Jonsii: ja det er el varme og er registreret hos el selskabet ift. at modtage den lave el-afgift. Så det du siger er at det ikke kan svare sig med et refusions abonnement når man er berettiget til den reducerede el-afgift? I så fald er der ikke så meget andet end Tesla-laderen der giver mening?
Nej det kan det ikke. Den fulde elafgift uden moms er på 89,2 øre/kWh her i 2020. Det er 1,115 kr/kWh med moms. Ladeboksen ved Sperto kan så trække 1 kr/kWh fra, men det koster 75 kr i måneden for det nummer. Ellers fin boks, og meget fornuftig pris. Den havde jeg nok selv købt hvis jeg stod og var ny elbilejer i et hus uden elvarme.
Elvarmeafgiften er på 21 øre/kWh her i 2020, og den falder til 15,5 øre i 2021. Der er endda forslag ude om 0,8 øre/kWh, men nu må vi se hvad efterårets forhandlinger siger. Holder vi fast i de 15,5 øre/kWh, så er det 19,375 øre/kWh med moms. Dvs. det svarer til at du betaler 92,125 øre/kWh mindre end fuld afgift. Og du slipper du for de 75 kr i abonnement.
Hvis du har set dig lun på Tesla-laderen kan jeg godt forstå det. Få din lokale elektriker til at give et tilbud på et ekstra type B RCD (HPFI-relæ i gamle dage), en 3x16 A automatsikring og et nyt kabel trukket i et stræk til garagen/indkørslen og montering af boksen. Så er du godt kørende.
Edit: Nåja, glemte det med Tesla-laderen. Den mangler netop et type B RCD. Hvis det allerede sidder i ladeboksen, så kan du nemlig slippe med en almindelig type A kombiafbryder i din tavle. Det fylder derfor mindre og koster kun omkring 1000 kr. Et løst type B RCD og en automatsikring koster ca. 3500 kr (har bare kigget på greenline.dk). Til gengæld er de ladebokse jeg har set på også lidt dyrere, så det er måske hip som hap. Det er heldigvis en engangsudgift.