Loading...
dk

Hvilken Tesla S | Tesla Forum

rossoneris
rossoneris Sep 23 '20

Er faldet over de 2 her - begge koster omkring 100,000 at få importeret. Det er en lille prisforskel, men 100 er jo så små 50,000 dyrere

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=306892180&adLimitation=ONLY_DEALER_ADS&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=135&makeModelVariant1.modelDescription=90&makeModelVariant1.modelId=3&maxFirstRegistrationDate=2017-12-31&maxMileage=50000&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&sortOption.sortBy=s

eller 

100d

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=303941453&adLimitation=ONLY_DEALER_ADS&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=135&makeModelVariant1.modelId=3&maxFirstRegistrationDate=2019-12-31&minFirstRegistrationDate=2018-01-01&pageNumber=1&scopeId=C&sfmr=false&searchId=519a6dab-326c-5811-a34e-3bd86

Men generel er jeg meget i tvivl omkring det med længde om jeg kan kigge på andre end 100kwh
Jeg har ikke det store kørselsbehov som sagt. Så i det daglige er det intet problem. Ca. 5 -10 gange i året står den på lidt længere ture som Hvor det typisk er ca. 80km landevej og så  70km motorvej og så i alt ca. 300km. Kunne også kigge efter en Model S raven standard men kun med 75kwh batteri og der er en 90 eller 100kwh vel stadig bedre, selvom de er ældre modeller ? Eller måske helt ned i en 85 fra 2015 som jo er billigere

Jeg kører ikke pedel to the medal bil, så det er jo typisk omkring fartgrænsen+10km typisk

Forummets indlæg er redigeret af rossoneris Sep 23 '20
Silden
Silden Sep 23 '20

Ok - en 70D-ejers syn på det.

De to biler du linker til, giver i min optik ikke meget mening. Jeg har ikke noget pengetræ i baghaven, men jeg ville nok kunne finde de sidste penge til at købe en ny.

Raven varianterne (produceret efter ca. 4/19) har en del fordele. Rækkevidde, ladehastighed ved SuC, bedre luftundervogn med mere.

Endvidere er der nyvognsgaranti og ikke noget bøvl med import/afgifter og hvad har vi.

Der er pt. to Raven SR til salg på bilbasen. De koster hhv. ca. 620k og 630k. Prut en af dem under 600k eller køb en ny.

Jeg ville ikke selv være bange for at køre 300km i min 70D, men min kørsel er nok lidt til den defensive side :-)

Venlig hilsen

Silden

rossoneris
rossoneris Sep 23 '20

Ja købe ny har jeg jo længe tænkt på, men mit behov og ikke mindst penge giver det bare ikke mening for mig. 

Bianco
Bianco Sep 23 '20

Ikke for at lokke, men... Prøv at regne på hvad det koster ekstra per måned eller år at købe en ny vs. brugt. Inkl. at begge biler skal være afskrevet ved den samme alder (f.x. 10 år efter produktionsdato). Og husk at lægge oveni de (små) omk. der er til småfix, som nyvognen tager på garantien.

Husk at det oftest er billigere at låne til ny bil.

Silden
Silden Sep 23 '20

Ok, så fastsæt et beløb. Gør som Bianco skriver. Regn på afskrivningen, som klart er den største post.

En Raven SR er opgivet til 450km WLTP.

En 85D var mig bekendt opgivet til 528km NEDC hvilket (*) er ca. 528km/1,428*1,121~414km WLTP

En Raven SR er altså umiddelbart rækkeviddemæssigt en del bedre end en 85D'er og også end en 90D'er.

(*) https://insideevs.com/...ycles-epa-wltp-nedc/

Venlig hilsen

Silden

P.S. En 70D har så i øvrigt kun 347km WLTP-rækkevidde :-0

Forummets indlæg er redigeret af Silden Sep 23 '20
SuneH
SuneH Sep 23 '20
Gå med den mindste model du overvejer. Om sommeren kan du nå frem og tilbage på de 300 km på samme opladning, hvis du starter på 100% hjemmefra. Om vinteren skal du muligvis ind og lade 10-15 min på vejen hjem. Regn på det: Hvis prisforskellen er fx 100.000 og du 4 gange om året skal lade i 15 min., så taler vi altså om 1 time om året, hvor du kan strække benene, få en kop kaffe, eller scrolle igennem Facebook. Hvis du ejer bilen i 5 år (højt sat), så er det altså 5 timer for at spare 100.000 kr. Det er en ret god timeløn.
koden
koden Sep 23 '20

de nye modeller har også bedre lydisolering og sikkert mange andre små justeringer...

Med de renter vi har i dag, så er det svært at købe brugt.

lån fast rente MINUS 0.5% 10 år og belåning max. 40% giver incl. bidrag 16 kr. i overskud om måneden.

Men afdraget skal jo stadig betales. Så det skal der være penge til :-9

Forummets indlæg er redigeret af koden Sep 23 '20
PeterE
PeterE Sep 23 '20
Citat fra koden

de nye modeller har også bedre lydisolering og sikkert mange andre små justeringer...

Med de renter vi har i dag, så er det svært at købe brugt.

lån fast rente MINUS 0.5% 10 år og belåning max. 40% giver incl. bidrag 16 kr. i overskud om måneden.

