvor kommer det fra?

P85DK
P85DK Jan 22

Udefra? ;-) Jeg havde samme spørgsmål, men det var ikke lige klart hvor den utæthed skulle være. Det positive er jo selvfølgelig at sikkerhedsforanstaltningerne virkede som de skulle og bilen lukkede ned for det store batteri.

Batteriet skal åbenbart en tur over atlanten, da ingeniørerne derover heller ikke forstår hvor det kommer ind og hvorfor det ikke kunne udbedres - hvorvidt det er rigtigt eller bare en sang fra de varme lande som forklaring på de 2 ugers ventetid ved jeg ikke.

MOS
MOS Jan 22

Hm... man bliver jo lidt nysgerrig. Om vandet kommer fra oven eller fra neden, og hvordan det kommer ind i batteriet. Skriv endelig, hvis/når du bliver klogere.

P85DK
P85DK Jan 22
Quote from MOS

Skriv endelig, hvis/når du bliver klogere.

Dejligt at ikke alle har opgivet mig helt :-)

Fik endelig en lånebil efter 2 uger, hvilket bestemt ikke gjorde mig klogere - den er låst i chill mode på en 70D'er ?!?!? Er det ikke samme som at bakke baglæns tilbage eller en norsk nordmand fra Norge?

Gustavsfar1
Gustavsfar1 Jan 22
Det er da fordi de ved at det er dig Christoffer
P85DK
P85DK Jan 22

Hov hov

canel
canel Jan 22

kunne det tænkes at det kom fra kølesystemet?
har de tjekket niveau for do?

P85DK
P85DK Jan 22

Jeg ved desværre ikke hvad de har tjekket eller hvor vandet skulle komme fra

TSLA
TSLA Jan 22

Men godt at du endelig fik en lånebil - ja service er jo ikke altid god service!

P85DK
P85DK Jan 22

:-) - men det krævede, som du ved, en del arbejde før det endelig skete

P85DK
P85DK Feb 23

Det blev en (unødvendig) længerevarende sag. Jeg fik bilen tilbage i fredags. Da de efter små 2 uger gav mig en lånebil, så gik der der 2 uger med at få skiftet det store batteri og 12V batteriet.

Herefter kunne de så fejlsøge på luftundervognen. Beskeden var at der skulle skiftes en luftaffjedring, kompressor og solenoid blok til den nette pris af +22.000 kr.

Da jeg gik dem lidt på klingen kunne de fortælle at der var konstateret utæthed på luftaffjedringen og at anbefalingen af udskiftning af kompressor og solenoid blok var baseret på deres erfaring. Jeg ved at der intet var i vejen med kompressoren, da det var en meget langsom sive utæthed og kompressoren på intet tidspunkt havde kørt i længere tid eller på anden måde burde være overbelastet.

Vi blev enige om at de kun skiftede luftaffjedringen - det tog så yderligere 2 uger før den fik plads i køen til at få foretaget operationen som vel tager ca. 1 time inkl. mekanikerens frokost pause på 45 min.

Da jeg hentede den kunne jeg høre hvordan der med jævne mellemrum kom små pust. Det stoppede halvvejs hjemme og siden har der intet være at høre og alt er som det skal være.

Jeg er ikke en fan af at skifte dele præventivt, med mindre det er fordi ting alligevel er skilt ad og det at skille tingene ad er den dyre del af processen, så som kobling hvis gearkassen eller motor alligevel er ude af bilen.

Så små 6 uger blev det til ...

TSLA
TSLA Feb 23

Og hvad er så status på batteriet ift. det gamle? Samme kapacitet eller bedre?

P85DK
P85DK Feb 23

Det er et 85 igen, desværre ikke opgraderet til et 90. Kapacitet i forhold til det gamle har jeg ikke rigtig kigget på. Jeg tror jeg i dette tilfælde vælger at stole på at det er minimum det samme som før.

MOS
MOS Feb 23

Det tror jeg godt, du kan regne med. Men jeg ville nok tjekke det alligevel. For en god ordens skyld.

