Loading...
dk

God artikel som beskriver hvorfor de gamle bilproducenter har software problmer | Tesla Forum

KimT
KimT Jun 22

https://www.elektroauto-news.net/2020/peter-mertens-ex-leiter-forschung-entwicklung-audi-wir-haben-geschlafen-es-wird-blutig

Til dem som ikke kan tysk - skulle der være en engelsk version her : https://cleantechnica.com/2020/06/13/there-will-be-blood-peter-mertens-former-head-of-audi-rd-we-all-did-sleep/

Essensen er at de har sovet i timen. Bl.a pga. omk.optimering er alt de sidste 40 år blevet skubbet ud til underleverandører, som har resulteret i et utal af små stand-alone computere i bilerne i dag som ikke blive styrer centralt fra. Så da Tesla kom på banen for vel ca. 9 år siden, blev det lagt ud til det utal af underleverandører at komme op med noget tilsvarende - stadig uden styring fra en central computer. Det er de først nu ved at indse. Og VW har derfor lige annonceret at de smider 7mia€ efter udviklingen af en software platform som kan konkurrere med Tesla.

Men problemet er bl.a at de ingen software folk har. De har hardware folk som løser problemer via hardware. Og det er dem de har sat til at styre software udviklingen

Forummets indlæg er redigeret af KimT Jun 23
Nikolaj
Nikolaj Jun 23

Spændende artikel, der meget godt forklarer, hvorfor det er så svært for konkurrenterne, at konkurrere med Tesla på bl.a. rækkevidde og OTA.

Jeg hørte også, at det ikke bliver nemmere for dem i Tyskland af, at Tesla allerede har signet op med mange af de bedst kvalificerede software-udviklere her. De arbejder så hjemmefra indtil Gigafactory-Berlin står klar.

PeterE
PeterE Jun 28
God artikel, og selvfølgelig meget banalt. De bedste - uanset om de arbejder med software eller batterier - vil arbejde for nummer 1, den nye og lidt frække dreng i klassen. Hos de traditionelle ville de konstant være underlagt at kerneforretningen lever af at sælge ICE. Nu bliver det spændende at se hvormeget Tesla udvikler sig med reelle konkurrenter, og hvormeget de traditionelle lykkes med at spare tid ved at kigge Tesla over skulderen.
Kiefer
Kiefer Jun 28

Her er Tesla udfordring så, at de når de ligger placeret som de gør i Sillicon Valley, så skifter det lynhurtigt hvem der er den nye frække dreng i klassen og hvem man gerne vil arbejde for. Her er Tesla nok ikke længere den nye i det lokalområde. 

Da Tesla startede tog de rigtig mange folk fra Apple, mange af dem er videre igen, og ikke alle kan lide Teslas nuværende CEOs evner inden for lederskab. Her tænker jeg nok, at enten er man til den slags eller også er man ikke. 

Jeg havde for et par år siden en snak med en dansk virksomhed der havde åbnet kontor i San Francisco. Deres udfordring på det tidspunkt var, at en nyuddannet softwareudvikler i det område skulle have en startløn på 150.000 USD...

Mercedes har f.eks. netop annonceret et nyt samarbejde med nvidia på på autopilotsoftware, og jeg tænker, at det knowhow nvidia ligger inde med hvad angår AP1 fra Tesla, er det nok ikke nogen dum idé. Jeg har ikke rigtig indtryk af at autopilot er blevet SÅ meget bedre siden Tesla skiftede fra nvidia til deres egen i 2016 så det gør det helt store. 

jramskov
jramskov Jun 29

AP1 er Mobile Eye, Nvidia er AP2 og 2.5, Teslas egen er AP3. Ikke at det gør nogen forskel på din pointe.

Jeg tror ikke Teslaer bliver fuldt selvkørende lige foreløbig, men jeg tror faktisk vi kommer til at se en del forbedringer indenfor de næste par år. Som jeg har forstået det, har de arbejdet hård på en forbedret "backend" og den er vist ved at fungere godt nu og det betyder at de kan begynde at implementere flere features nu.