Men afdraget skal jo stadig betales. Så det skal der være penge til :-9

Renterne er ikke problemet. Problemet på en ny S er afskrivningen på ca 100.000,- om året - og de penge er jo altså væk :)))) (men det hele værd)
koden
koden Sep 24 '20

Ja det er klart afskrivning som er den største udgift og den er selvfølgelig meget større ved ny bil kontra brugt.

Så hvis man bare har den holdende på adressen og kører lidt, så er det penge ud af vinduet.

rossoneris
rossoneris Sep 24 '20

Ja lån er ikke det største problem, selvom jeg ikke helt forstår de minus 0,5% og 16kr overskud i måneden ?. Mig bekendt tror jeg ikke man nogensinde kan få overskud når man låner penge :)

Har fundet en Raven standard model kørt knap 10,000 (er endnu ikke på bilbasen) til lidt under de 600,000. Så ret præcis 100,000 kroner skåret af nyprisen og er så også et 1 år gammel. 

Men ja, den åndsvage afskrivning som jo altid er større jo mere den koster. Om 5 år vel prisen på den jo nok være ca. halveret og lidt til.Selvfølgelig har man også sparet lidt i årenes løb på benzin, vedligehold etc, men nogen god forretning bliver en bil aldrig.

Silden
Silden Sep 24 '20

De 16kr. i overskud er finansieringsomkostningerne. Afdraget er altid det samme.

Antag nu at din bil er 0kr værd, når den er 8 år gammel. Hvis du forventer at du beholder den de næste 7 år, kan du sådan set bare sige (købspris-anslået restværdi)/(8år - alder)/12mdr/år=afskrivning om måneden.

Ovenstående tilfælde: (600.000kr-0kr)/(8år-1år)/12mdr/år~7.143kr. i afskrivning om måneden.

Prøv nu at putte en 5 år gammel 85D'er ind.

85D'erne fra '15koster omkring 400k hvis de ikke skal have kørt en million km. Eksempel:

(400.000kr-0kr)/(8år-5år)/12mdr/år~11.1kkr.

Jeg ved det er skrap kost at sætte værdien til 0kr. efter 8 år, men det er her motor/batterigaranti udløber. Herfra kan man potentielt få sig nogle grimme overraskelser.

Venlig hilsen

Silden

Forummets indlæg er redigeret af Silden Sep 24 '20
Ice2EV
Ice2EV Sep 24 '20

Der mangler en flok 1 taller i regnestykkets resultat ved 85D'eren. skulle være 11.111 kr/md

Silden
Silden Sep 24 '20

Bemærk kkr. og ikke kr. :-)

Venlig hilsen

Silden

Ice2EV
Ice2EV Sep 24 '20

åh, sorry my bad........... Men for det ikke trænede øje, kunne det se ud til at være billigere at købe en 5 år gammel 85D.

MOS
MOS Sep 24 '20
Det er det også. En 8 år gammel Tesla er jo langt fra værdiløs, selvom garantien lige er udløbet. Selvom den ikke kan køre længere, hvilket er meget usandsynligt, er der stadig mange værdifulde dele i den.
Forummets indlæg er redigeret af MOS Sep 24 '20
Bianco
Bianco Sep 24 '20
Citat fra MOS Det er det også. En 8 år gammel Tesla er jo langt fra værdiløs, selvom garantien lige er udløbet. Selvom den ikke kan køre længere, hvilket er meget usandsynligt, er der stadig mange værdifulde dele i den.

Det er naturligvis korrekt, men værdien flader ud når bilen er ved at være gammel. Så hvis man vil lave en realistisk afskrivning over de sidste 10 % af bilens værdi, så bliver den noget rod med sjove formler og meget gætværk. F.x. solgte jeg en 12 år gammel bil hvor alt virkede, til 3% af nyprisen - og det var dyrt. Hvem ved, måske bliver der lagt vægtafgift på HK om 10 år, og så kan man ikke forære en Tesla væk ;-)

PeterE
PeterE Sep 24 '20
Det er noget sludder at afskrive en TMS linært over 8 år. Afskrivningen starter ret stejlt men den kurve flader så ud igen.
Bianco
Bianco Sep 24 '20
Citat fra PeterE Det er noget sludder at afskrive en TMS linært over 8 år. Afskrivningen starter ret stejlt men den kurve flader så ud igen.

Jeg solgte en S efter 3 år og afskrev 30% (Your mileage may vary) 

PeterE
PeterE Sep 24 '20
Citat fra Bianco
Citat fra PeterE Det er noget sludder at afskrive en TMS linært over 8 år. Afskrivningen starter ret stejlt men den kurve flader så ud igen.

Jeg solgte en S efter 3 år og afskrev 30% (Your mileage may vary) 

Lyder godt, så vil jeg alligevel påstå at afskrivningen de følgende år er endnu lavere end de 10% per år.
Ice2EV
Ice2EV Sep 25 '20

Enig i at procentvis er afskrivningen nærmest linier.

Dog må de meldte 30% afskrivning på 3 år, ses i lyset af afgift tilskrivning og dyrere nye biler i mellemliggende periode.

Hvis ikke der havde været stigende nypriser, så er jeg overbevist om værditabet kr/øre mæssigt såvel som procentvis, ville have været højere og nærmest lig fossile tab for biler i samme prisleje. Problemet er bare at langt hovedparten af fossile i prislejet 700+ kkr bliver leaset og ikke købt cash, derfor kan det være mindre gennemsigtigt.

Sider: « 1 2 3 4 5 6 7 »