Du kan nemt tjekke det ved at lade batteriet (næsten) helt op og så gå ind i Energy appen og vælge fanen forbrug. Ude i siderne af grafen står der værdier for hhv. gennemsnit [Wh/km] og estimeret rækkevidde [km]. De to tal ganger du sammen, så har du nuværende kapacitet på batteriet i Wh. Divider med 1000 for at få det i kWh. Hvis den ikke har været ladet helt op til 100%, men f.eks. kun til 90%, så divider resultatet med 0,9 for at få den fulde batterikapacitet ved 100%. Det er lidt ligemeget, om den står til at vise de sidste 10, 25 eller 50 km. Det burde give samme resultat (bortset fra afrundingsfejl).

Man kan naturligvis også direkte udlæse batterikapaciteten, hvis man har en OBD-dongle og ScanMyTesla el. lign.

P85DK
P85DK Feb 23

:-) jeg ved godt hvordan man regner det ud

Nu da der er lidt interesse, så gik jeg ud og tjekkede da bilen alligevel lige var færdig med at lade til 90%.

Det ser ud til at der er en lille overraskelse.

Energy app approach'en giver 85,85 kWh - 303Wh/km x 255km ved 90%

Det passer fint med % vs. typical range som er 381 km ved 90% som jo så bliver 423 km ved 100%

Da jeg fik den som ny i 2015 sagde den 407 km ved 100%

Så selvom der ikke er ændret i display, hvor der stadig står P85D Ludicrous, så kan det godt se ud som om de har sat et 90 batteri i og et sundt et af slagsen.

Jeg har ikke været nede på alle fire og tjekke label på batteriet endnu, men det får jeg lige tjekket en af dagene.

EDIT - jeg synes de tal så lidt underlige ud, så jeg gik alligevel ned på alle fire og tjekkede label. Det ser ud til at jeg har fået det nye 85 kWh batteri med ægte 85 kWh kapacitet, men 350V i stedet for de oprindelige 400V. Jeg ved ikke om det har nogen betydning for performance at den nu er 350V i stedet for 400V

Der står lidt mere om det her:  https://electrek.co/2020/01/14/tesla-new-85-kwh-pack-for-the-model-s-but/

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Feb 23
MOS
MOS Feb 23
Citat fra P85DK

:-) jeg ved godt hvordan man regner det ud

Det er jeg klar over. Det var også mest fordi det er et godt og nemt trick, som andre Tesla-ejere måske ikke lige kender. Der er jo mange, der læser med her.

Energy app approach'en giver 85,85 kWh - 303Wh/km x 255km ved 90%

:-O

Det var sq alligevel en overraskelse! Kan du uploade et billede?

Så selvom der ikke er ændret i display, hvor der stadig står P85D Ludicrous, så kan det godt se ud som om de har sat et 90 batteri i og et sundt et af slagsen.

Ifølge wk057, så er usable capacity for et 90'er batteri kun 81,8 kWh. Så hvis det er et 90'er batteri, så er det virkelig et ualmindeligt sundt et af slagsen. Jeg tænker, om det måske kan være et helt nydesignet 85'er batteri med nye celler og dermed højere kapacitet end det gamle. Eller måske et software-begrænset 100 kWh batteri.

Jeg har ikke været nede på alle fire og tjekke label på batteriet endnu, men det får jeg lige tjekket en af dagene.

Af sted med dig. Det er altså spændende! 

P85DK
P85DK Feb 23

Har også opdateret ovenfor, men her er det igen

'Jeg synes de tal så lidt underlige ud, så jeg gik alligevel ned på alle fire og tjekkede label. Det er partnummer: 1014116-00-a

Det ser ud til at jeg har fået det nye 85 kWh batteri med ægte 85 kWh kapacitet, men 350V i stedet for de oprindelige 400V. Jeg ved ikke om det har nogen betydning for performance at den nu er 350V i stedet for 400V

Der står lidt mere om det her:  https://electrek.co/2020/01/14/tesla-new-85-kwh-pack-for-the-model-s-but/

Forummets indlæg er redigeret af P85DK Feb 23
MOS
MOS Feb 23

Jeg havde nok lidt på fornemmelsen, at det var det nye, "ægte" 85 kWh batteri, der var tale om.

Spørgsmålene nu er så:

1. Hvor meget effekt kan det levere? Accelerationstest... Ikke helt uvæsentligt, når det nu er en Performance.

2. Ladeeffekt/ladekurve på SuC? Måske det nye batteri også løser problemet med #chargegate.

Sider: « 1 2 3 »